اخذ یا ارائه نمایندگی با استفاده از قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی

-
بروزرسانی:1401/04/15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی

نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی ، قراردادی است که سبب می‌شود تولید کنندگان آب معدنی بتوانند محصولات خود را در منطقه، شهر یا کشورهای دیگر به فروش برسانند. در نتیجه، آن‌ها قادر خواهند بود که کسب و کار خود را گسترش دهند و به سود بیشتری دست پیدا کنند. حال، تولیدکنندگان آب معدنی چگونه می‌توانند با انعقاد این قرارداد، از مزایای مزبور بهره‌مند شود؟ در این مقاله این سوال را با بیان جزئیات این قرارداد پاسخ می‌دهیم. این قرارداد را می‌توانیم یک قرارداد نمایندگی یا به عبارت بهتر یک قرارداد اعطای نمایندگی در نظر بگیریم که با رضایت و توافق طرفین میان آن‌ها امضا می‌شود.

تنظیم و انعقاد این قرارداد چه مزایایی را دربردارد؟

شاید در چند دهه گذشته، همین که تولید کنندگان می‌توانستند یک کالا را در سطح شهر خود تولید و دسترسی مردم را به آن میسر کنند، کفایت می‌کرد اما امروزه بروز تحولات گسترده در سطح اقتصاد و نیز افزایش تقاضای عمومی برای دسترسی به انواع کالا و محصولات، تولید کنندگان را به فکر ارتقای کسب و کار خود انداخته است. به این معنا که دید آن‌ها برای توزیع کالاهای خود گسترده‌تر شده و برای فروش محصولاتشان در سایر مناطق نیز تمایل زیادی پیدا کرده‌اند.

حال ممکن است در مقابل بیان شود که تولید کنندگان می‌توانند با راه اندازی شعبات مختلف یا ارسال کالا، توزیع گسترده‌ی محصولات خود را محقق سازند. در این میان باید بیان کرد که اگرچه دو روش اخیر برای دسترسی مردم به محصولات ممکن است اما در بسیاری از این موارد چالش‌های مالی و اقتصادی زیادی وجود دارد. به بیان دیگر در این زمینه، راه حل‌های آسان‌تر دیگر نیز یافت می‌شود. از جمله این راه حل‌ها، انعقاد قرارداد نمایندگی فروش است.

در این زمینه، نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی یکی از انواع قراردادهای نمایندگی است. به موجب این قرارداد، شما به عنوان تولید کننده قادر خواهید بود به کسانی که امکانات لازم برای فروش آب معدنی را در اختیار دارند، این امکان را بدهید که به نمایندگی از شما، آب معدنی‌ها را برایتان بفروشند. برای این منظور، می‌توانید با تهیه و امضای یک قرارداد نمایندگی پخش با نماینده همکاری کنید.

تعریف قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی

نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی ، قراردادی است که میان دو شخص به نام نماینده و اصیل امضا می‌شود. اصیل شخصی است که آب‌های معدنی را تولید می‌کند. در مقابل نماینده نیز شخصی خواهد بود که به نیابت از اصیل، آب‌های معدنی را می‌فروشد. در این راستا، نماینده در ازای فروش آب‌ها، از اصیل مبلغی را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. تنظیم قرارداد نمایندگی با حضور و توافق این دو شخص انجام می‌شود.

قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی به صورت انحصاری

ممکن است که این قرارداد، به صورت انحصاری تنظیم شود. قرارداد نمایندگی انحصاری، قراردادی است که در آن کلمه‌ی انحصار قید شده است. بر این اساس، نمایندگی فروش آب‌های معدنی، تنها به یک نمایندگی خاص در یک منطقه، شهر یا کشور اعطا می‌شود. بنابراین شما به عنوان متقاضی آب‌‌های معدنی، برای دسترسی به آن‌ها باید تنها از نمایندگی انحصاری آن در منطقه یا شهر خود خرید کنید.

تنظیم قرارداد نمایندگی فروش انحصاری به طور یک جانبه

در برخی از موارد ممکن است که نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی ، به صورت انحصاری و یک جانبه تنظیم شود. در این موارد اصیل تعهد دارد قلمرو و مناطقی که نماینده باید در آنجا فعالیت کند را مشخص کند. به این ترتیب، اصیل حق ندارد در آینده نماینده‌ی دیگری را برای فروش آب‌های معدنی خود در آن مناطق به کار بگیرد. به موجب این قرارداد، نماینده می‌تواند از جانب شرکت تولید کننده، قرارداد فروش آب معدنی امضا کند. شرکت نیز ملزم خواهد بود که با او همکاری داشته باشد.

قرارداد نمایندگی فروش انحصاری به طور دو جانبه

با توجه به آنچه که در بخش قبل بیان شد، در برخی از موارد، نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی به صورت انحصاری و دو جانبه تنظیم می‌شود. به این ترتیب در وهله اول، اصیل نباید در مناطق تحت نمایندگی نماینده، اقدام به انتخاب نماینده دیگری کند. در مقابل، نماینده نیز وظیفه دارد که نمایندگی سایر تولید کنندگان را قبول نکند. بنابراین در این نوع انحصار، هم اصیل و هم نماینده باید در برابر یکدیگر، تعهداتی را در خصوص انحصار رعایت کنند. باید توجه داشت که در قرارداد نمایندگی انحصاری دو جانبه، استقلال نمایندگی فروش محدود می‌شود.

نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی با استناد بر ماده 10 قانون مدنی

در این بخش این سوال مطرح می‌شود که برای تنظیم و انعقاد این قرارداد باید مطابق با چه قانونی عمل کرد؟ آیا در قانون، قراردادی برای انواع نمایندگی‌ها در نظر گرفته شده است؟ در این خصوص باید بیان کنیم که نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی ، یک قرارداد نامعین است و به همین ترتیب، از چهارچوب مطرح شده در ماده 10 قانون مدنی تبعیت می‌کند. این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که در عالم حقوقی قراردادها، قراردادی برای اعطای نمایندگی پیش بینی نشده و در متون قانونی نیز، اصول خاصی برای تنظیم این قرارداد ارائه نشده است.

بنابراین متقاضیان اعطا و دریافت نمایندگی، باید خودشان براساس توافق عمل کنند. به این معنا که نماینده و اصیل باید براساس قصد و رضای خود، چارچوب این قرارداد و شرایط آن را مورد نظر قرار دهند. بنابراین تا جایی که اراده نماینده و اصیل با روح قانون همخوانی داشته باشد، اراده آن‌ها در تعیین قواعد حاکم بر قرارداد قابل اجرا است. در صورتی که آن‌ها شرایطی را بر خلاف شرع و قانون در نظر بگیرند، قرارداد اثری به همراه نخواهد داشت.

بنابراین می‌توان اینطور بیان کرد که این قرارداد، در همه موارد از یک شکل و ساختار برخوردار نیست و تنظیم آن بر اساس اراده طرفین متفاوت خواهد بود.

شرایط نماینده برای حضور در قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی

به موجب این قرارداد، اصیل برای نماینده امکان فروش آب‌های معدنی خود را فراهم می‌کند و به او مجوز این فعالیت را می‌دهد. در اینجا نماینده شخصی است که برخی از امکانات لازم جهت فروش را دارد. برای مثال او دارای تخصص لازم برای مارکتینگ و تبلیغات است؛ مکانی مجهز برای فروش اجناس دارد و از نیروی انسانی لازم برای فروش برخوردار خواهد بود. همچنین نماینده باید سابقه فروش داشته باشد زیرا موضوع اصلی قرارداد نمایندگی در این زمینه، فروش آب‌ معدنی است. البته باید اشاره داشت که در مورد اخیر، لزوما سابقه فروش آب معدنی منظور نیست.

تعهدات نماینده و اصیل در قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی

در نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی ، نماینده باید مطابق با دستورات شخص تولیده کننده آب معدنی رفتار کند و محصولات او را به فروش برساند. در این قرارداد، نماینده موظف است که عمل نمایندگی فروش را به صورت قائم به شخص انجام دهد. بنابراین او نمی‌تواند نمایندگی فروش آب معدنی را به نماینده‌ی دیگری واگذار کند. البته در مواردی که اصیل موافقت کتبی خود را در این خصوص اعلام کرده باشد، مشکلی در انتقال نمایندگی وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر اصیل تعهد دارد که در ازای فعالیت نماینده و فروش محصولات، مبلغی را به عنوان حق کمیسیون در مواعد مقرر پرداخت کند.

در این قرارداد نماینده در برابر اصیل چه اختیاراتی دارد؟

در این قرارداد، نماینده می‌تواند آب‌های معدنی را به صورت اقساطی به فروش رساند. این مسئله مشروط به این است که اصیل در متن قرارداد، این مجوز را به نماینده اعطا کرده باشد. همچنین او نباید آب‌های معدنی را به نحو حراج یا مزایده بفروشد. فروش باید مطابق با روشی که اصیل تحت یک موافقت نامه کتبی معین کرده است و اجازه آن را صادر می‌کند، انجام شود.

موضوع قرارداد نمایندگی فروش

در نمونه قرارداد نمایندگی فروش آب معدنی ، موضوع قرارداد همان نمایندگی فروش آب معدنی است. موضوع در این قسمت، باید به صورت دقیق و جزیی نوشته شود. بنابراین در زمان تنظیم این قرارداد، تمام جزییات اعطا و دریافت نمایندگی فروش آب معدنی را با طرف مقابلتان توافق کنید و بنویسید. همچنین توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید این قرارداد را به صورت انحصاری تنظیم کنید، باید در این قسمت، انحصاری بودن قرارداد و نوع آن (یک جانبه یا دو جانبه) را بنویسید.

پیشنهاد می‌کنیم:

حتما پیش از اخذ یا ارائه نمایندگی از شرایط طرفین قرارداد آگاه باشید و از امکان انجام موضوع این قرارداد اطمینان کسب کنید. در ادامه، انجام مذاکرات متعدد پیش از امضای قرارداد، کاربرد زیادی برای شما خواهد داشت. علاوه براین، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان وجود دارد که درباره قرارداد مدنظرتان با وکلا و مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنید. همچنین در صورت ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، این قرارداد را به صورت اختصاصی برای شما تنظیم می‌کنیم.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی

دانلود جدیدترین نسخه از این قرارداد از طریق تصویر زیر امکان دارد. (هر دو نسخه pdf و word)

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات