قرارداد سفارش تولید ؛ سپردن مسئولیت اجرا و تولید کالا و محصول، با اطمینان کامل!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1403/07/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سفارش

نمونه قرارداد سفارش تولید یک قرارداد مهم در حوزه تجارت و رفع مایحتاج زندگی مردم محسوب می‌شود. در واقع این قرارداد، با هدف رفع بعضی از احتیاجات مربوط به زندگی اشخاص در جامعه رواج پیدا کرده ‌است. بسیاری از اشخاص مایل هستند که تولید کالا یا محصول مدنظرشان را به شخصی واگذار کنند که در این زمینه تجربه و تخصص دارد. بدون شک این اقدام باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه هر دو طرف خواهد شد. به این ‌جهت که وقتی شخصی متخصص، تولید محصول یا کالایی را به‌ عهده بگیرد، به واسطه تجربه و مهارتی که در این زمینه کسب کرده ‌است، این توانایی را دارد که هزینه‌های اضافی را کاهش دهد و موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کارفرما یا همان شخص سفارش‌دهنده شود. نمونه قرارداد تولید سفارشی یک قرارداد مهم و کاربردی است و برای تولید هر نوع کالا یا محصولی، می‌توان از آن استفاده کرد.

متن قرارداد سفارش تولید مطابق قانون مدنی و براساس ماده ۱۰ این قانون تنظیم می‌شود. ماده ۱۰ قانون مدنی این امکان را به اشخاص می‌دهد تا قراردادهای خصوصی خود را در چهارچوب قانون امضا کنند. در واقع نکته مهم این است که این قراردادها مخالفتی با قانون نداشته باشند. با رعایت این موضوع، این قراردادهای خصوصی، تحت حمایت قانونگذار قرار خواهند گرفت.

نمونه قرارداد سفارش تولید چیست؟

یکی از قراردادهایی که برای مکتوب کردن توافقات طرفین در خصوص پذیرش پروژه‌های تولید سفارشی کاربرد دارد، نمونه قرارداد سفارش تولید است. موضوع اصلی این قرارداد، سفارش تولید به شخصی است که در زمینه تولید کالا یا محصول خاصی فعالیت و تجربه داشته باشد. سفارش گیرنده با قبول مسئولیت تولید این محصول، متعهد می‌شود کالا یا محصول مورد نظر کارفرما را، مطابق نظر ایشان تولید کند و به او تحویل دهد. در متن قرارداد سفارش تولید جزئیات مربوط به تاریخ تحویل، تعهدات و شرایط طرفین به‌ صورت دقیق و کامل نوشته می‌شود. این موضوع موجب خواهد شد تا سازنده و سفارش‌دهنده به‌ صورت دقیق در جریان جزئیات این توافق قرار بگیرند و تعهدات خودشان را در چهارچوب قرارداد اجرا کنند.

جزئیات بیشتر درباره این قرارداد

در این قرارداد یکی از طرفین به ‌عنوان سفارش‌دهنده یا کارفرما محسوب می‌شود. این شخص می‌تواند سفارش و مسئولیت تولید کالا یا محصولی را به تولیدکننده بسپارد. سپس در ازای انجام این تعهد، مبلغی که به عنوان حق الزحمه ایشان، توافق شده ‌است را به او بپردازد.

در این قرارداد، شخصی هم که خودش به‌ تنهایی یا با همکاری یک تیم که تحت نظر او فعالیت می‌کنند، مسئولیت تولید یک محصول یا کالا را به‌ عهده می‌گیرد، به ‌عنوان تولید کننده یا سفارش پذیر شناخته می‌شود.

در متن این قرارداد، تعهدات و حقوق طرفین به ‌صورت کامل مطرح شده است و هر دو طرف باید در چهارچوب این قرارداد، تعهدات خود را اجرا کنند.

تصور کنید یک شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی به شخصی که کارگاه تولید کرم دست و صورت ارگانیک و گیاهی دارد، سفارش می‌دهد تا میزان مشخصی از این نوع کرم را برای او تولید کند. آن‌ها برای این توافق، قرارداد تولید سفارشی را با یکدیگر امضا می‌کنند. به واسطه امضای قرارداد ، تولید کننده، متعهد می‌شود که ظرف سه ماه، کرم‌های مورد نظر شرکت سفارش ‌دهنده را تهیه کند و به او تحویل دهد.

آیا ضرورتی برای امضای نمونه قرارداد سفارش تولید وجود دارد؟

احتمالا شما نیز در جامعه با اشخاصی مواجه شده‌اید که در خصوص تولید و سفارش یک کالا یا محصول خاص، به ‌صورت شفاهی با یکدیگر توافق می‌کنند و از شما هم می‌خواهند که شما نیز در توافق با آن‌ها به صورت شفاهی عمل کنید. شاید در عرف این شیوه از قرارداد رواج داشته باشد اما ما به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا در قراردادهای شفاهی، هیچ مدرکی از جزئیات توافقات شما در دست نیست و گاهی همین جزئیات می‌توانند در نتیجه توافق شما تاثیرگذار باشند. تنظیم و امضای یک قرارداد سفارش تولید که به ‌صورت کتبی منعقد شده ‌است، برای هر دو طرف مزایایی دارد.

زمانی‌که سفارش‌پذیر و سفارش‌دهنده قراردادی کتبی داشته باشند، این امکان را دارند که در متن نمونه قرارداد تولید سفارشی تاریخ شروع تولید و تحویل محصول را بنویسند. همین اقدام موجب خواهد شد تا هر دو طرف براساس تاریخ‌هایی که توافق شده ‌است، تعهدات قراردادی خود را ایفا کنند.

ضرورت وجود یک قرارداد مکتوب برای نوشتن درباره مبلغ و مدت

براساس نمونه قرارداد سفارش تولید ، سفارش دهنده مکلف است مبلغ مورد توافق و اقساط آن را به ‌موقع به سفارش‌پذیر پرداخت کند. در مقابل سفارش‌پذیر نیز باید در تاریخی که به ‌عنوان موعد شروع پروژه نوشته شده ‌است، فرآیند تولید را آغاز کند تا بتواند در موعد مقرر این محصول یا کالا را به ‌طرف مقابل تحویل دهد. چنانچه هر یک از طرفین برخلاف تعهدات قراردادی خود، اقدام کند، طرف مقابل می‌تواند با استناد به متن قرارداد، علیه او در محاکم یا در مراجع حل اختلاف، اقدامات لازم را انجام دهد.

داشتن نمونه قرارداد سفارش تولید برای هر دو طرف، سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه آن‌ها خواهد شد. هر چند که در این زمینه توافق شفاهی طرفین نیز پذیرفته می‌شود، ولی ممکن است اثبات وجود توافق و رابطه حقوقی در قرارداد شفاهی، به ‌سختی قابل ‌اثبات باشد و باعث اتلاف زمان و هزینه زیادی از هر دو طرف شود.

با وجود نمونه قرارداد سفارش تولید استناد به این متن نیز در زمان وقوع اختلاف راحت‌تر صورت می‌گیرد. یعنی طرفین با ارائه این قرارداد در محاکم یا مراجع حل اختلاف، این امکان را خواهند داشت که ادعای خود را ثابت کنند یا دفاعیات مربوط به این اختلاف را به دادگاه ارائه دهند.

نمونه قرارداد سفارش تولید چه زمانی کاربرد دارد؟

نمونه قرارداد تولید سفارشی در شرایطی کاربرد دارد که سفارش ‌دهنده، تصمیم گرفته باشد که تولید کردن تعداد مشخصی از یک محصول یا کالا را به سفارش پذیر واگذار کند. در این ‌صورت سفارش پذیر باید دقیقا مطابق نظر کارفرما یا همان سفارش‌دهنده، فرآیند تولید محصول یا کالای سفارشی را انجام دهد. چنانچه سفارش پذیر مطابق قرارداد، تعهدات خود را انجام دهد، در این حالت استحقاق دریافت مبلغ حق‌الزحمه را نیز خواهد داشت.

تصور کنید شخصی قصد دارد برای فروشگاه اسباب ‌بازی ‌فروشی، تولید تعدادی عروسک را به یک کارگاه واگذار کند. در چنین شرایطی نمونه قرارداد تولید سفارشی برای آن‌ها کاربرد خواهد داشت. مطابق این قرارداد، سفارش‌دهنده یا کارفرما تولید ۵۰۰ عدد عروسک را به ‌طرف مقابل سفارش می‌دهد. تولید کننده نیز با قبول این تعهد، مکلف خواهد شد تا عروسک‌ها را مطابق نظر کارفرما و ظرف مدت مشخصی تولید کند و به او تحویل دهد. در این‌ صورت سفارش‌ دهنده نیز باید مبلغ حق‌الزحمه را براساس توافقی که در متن قرارداد نوشته شده‌ است، به او تحویل دهد.

گاهی ممکن است سفارش‌ دهنده و سفارش پذیر یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی باشد. در این حالت نیز قرارداد سفارش تولید کاربرد دارد.

تصور کنید یک شرکت لوازم الکترونیکی، تولید ۵۰۰ عدد لامپ کم مصرف را به یک کارگاه یا کارخانه تولید لامپ محول می‌کند. در این حالت امضای قرارداد تولید سفارشی برای این موضوع نیز کاربردی خواهد بود.

پیشنهاد ما

اگر در نظر دارید یک قرارداد جامع و کامل برای سفارش تولید تنظیم کنید و شرایط خاصی برای این توافق دارید، می‌توانید با ما مشورت کنید تا نکات قانونی و حقوقی مرتبط با نوشتن قرارداد را با شما در میان بگذاریم. با کلیک بر روی عبارت تنظیم قرارداد ، به صفحه اختصاصی ثبت سفارش تنظیم قرارداد اختصاصی منتقل می‌شوید و با ثبت درخواست در این بخش، نوشتن قرارداد سفارشی خود را به تیم حقوقی رکلا می‌بسپارید. این سرویس به شما کمک می‌کند تا به راحتی به قراردادی حرفه‌ای و متناسب با نیازهای خود دست یابید.

علاوه بر این، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز می‌تواند به شما در پاسخ دادن به سوالات و ابهامات مرتبط با قرارداد سفارش تولید کمک کند. برای استفاده از این خدمات، کافی است درخواست خود را ثبت کنید و از مشاوره‌های تخصصی تیم حقوقی رکلا بهره‌مند شوید.

منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات