قرارداد اجاره میز ناخن و تمام نکات قانونی درباره اجاره بها و مدت این قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/21
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره میز ناخن

قرارداد اجاره میز ناخن یک نوع از قرارداد اجاره و اجاره نامه است که به واسطه آن، بخشی از فضای یک سالن آرایشی به منظور فعالیت در حوزه ناخن به یک شخص اجاره داده می‌شود. این شخص از محل اجاره، برای کاشت ناخن استفاده خواهد کرد. اصطلاح ناخن ‌کار، به اشخاصی گفته می‌شود که دارای مدرک ناخن ‌کاری هستند یا به صورت تجربی، در زمینه کاشت، ژلیش ناخن، ترمیم و موارد دیگر آموزش دیده‌اند. این اشخاص برای فعالیت در این حوزه نیاز به یک مکان مناسب دارند. انجام اموری مانند کاشت، طراحی، ترمیم و موارد دیگر از جمله فعالیت‌هایی است که یک ناخن ‌کار انجام می‌دهد.

بسیاری از دختران جوان برای انتخاب یک شغل یا حرفه، فعالیت در حوزه ناخن را انتخاب می‌کنند. این جوانان با استعداد، برای شروع کسب و کار شخصی خود به یک مکان مناسب نیاز دارند. تهیه یک مکان مناسب و تجهیز آن، نیاز به هزینه زیادی دارد. به همین دلیل در بسیاری از موارد دیده می‌شود که علاقه‌مندان به این حوزه، نمی‌توانند به صورت دلخواه فعالیت کنند. در این زمان، بهترین گزینه، تعدیل خواسته‌ها است. یعنی به جای اینکه به یک مرکز یا یک سالن ناخن ‌کاری مجزا فکر کنند، می‌توانند کسب و کار خود را از یک بخش یا فضای کوچک از یک سالن بزرگ آغاز کنند.

در این زمان است که اصطلاح اجاره میز مطرح می‌شود. اجاره میز به معنای اجاره بخش کوچکی از یک سالن است که ناخن کار بتواند در آن مکان فعالیت خود را آغاز کند و ادامه دهد.

اهمیت تنظیم و استفاده از نمونه قرارداد اجاره میز ناخن

همانطور که در مقدمه توضیح دادیم، یکی از دلایل استفاده از نمونه قرارداد اجاره میز ناخن ، کمبود سرمایه مستاجر برای تاسیس سالن شخصی است. برای علاقه به اجاره میز ناخن دلایل متعدد و زیادی وجود دارد. این اشخاص با دلایل مختلف در این حوزه فعالیت می‌کنند و مهارت‌های خاصی دارند. تصور کنید که شما یک ناخن کار تازه کار هستید. با توجه به شرایط، صرف هزینه و تاسیس یک سالن خدمات ناخن هیجان انگیز است اما ریسک بسیار زیادی هم دارد.

از طرف دیگر اگر در یک سالن زیبایی مشغول به کار باشید، به مرور مشتری‌های ثابت خواهید داشت و شناخته می‌شوید. البته این مراحل ممکن است زمانبر باشد ولی اجرای چنین مراحلی در محل کار نامناسب، چندین برابر سخت‌تر خواهد بود.

از طرف دیگر موجر با اخذ مبلغ اجاره بها از سالن خود درآمدزایی می‌کند. حضور متخصصان حوزه‌های مختلف آرایشی و بهداشتی، موجب می‌شود که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان سالن آرایش، به بهترین شیوه و در سریع‌ترین زمان ارائه شود. این مساله موجب رضایت مشتریان و مراجعه دوباره آن‌ها خواهد بود.

قانون مرتبط با قرارداد اجاره میز ناخن

پیش از تنظیم متن قرارداد اجاره میز ناخن ، لازم است که از شرایط و قوانین اجاره آگاهی داشته باشید. قانون ناظر بر این قرارداد، قانون مدنی است. قانون مدنی در رابطه با عقد اجاره در باب اجاره توضیح می‌دهد. عقد اجاره، یکی از عقود معین قانون مدنی است که در آن، شیوه تنظیم و اجرای قرارداد اجاره توضیح داده شده است. معین بودن قرارداد به این معنی است که قانون مدنی درباره عقد اجاره با صراحت توضیح می‌دهد.

قرارداد اجاره میز ناخن یک قرارداد لازم است. به این معنی که طرفین ملزم هستند در بازه زمانی اجاره نامه، حتما تعهدات را انجام دهند. هیچ کدام از موجر و مستاجر، نمی‌توانند بدون توافق با طرف دیگر، قرارداد را پیش از اتمام مدت فسخ کنند. البته موجر و مستاجر می‌توانند برای قرارداد، شروط فسخ تعیین کنند.

علاوه بر قانون مدنی و قواعد مرتبط با عقد اجاره، قانون روابط موجر و مستاجر نیز به محتوا و شرایط اجرای قراردادهای اجاره نظارت می‌کند.

قانون روابط موجر و مستاجر در قرارداد اجاره میز ناخن

این قانون زمانی کاربرد دارد که قرارداد شروط لازم را رعایت کرده باشد. با توجه به مفاد این قانون 4 شرط اصلی وجود دارد که قرارداد مشمول قانون روابط موجر و مستاجر باشد. این شروط عبارتند از:

  1. مالک سالن آرایش و ناخن‌ کار، باید قرارداد اجاره را امضا کنند؛
  2. متن قرارداد اجاره میز ناخن باید توسط دو شاهد امضا شود؛
  3. قرارداد اجاره میز ناخن باید حاوی مدت معین باشد. تاریخ دقیق اتمام این قرارداد باید مشخص شود؛
  4. قرارداد در دو نسخه تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار بگیرد.

با رعایت این شروط، قرارداد مشمول قانون رابطه میان موجر و مستاجر خواهد بود و اگر مشکلی پیش بیاید، موجر و مستاجر می‌توانند به این قانون استناد کنند. برای مثال در دعاوی مربوط به تخلیه با استناد به قانون موجر و مستاجر می‌توانید به سرعت دستور تخلیه بگیرید، در حالی که بدون استفاده از این قانون، نیاز به مراجعه به دادگاه است.

ضمانت اجرا

مساله ضمانت در قرارداد اجاره میز ناخن ، از مهمترین مسائلی است که در موارد متعدد درباره آن پرسیده می‌شود. یکی از مهمترین دغدغه‌های صاحب سالن محافظت از سرمایه و امکانات سالن است. به همین منظور با استفاده از بند ضمانت در قرارداد، سعی می‌کند که از اجاره کننده‌ها تضمین مناسب بگیرد.

ضمانت تخلیه، ضمانت پرداخت اجاره بها، ضمانت در خصوص استفاده از ابزار و تجهیزات سالن و موارد دیگر از جمله ضمانت‌هایی است که مالک می‌تواند از مستاجر طلب کند. ارائه ضمانت به صورت چک یا سفته ایرادی ندارد. مساله مهم این است که باید مواردی رعایت شود. برای مثال به صراحت در هنگام نوشتن قرارداد ، توضیح می‌دهند که سفته یا چت به منظور ضمانت اخذ شده است. علاوه بر این، لازم است که پشت و روی چک نیز نوشته شود. البته قانون جدید چک شرایطی ایجاد می‌کند که از امکان بروز مشکل بسیار کاسته خواهد شد. با این وجود، برای اطمینان بیشتر این موارد را انجام دهید.

مدت و اجاره بها

پیش از نوشتن قرارداد، موجر و مستاجر باید در خصوص بازه زمانی اجاره میز، به توافق برسند. تاریخ شروع و اتمام قرارداد باید به صورت دقیق و بدون ابهام نوشته شود. قراردادی که در آن مدت تعیین نشده باشد، معتبر نیست یا بهتر بگوییم قرارداد اجاره‌ای که در آن، تاریخ اتمام قرارداد مشخص نشده باشد، باطل است. همانطور که اشاره کردیم، مهم است که تاریخ اتمام قرارداد به صورت دقیق مشخص شده باشد اما اگر تاریخ شروع قرارداد ذکر نشود، در اعتبار اجاره خللی وارد نخواهد شد زیرا می‌توان تاریخ امضای قرارداد را به عنوان تاریخ شروع اجاره در نظر گرفت. با این حال، برای اینکه به توافقات خود نظم بیشتری ببخشید، حتما به صورت دقیق و با اشاره به روز، ماه و سال، تاریخ شروع و پایان اجاره را مشخص کنید.

چه موجر و چه مستاجر، ملزم هستند در بازه زمانی که برای قرارداد در نظر می‌گیرند، نسبت به انجام تعهدات و وظایف خود، متعهد باشند. هرگونه کم کاری یا ممانعت از انجام تعهدات توسط موجر یا مستاجر، تخلف از قرارداد محسوب می‌شود و طرف دیگر می‌تواند به صورت قانونی با طرف متخلف برخورد کند.

علاوه بر مدت قرارداد اجاره میز ناخن ، اجاره بها نیز باید مشخص شود. اجاره بها با توجه به امکانات، ارزش ملک و توافق طرفین تعیین می‌شود. برای مثال اگر سالن آرایش در منطقه بسیار خوب باشد و احتمال آن باشد که این مساله به میزان مشتریان مستاجر اضافه کند، میزان بهای قابل پرداخت برای اجاره زیاد خواهد بود. با تمام این تفاسیر، در نهایت، مبلغ اجاره بها و نحوه پرداخت آن، با توافق موجر و مستاجر معین می‌شود و در اجاره نامه نوشته خواهد شد.

پیشنهاد نمونه قرارداد

با زدن بر روی تصویر زیر، شما می‌توانید نمونه قرارداد اجاره‌ای که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است را دریافت کنید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز استفاده کنید و با اطمینان بیشتری، روابط حقوقی خود را شکل دهید. همانطور که می‌دانید رکلا مرجع تخصصی تنظیم متن انواع قرارداد است. با این حال، اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی، مطابق با شرایط خودتان داشته باشید، می‌توانید سفارش خود را برای استفاده از سرویس خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید.

قرارداد اجاره میز کار

اگر تصمیم دارید که یک میز کار را اجاره کنید، این نمونه قرارداد می‌تواند برای شما مناسب باشد.

نمونه قرارداد اجاره میز کار
دانلود نمونه قرارداد اجاره میز کار

قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

این نمونه قرارداد، این امکان را ایجاد می‌کند که یک صندلی از یک آرایشگاه را اجاره کنید و در آن مکان مشغول به کار شوید.

نمونه قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه
دانلود نمونه قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
ندا غضنفری
thumb_up_alt
من خودم بیمه نیستم آیا فردی که در سالن من میز اجاره می‌کنه باید بیمه بشه یا نه؟
21:03
20 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر واقعا روابط شما، کارگری و کارفرمایی نیست و هیچ نشانه‌ای از چنین روابطی از جمله لزوم حضور در ساعت مشخص یا لزوم انجام کارهای مورد نظر شما از سوی ایشان یا انجام هرگونه پرداخت از سوی شما برای ایشان، وجود ندارد، قاعدتا مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی نخواهند بود.
11:18
21 آذر 1401
account_circle
میترا
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید من برای یه مشتری خدمات انجام دادم الان بعد از یه هفته رفته اتحادیه شکایت کرده معلوم نیست چه بلایی سر ناخن آورده. من براش ترمیم لمینت زدم و ایشون کلی تهدید کرده و فحاشی با پیام برای من ارسال کرده و متاسفانه تازه فهمیدم سالنی که داخلش کار می‌کنم مجوز ندارن آیا راهنمایی می‌‎کنید در این مورد؟
15:08
30 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
فحاشی انجام شده مصداق عناوین مجرمانه خاصی است که در قانون مجازات اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است. در مقابل، عدم فعالیت مجاز آن واحد صنفی نیز مسئولیت حاضران در آن مجموعه را به همراه دارد و عدم اطلاع شما از این موضوع رافع مسئولیت نخواهد بود. لذا هریک از طرفین، به نوعی در این مورد مسئولیت خواهند داشت.
18:17
31 اردیبهشت 1402
account_circle
مریم
thumb_up_alt
سلام خسته نباشین من میز اجاره کردم توی یک سالن و اگه سالن بهم مشتری بده، ۳۰ درصد میگیره ازم. میخواستم ببینم این کار درسته؟
21:10
17 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
متاسفانه رویه‌ای که در آرایشگاه‌ها وجود دارد و طرفین نسبت به تنظیم قرارداد درصدی اقدام می‌کنند خلاف قانون است. شما به عنوان یکی از پرسنل آن مجموعه محسوب می‌شوید حتی اگر قرارداد میان شما درصدی باشد، بر همین اساس نیز صاحب سالن موظف است نسبت به بیمه کردن شما و پرداخت حداقل حقوق و مزایای قانون کار اقدام کند. این رویه که درصدی میان شما و ایشان تعیین شده است از نظر قانونی با ایراد رو به رو است و به مدیر سالن توصیه کنید به این رویه ادامه ندهد.
18:30
18 خرداد 1402