قرارداد طراحی بسته بندی از نظر موضوع، مبلغ و سایر نکات مهم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/01/16
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی بسته بندی

قرارداد طراحی بسته بندی یک قرارداد مهم و کاربردی است و یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. بسته بندی محصولات و کالاها یکی از مرحله‌های مهم از مراحل آماده سازی و ارائه محصول یا کالا به بازار محسوب می‌شود. بسته بندی‌های جذاب و کاربردی، باعث می‌شوند که مشتریان تمایل بیشتری برای تهیه محصول یا کالای شما داشته باشند. اینطور مشاهده می‌شود که کاربردی بودن بسته بندی و همچنین در نظر گرفتن روشی برای استفاده راحت‌تر از محصول، باعث شده است که تعداد مشتریان و علاقه‌مندان به آن کالا یا محصول به میزان قابل توجهی افزایش داشته باشد.

به همین دلیل است که تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار و به خصوص اشخاصی که محصول یا کالایی را در اختیار مردم قرار می‌دهند، تمایل دارند که با استفاده از طرح‌های کاربردی برای بسته بندی محصولات، از این مساله به منظور بازاریابی، جذب مشتری، کسب رضایت مشتریان و همچنین به منظور هدف‌های تبلیغاتی بهره ببرند. تمام این عوامل باعث می‌شوند که صاحبان کالا و محصولات تمایل داشته باشند که برای طراحی بسته بندی محصولات خود هزینه کنند و انجام این پروژه را به یک طراح متخصص در مارکتینگ بسپارند تا شیوه بسته بندی محصولات و کالای آن‌ها را طراحی کند. برای این منظور به طور حتم نمونه قرارداد طراحی بسته بندی یک قرارداد کاربردی خواهد بود.

قرارداد طراحی بسته بندی میان چه اشخاصی امضا می‌شود؟

طرفین این قرارداد، از یک طرف اشخاصی هستند که کالا یا محصولی دارند و تمایل دارند که آن کالا یا محصول خود را با یک بسته بندی جذاب در معرض عموم مردم قرار دهند. در مقابل، طرف دیگر این قرارداد، شخصی خواهد بود که در زمینه طراحی بسته بندی تخصص دارد و به صورت تخصصی در این حرفه مشغول به فعالیت است. ممکن است که شما برای انجام این کار، با یک شخص حقیقی و مستقل، قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم کنید و پروژه طراحی بسته بندی محصولات خود را به او بسپارید. از طرف دیگر، این امکان نیز وجود دارد که طرف مقابل شما یک شرکت یا موسسه باشد که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی بسته بندی و موارد دیگر فعالیت می‌کند.

اگر تمایل دارید که با موسسات و شرکت‌های طراحی نیز همکاری کنید، می‌توانید با این شرکت‌ها به صورت پیمانی، قرارداد طراحی بسته بندی را تنظیم کنید. نکته مهم در خصوص تنظیم این قرارداد این است که محدودیتی برای اشخاص حاضر در قرارداد وجود ندارد و شما می‌توانید قرارداد را با اشخاص حقیقی یا حقوقی امضا کنید.

به هر شیوه‌ای که قرارداد طراحی بسته بندی را تنظیم خواهید کرد، باید به خاطر داشته باشید که لازم است اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین را به طور کامل در متن قرارداد بنویسید. اطلاعاتی که در این بخش وارد می‌شوند، باید به شیوه‌ای بیان شوند که هویت اشخاص حاضر در قرارداد بدون ابهام و با صراحت قابل شناسایی باشد.

موضوع نمونه قرارداد طراحی بسته بندی

موضوع قرارداد شما باید به صراحت بیان شود. کارفرما می‌تواند در متن قرارداد توضیح دهد که تمایل دارد طراحی بسته بندی چه محصولی را به طراح بسپارد. ممکن است که طراحی بسته بندی چندین محصول را در برنامه داشته باشید یا اینکه بخواهید یک شیوه از بسته بندی، در ابعاد و رنگ بندی مختلف اجرا شود تا یکپارچگی محصولات شرکت را حفظ کند. در چنین شرایطی، لازم است که در بخش موضوع قرارداد درباره این مساله توضیح دهید و همچنین می‌توانید در تبصره‌های بعدی، درباره مسائل فنی و مواردی که در طراحی بسته بندی برای شما اهمیت دارد، توضیحاتی را ارائه دهید.

مبلغ قرارداد طراحی بسته بندی

هزینه طراحی بسته بندی، به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال، تعداد طراحی‌‌ها، طراحی بسته بندی‌ در رنگبندی‌های مختلف، پیچیدگی طراحی بسته بندی و عوامل تاثیر گذار دیگر، از جمله مواردی هستند که در مبلغ نهایی حق الزحمه طراح بسیار تاثیر خواهند داشت. به طور معمول، اشخاصی که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی بسته بندی‌ها مشغول به فعالیت هستند، تعرفه مشخصی را برای انجام طراحی در نظر می‌گیرند و برای همکاری با مشتریان یا متقاضیان پروژه‌های طراحی، از آن تعرفه استفاده می‌کنند.

البته به طور کلی، تعیین هزینه قرارداد و تعیین مبلغ حق الزحمه طراح به توافق میان طرفین بستگی دارد. یعنی اینکه طراح و کارفرما می‌توانند در خصوص مبلغ قرارداد با یکدیگر گفتگو کنند و تصمیم نهایی را در متن قرارداد بنویسند. شما می‌توانید مبلغ کلی قرارداد را به صورت کامل بیان کنید و همچنین این امکان وجود دارد که هزینه جزئی هر عمل را نیز توضیح دهید. علاوه براین می‌توانید با در نظر گرفتن تعرفه مشخصی، هزینه تمام خدمات طراحی را در متن قرارداد بیان کنید. به این ترتیب، اگر در حین قرارداد، کارفرما از شما بخواهد که اقدامی خارج از موضوع قرارداد انجام دهید، می‌توانید حق الزحمه آن عمل را نیز به صورت مجزا محاسبه کنید.

مدت نمونه قرارداد طراحی بسته بندی

پیشنهاد ما برای تعیین مدت قرارداد، این است که در مذاکرات ابتدایی، تمام جوانب و ابعاد پروژه را در نظر بگیرید و با توجه به عوامل مختلف، معین کنید که موضوع نمونه قرارداد طراحی بسته بندی در چه بازه زمانی انجام می‌شود. تجربه طراح، پیچیدگی پروژه، تعداد طرح‌ها و درخواست کارفرما از عوامل مهمی هستند که برای تعیین بازه زمانی قرارداد باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. در نهایت برای تعیین مدت، لازم است که تاریخ دقیق تحویل پروژه را در متن قرارداد بنویسید. طراح متعهد است که طرح بسته بندی‌ها را در موعد مقرر به کارفرما تحویل دهد.

اگر پروژه طراحی بسته بندی شما دارای مراحل مختلفی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام هر مرحله، مدت مشخصی را تعیین کنید. به این صورت که برای هر مرحله بازه زمانی دقیقی تعریف شده باشد. اگر تمایل دارید که برای مدت قرارداد ضمانتی را نیز در نظر بگیرید، بهترین اقدام این است که از ضمانت خسارت دیرکرد استفاده کنید. به این صورت که در ازای هر روز تاخیر، مبلغی به عنوان خسارت معین می‌شود که طراح ملزم خواهد بود که در صورت دیرکرد در تحویل پروژه، به ازای هر روز تاخیر، آن مبلغ را بپردازد.

شرایط فسخ قرارداد

یک نکته بسیار مهم در تنظیم انواع قرارداد، توضیح درباره امکان فسخ آن قرارداد است. در خصوص شرایط فسخ قرارداد طراحی بسته بندی ، باید به این مساله اشاره کنیم که این قرارداد، یک توافق لازم است. به این معنی که کارفرما و طراح ملزم خواهند بود که دقیقا مطابق با موضوع قرارداد، مسئولیت‌ها و تعهداتی را که به عهده گرفته‌اند انجام دهند. بنابراین، امکان فسخ قرارداد از آن‌ها سلب شده است. البته کارفرما و طراح می‌توانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. به این ترتیب، اگر شرایطی ایجاد شود که هر کدام از طرفین مغایر با شروط فسخ، عملی را انجام دهند، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

تعیین مرجع حل اختلاف برای این قرارداد

شما این امکان را دارید که برای این قرارداد، مرجع حل اختلاف در نظر بگیرید. اگر تصمیمتان این است که رسیدگی به اختلافات احتمالی این قرارداد توسط شورای حل اختلاف انجام شود، می‌توانید در متن قرارداد نیز به این موضوع اشاره کنید اما اگر تصمیم دارید که برای قراردادتان یک داور در نظر بگیرید، ابتدا باید در خصوص انتخاب داور با یکدیگر گفتگو کنید و به یک نظر مشترک برسید. در نهایت بعد از انتخاب شخصی که صلاحیت داوری داشته باشد، می‌توانید او را در متن قرارداد معرفی کنید. به این صورت اگر اختلافی میان شما ایجاد شود، می‌توانید برای رسیدگی به آن اختلاف به داور قرارداد مراجعه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و همچنین با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است تا قرارداد مناسبتان را انتخاب کنید. در این زمینه می‌توانید با مشاور حقوقی به صورت مفصل گفتگو داشته باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات