قرارداد مشاوره مدیریت را به همراه ویژگی‌های مهم قرارداد مشاوره مدیریتی بشناسیم

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره مدیریت

قرارداد مشاوره مدیریت یک قرارداد مهم و کاربردی است که برای دریافت راهنمایی و مشاوره در زمینه مدیریت کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوع این قرارداد، مشاوره دادن به مدیران است. می‌توانیم این قرارداد را یک نوع قرارداد مشاوره‌ در نظر بگیریم. آن چیز که مشخص است، این است که در این قرارداد یک طرف خدماتی را در قالب مشاوره انجام می‌دهد و طرف مقابل که نیازمند استفاده از دانش، تجربه و اطلاعات مشاور است، متعهد می‌شود که بابت استفاده از این اطلاعات، هزینه خدمات مشاوره را پرداخت کند.

ما معتقدیم که مدیریت، از مهمترین پایه‌های یک شغل و پیشه‌ است. اگر یک مدیر، نتواند به خوبی شغل و پیشه‌ خود را اداره کند، احتمال رکود و از بین رفتن آن شغل و پیشه‌، بسیار زیاد خواهد بود. به همین دلیل است که مدیران، به خصوص مدیران جوان، تمایل دارند که از تجربیات افراد متخصص در این حوزه استفاده کنند. برای بهره مندی از دانش و تخصص مشاور متخصص، نیازمند تنظیم و امضای یک قرارداد هستیم تا بتوانیم به این رابطه شغلی، اعتبار بیشتری بدهیم. نمونه قرارداد خدمات مشاوره مدیریت ، قراردادی خواهد بود که با استفاده از آن، رابطه همکاری میان مدیر و مشاور متخصص، ایجاد می‌شود. در ادامه این مطلب درباره ابعاد مختلف قرارداد مشاوره مدیریتی توضیح خواهیم داد.

قرارداد مشاوره مدیریت چگونه قراردادی است؟

برای آنکه بتوانیم به صورت کامل، ماهیت قرارداد مشاوره مدیریت را درک کنیم، لازم است که بدانیم مدیریت به چه معنا است. مدیریت، واژه‌ای است که تعابیر بسیاری برای آن در نظر گرفته‌اند. آنطور که از این تعریف‌ها مشخص می‌شود، مدیریت را باید نوعی مهارت یا هنر در نظر بگیریم که به خوبی می‌داند چگونه نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات را در کنار هم قرار دهد و چه طرح و نقشه‌ای در نظر بگیرد تا در نهایت، به مقصود مورد نظر برسد. مقصود و هدف نهایی نیز مشخص است! رشد سیستم، گسترش و رونق شغل و پیشه‌ و از همه چیز مهم‌تر، حیات یک شغل و پیشه،‌ از مهمترین وظایف یک مدیر لایق و موفق است. مدیر تلاش می‌کند که در نمونه قرارداد خدمات مشاوره مدیریت ، از مشاور، درباره این وظایف، اطلاعاتی کاربردی بگیرد.

احتمالا اگر این مقاله را مطالعه می‌کنید، یک مدیر هستید یا اینکه شخصی هستید که تمایل دارید با یک مدیر، قرارداد مشاوره مدیریت امضا کنید. فرقی نمی‌کند کدام یک از طرفین این قرارداد باشید. مساله مهم، آگاهی از روند و ماهیت مدیریت است. شما یا باید دلیل و نیاز خود به دریافت اطلاعات را بدانید یا اینکه باید شخصی باشید که تخصص دارد و اطلاعات ارزشمندی برای مدیران خواهد داشت.

مهمترین مورد در استفاده از خدمات مشاوره مدیریت ، آگاهی از بازار کار مدیر است. یعنی چه؟! یعنی اینکه اگر مدیر یک شرکت هستید، مسلما در یک حوزه شغلی مشخص فعالیت می‌کنید. بنابراین، نیاز دارید که با شخصی نمونه قرارداد خدمات مشاوره مدیریت تنظیم کنید که بازار کار شما را بشناسد و بداند که به چه چیزی نیاز دارید. اگر مشاور شما شخصی باشد که در حوزه شغلی شما کار کرده است، بدون شک آگاهی مناسبی خواهد داشت و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می‌گذارد.

مشاور مدیریتی کیست؟

مشاوران مدیریتی را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. یک دسته از این مشاوران، اشخاصی هستند که در زمینه شغلی شما مشغول به فعالیت بوده‌اند. این اشخاص می‌توانند بازنشسته باشند یا صاحبان برندهای شناخته شده‌ای باشند که تمایل دارند دانش خود را در حوزه بازار شغل و پیشه‌ در اختیار دیگران قرار دهند.

دسته دوم از این مشاوران، اشخاص متخصصی هستند که به صورت اختصاصی درباره یک حوزه از مشاغل مطالعه کرده‌اند. این اشخاص با بررسی مداوم، اطلاعات به روز شده‌ای را در اختیار مدیریت قرار می‌دهند. مشاوران متخصص در زمینه مدیریت، موسسه‌‌های مرتبط را بررسی می‌کنند و با توجه به داده‌هایی که به دست می‌آورند، سعی می‌کنند که بهترین راهکارها را در اختیار مدیران قرار دهند. بدون شک، کارایی و مهارت مشاور متخصص با گذشت زمان مشخص خواهد شد. به همین دلیل بهترین راهکار برای انتخاب یک مشاور مدیریتی مناسب، بررسی رزومه مشاور و تجربیات قبلی او از همکاری با مدیران دیگر است.

البته بعضی از شرکت‌ها و موسسه‌‌ها نیز به صورت اختصاصی یک شخص متخصص را در اختیار می‌گیرند تا با بررسی مداوم و پیوسته موسسه، روند رشد موسسه آن‌ها را بررسی کند و با طرح ریزی هدفمند، به سازماندهی، کنترل و هماهنگی موسسه کمک کند. بدون شک، نتیجه چنین خدماتی، یک مدیریت کاربردی را ایجاد خواهد کرد.

شرایط قانونی قرارداد مشاوره مدیریت

اگر بخواهیم قرارداد مشاوره مدیریت را از نگاه قانون بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که این قرارداد با تبعیت از قانون مدنی تنظیم می‌شود. نمونه قرارداد خدمات مشاوره مدیریت را می‌توانیم یک قرارداد پیمانی در نظر بگیریم. زیرا که در این توافق، یک طرف متعهد می‌شود که امور مشخصی را انجام دهد و طرف مقابل نیز متعهد است که در ازای انجام آن تعهدات، مبلغ مشخصی را پرداخت کند. در این قرارداد، تعهدات و موضوع اصلی، انجام مشاوره‌هایی هدفمند در خصوص شیوه مدیریت کاربردی است.

گفتیم که قرارداد مشاوره مدیریت از قانون مدنی تبعیت می‌کند. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، می‌توانیم ماده‌های 10 و 190 قانون مدنی را نام ببریم. محتوای ماده ده قانون مدنی ، به شما این امکان را می‌دهد که در حدود قانون، هر توافقی را انجام دهید و قراردادهای متعددی را تنظیم کنید. این ماده اینطور می‌گوید که اگر محتوای قرارداد مطابق با قانون باشد، توافقی که انجام شده است، صحیح است و ایرادی وجود ندارد.

ماده 190 قانون مدنی نیز به شرایط صحت قرارداد اهمیت می‌دهد. براساس این ماده از قانون مدنی، زمانی که شما و شخصی که تمایل دارید با او قرارداد مشاوره مدیریتی تنظیم کنید، با رضایت و قصد یکسان قرارداد را امضا کنید، قرارداد شما معتبر است. مساله بعدی، اهلیت طرفین است. یعنی اینکه طرفین باید برای امضای قرارداد ، صلاحیت قانونی داشته باشند. موضوع توافق شما، باید مشروع باشد و بدون شک، مشاوره در خصوص مواردی که شرعی نباشند، صحیح نیست.

محتوای قرارداد مشاوره مدیریت

محتوای متن نمونه قرارداد خدمات مشاوره مدیریت ، مشخص می‌کند که دلیل اصلی تنظیم این قرارداد چیست، هر کدام از اشخاص حاضر در قرارداد چه مسئولیتی به عهده دارند و ملزم هستند که چه تعهداتی را انجام دهند. علاوه بر این موارد، مجموع ساعات ارائه خدمات مشاوره، بازه زمانی همکاری دو طرف، شروط و تعهدات، ضمانت‌ها و موارد دیگر، از جمله بخش‌های مهم متن قرارداد مشاوره مدیریت هستند. در واقع تمام ابعاد روابط شما با مشاور باید در متن این قرارداد مکتوب شوند. نوشتن این جزئیات به طرفین این قرارداد کمک می‌کند که اگر در آینده اختلاف یا مشکلی میان آن‌ها ایجاد شد، بتوانند این قرارداد را به عنوان یک مدرک معتبر و قانونی که حدود روابط و تعهدات آن‌ها را مشخص می‌کند، به مراجع رسیدگی کننده به اختلاف و شکایت‌ها، ارائه دهند.

عدم افشای اطلاعات و لزوم محرمانگی

زمانی که می‌خواهید از یک مشاور متخصص کمک بگیرید، ممکن است موسسه شما در شرایطی باشد که نیاز داشته باشید برای دریافت راهکار بهتر، اطلاعات محرمانه‌ای از موسسه را در اختیار مشاور بگذارید یا اینکه به او اجازه دهید که موسسه شما را بررسی کند یا روند اجرایی موسسه را مورد وارسی قرار دهد. حتی ممکن است که در میان سوالات و حرف‌های شما، اطلاعاتی محرمانه از موسسه بیان شود که تحت هیچ شرایطی تمایل نداشته باشید که در جای دیگر فاش شوند. به همین دلیل، لازم است که حتما علاوه بر تنظیم قرارداد مشاوره مدیریت ، قرارداد محرمانگی اطلاعات امضا کنید.

پیشنهاد ما

در خصوص لزوم تنظیم این قرارداد تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که بازار کار و تجارت امروز به اندازه‌ای با سرعت در حال تغییر و تحول است که برای ادامه فعالیت در این راستا، لازم است که فعالیت پیوسته‌ای داشته باشید و از جدیدترین روش‌ها و ایده‌ها استفاده کنید. تنظیم قرارداد مشاوره مدیریت ، نیازمند آگاهی قانونی و دانش تخصصی است. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید و اگر تمایل دارید که درباره ابعاد قانونی این قرارداد اطلاعات بیشتری داشته باشید، تیم رکلا با در اختیار گذاشتن خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در کنار شما است.

قرارداد مشاوره مدیریت

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاوره مدیریت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سعید احسانی
thumb_up_alt
کمک برای نوشتن قرارداد مشاوره و دوم، گرفتن درصد مشخص N درصد از هزینه کرد کل پروژه. چطور می‌تونید کمکم کنید؟
01:43
05 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. درخواست شما را ثبت کردیم. همکارانم با شما تماس خواهند داشت.
11:36
06 فروردین 1401