امانت نامه موتور سیکلت چیست و نمونه قرارداد امانت موتورسیکلت چه کاربردی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
امانت نامه موتور سیکلت

در گذشته موتور سیکلت یک وسیله نقلیه کم هزینه‌تر و به صرفه‌تر از انواع ماشین شناخته می‌شد و بسیاری از اشخاصی که توانایی تهیه ماشین را نداشتند، برای خرید و تهیه موتور سیکلت‌ها اقدام می‌کردند. امروزه انواع موتور سیکلت‌ها به اندازه‌ای گسترده شده است که گاهی هزینه تهیه آن‌ها با یک ماشین برابری می‌کند. به همین دلیل، موتور سیکلت‌ها روز به روز در میان جوانان محبوب‌تر می‌شوند. انواع موتور سیلکت با توجه به امکاناتی که ارائه می‌دهند، در قیمت‌های بسیار متغیری به فروش می‌رسند. تمام این موارد، دلایلی هستند که صاحبان موتور سیکلت، علاقه‌مند باشند این وسیله را با دقت فراوان، نگهداری کنند. امانت نامه موتور سیکلت ، یک قرارداد است که برای این منظور تهیه می‌شود.

نمونه قرارداد امانت موتورسیکلت یکی از انواع قرارداد امانت است. این قرارداد، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مالک یا صاحب موتور، به هر دلیلی تمایل داشته باشد وظیفه نگهداری و محافظت از موتور را به یکی از دوستان، آشنایان، اعضای خانواده یا هر شخص قابل اعتماد دیگری بسپارد. البته گاهی در میان عموم مردم، امانت نامه موتور سیکلت ، به همان معنای قانونی این قرارداد استفاده نمی‌شود و در واقع، رابطه دیگری مطرح است. در این مقاله سعی می‌کنیم که این قرارداد را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و درباره آن توضیح دهیم.

امانت نامه موتور سیکلت چه کاربردی دارد؟

پیش از آنکه درباره محتوای نمونه قرارداد امانت موتورسیکلت توضیح دهیم، لازم است که موقعیت استفاده از این قرارداد و کاربرد آن، شرح داده شود. اگر شما صاحب یک موتور سیکلت باشید، برایتان مفید خواهد بود که با یک توافق نامه قانونی آشنا شوید تا با استفاده از آن، بتوانید محافظت از موتور سیکلت خودتان را به شخص دیگری بسپارید. علاوه براین، احتمالا برایتان جالب خواهد بود که بتوانید شیوه نگهداری و رسیدگی به موتور را نیز در متن قرارداد تعیین کنید.

تصور کنید که یک موتور سیکلت دارید که برای شما بسیار ارزشمند است. در همین حین، موقعیتی برای شما ایجاد شده است که نمی‌توانید شخصا از موتور سیکلت خود مراقبت کنید. از طرف دیگر برای شما مهم است که موتور شما در مکان خاصی نگهداری شود و به آن رسیدگی کنند. در این موقعیت، شما می‌توانید با تنظیم نمونه قرارداد امانت موتورسیکلت ، وظیفه نگهداری و محافظت از موتور سیکلت خود را به یک شخص معتمد بسپارید.

امانت نامه موتور سیکلت ، یک قرارداد معین!

زمانی که از معین بودن یک قرارداد صحبت می‌شود، به این معنا است که این قرارداد در قانون مدنی شناخته شده است و قواعدی مختص آن وجود دارد. امانت نامه نیز، از جمله عقودی است که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد. آنطور که این قانون بیان می‌کند، امانت نامه موتور سیکلت ، موقعیتی است که مالک موتور، موتور خود را برای مدت مشخص به یک شخص قابل اعتماد می‌سپارد تا از آن نگهداری کند. در این قرارداد توضیح داده می‌شود که توافق به صورت رایگان و مجانی خواهد بود. یعنی اینکه برای نگهداری از موتور، اجرت یا حق الزحمه‌ای به امانت دار پرداخت نمی‌شود.

با توجه به این توضیحات، از آنجایی که این قرارداد در ردیف انواع قرارداد معین قرار می‌گیرد، اشخاصی که آن را تنظیم می‌کنند، باید به اصول و قواعدی که قانون مدنی درباره این عقد بیان کرده است، توجه داشته باشند. بنابراین، اگر شرطی در قرارداد مطرح شود که مغایر با این اصول باشد، عملا موجب بی اعتبار شدن قرارداد خواهد شد. به دلیل اهمیت توجه به قوانین است که معمولا پیشنهاد می‌شود برای تنظیم قراردادهایی که در نظر دارید، حتما از مشاوره حقوقی قراردادها یا وکلای مجرب در حوزه قرارداد نویسی کمک بگیرید.

جایز بودن امانت نامه موتور سیکلت

امانت نامه موتور سیکلت یک قرارداد جایز است. یعنی اینکه؛ طرفین قرارداد می‌توانند هر زمان که بخواهند، قرارداد را فسخ کنند یا اینکه از ادامه همکاری صرف نظر کنند. البته لازم است که در این خصوص به یکدیگر اطلاع دهند. برای مثال، امانت گذار باید برای دریافت موتور خود، مراجعه کند یا اینکه امانت دار باید به مالک موتور اطلاع دهد که دیگر توانایی نگهداری از موتور را ندارد.

آن چیز که اهمیت دارد، این است که با وجود تعیین مدت قرارداد، برای رعایت مدت تعیین شده، الزامی وجود ندارد. طرفین می‌توانند پیش از اتمام مدت قرارداد، توافق را به اتمام برسانند یا اینکه با توافق یکدیگر، قرارداد را تمدید کنند. به همین دلیل است که این عقد در گروه عقود جایز قرار دارد.

اجرت امانت دار و هزینه‌های نگهداری از موتور

پیش‌تر توضیح دادیم که احتمال دارد موتور شما به شیوه خاصی از نگهداری و رسیدگی نیاز داشته باشد. شما می‌توانید تعیین کنید که تمایل دارید موتور در چه موقعیت یا حتی در چه مکانی نگهداری شود. اگر رسیدگی و محافظت از موتور، هزینه داشته باشد یا اینکه لازم باشد ابزار و وسایلی خریداری شود، پرداخت هزینه‌های آن به عهده مالک موتور است و باید به امانت دار پرداخت کند.

از طرف دیگر، با توجه به عرف، اینطور متداول است که بابت نگهداری از موتور سیکلت، اجرت یا حق الزحمه‌ای به امانت دار پرداخت شود. درست است که در مطالب قبل‌تر توضیح دادیم که این قرارداد، یک عقد مجانی و رایگان است و لازم نیست که حق الزحمه برای امانت دار در نظر گرفته شود اما باید به این مساله هم اشاره کنیم که برقراری این عقد، نیازمند به ایجاب و قبول است. یعنی چه؟ یعنی اینکه شما به عنوان مالک موتور، اعلام می‌کنیم که می‌خواهید یک شخص، موتور شما را نگهداری کند. در مقابل، آن شخص نیز باید با رضایت، انجام این مسئولیت را بپذیرد.

می‌دانیم که کسب منفعت برای هر کسی اهمیت دارد. بدون شک بدون دریافت اجرت، کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که مسئولیت نگهداری و محافظت از موتور سیکلت شما را بپذیرد. بنابراین، می‌توانید با توافق یکدیگر، اجرتی برای این قرارداد در نظر بگیرید. یادتان باشد که مبلغ مشخص شده را در امانت نامه موتور سیکلت بنویسید.

با لحاظ صحبت‌های ذکر شده در بالا، این قرارداد می‌تواند به صورت رایگان و غیر رایگان باشد. یعنی ممکن است که امین، مبلغی را به عنوان حق الزحمه به امانت گرفتن موتور سیکلت مطالبه کند.

خیانت به این توافق!

مساله امانت در قانون، بسیار مهم و حیاتی است. زیرا خیانت به این عقد، موجب آزردگی خاطر و کاهش اعتماد اجتماعی می‌شود. به همین دلیل است که خیانت در امانت را یک جرم در نظر می‌گیرند و برای آن مجازات مشخص تعیین شده است. شکایت‌های مربوط به این جرم در دادگاه کیفری بررسی می‌شود.

فرض می‌کنیم که شما موتور سیکلت خود را به یک شخص امانت داده‌‌اید و این شخص بدون اطلاع شما، از این موتور استفاده می‌کند. این رفتار بدون شک، خیانت در امانت است. زیرا براساس قانون، امانت دار حق استفاده از مال امانت داده شده را ندارد. در این موقعیت، شما می‌توانید به مراجع حل اختلاف مراجعه کنید و در خصوص خیانت در امانت، شکایت کنید. وجود قرارداد یا سندی که مشخص کند توافقی مبنی بر امانت میان شما تنظیم شده است، برای شما بسیار مهم خواهد بود.

زمانی که شخصی با موتور سیکلت شما تخلف کند یا اینکه جرمی را انجام دهد، این سابقه به نام شما خواهد بود. زیرا شما مالکیت موتور سیکلت را در اختیار دارید. به همین دلیل است که خیانت در امانت در این پرونده بسیار دارای اهمیت است. شما با اسناد، مدارک و قراردادی که تنظیم می‌کنید، می‌توانید اثبات کنید که در بازه زمانی مشخص، موتور را در اختیار نداشتید.

پیشنهاد ما

امانت نامه موتور سیکلت ، یک قرارداد بسیار کاربردی است که برای تنظیم آن، لازم است به دقت به خواسته‌های مالک موتور دقت شود. برای آگاهی از ابعاد حقوقی مربوط به این توافق و تنظیم قرارداد ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد امانت موتور سیکلت

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد امانت موتور سیکلت
دانلود نمونه قرارداد امانت موتور سیکلت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات