نمونه قرارداد فروش ماسک و اصول مهم یک نمونه قرارداد خرید و فروش ماسک کامل!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/06/24
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش ماسک

نمونه قرارداد فروش ماسک یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. ماسک نوعی روبند است که در مقابل دهان و بینی قرار می‌گیرد و تا حد زیادی از ورود ذرات آلوده و معلق در هوا به بدن جلوگیری می‌کند. ماسک‌ها در موارد مختلفی به کار می‌روند؛ پزشکان، پرستاران، پرسنل بیمارستان و امروزه هم که به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک همگانی شده است و ضروری است برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا همه مردم ماسک بزنند. طراحی ماسک، متناسب با نوع استفاده از آن متفاوت است. عمدتا ماسک‌ها سه لایه هستند. ماسک‌ها انواع مختلفی دارند: ماسک فیلتردار، ماسک جراحی، ماسک پارچه‌ای.

پیش از خرید و تنظیم نمونه قرارداد ماسک

پیش از تنظیم نمونه قرارداد ماسک باید توجه داشت که ماسک خوب باید از پارچه مناسب و استاندارد ساخته شده باشد و کاملا جلوی دهان، بینی و فک را بپوشاند. یک ماسک خوب باید امکان تنفس راحت را از فرد نگیرد و فرد همچنان با وجود ماسک در تنفس خود مشکلی نداشته باشد. قبل از نوشتن نمونه قرارداد ماسک باید توجه داشت که یک ماسک خوب از چند لایه درست شده باشد، تا موثر باشد و از انتقال ویروس‌های معلق در هوا جلوگیری کند.

اهمیت نمونه قرارداد خرید ماسک

ماسک یکی از ملزومات پزشکی است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده زیادی دارد. امروزه به دلیل شیوع بیماری‌های تنفسی استفاده از ماسک در اجتماع نیز افزایش یافته است. خرید و فروش ماسک در چند ماه اخیر به علت تقاضای مردم برای خرید ماسک به منظور پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. نمونه قرارداد خرید ماسک بین دو شخص حقیقی یا حقوقی (شرکت) تنظیم می‌شود. در نمونه قرارداد خرید ماسک ، یک طرف، ماسک‌های تولید شده در کارگاه یا کارخانه خود یا دیگری را، به صورت عمده به طرف دیگر که متقاضی خرید ماسک است می‌فروشد. البته اگر شما می‌خواهید واسطه چنین معامله‌ای شوید باید از قرارداد کارگزاری بازاریابی یا قرارداد جعاله واسطه گری استفاده کنید.

نوع نمونه قرارداد خرید و فروش ماسک

نمونه قرارداد خرید و فروش ماسک یک نوع قرارداد بیع است و از این جهت، یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. قرارداد لازم قراردادی است که طرفین نمی‌توانند آن را برهم بزنند، مگر در مواردی که در قرارداد توافق کرده‌اند یا قانون این حق را به آنها داده است.

نمونه قرارداد خرید و فروش ماسک یک قرارداد معوض است؛ زیرا فروشنده در مقابل فروش ماسک، مبلغ آن را به دست می‌آورد و از آن طرف، خریدار هم با پرداخت هزینه، ماسک را به دست خواهد آورد.

نمونه قرارداد خرید ماسک از نگاه قانون

مطابق ماده 422 قانون مدنی اگر بعد از قرارداد معلوم شود کالا معیوب است، خریدار اختیار دارد قرارداد را فسخ کند یا جنس معیوب را بگیرد و تفاوت قیمت را از فروشنده بخواهد.

باتوجه به ماده 410 قانون مدنی اگر خریدار سفارش ماسک بدهد ولی هنوز ماسک را ندیده باشد و بعد از قرارداد مشخص شود که این ماسک‌ها فاقد اوصاف ذکر شده است خریدار حق دارد قرارداد را فسخ کند.

طبق ماده 412 قانون مدنی، اگر خریدار تعدادی از ماسک‌ها را دید و از روی آن نمونه‌ها، ماسک سفارش داد، اما بقیه ماسک‌ها، مثل نمونه نبود، خریدار اختیار دارد، همه ماسک‌ها را رد کند یا همه را قبول کند.

شرایط صحت قرارداد فروش ماسک

  1. قصد و رضای طرفین
  2. اهلیت طرفین
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد
  4. مشروعیت جهت معامله

برای اینکه قرارداد صحیح باشد، طبق قواعد عمومی قراردادها باید این چهار شرط را داشته باشد.

قصد و رضایت

یعنی طرفین باید قصد خرید و فروش ماسک را داشته باشند. یعنی خریدار با توجه به نیاز جامعه یا مراکز درمانی قصد خرید ماسک به صورت عمده دارد و فروشنده با هدف کسب سود، قصد فروش ماسک دارد. این قصد دو طرف، باید به دور از هر گونه زور، اجبار و تهدید باشد.

اهلیت طرفین در قرارداد خرید و فروش ماسک

یعنی دو طرف شایستگی و صلاحیت تنظیم و امضای قرارداد را داشته باشند. برای مثال، طبق قانون، فرد مجنون نمی‌تواند در نمونه قرارداد فروش ماسک ، طرف قرارداد باشد.

موضوع معین برای مورد معامله

به این معنا است که باید مشخصات دقیق ماسک در قرارداد نوشته شود و هیچ ابهامی در این مورد باقی نماند.

مشروعیت جهت معامله

یعنی هدف از تنظیم نمونه قرارداد فروش ماسک مشروع باشد و خلاف قانون نباشد. برای مثال، خرید ماسک به منظور احتکار آن نباشد. اگر چه لازم نیست هدف در قرارداد ذکر شود اما در صورتی که مطرح شود باید خلاف قانون نباشد.

نمونه قرارداد خرید ماسک

نحوه نوشتن نمونه قرارداد فروش ماسک

برای نوشتن قرارداد، رعایت مواردی لازم است که در اینجا به این موارد و نکات آن می‌پردازیم:

مشخصات طرفین قرارداد خرید و فروش ماسک

در ابتدای قرارداد باید نام و مشخصات طرفین قرارداد نوشته شود. اگر طرفین یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی (انسان) باشد باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن او را بنویسید.

در صورتی که یکی از طرفین یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) باشد لازم است که نام شرکت، شماره ثبت، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

موضوع معامله در نمونه قرارداد فروش ماسک

در این قرارداد، موضوع معامله شما ماسک است. نوع ماسک، پارچه و کیفیت آن نوشته می‌شود. این مشخصات باید با نمونه‌ای که به خریدار نشان داده شده است، کاملا مطابقت داشته باشد و هیچ تفاوتی با نمونه ارائه شده نداشته باشد.

مبلغ قرارداد

در این قسمت از نمونه قرارداد فروش ماسک ، مبلغی را که فروشنده و خریدار با هم توافق کرده­اند بنویسید. این یعنی فروشنده در مقابل مبلغ نوشته شده، ماسک‌ها را به خریدار انتقال می­دهد. اگر این خرید به صورت نقد باشد تمام مبلغ دریافت شده، نوشته می­شود و اگر به صورت قسطی باشد مبلغ کل، اقساط هر ماه و زمان مقرر برای پرداخت اقساط نوشته می‌­­شود.

تعهدات و شرایط نمونه قرارداد فروش ماسک

در این بخش، شروط و تعهدات دو طرف را بنویسید. در اینجا محل اجرای قرارداد نیز نوشته می‌شود‌ که می‌تواند انبار، شرکت یا کارگاه باشد یا هر محلی که دو طرف برای تحویل ماسک توافق کرده‌اند. فروشنده موظف است ماسک‌ها را در محل مورد توافق، درست، سالم و کامل تحویل دهد. فروشنده موظف است ماسک‌ها را به تعداد کافی، صحیح و براساس مشخصاتی که خریدار سفارش داده است، تحویل دهد. مدت قرارداد هم نوشته می‌شود؛ یعنی زمان تحویل ماسک، روز و تاریخ اجرای قرارداد نوشته می‌شود. فروشنده موظف است که ماسک‌ها را طوری بسته بندی کند که مورد تایید خریدار باشد و آسیبی به ماسک و کیفیت آن وارد نشود.

فسخ نمونه قرارداد فروش ماسک

اگر در نمونه قرارداد فروش ماسک ، طرفین برای خود حق فسخ در نظر بگیرند و آن را امضاء کنند، این حق را خواهند داشت که در مهلت مشخصی که در قرارداد ذکر شده، این قرارداد را فسخ کنند. هم­چنین اگرطرفین در اجرای قرارداد تاخیر داشته باشند، یعنی فروشنده ماسک‌ها را به خریدار بدهد، ولی خریدار از پرداخت مبلغ در زمان مورد توافق خودداری کند، فروشنده حق دارد قرارداد را فسخ کند. از طرفی، اگر خریدار پول را پرداخت کرده ولی فروشنده ماسک‌ها را در زمان مقرر تحویل نمی‌دهد خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند. اگر فروشنده از ماسک‌ها به خوبی حفاظت نکرده و به آن‌ها آسیب و خسارت وارد شده است فروشنده می‌تواند قرارداد فروش ماسک را فسخ کند.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد فروش ماسک

اگر طرفین در نمونه قرارداد خرید ماسک با هم توافق کنند که در صورت بروز اختلاف به داور مراجعه کنند، در صورتی که اختلافی بین طرفین قرارداد به وجود آید و این اختلاف با صلح و سازش به نتیجه نرسد، طرفین به داور مراجعه می‌کنند. اگرطرفین در قرارداد توافق کنند که مرجع حل اختلاف آن‌ها دادگاه باشد یا اگر هیچ توافقی درخصوص مرجع حل اختلاف در قرارداد ذکر نشود، هم­چنان دادگاه مرجع رسیدگی خواهد بود.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد فروش ماسک

تعداد نسخه‌های قرارداد باید حداقل 2 عدد باشد. یک نسخه به خریدار و یک نسخه هم به فروشنده داده می‌شود. این دو نسخه هر دو اعتبار یکسانی دارند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک بزنید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید.

دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی ماسک

در صورت معامله اقساطی ماسک‌ها، از این قرارداد بهره مند شوید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی ماسک
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی ماسک

دانلود نمونه قرارداد فروش ماسک (نقدی)

در صورتی که فروش ماسک به صورت نقدی انجام می‌شود می‌توانید قرارداد زیر را بین خودتان امضا کنید.

نمونه قرارداد فروش ماسک (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش ماسک (نقدی)
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات