نمونه قرارداد مشارکت در بازاریابی مطابق با کدام قانون است و آیا تشریفات قانونی خاصی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/12/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت بازاریابی

قرارداد مشارکت بازاریابی از قراردادهای بسیار پرکاربرد در حوزه معرفی و ارائه کالاهای متفاوت است. این قرارداد یکی از انواع قرارداد بازاریابی است. بازاریابی از جمله مشاغلی است که نیازمند پیگیری و فعالیت قابل توجهی است. علاوه بر بخش تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات مختلف، یک بازاریاب تخصصی، یک ارزیاب قوی است. بازاریاب باید به خوبی از شرایط بازار آگاه باشد. با تخصصی شدن مشاغل و حرفه‌های مختلف، بازاریابی نیز به صورت تخصصی دنبال می‌شود. معمولا بازاریاب‌ها به صورت تخصصی در زمینه محصول یا خدمات خاص فعالیت می‌کنند. مانند قرارداد بازاریابی بیمه که نیازمند دانش و آگاهی ویژه در زمینه بیمه است. فعالیت بازاریاب‌ها و اهمیت این شغل موجب شده است که همکاری‌ها یا شراکت‌هایی میان بازاریاب‌ها و صاحبان کالا و خدمات ایجاد شود. این نوع از قرارداد شراکت به عنوان «قرارداد مشارکت بازاریابی» نامیده می‌شود.

نمونه قرارداد مشارکت در بازاریابی در ماهیت به صورت یک قرارداد مشارکت تنظیم می‌شود. طرفین این قرارداد می‌توانند دو یا چند بازاریاب باشند. از طرف دیگر، ممکن است بازاریاب با صاحب محصول یا خدمات، قرارداد شراکت تنظیم کند. چیزی که مشخص است این است که در نمونه قرارداد مشارکت بازاریابی نیز بازاریاب به فعالیت‌های تخصصی در زمینه بازاریابی و ارزیابی بازار می‌پردازد. این قرارداد نقطه عطفی در تعاملات بازاریاب‌ها به عنوان مشاوران تخصصی بازار کسب و کار و صاحبان کالا است.

قرارداد مشارکت بازاریابی و کسب و کارهای نوپا

کسب و کارهای نوپا بسیار تمایل دارند که از قرارداد مشارکت بازاریابی استفاده کنند. مخصوصا اشخاصی که به تازگی شروع به تولید محصول یا ارائه خدمات کرده‌اند. برای اشخاصی که به تازگی کاری را شروع کرده باشند، استخدام نیرو و پرداخت هزینه‌های آن امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که تمایل دارند روش دیگری را برای جذب همکار استفاده کنند. برای مثال شراکتبا یک بازاریاب حرفه‌ای، موجب می‌شود که با سرعت بیشتری رشد کنند و به درآمد و اعتبار بیشتری دست پیدا کنند. بازاریاب حرفه‌ای در ازای دریافت نسبتی از مبلغ کالا، فعالیت‌هایی مانند تبلیغ و بازاریابی را انجام می‌دهد. علاوه بر این، به خوبی شرایط بازار را تحلیل می‌کند و مشورت‌های پر منفتی به کسب و کار نوپا می‌دهد. البته در این قبیل موارد حسن انجام کار طرفین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قانون ناظر بر قرارداد مشارکت بازاریابی

نمونه قرارداد مشارکت بازاریابی از جمله قراردادهای نامعین در قانون مدنی است. نامعین بودن به این معنی است که در متن قانون مدنی، شروط خاص و قاعده مخصوصی برای تنظیم این قرارداد ارائه نشده است. این قبیل قراردادها، با اینکه نامعین هستند، اما باید از قانون مدنی تبعیت کنند. قانون مدنی در ماده 10 درباره تنظیم انواع قرارداد صحبت کرده است. در این ماده به طرفین اجازه داده شده است که قراردادهایی را میان خود تنظیم کنند.

این قراردادها برای هر دو طرف لازم الاجرا است و آن‌ها موظفند که به طور کامل مطابق مواد مندرج در آن عمل کنند. از این رو قانون گذار توافقات میان دو طرف را محترم شمرده و به آن اعتبار می‌دهد. در ادامه‌ همین ماده قانونی، قانون ‌گذار بیان می‌کند که توافقات طرفین تا زمانی معتبر و ارزشمند است که مواد قانونی را نقض نکند. برای مثال اگر در نمونه قرارداد مشارکت بازاریابی درصد سود یکی از طرفین صفر تعیین شده باشد، این بند مخالف صریح مواد قانونی است و قانون گذار نیز آن را معتبر نخواهد دانست.

قرارداد مشارکت در بازاریابی

نوع قرارداد مشارکت در بازاریابی

همان طور که گفته شد، قانون گذار در خصوص نمونه قرارداد مشارکت بازاریابی روش خاصی را پیش بینی نکرده است. همچنین طریقه‌ اعتبار دهی به قرارداد و انجام تعهدات و پایان دادن به آن نیز به صورت دقیق، واضح و مشخص نیست. به همین جهت این قرارداد از جمله قراردادهای نامعین در قانون مدنی به حساب می‌رود. از طرف دیگر با توجه به اشاره کلی قانون گذار در خصوص خاتمه این قراردادها، امکان فسخ یک جانبه آن برای هر یک از طرفین وجود ندارد. طرفین فقط زمانی می‌توانند به قرارداد خاتمه دهند که هر دو طرف قرارداد موافق باشند.

در نتیجه نمونه قرارداد مشارکت بازاریابی را می‌توان در گروه قراردادهای لازم نیز به حساب آورد. باید توجه شود که مفاد مندرج در قرارداد باید به صورت کامل مطابق توافق طرفین تنظیم می‌شود و هیچ یک از طرفین شرطی را به طرف مقابل تحمیل نمی‌کند. به عبارت دیگر، شرایط و تعهدات این قرارداد از قبل مشخص شده نیست؛ به همین دلیل می‌توان این قرارداد را در گروه قراردادهای رضایی نیز محسوب کرد.

طرفین قرارداد

اشخاصی که نمونه قرارداد مشارکت در بازاریابی را امضا می‌کنند، می‌توانند هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد. بنابراین منعی برای ماهیت اشخاص طرف قرارداد وجود ندارد. منظور از اشخاص حقیقی همان افراد عادی و مستقل در سطح جامعه است. این گروه در زمان تنظیم قرارداد با اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، نشانی، کد پستی و شماره تماس در متن قرارداد معرفی می‌شوند. گروه دوم شامل اشخاص حقوقی می‌شود. اشخاص حقوقی به مجموعه شرکت‌ها، موسسات یا سازمان‌هایی اطلاق می‌شود که توانایی انجام امر بازاریابی را دارند.

در زمان تکمیل قرارداد مشارکت بازاریابی با این گروه، لازم است که نمایندگان یا وکیل آن‌ها قرارداد را امضا کنند. نام تجاری شرکت، کد ثبتی، کد اقتصادی، نام مسئول ، نام نماینده و سمت وی، نشانی، کدپستی و شماره تماس از اطلاعات مهمی هستند که باید در متن قرارداد به آن اشاره شود. به خاطر داشته باشید که هر یک از دو گروه یاد شده می‌توانند نمایندگانی را برای امضای این قرارداد تعیین کنند. آن نماینده می‌تواند وکیل یا قائم مقام قانونی آن‌ها باشد.‌ لازم است که آن شخص حکم نمایندگی خود را در زمان امضای قرارداد به طرف مقابل ارائه کند.

موضوع قرارداد شراکت در بازاریابی

همان طوری که عنوان شد، موضوع این قرارداد بازاریابی برای محصولات و کالاهای خاص یک یا چند شرکت است که از قبل مورد توافق بازاریابان قرار گرفته است. در صورتی که تعداد محصولات معین باشد، بهتر است که تعداد آن‌ها نیز در این قسمت مشخص شود. به طور کلی هر چیزی که به واسطه این قرارداد به‌عهده طرفین است، در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود.

سرمایه گذاری شرکا در این قرارداد

قبل از آن که شرکا این قرارداد را امضا کنند، در شرکت تولید کننده یک سرمایه گذاری اولیه انجام می‌دهند. این سرمایه گذاری برای خرید ابتدایی و محدود چند عدد از کالای تولید شده، انجام می‌شود. هر یک از شرکا می‌توانند به صورت نسبی، مبلغی را برای سرمایه گذاری بپردازند. برای مثال یکی از طرفین ۸۰ درصد و طرف دیگر ۲۰ درصد آن را تقبل می‌کند. میزان سودی که در آینده به هر یک از طرفین تعلق خواهد گرفت، تا حدودی بر اساس سرمایه گذاری اولیه آن‌ها تعیین می‌شود. طرفین می‌توانند وجه آن را به صورت نقد یا اقساط یا به صورت اسنادی مانند چک یا سفته پرداخت کنند.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن یک قرارداد مختص به شرایط کاری خودتان، از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید مسئولیت تنظیم و نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

علاوه بر خدمات تنظیم قرارداد، تیم حقوقی رکلا امکان دریافت خدمات مشاوره حقوقی را نیز فراهم کرده است. برای استفاده از این سرویس، می‌توانید درخواستتان را در صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

قرارداد مشارکت فروش

اگر در زمینه بازاریابی و فروش محصولات و کالاهای مشخصی با یکدیگر همکاری می‌کنید، این قرارداد را از دست ندهید!

نمونه قرارداد مشارکت فروش
دانلود نمونه قرارداد مشارکت فروش

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

با زدن روی تصویر زیر می‌توانید به سرعت یک فرم خام شراکت نامه در اختیار داشته باشید. این نسخه عمومی از شراکت نامه می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات