نمونه قرارداد نمایندگی پخش ؛ راهی برای حضور پر رنگ و گسترده در سایر مناطق

نویسنده:سارا آریا
-
بروزرسانی:1401/02/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی پخش

قرارداد نمایندگی پخش ، از جمله قراردادهای مهم و کاربردی در دنیای تجاری امروزی به شمار می‌آید چرا که بین شخص تولید کننده یا وارد کننده کالا و نماینده توزیع محصولات تنظیم می‌شود. این قرارداد یک نوع قرارداد اعطای نمایندگی یا قرارداد نمایندگی محسوب می‌شود.

نمایندگی تجاری که نمونه قرارداد نمایندگی پخش از انواع آن به حساب می‌آید، رابطه‌ای میان نماینده تجاری (شخص حقیقی یا حقوقی) و اصیل می‌باشد.

در اینجا شخص نماینده در برابر دریافت دستمزد یا کمیسیون خود، اموری همچون مذاکرات، تنظیم قرارداد معاملات تجاری و غیره را به نام و حساب اصیل را به انجام می‌رساند.

در نمونه قرارداد نمایندگی پخش ، اصیل (تولید کننده یا وارد کننده کالا) قراردادی را با شخص نماینده تنظیم می‌کند تا شخص نماینده با توجه به اختیارات و امکاناتی که دارد از قبیل نیروی انسانی، دانش فنی، محل کسب و پیشه و… نسبت به پخش کالا در محل مورد نظر اقدامات لازم را انجام دهد.

انواع قرارداد نمایندگی

قرارداد نمایندگی برحسب تعداد نمایندگان موجود، به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. نمایندگی انحصاری
  2. نمایندگی غیرانحصاری

در نمایندگی انحصاری، شخص نماینده به تنهایی از طرف اصیل در محل توافق شده، اقدام به فعالیت می‌کند. این نمایندگی خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. قرارداد نمایندگی انحصاری یک جانبه
  2. قرارداد نمایندگی انحصاری دو جانبه

در قرارداد نمایندگی انحصاری یک جانبه، شخص اعطاء کننده نمایندگی متعهد می‌شود که نمایندگی پخش محصولات خود را تنها به شخص متقاضی موضوع این قرارداد اعطاء کند و در نتیجه شعب دیگری را در منطقه جغرافیایی محل کسب و کار شخص نماینده تاسیس نکند.

قرارداد نمایندگی انحصاری دو جانبه نیز شرط قرارداد اشاره شده را دارا می‌باشد منتها این قرارداد برای شخص نماینده نیز تعهدی را ایجاد می‌کند. در واقع نماینده پس از امضاء این قرارداد متعهد می‌شود که تنها محصولات تولید شده یا وارد شده توسط اصیل را میان مشتریان توزیع کند و در نتیجه امکان پخش سایر محصولات به ویژه محصولات رقبای دیگر وجود نخواهد داشت.

در نمایندگی غیر انحصاری نیز بر خلاف قرارداد نمایندگی انحصاری، شخص اصیل، توزیع کالاها و محصولات تولید شده یا وارد شده را در محل مخصوصی به تعدادی نماینده واگذار می‌کند.

با توجه به اینکه نمونه قرارداد نمایندگی پخش از جمله قراردادهای مهم نمایندگی به شمار می‌آید، نکات اشاره شده در این قسمت از نوشتار بر قرارداد اخیرالذکر حاکم می‌باشد.

مزایای نمونه قرارداد نمایندگی پخش

در گذشته معمولا طرفین قراردادها، تعهدات و وظایف خود را به صورت شفاهی ذکر می‌کردند. این مسئله ضمن اینکه ضمانت اجرای مناسبی را به همراه نداشت، عملا هیچ گونه مسئولیت حقوقی را برای طرفین معامله به همراه نمی‌آورد. به عبارت دیگر در این روابط، اخلاق مداری و انسانیت، بر حقوق و عمل به قانون توسط طرفین حاکم بود و در صورتی که اختلافی میان طرفین به وجود می‌آمد، داور برای حل اختلاف باید به شبهات مختلفی پاسخ می‌داد.
نمونه قرارداد نمایندگی پخش کالاها هم از این قاعده مستثنا نبود و بسیاری از افراد، تعهدات خود را به صورت شفاهی برای یکدیگر بیان می‌کردند.

خوشبختانه امروزه با تنظیم قراردادهای دقیق و تخصصی به صورت مکتوب، از اینگونه مشکلات و ابهامات جلوگیری می‌شود. از جمله مزیت‌های تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی پخش محصولات عبارت‌اند از:

  1. کاهش یا جلوگیری از به وجود آمدن ضرر و زیان‌های احتمالی در حین انجام موضوع قرارداد
  2. پیشگیری از دعاوی حقوقی و اختلاف نظر در زمان انجام کار
  3. افزایش رشد، کیفیت و بهره وری
  4. پیشگیری از اتلاف وقت
  5. جلوگیری از پایمال شدن حقوق طرفین و در نظر گرفتن تعهدات و وظایف هر یک از آن‌ها
  6. نوشتن قرارداد به شیوه کاملا مشخص و قابل سنجش

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی پخش

نکات مهم پیش از تنظیم قرارداد نمایندگی پخش

  1. در قرارداد اشاره شده همانند سایر عقود، وجود قصد و رضای واقعی طرفین ضروری می‌باشد. توضیح آنکه دو عامل اشتباه و اکراه در قرارداد، از جمله عوامل زایل کننده رضایت طرف قرارداد می‌باشد.
  2. برای تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی پخش ، اهلیت قانونی هر کدام از طرفین جزء شرایط ضروری قرارداد می‌باشد. در صورتی که طرف قرارداد شرکت‌هایی باشند که مطابق قانون تجارت دارای شخصیت حقوقی هستند، مدیر یا مدیران شرکت که بر طبق اساسنامه مسئولیت اداره شرکت را به عهده دارند، طرف قرارداد محسوب می‌شوند.
  3. در تنظیم قرارداد با اشخاص حقیقی، ممنوع المعامله نبودن شخص بسیار مهم است. زمانی که شخصی به نمایندگی یا وکالت از طرف دیگر، مشخصات خود را در متن قرارداد ذکر می‌کند، بررسی اعتبار وکالت و برگه نمایندگی او از جمله نکات ضروری است و لازم است برگه نمایندگی یا وکالت نامه به قرارداد اصلی پیوست شود.

تنظیم نمونه قرارداد اعطای نمایندگی پخش

قبل از آنکه مهم‌ترین بندهای قرارداد اشاره شده را مورد بررسی قرار دهیم، توجه به نکاتی که در ادامه می‌آید ضروری است:

  1. در آغاز متن قرارداد، موضوع به صورت دقیق ذکر می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد و تکمیل کننده تعهدات طرفین می‌باشد. به عبارت دیگر اقداماتی که شخص نماینده باید برای تنظیم نمونه قرارداد اعطای نمایندگی پخش ، به انجام برساند، به صورت کلی در این قسمت از متن قرارداد بیان می‌شود.
  2. بهتر است تمام موارد قید شده در متن قرارداد، به صورت صریح و بدون ابهام باشد تا از مشکلات و اختلافات احتمالی درآینده جلوگیری شود.
  3. انحصاری یا غیر انحصاری بودن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی پخش ، حتما در متن قرارداد درج شود.
  4. مشخصات طرفین قرارداد و اطلاعات هویتی آنان، به طور کامل و صریح قید شود؛ به طور مثال در صورتی که طرف قرارداد مربوطه شخص حقوقی باشد، نوشتن اطلاعات با توجه به متن اساسنامه و آخرین روزنامه رسمی مربوط به تغییرات شرکت، ضروری است.

بندهای مهم قرارداد اعطای نمایندگی پخش

در این قسمت به برخی مهم‌ترین بندهای یک قرارداد جامع و کامل اشاره می‌کنیم:

مدت قرارداد

ذکر مدت (تاریخ شروع و پایان) در متن قرارداد، جزء نکات بسیار مهم و ضروری است.

در حقیقت طرفین قرارداد در ابتدا به صورت کلی، مدت قرارداد را تعیین می‌کنند. سپس با بیان تاریخ آغاز و پایان قرارداد، جزئیات مربوط به زمان را مشخص می‌کنند.

به عنوان مثال مهلت قرارداد اعطای نمایندگی پخش می‌تواند 2 سال و از تاریخ …/…/… الی …/…/… باشد.

توجه داشته باشید در صورتی که مهلت یا زمان قرارداد شما به پایان برسد اما همچنان قصد همکاری با طرف مقابل خود را داشته باشید، با توجه به توافقات میان خود و طرف مقابل، می‌توانید مهلت قرارداد را تمدید کنید و در نتیجه نیازی به تنظیم مجدد قرارداد وجود نخواهد داشت.

تعهدات طرفین نمونه قرارداد نمایندگی پخش

این بخش از قرارداد مربوط به مسئولیت‌هایی است که طرفین بر اساس متن قرارداد یا وظایف قانونی خود موظف به انجام آن‌ها هستند. در صورت عدم انجام این امور، ضمانت اجراهای تعیین شده در متن نمونه قرارداد نمایندگی پخش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع یکی از عناصر لازم برای نوشتن قراردادهای مختلف، وجود تعهد می‌باشد. تعهدات در تنظیم قرارداد ممکن است به صورت قطعی و بدون شرط یا بالعکس همراه با شرایطی باشد.

بعضی از تعهدات جهت انجام وظیفه یا مسئولیتی به عهده یکی از طرفین قرارداد قرار می‌گیرد؛ مثلا زمانی که قرارداد موضوع این نوشتار توسط طرفین نوشته می‌شود، مسئولیت انجام تعهدات قرارداد به عهده شخص نماینده می‌باشد و طرف مقابل باید هزینه انجام تعهدات را به عهده گیرد. به عبارت دیگر در نمونه قرارداد نمایندگی پخش ، یک طرف مسئول انجام تعهدات و طرف دیگر مسئولیت پرداخت هزینه ها را به عهده دارد.‌ همچنین در این قرارداد، نماینده متعهد می‌شود که دستورات اصیل در متن قرارداد را به بهترین شکل ممکن و مطابق قوانین مربوطه به انجام برساند و سپس گزارش عملکرد خود را به صورت هفتگی، ماهانه و… به شخص اصیل ارسال کند. همچنین اصیل وظیفه دارد کلیه اطلاعات لازم جهت توزیع و پخش کالا را در اختیار نماینده قرار دهد.

پیشنهاد ما

ما یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده‌ایم. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

ضمن آنکه شما می‌توانید تنظیم قرارداد نمایندگی پخش را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. از سوی دیگر، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی از خدمات مهمی است که توسط رکلا به شما قابل ارائه است.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سارا آریا
«سارا آریا» فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به مباحث حقوقی و امور قراردادها است و در تیم تحریریه رکلا، فعالیت می‌کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات