حقوق کارشناس پرستاری با توجه به چه مولفه‌هایی تعیین می‌شود؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/04/21
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
حقوق کارشناس پرستاری

پرستاری یکی از رشته‌های دانشگاهی پرطرفدار است که در ایران در مقاطع کارشناسی و بالاتر تدریس می‌شود. دوره این رشته 4 سال است و دانشجویانی که دروس این دوره را با موفقیت گذرانده باشند، مدرک کارشناسی پرستاری دریافت می‌کنند. فارغ التحصیلان رشته پرستاری می‌توانند مطابق با مدرک تحصیلی خود وارد بازار کار شوند. به صورت کلی می‌توان گفت که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مراکز نگهداری از سالمندان و معلولان جذب شوند. پرستار شیفت، سرپرستار، سوپروایزر بالینی و سوپروایزر کنترل عفونت از جمله مشاغلی هستند که فارغ التحصیلان رشته پرستاری می‌توانند در آن‌ها فعالیت کنند. کارشناسان پرستاری که به واسطه امضای قرارداد کار ، استخدام می‌شوند، تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرند و از حمایت‌ها و مزایای این قانون برخوردار می‌شوند. حقوق کارشناس پرستاری که به واسطه امضای قرارداد کار استخدام شده است نیز براساس ضوابط قانون کار تعیین و محاسبه خواهد شد.

در این مقاله با شرایط و ضوابط قانونی محاسبه و پرداخت حقوق کارشناس پرستاری که در مراکز خصوصی و غیر دولتی مشغول به کار هستند، آشنا می‌شویم.

همانطور که توضیح دادیم، پرستاران معمولا به واسطه انواع قرارداد استخدام ، به خدمت گرفته می‌شوند. به همین دلیل اگر تمایل دارید در این حرفه فعالیت کنید یا اگر قرار است به زودی قراردادی در این خصوص امضا کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله قرارداد استخدام پرستار (روی لینک بزنید) را بخوانید. بدون شک مطالعه این قرارداد، اطلاعات کاربردی و مناسبی درباره نکات حقوقی فعالیت در این حرفه، در اختیار شما قرار می‌دهد.

در قانون چه تدابیری برای تعیین حقوق کارشناس پرستاری اتخاذ شده است؟

ماده 7 قانون کار به تعریف قرارداد کار اختصاص پیدا کرده است. مطابق با این ماده، قرارداد کار در واقع یک قرارداد شفاهی یا کتبی است که میان کارپذیر و کارفرما تنظیم می‌شود. کارپذیر به واسطه امضای این قرارداد متعهد خواهد شد که کار معینی را در برابر دریافت مزد و به صورت دائم یا غیر دائم برای کارفرما انجام بدهد. تمام کارپذیرانی که قرارداد استخدامی آن‌ها مطابق با ماده 7 قانون کار تنظیم و امضا شده باشد، از حمایت‌ها و مزایای این قانون برخوردار می‌شوند. قانون کار نیز یک قانون آمره است و تمام مقررات و ضوابط مقرر در آن نیز لازم الاجرا هستند. قانونگذار در این قانون، تعیین حداقل حقوق کارپذیران را به تصمیم شورای عالی کار واگذار کرده است.

شورای عالی کار نیز باید هر ساله حداقل حقوق نیروهای کار را با توجه به نرخ تورم و طی مصوبه‌ای تعیین و اعلام کند. حقوق تمام کارکنان در سال جدید باید براساس مصوبه شورای عالی کار تعیین و محاسبه شده باشد. میزان حقوق کارشناس پرستاری نیز باید براساس مصوبه شورای عالی کار و با توجه به توافق میان پرستار و کارفرمای او محاسبه و پرداخت شود. باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حقوق لیسانس پرستاری نمی‌تواند کم‍تر از پایه حقوقی باشد که در مصوبه شورای عالی کار تعیین و اعلام شده است.

معیارهای موثر در تعیین حقوق کارشناس پرستاری براساس قانون کار

مواد 34 الی 50 قانون کار به تعیین شرایط و ضوابط محاسبه و پرداخت حقوق کارپذیران اختصاص پیدا کرده است. حقوق کارشناسی پرستاری نیز باید براساس شرایط و ضوابط مقرر در مواد فوق الذکر محاسبه و پرداخت شود. مطابق با ماده 34 این قانون، علاوه بر حقوق، مزایایی انگیزشی و رفاهی نیز به کارپذیران تحث شمول قانون کار تعلق می‌گیرد. هدف از پرداخت این مزایا، بالا بردن سطح رفاه و معیشت نیروهای کار است. کمک عایله مندی، هزینه‌های مسکن، خواروبار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه از جمله مزایای انگیزشی و رفاهی هستند و ماهانه مبالغی بابت آن‌ها به تمام کارپذیران تحت شمول قانون کار پرداخت می‌شود.

مبلغی که به صورت ماهانه بابت این مزایا به کارپذیران پرداخت می‌شود را نیز شورای عالی کار هر ساله طی مصوبه‌ای تعیین و اعلام می‌کند. معمولاً مبالغی که بابت این مزایا به کارپذیران پرداخت می‌شود، یکسان و ثابت است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که کارفرما می‌تواند با افزایش مبالغی که در مصوبه شورای عالی کار برای مزایای انگیزش و رفاهی در نظر گرفته شده است، موافقت کند. بنابراین می‌توان گفت، مبلغی که بابت مزایای قانونی و انگیزشی به کارشناسان پرستاری پرداخت می‌شود با توجه به توافق میان آن‌ها و کارفرما و براساس مصوبه شورای عالی کار محاسبه و پرداخت خواهد شد. بنابراین، حقوق لیسانس پرستاری باید جدا از مزایای انگیزشی و رفاهی پرستاران محاسبه شود.

بررسی مجاز یا ممنوع بودن تبعیض قائل شدن در محاسبه حقوق کارشناس پرستاری

همانگونه که گفتیم، تمام نیروهای کار که به واسطه امضای قرارداد کار، استخدام می‌شوند، تحت شمول قانون کار قرار می‌گیرند و از حمایت‌ها و مزایای مقرر در این قانون برخوردار خواهند شد. به همین دلیل، قانونگذار در ماده 38 این قانون، تبعیض قائل شدن میان نیروهای کار را ممنوع کرده است. به موجب این ماده تمام نیروهای کار که در شرایط مساوی مشغول به کار هستند باید از حقوق و مزایای یکسانی برخوردار شوند. همچنین مطابق با این ماده سن، جنسیت، نژاد و قومیت و اعتقادات مذهبی و سیاسی کارپذیران نباید باعث عدم پرداخت حقوق و مزایای یکسان به آن‌ها شود.

همانگونه که ملاحظه می‌کنیم قانونگذار در این ماده، عدم پرداخت حقوق یکسان به نیروهای کار براساس مدرک تحصیلی آن‌ها را ممنوع نکرده است. بنابراین، مدرک تحصیلی نیروهای کار می‌تواند از عواملی باشد که باعث عدم پرداخت حقوق یکسان به آن‌‌ها شود. بنابراین، میزان حقوق کارشناس پرستاری می‌تواند بیشتر از حقوق سایر نیروهای کار باشد که مدارک تحصیلی پایین‌تری دارند.

نحوه تعیین حقوق برای این شغل در کارگاه‌های مشمول طرح طبقه بندی مشاغل

در ابتدا باید بگوییم که منظور از کارگاه، در واقع همان مکانی است که نیروهای کار فعالیت‌ها و وظایف شغلی خودشان را در آن انجام می‌دهند. بنابراین در اصطلاح قانون کار به بیمارستان، درمانگاه و دیگر مراکز درمانی که پرستاران در آنجا مشغول به کار هستند، کارگاه گفته می‌شود.

عدم پرداخت حقوقی که با مدرک تحصیلی، تخصص، سابقه کاری و مهارت نیروهای کار تناسب داشته باشد، یکی از مهمترین دلایل ایجاد نارضایتی در میان کارکنان بخش‌های خصوصی و دولتی است. به همین دلیل، قانونگذار از سال 1352 تا کنون آیین‌نامه‌ها و دستورالمل‌های متعددی را در راستای اجرایی کردن طرح طبقه بندی مشاغل تصویب کرده است. اجرای این طرح باعث می‌شود، نیروهای کاری که در یک کارگاه مشغول به کار هستند از پایین‌ترین تا بالاترین طبقه دسته بندی شوند.

این طبقه بندی براساس، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، تخصص و مهارت نیروهای کار انجام خواهد شد. هر کارپذیری که در طبقه مقدم است نیز نسبت به کارپذیرانی که در طبقه موخر هستند، حقوق و مزایایی بیشتری دریافت می‌کند. بنابراین، اگر در بیمارستان یا دیگر مراکز درمانی که پرستاران در آنجا مشغول به کار هستند، طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده باشد باعث افزایش حقوق لیسانس پرستاری در مقایسه با حقوق دیگر نیروهای کار در طبقه‌های موخر می‌شود.

رسیدگی به اختلافات ناشی از پرداخت حقوق کارشناس پرستاری

در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که رسیدگی به اختلافات ناشی از محاسبه و پرداخت حقوق کارشناس پرستاری در صلاحیت مراجع حل اختلافی است که در اداره کار مستقر هستند. منظور از مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار نیز هیات تشخیص در اداره کار و هیات حل اختلاف اداره کار است.

کارفرما و پرستار در مرحله اول باید اختلافات ناشی از محاسبه و پرداخت حقوق کارشناسی پرستاری را به صورت مسالمت آمیز و در شورای اسلامی کار حل و فصل کنند.

اگر این اختلافات به صورت مسالمت آمیز و در شورای اسلامی کار حل و فصل نشدند، پرستار و کارفرمای او باید برای حل و فصل آن‌ها به هیات تشخیص مراجعه کنند. هیات تشخیص نیز اختلافات ناشی از محاسبه و پرداخت حقوق کارشناس پرستاری را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و برای حل و فصل آن‌ها رای صادر می‌کند. هیات حل اختلاف نیز مرجع تجدید نظر از آرای هیات تشخیص است. بنابراین اگر هر یک از پرستار یا کارفرما قصد اعتراض و تحدید نظر خواهی نسبت به رای صادر شده از هیات تشخیص را داشته باشند باید به هیات حل اختلاف مراجعه کنند.

موارد حقوقی مهم!

قراردادی که به منظور استخدام پرستاران تنظیم و امضای می‌شود در صورتی تحت حمایت قانون کار می‌گیرد که مطابق با شرایط و ضوابط این قانون تنظیم شده باشد. به همین دلیل تدوین دقیق و قانونی این قرارداد بسیار حایز اهمیت بوده و بهتر است نسخه نهایی آن با نظارت کارشناسان حقوق کار تنظیم شود.

شما با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد رکلا می‌توانید قرارداد استخدامی را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوق کار تنظیم کنید.

همچنین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا نیز به شما امکان می‌دهد که سوالات خود در خصوص شرایط و ضوابط قانونی استخدام پرستاران را با کارشناسان حقوقی در میان بگذارید.

قرارداد پرستاری سالمند

با در دست داشتن این نمونه قرارداد، می‌توانید همکاری خود با پرستار سالمند را، مکتوب و آغاز کنید.

نمونه قرارداد پرستاری سالمند
دانلود نمونه قرارداد پرستاری سالمند

قرارداد پرستاری کودک

پرستار کودک خود را با امضای این قرارداد استخدام کنید.

نمونه قرارداد پرستاری کودک
دانلود نمونه قرارداد پرستاری کودک
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات