قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل شامل چه بخش‌های مهمی است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌هایی هستند که با توجه به موضوع و نوع محتوایی که ارائه می‌دهند، توسط کاربران خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه تمایل به ساخت و ارائه اپلیکیشن‌‎های کاربردی بسیار زیاد شده است. استارتاپ‌ها، کسب و کارهای فعال در فضای مجازی، بسیاری از موسسه‌هایی که در حوزه آموزشی فعالیت می‌کنند و اشخاصی که ایده‌ای کاربردی و جدید برای ارائه خدمات یا کالا از طریق اپلیکیشن دارند؛ اشخاصی هستند که تمایل خواهند داشت که ساخت یک اپلیکیشن را به مهندسان طراح بسپارند. نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل ، قرارداد مهمی است که برای این منظور استفاده می‌شود.

نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد میان طراح اپلیکیشن و شخصی که تمایل دارد یک اپلیکیشن برای او طراحی و ساخته شود، تنظیم خواهد شد. در این توافق، طراح اپلیکیشن در واقع یک پیمانکار محسوب می‌شود و شخصی که درخواست خود را مبنی بر ساخت اپلیکیشن مطرح کرده است، کارفرما خواهد بود. کارفرما و پیمانکار با امضای نمونه قرارداد ساخت اپلیکیشن موبایل متعهد می‌شوند که در راستای موضوع قرارداد با یگدیگر همکاری کنند و مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند را انجام دهند. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی درباره قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل توضیح خواهیم داد.

نکات قانونی قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

پیش از امضای نمونه قرارداد اپلیکیشن موبایل و شروع همکاری، لازم است که در خصوص ویژگی‌ها و نکات قانونی و حقوقی این قرارداد اطلاعات دقیقی داشته باشید. نمونه قرارداد اپلیکیشن موبایل یک قرارداد پیمانی است و در گروه انواع قرارداد نامعین قرار می‌گیرد. به این معنی که تعریف دقیق یا قواعد و ضوابط مشخصی برای اینگونه قراردادها در نظر گرفته نشده است. با این حال، این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند و از قواعد عمومی این قانون پیروی خواهد کرد. نمونه قرارداد ساخت اپلیکیشن موبایل با در نظر گرفتن ماده‌های 10، 190، 219 و همچنین ماده 220 قانون مدنی تنظیم خواهد شد. یعنی اینکه قرارداد با خواست و رضایت طرفین تنظیم می‌شود؛ شروط صحت قراردادها را رعایت می‌کند و محتوای قرارداد، مغایر با قانون مدنی نخواهد بود. به این ترتیب و با رعایت دقیق این موارد، قراردادی که میان طرفین تنظیم می‌شود، صحیح و معتبر خواهد بود

قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل یک قرارداد لازم است. یعنی طرفین در این قرارداد امکان فسخ ندارند و نمی‌توانند اعلام کنند که از انجام موضوع قرارداد پیشمان شده‌اند. البته با اینکه کارفرما و پیمانکار ملزم به حضور در قرارداد هستند اما فسخ قرارداد در مواردی امکان پذیر است. برای مثال با استناد به شرایطی که برای فسخ در قانون مدنی بیان شده است، می‌توانید قرارداد خود را فسخ کنید یا این امکان وجود دارد که برای نمونه قرارداد ساخت اپلیکیشن موبایل ، شروط فسخ قرارداد را در نظر بگیرید. یعنی اینکه شروطی را معین کنید تا در صورت بروز آن‌ها، طرفین امکان فسخ قرارداد را داشته باشند. در اکثر مواقع، این شروط، مواردی هستند که رعایت آن‌ها برای طرفین اهمیت زیادی دارد.

محرمانگی و عدم رقابت در نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

یک مساله بسیار مهم در سفارش ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایل، ترس از افشای اطلاعات محرمانه و ایده اصلی اپلیکیشن است. اشخاصی که تمایل دارند اپلیکیشن خود را طراحی کنند، از این مساله واهمه دارند که مبادا اطلاعات محرمانه کسب و کار و ایده آن‌ها افشا شود و شخصی که طراحی اپلیکیشن را به عهده گرفته است با بررسی ضعف و قوت‌ها، با آن‌ها رقابت کند. برای جلوگیری از این مساله‌، به تمام اشخاصی که تمایل دارند اپلیکیشن اختصاصی خود را داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم که برای همکاری با مهندس طراح و ساخت اپلیکیشن، قرارداد محرمانگی اطلاعات و قرارداد عدم رقابت تنظیم کنند.

با امضای این قرارداد می‌توانید با خیال آسوده‌تری با یکدیگر همکاری کنید و دیگر نگران اطلاعات و ایده خود نباشید.

تکلیف مالکیت اپلیکیشن موبایل را مشخص کنید!

در متن نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل حتما درباره مالکیت نهایی اپلیکیشن و کدهای منبع آن توضیح دهید. این مساله را بدون توضیح باقی نگذارید و در متن قرارداد به صراحت بیان کنید محصول نهایی یا همان اپلیکیشنی که طراحی شده است، تماما در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد و کارفرما مالک آن خواهد بود. همچنین می‌توانید توضیح دهید که طراح و سازنده اپلیکیشن، نمی‌توانند از طراحی‌ها، کد منبع، محتویات اختصاصی اپلیکیشن و موارد دیگر استفاده کنند.

با توضیح صریح درباره این مساله، از بابت استفاده یا بهره برداری طراح، آسوده خاطر خواهید بود و اگر اقدام مخالفی انجام شود، می‌توانید با استناد به متن قرارداد از حقوق قانونی خود محافظت کنید.

توضیحات دقیق فنی در نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

یک نکته بسیار مهم در خصوص تنظیم قرارداد با طراح اپلیکیشن، توضیحات فنی است که در اختیار طراح قرار می‌گیرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما به صورت دقیق و صریح به تمام مواردی که نیاز است در طراحی و ساخت اپلیکیشن شما مورد توجه قرار بگیرد، اشاره کنید و درباره آن توضیح دهید.

انجام این کار به شما این امکان را می‌دهد که توقعات خود را بیان کنید و همچنین مهندس طراح نیز آگاه خواهد بود که دقیقا باید به چه شیوه‌ای پروژه مورد نظر شما را انجام دهد. اشاره به این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در پایان قرارداد، بتوانید اپلیکیشنی که طراح به شما تحویل داده است را با سفارش خود بررسی کنید و کیفیت نهایی پروژه را بسنجید. همچنین اگر اپلیکیشن نهایی مغایر با ویژگی‌های سفارش شما بود، می‌توانید با استناد به قرارداد، طلب خسارت یا از دریافت اپلیکیشن خودداری کنید.

شما می‌توانید تمام توضیحات، اطلاعات و تمام مطالبی که برای ساخت و طراحی این اپلیکشن نیاز است را به صورت پیوست به قرارداد اضافه کنید. به واسطه فایل پیوست، پیمانکار ملزم می‌شود که اپلیکیشن شما را مطابق با سفارشی که بیان کرده‌اید طراحی کند و در اختیار شما قرار دهد.

خسارت دیرکرد در نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

توضیح دادیم که پیمانکار مطابق با مدتی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است، ملزم خواهد بود که اپلیکیشن نهایی را به کارفرما تحویل دهد. حال اگر پیمانکار ساخت و طراحی اپلیکیشن را به تعویق اندازد یا اینکه در زمانی که مقرر شده است، اپلیکیشن را به کارفرما تحویل ندهد، موجب نارضایتی و حتی خسارت دیدن کارفرما می‌‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای قرارداد، شرط خسارت دیرکرد در نظر بگیرید. به این صورت که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل اپلیکیشن، مبلغی به عنوان خسارت در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین، اگر پیمانکار نتواند در زمان مقرر، اپلیکیشن را تحویل دهد، ملزم خواهد بود که در ازای هر روز دیرکرد، مبلغی را بابت خسارت بپردازد.

مبلغ حق الزحمه در قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

مبلغ حق الزحمه، مبلغی است که در ازای ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایل به پیمانکار پرداخت می‌شود. این مبلغ با توافق و نظر هر دو طرف قرارداد معین می‌شود. بنابراین، لازم است که پیش از نوشتن قرارداد، طرفین در خصوص مبلغ قرارداد با یکدیگر توافق و حق الزحمه را تعیین کنند. علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه، شما می‌توانید شیوه پرداخت آن را نیز مشخص کنید. برای مثال می‌توانید حق الزحمه را به صورت مرحله‌ای و اقساطی در نظر بگیرید و برای پرداخت آن، چند تاریخ مشخص تعیین کنید.

تعیین مدت برای نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

مدت انجام موضوع نمونه قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل یا بازه زمانی تعیین شده برای این قرارداد، در واقع همان تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد است که باید به دقت در متن آن نوشته شود. به واسطه تعیین این بازه زمانی، مهندس طراح ملزم است که در تاریخ مشخص، عملیات اجرایی پروژه ساخت و طراحی اپلیکیشن را آغاز کند و همچنین تعهد دارد که فرآیند عملیاتی کردن و ساخت اپلیکیشن موضوع پروژه را تا پایان مدت قرارداد به پایان برساند. در واقع تعیین این بازه زمانی برای قرارداد، پیمانکار را متعهد می‌کند که حتما اپلیکیشن مورد نظر را، در موعد معین به کارفرما تحویل دهد.

پیشنهاد ما

نوشتن یک قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل نیازمند آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی این قرارداد است. علاوه براین، شما برای امضای قرارداد و شروع همکاری با کارفرما نیز نیاز دارید که از ابعاد قانونی این قرارداد مطلع باشید. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنم پیش از امضای قرارداد از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی، قرارداد مخصوص خودتان را داشته باشید.

قرارداد طراحی اپلیکیشن موبایل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات