قرارداد مشارکت دفتر و تمام نکاتی که باید برای تنظیم این قرارداد بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/23
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت دفتر

قرارداد مشارکت دفتر ، یکی دیگر از انواع قرارداد مشارکت است.

خانم امینی و آقای سیدی زوج جوانی بودند که هفته پیش در رکلا آن‌ها را ملاقات کردم. عصر یکی از روزهای اول هفته بود که آقای سیدی و خانم امینی وارد رکلا شدند. بعد از تعارف‌های معمول و احوالپرسی‌های اولیه، از خانم امینی خواستم که دلیل مراجعه به رکلا را برایم بگویند و مساله پیش آمده‌ را مطرح کنند.

از روز پیش که به صورت تلفنی با یکدیگر صحبت می‌کردیم، اطلاعات مختصری که درباره خودشان داده بودند را به خاطر می‌آوردم اما ترجیح دادم که خودشان صحبت را شروع کنند تا در جلسه مشاوره، احساس راحت‌تری داشته باشند.

تا مدت‌ها قرارداد نداشتند!

خانم امینی توضیح دادند که یکی دو سالی است با آقای سیدی ازدواج کرده‌اند. آشناییشان به دوران دانشگاه برمی‌گردد. آن‌ها در دوره کارشناسی همکلاسی بودند و هر دو در رشته معماری درس می‌خواندند. خانم امینی می‌گفتند که مدتی است در این فکر هستند که دفتری برای انجام کارهای طراحی داخلی ساختمانی راه اندازی کنند. به دنبال کارهای تاسیس دفتر طراحی بودند و می‌خواستند که مجوز دفتر به صورت شراکتی و به نام هردوی آن‌ها باشد. در حین مراحل انجام کار، به موردی برخوردند. علاوه بر مدارکی که از آن‌ها خواسته شده بود، باید مشارکت نامه دفتر طراحی یا همان قرارداد مشارکت دفتر را ضمیمه پرورنده‌شان می‌کردند. مدرک و سند معتبری که شراکت و همکاری آن‌ها را تایید کند.

آقای سیدی گفتند: از زمانی که فکر تاسیس دفتر طراحی داخلی به سرشان زده است، هیچ وقت به نوشتن قرارداد فکر نکرده بودند. از نظر خودشان، شراکتشان موجه است و زن و شوهر هستند و به یکدیگر بسیار اعتماد دارند، پس دلیلی نداشته است که بخواهند شراکت نامه تنظیم کنند. در واقع خودشان را یکی می‌دانستند و اصلاً به چشم شراکت به کارشان نگاه نمی‌کردند. برایشان عجیب بود که با اینکه غریبه نیستند و رابطه‌ نزدیکی مانند همسری دارند، باز هم لازم است که قرارداد مشارکت دفتر را تنظیم و امضا کنند.

به ایشان توضیح دادم که متوجه احساس و نظرشان درباره این ماجرا هستم. اما نگاه قانون به هرکدام از آن‌ها به عنوان یک شخص واحد است. هرچند که ازدواج کرده باشند یا به هم اعتماد کامل داشته باشند ولی به عنوان اشخاص جدا از هم در نظر گرفته می‌شوند که هر کدام دارای حقوقی است و به همان میزان نیز باید مسئولیت‌ها و تعهداتی را به‌عهده بگیرد.

راه حل، قرارداد مشارکت دفتر بود!

به ایشان توضیح دادم که به راحتی با تنظیم مشارکت نامه دفتر طراحی می‌توانند به ادامه روند راه اندازی دفتر کارشان بپردازند و به زودی شروع به کار کنند. به نظر می‌رسید که آقا سیدی و خانم امینی تا حدودی متقاعد شده بودند. مشتاقانه و با دقت به توضیحاتم گوش می‌دادند. در نهایت، توضیحاتم درباره امور حقوقی دفتر طراحی و لزوم تنظیم قرارداد را تایید کردند.

خانم امینی گفتند که توضیحاتم را قبول دارند، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که چیز زیادی درباره قرارداد شراکت دفتر و به طور کلی درباره قراردادها و نحوه‌ نوشتن آن‌ها نمی‌دانند.

لبخندی زدم و گفتم که جای نگرانی نیست. شما هم درباره طراحی داخلی خیلی چیزها می‌دانید که ما نمی‌دانیم. مشاور حقوقی متخصص و مسلط به امور حقوقی به راحتی می‌تواند مشکل شما را حل کند و شما را راهنمایی کند. به ایشان اطمینان خاطر دادم که سوال‌هایی که ذهنشان را مشغول کرده است پاسخ خواهم داد و برایشان مشارکت نامه دفتر طراحی را به طور کامل شرح می‌دهم.

مشارکت نامه دفتر طراحی به چه معناست؟

دفتر در لغت به معنی جمع تعداد مشخصی ورقه کاغذی است ولی این کلمه در بازار کسب و کار معنایی سوای معنای لغتی خود دارد. اصطلاح دفتر در حقیقت به معنی مرکز مدیریت یک کسب و کار مشخص است. فرقی نمی‌کند که دقیقا مشغول به چه کاری باشید، بسیاری از مشاغل نیازمند مکانی هستند که به عنوان مرکز و مقر فعالیت‌های آن‌ها محسوب شود.

دفاتر ساختمانی، دفاتر طراحی و دیزاین داخلی و خارجی، دفاتر فروش مصالح، دفاتر حقوقی، دفاتر مهندسی و چندین و چند دفتر کاری دیگر، از نمونه‌هایی هستند که می‌شود نام برد. فعالیت در دفتر‌های کاری تمام جنبه‌ها و فعالیت‌های مربوط به آن شغل خاص را دربر می‌گیرد. از تبلیغات و قبول سفارش، طراحی و برنامه ریزی اجرا و مدیریت بر کار پروژه‌ها تا جلسات و نشست‌هایی که با سایر مدیران و سرمایه گذاران و مشتریان برگزار می‌شود.

معنی دیگر آن!

همچنین دفتر کار محلی است که در آن مشتریان و مراجعه‌ کنندگان می‌توانند با صاحبان کار در ارتباط باشند. بنا به چیز‌هایی که گفته شد، اگر قصد دارید که دفتر کاری راه اندازی کنید، لازم است که بعد از الزامات حقوقی و قانونی این کار، یک قرارداد معتبر تنظیم کنید. راه اندازی دفتر کار نیاز به مجوز دارد. با توجه به این که کار شما در چه شاخه و حیطه‌ای قرار می‌گیرد، باید برای اخذ مجوز راه اندازی دفتر به نهاد مربوطه مراجعه کنید. اگر قصد دارید که دفتر کاری خود را همراه با یک یا چند شریک تاسیس کنید، لازم است که حتماً قرارداد شراکت دفتر را تنظیم و امضا کنید.

قرارداد شراکت دفتر یک سند معتبر قانونی است و برای احداث دفترکار به صورت شریکی لازم است و حتماً باید تنظیم شود و به امضا طرفین قرارداد شراکت برسد. قرارداد علاوه بر اعتباری که به کار شما می‌دهد به عنوان یک تضمین، از حقوق قانونی شما در حیطه شراکت کاری محافظت می‌کند. امروزه اهمیت تنظیم قرارداد بر کسی پوشیده نیست و تجربه نشان داده است قرارادهایی که توسط فرد متخصص و آگاه و مسلط به امور حقوقی نوشته می‌شود، امتیازات بسیاری نسبت به قراردادهایی با کیفیت پایین‌تر دارد و در زمان بروز مشکل و اختلاف چقدر در بهبود و سرعت روند کار شکایت کمک کرده است و موجب رضایت طرفین شده‌ است.

نگاه قانون مدنی به قرارداد مشارکت دفتر چگونه است

برای زوج جوان توضیح دادم که قراردادهای مشارکت با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شوند. در قانون مدنی چگونگی تنظیم این قراردادها و اصول قانونی مربوط به آن‌ها توضیح داده شده است. در ماده 571 قانون مدنی شراکت این گونه تعریف می‌شود:

شراکت یا شرکت به معنی در آمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع است. یعنی شراکت در دفتر طراحی شما باید اینگونه باشد که هر دو طرف قرارداد، سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی خود را روی هم بگذارند. در اینجا منظور از سرمایه نقدی که مشخص است و منظور از سرمایه غیر نقدی سواد، تجربه، دانش و ایده‌ای است که هر کدام می‌توانید به شراکت بیاورید. زیرا ممکن است در یک قرارداد یک طرف فقط سرمایه گذار و یک طرف فقط دارای تجربه و دانش باشد و البته ممکن است که هر دو طرف در هر دو زمینه فعالیت داشته باشند و هم سرمایه نقدی برای شراکت بیاورند و هم تجربه و آگاهی از روند و انجام کار داشته باشند.

حتماً باید دو شخص باشیم؟!

حتی ممکن است که تعداد شرکا بیش از 2 نفر باشد. در چنین شرایطی هم مجدد باید سرمایه‌های افراد روی هم ریخته شود. این اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی باید برای هدف خاص و مشخصی اقدام به فعالیت کنند که در واقع این هدف مشخص، همان کاری است که برای انجام آن قرارداد را تنظیم می‌کنند. برای مثال، شما در زمینه انجام پروژه‌های طراحی داخلی و درآمدزایی از این طریق با هم به توافق می‌رسید و قرارداد مشارکت دفتر تنظیم می‌کنید. در ادامه باید در همه چیز شریک باشید و نفع، سود، ضرر و زیان کار میان شما تقسیم شود.

همچنین قانون مدنی در ماده 10 گفته است که قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن‌ها را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. این ماده به سادگی الزام رعایت نکات قانونی را بیان می‌کند. با توجه به توضیحاتم اگر مشارکت نامه دفتر طراحی شما این موارد گفته شده را رعایت کرده باشد، موجه و مجاز است و می‌تواند اقدام به فعالیت کند.

نحوه نوشتن قرارداد شراکت دفتر

نحوه نوشتن قرارداد شراکت دفتر ، مانند سایر قراردادهای شراکت باید در یک چارچوب خاص باشد. در ابتدای هر قراردادی، باید عنوان نوشته شود. عنوان قراردادهای شراکت نیز با توجه به موضوعی که قرارداد درباره آن است، انتخاب می‌شود. عنوان باید کوتاه و مختصر باشد. همچنین باید به طور کلی درباره محتوای قرارداد پیش رو نیز توضیح دهد. برای مثال عنوان « مشارکت نامه دفتر طراحی داخلی ساختمان » می‌تواند عنوان مناسبی برای قرارداد مشارکت شما باشد.

مشخصات و اطلاعات طرفین مشارکت نامه دفتر

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد از اطلاعات مهمی است که باید در فرم قرارداد نوشته شود. این مشخصات شما است که معلوم می‌کند که در قرارداد حضور داشته‌اید یا خیر! قرارداد یک سند معتبر قانونی است و قانون با اطلاعات این بخش، اشخاص حقیقی یا حقوقی قرارداد را شناسایی می‌کند و هویت اشخاص اینگونه مشخص خواهد شد. بنابراین لازم است که این بخش با دقت و به صورت کامل نوشته شود.

اشخاصی که نامشان در این بخش از قرارداد نوشته شده باشد، مسئولیت کامل و صد درصدی در قبال تعهداتشان در قرارداد دارند. اگر شخص حقیقی باشد، لازم است اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد نوشته شود. اگر شخص حقوقی باشد لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت شود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به قرارداد مشارکت مدنی رکلا است توجه کنید:

نمونه قرارداد مشارکت دفتر

موضوع قرارداد شراکت دفتر

بعد از مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد، لازم است که درباره موضوع قرارداد توضیح داده شود. در واقع موضوع قرارداد همان کاری است که تصمیم به انجام آن گرفته‌اید. باید بیان کنید که در دفتری که راه اندازی می‌شود، شما چه خدمات و کارهایی را ارائه می‌دهید. مثلاً شما باید در قراردادتان ذکر کنید که دفتر طراحی داخلی ساختمان تاسیس می‌کنید. در این دفتر به انجام پروژه‌های معماری و طراحی داخلی می‌پردازید و در زمینه مراحلی مانند ایده، طراحی، مشاوره و اجرا به مراجعان و مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهید. همچنین در این بخش به نام تجاری شرکت یا دفتر خود اشاره می‌کنید.

سرمایه و آورده‌های شرکا

سرمایه‌ها و آورده‌های هر شریک باید در این بخش از قرارداد به طور دقیق ثبت و نوشته شود. چه سرمایه نقدی باشد چه غیر نقدی، در این بخش از قرارداد به آن اشاره می‌کنند. مسلم است که برای راه اندازی یک دفتر کار، مجوز، پروانه یا مدرک خاصی لازم است. از طرف دیگر، تجهیزات و امکاناتی که برای فعالیت نیاز خواهد بود نیز باید مهیا شوند. سوا از این موارد، بدون شک هر دفتر کار، خدماتی ارائه می‌دهد که ممکن است به صورت توزیع، فروش، نمایندگی و سایر فعالیت‌های مربوط به کالا یا خدمات باشد. برای این فعالیت‌ها نیز نیاز به سرمایه خواهد بود. هر کدام از این موارد را می‌توانیم در انواع سرمایه مالی و سرمایه غیر مالی تقسیم بندی کنیم و در قرارداد بنویسیم. در نظر داشته باشید که میزان آورده و سرمایه هر شریک باید به صورت صریح و دقیق در قرارداد معین شود.

سهم هریک از طرفین قرارداد مشارکت دفتر چگونه محاسبه می‌شود؟

زمانی که آورده‌ها و سرمایه‌های هر شخص در قرارداد مشخص شود، با مشخص شدن میزان مسئولیت‌ها و کارایی هر شریک در جریان قرارداد، سهم و درصد مشخصی از درآمد و سودآوری قرارداد مشارکت دفتر به او اختصاص داده می‌شود. لازم است پیش از شروع به کار و در زمان عقد قرارداد در زمینه سهم و درصد هر شخص یا شریک، توافقات اولیه صورت گرفته باشد و این توافق برای رسمیت بخشیدن و تایید در قرارداد نوشته شود.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخش دیگری از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، توجه کنید:

قرارداد شراکت دفتر

تقسیم سود و زیان در قرارداد مشارکت دفتر چگونه است؟

هر کاری به اندازه‌ خود و با توجه به شرایطی که در بازار کسب و کار دارد، ممکن است دچار زیان و خسارت شود یا ممکن است به دلایلی جریمه‌هایی از او طلب شود. همچنین همیشه دو روی سکه بد نیست و هر شغل و حرفه‌ای درآمدزا و سود آور نیز هست. سهم و درصد هرشریک، مشخص می‌کند که آن شخص تا چه اندازه در سود و زیان کار شریک است. سهم هر شریک مشخص می‌کند که شخص چه اندازه‌ای سود دریافت کند یا در صورت بروز خسارت، چه میزان خسارت پرداخت شود.

معمولاً تقسیم سود و زیان براساس سهم هر شریک از 100 درصد محاسبه می‌شود.

وظایف شرکا در قرارداد مشارکت دفتر

در این بخش از قرارداد لازم است که وظایف و تعهدات هر کدام از اشخاص حاضر در قرارداد به طور دقیق نوشته شود. این بخش از قرارداد شامل بندهایی است که به صورت موردی، وظایف و تعهدات طرفین قرارداد را مشخص می‌کند. بخشی از این وظایف قراردادی با توجه به مسائل علمی هر کاری، نوشته می‌شود. بخشی دیگر نیز مربوط به شرایط و قوانین مشارکت مدنی است. بخشی نیز شروط و توقعات طرفین قرارداد از یکدیگر است. اگر شریکی شرط خاصی برای انجام قرارداد دارد، باید در این بخش به آن اشاره کند. زیرا توافقات کلامی در صورت بروز مشکل، مدرک معتبری برای حق خواهی نیستند. این وظایف و تعهدات و مسئولیت‌ها دو طرفه است و دو طرف قرارداد مشارکت دفتر باید به آن عمل کنند.

فسخ قرارداد در قرارداد مشارکت دفتر

بعضی مواقع شرایطی پیش می‌آید که موجب فسخ قرارداد می‌شود. برای اینکه از فسخ غیر منطقی قرارداد جلوگیری شود، یا در صورت بروز مشکل و نیاز، فسخ قرارداد راحت‌تر انجام شود، لازم است که این بخش از قرارداد با دقت نوشته شود. در واقع هرگونه بی اخلاقی، خیانت در کار، کم کاری، کم توجهی به کار، خطای عمدی و عدم وفای به عهد می‌تواند موجب فسخ قرارداد شود. مشروط به آنکه این حق در متن قرارداد برای طرفین قرار داده شود.

مرجع حل اختلاف مشارکت نامه دفتر

بروز اختلاف و مشکل، هرچند خوشایند نیست ولی محال هم نیست. حتی قراردادهایی که به اشخاص حاضر در آن اعتماد زیادی دارید و از تنظیم آن بسیار خوشحال و خرسند هستید نیز می‌توانند به مشکل بخورند. در زمان بروز اینگونه اختلافات، طی کردن مراحل طولانی دادگاه و حق خواهی بسیار خسته ‌کننده است. همچنین این روند طولانی است و ممکن است زمان طولانی طول بکشد. انتخاب مرجع داوری به عنوان مرجع حل اختلاف این مشکلات را حل می‌کند و به شما کمک می‌کند در صورت بروز اختلاف به جای مراجعه به دادگاه به ایشان مراجعه کنید و در سریع‌ترین زمان به حق خود برسید.

خانم امینی و آقای سیدی که تا اینجا به توضیحاتم گوش داده‌ بودند، بسیار تشکر کردند و گفتند که اطلاعات مفیدی کسب کرده‌اند. درخواست کردند که مشارکت نامه دفتر طراحی آن‌ها را رکلا تنظیم کند. از این بابت به ایشان اطمینان دادم که حتماً بهترین نتیجه را تحویل خواهند گرفت.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت را تنظیم کرده است. برای دسترسی به این قرارداد روی تصویر زیر بزنید.

همچنین چنانچه شرایط خاصی مدنظرتان است که لازم است تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی انجام شود روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد شراکت

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
الباکیان
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر من و برادرم یک دفتر پیشخوان تاسیس کردیم که من وسایل اولیش رو از پول خودم خریداری کردم و ثبت شرکتم انجام دادیم ولی بعد گذشت سه سال هیچ سودی به من پرداخت نکرده و در دفتر آمار و حسابرسی هم چیزی ننوشته. میخواستم ببینم چکار باید بکنم. ممنون.
11:31
29 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مهمترین بخش از اقداماتی که باید توسط شما انجام شود، اثبات رابطه مشارکت است. فکر می‌کنیم تاسیس شرکت ارتباطی با دفتر پیشخوان نداشته باشد. در واقع اگر دفتر پیشخوان با مجوز کسب شده توسط برادر شما، تاسیس و گردانده می‌شود اولین قدم در این راه، اثبات وجود رابطه مشارکتی است. این رابطه شراکتی به صورت شفاهی شکل گرفته است و شما باید وجود آن را به اثبات برسانید. ابتدا اظهارنامه ارسال کنید و در صورتی که پاسخی از سوی برادر خود دریافت نکردید از طریق دفاتر خدمات قضایی، طرح دعوا شود.
16:03
30 آذر 1401