قرارداد اجاره ماشین آلات و شرایط متن اجاره نامه ماشین آلات سبك و سنگين

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره ماشین آلات

قرارداد اجاره ماشین آلات یکی از مهمترین قراردادها برای پیمانکارانی است که پروژه‌های مختلف عمرانی، ساختمانی، صنعتی، معدنی و انواع دیگر پروژه‌های ساخت و ساز را انجام می‌دهند. انجام این نوع از پروژه‌ها بدون استفاده از نمونه قرارداد اجاره ماشين آلات سبك و سنگين ناممکن است. باید بپذیریم که وجود این ماشین‌های عظیم الجثه و غول پیکر نیاز اساسی بسیاری از پروژه‌های راه سازی و معدنی است. این ماشین آلات به صورت ویژه و برای کاربری خاص ساخته می‌شوند و پیش از استفاده، مراحل آزمایشی زیادی را طی می‌کنند، زیرا باید مقاومت، کارایی و ایمنی آن‌ها بررسی شود.

بدون شک، تهیه ماشین آلات سبک یا سنگین بسیار هزینه‌بر است و نیاز به سرمایه مالی زیادی دارد. پیمانکاران عمرانی و راه سازی، صاحبان معدن و صنعتگران از جمله اشخاصی هستند که برای ادامه کار خود به این ماشین آلات نیاز دارند. با توجه به گران قیمت بودن این ماشین آلات و کاربرد اختصاصی و مهمی که دارند، بهترین راه حل برای در اختیار گرفتن آن‌ها، استفاده از انواع فرمت قرارداد اجاره ماشین آلات است.

فرم خام قرارداد اجاره ماشین آلات یکی از انواع قرارداد اجاره است و مطابق با قوانین آن تنظیم می‌شود. به همین دلیل است که گاهی آن را اجاره نامه ماشین آلات نیز می‌نامند. این اجاره نامه ، در واقع قراردادی است که میان مالک ماشین آلات و پیمانکاران تنظیم خواهد شد و به واسطه ارتباطی که میان آن‌ها ایجاد می‌شود، صاحبان پروژه می‌توانند از انواع ماشین آلات سبک و سنگین استفاده کنند.

تفاهم نامه اجاره ماشین آلات چه کاربردی دارد؟

توضیح دادیم که ماشین آلات چه از نوع سبک و چه ماشین آلات عظیم الجثه و سنگین، از جمله مهمترین تجهیزاتی هستند که برای انجام پروژه‌های شخصی یا دولتی در زمینه عمران، صنعت، معدن و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است که هر شخص یا حتی هر شرکت، توانایی تهیه این ماشین آلات فوق سنگین را نداشته باشند. به همین دلیل است که اهمیت فرم اجاره نامه ماشین آلات مشخص می‌شود.

تفاهم نامه‌ای که با عنوان فرم قرارداد اجاره ماشین آلات تنظیم خواهد شد، در واقع قراردادی است که به واسطه آن، این تجهیزات برای مدت مشخص، در اختیار صاحبان پروژه قرار می‌گیرند و نیاز آن‌ها را به ماشین سنگین یا سبک برطرف می‌کنند. ماشین و تجهیزات مکانیکی به اندازه‌ای زندگی بشر امروز را تحت تاثیر قرار داده است که بدون آن‌ها، انجام بسیاری از پروژه‌ها غیر ممکن می‌شود.

کسب و کارها از نیازها نشات می‌گیرند. نیاز به اجاره نامه ماشین آلات سنگین و سبک ، دلیلی برای به وجود آمدن شرکت‌های بزرگ داخلی یا بین المللی است که در زمینه اجاره ماشین آلات فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با تهیه ماشین آلات و اجاره آن‌ها به پروژه‌های مختلف، کسب درآمد می‌کنند. در مقابل، صاحبان پروژه پس از تنظیم متن قرارداد اجاره ماشین آلات سنگین با این شرکت‌ها و امضای این قرارداد ، از امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد استفاده می‌کنند و بدین وسیله، پروژه‌های مورد نظر را اجرایی خواهند کرد.

انواع ماشین آلات و قرارداد آن‌ها

اگر بخواهیم به طور کلی ماشین آلات را در گروه‌بندی قرار دهیم، می‌توانیم آن‌ها را به دو دسته ماشین آلات سبک و ماشین آلات سنگین دسته بندی کنیم. ماشین آلات سبک به آن دسته از ماشین‌ها و ابزارهایی گفته می‌شود که وزن کمتری دارند و برای پروژه‌های عمرانی محدودتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماشین آلات سنگین یا فوق سنگین، ماشین‌هایی عظیم الجثه و غول پیکر هستند که به نسبت، از وزن بیشتر و کارایی بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.

شما با توجه به حوزه فعالیت و پروژه‌ای که در دست دارید، می‌توانید از انواع نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات سنگین استفاه کنید. در ادامه به انواع مختلف ماشین آلات و قراردادهای اجاره مربوط به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. اجاره نامه ماشین آلات راهسازی
  2. نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات ساختمانی
  3. نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات معدنی
  4. نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات دهیاری
  5. نمونه قرارداد اجاره ماشین الات صنعتی
  6. قرارداد اجاره ماشین آلات کشاورزی

کاربرد انواع این قرارداد

در مطلب پیشین از انواع نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات سنگین نام بردیم. این قراردادها، قراردادهایی هستند که در مواقع نیاز، میان صاحبان پروژه و مالکان ماشین آلات تنظیم می‌شوند. در مواقعی ممکن است که ماشین آلات در اختیار شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی، مانند شهرداری باشند. در این شرایط، نمایندگان یا مدیران شهرداری و شرکت‌های دولتی به نمایندگی از مالک، برای امضای قرارداد حاضر می‌شوند.

با توجه به کارایی و توانایی ماشین‌ها، از آن‌ها برای پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود. برای مثال گروهی از ماشین‌ها فقط برای پروژه‌های راه سازی و عمرانی استفاده می‌شوند که برای اجاره آن‌ها از فرم قرارداد اجاره ماشین آلات راهسازی استفاده می‌کنیم و از طرف دیگر، بعضی از تجهیزات و ماشین‌ها به صورت اختصاصی برای کار روی زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. صاحبان پروژه و اشخاصی که به ماشین آلات نیاز دارند، با توجه به حوزه کاری خود، به مراکز، سازمان‌ها یا شرکت‌های خصوصی مراجعه می‌کنند و با نوشتن قرارداد ، تجهیزات مورد نیازشان را تامین می‌کنند.

قرارداد اجاره ماشین آلات شهرداری

یکی از مهمترین و معتبرترین شیوه‌ها برای اجاره ماشین آلات سنگین، اجاره آن‌ها از شهرداری است. شهرداری در شهرها و استان‌های مختلف با ارائه خدمات و امکانات اجاره ماشین آلات سنگین، شرایط را برای انجام انواع طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، راه سازی و ساخت و ساز مهیا می‌کند. در این قرارداد، شهرداری، به عنوان موجر و صاحبان پروژه، مستاجر نامیده می‌شوند. تنظیم متن قرارداد اجاره ماشین آلات راهسازی و عمرانی با شهرداری نیاز به ثبت درخواست یا شرکت در مزایده دارد. برای آگاهی از شرایط اجاره ماشین آلات از شهرداری، نیاز دارید که به صورت حضوری به این سازمان مراجعه کنید و در خصوص قرارداد مورد نظرتان مذاکراتی انجام دهید.

علاوه بر شهرداری، بخش‌های دیگر مانند دهداری‌ها نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. دهداری‌ها می‌توانند با اجاره ماشین آلات کشاورزی به روستاییان و کشاورزان، شرایط را برای کشت و زرع بهتر آن‌ها فراهم کنند. این امکانات و خدمات، می‌تواند موجب افزایش کیفیت و کمیت محصولات آن‌ها شود. کشاورزان با استفاده از تجهیزات مناسب، بهینه‌تر عمل خواهند کرد و همین مساله، چرخه تولید را افزایش خواهد داد.

علاوه بر شهرداری و دهداری، بسیاری از شرکت‌ها یا اشخاص نیز می‌توانند به صورت خصوصی ماشین آلات عمرانی و کشاورزی را اجاره دهند. در این خصوص محدودیتی برای شخص موجر و مستاجر وجود ندارد و اشخاص مختلف به صِرف مالک و متقاضی اجاره بودن، می‌توانند با یکدیگر قرارداد امضا کنند. نکته مهم این است که میان طرفین، قرارداد اجاره منعقد شده باشد.

قانونی بودن نمونه قرارداد اجاره ماشین الات راهسازی

به لحاظ قانونی مانعی برای تنظیم انواع قرارداد اجاره ماشین الات سنگین و سبک وجود ندارد. این قراردادها یا بهتر بگوییم، این اجاره نامه‌ها براساس قانون مدنی و قواعد مربوط به عقد اجاره تنظیم می‌شوند. قانون مدنی در باب اجاره به این مساله اشاره کرده است که مورد اجاره شما می‌تواند اشیا باشد. قرارداد مورد نظر، در واقع یک عقد معین است. به این دلیل که قانون مدنی از آن نام برده است و به تفصیل درباره آن توضیح می‌دهد. قانون مدنی قواعدی را تعیین کرده است و تاکید می‌کند که در هنگام تنظیم متن اجاره نامه ماشین آلات ، باید از قانون مدنی تبعیت کرد. تمام مواردی که بیان شد، دلیلی برای معین بودن این قرارداد است.

هزینه‌های جاری ماشین آلات را چه کسی پرداخت کند؟

از موارد مهمی که در خصوص اجاره و استفاده از ماشین آلات بسیار مورد توجه طرفین قرار می‌گیرد، مساله پرداخت هزینه‌های جاری آن ماشین در طول دوره اجاره است. هزینه‌هایی مانند هزینه سوخت، تعمیرات جزئی، سرویس ماشین، تعویض روغن و موارد مهم دیگر از جمله هزینه‌های هستند که در زمان استفاده از ماشین باید محاسبه و پرداخت شوند. به طور معمول این هزینه‌ها به عهده مستاجر یا بهتر بگوییم به عهده شخصی قرار خواهند گرفت که ماشین را اجاره کرده است.

پیشنهاد ما

اجاره ماشین آلات سنگین و سبک دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی است که پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام برای امضای قرارداد، با مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری گفت و گو کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوران متخصص در زمینه تنظیم قرارداد در کنار شما است. از طرفی، ما یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده‌ایم که می‌توانید از طریق تصویر زیر به آن دسترسی پیدا کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره ماشین آلات سنگین
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات