قرارداد وام قابل تبدیل به سهام چه ویژگی‌هایی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/04/04
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد وام قابل تبدیل به سهام

اگر فکر می‌کنید که ایده‌ای فوق العاده دارید که اگر سرمایه‌ای در اختیار داشته باشید، می‌توانید آن را عملی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید. این مقاله به مطالبی می‌پردازد که برای ایده پردازان، کارآفرینان و صاحبان استارتاپ‌های نوپا بسیار کاربردی خواهد بود. قرارداد وام قابل تبدیل به سهام ، قراردادی است که می‌تواند نیاز شما به جذب سرمایه نقدی را برطرف کند و این امکان را برای شما به وجود آورد که بتوانید ایده خود را عملی کنید و به یک کسب و کار موفق تبدیل شوید.

تصور کنید که یک ایده بسیار خوب دارید. با توجه به تحقیقات و مطالعاتی که انجام داده‌اید، مطمئن هستید که این ایده می‌تواند کارایی بسیار خوبی داشته باشد و در زمان کوتاهی به بازدهی می‌رسد. اگر تمام جوانب اجرایی کردن ایده را سنجیده‌اید و با اطمینان از آن، به دنبال یک سرمایه گذار می‌گردید، نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام قطعا برای شما مفید خواهد بود. پیش از اینکه به ادامه بحث درباره موضوع این مقاله بپردازیم، از آنجایی که موضوع این مقاله نزدیکی زیادی با مباحث مرتبط با فعالیت استارتاپ‌ها دارد، مطالعه مقالاتی مانند الزامات حقوقی استارتاپ ها و قرارداد مشارکت استارتاپ را پیشنهاد می‌کنیم. خواندن این مقالات، اطلاعات جامع‌تر و کاربردی‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام

در ابتدا شاید بپرسید که برتری نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام چیست و چه کاربردی دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که این قرارداد ، از دیگر شیوه‌‌های سرمایه گذاری بهتر باشد؟

می‌دانیم که سرمایه گذاران خطر پذیری وجود دارند که تمایل دارند با سرمایه گذاری روی ایده‌های قابل رشد، سرمایه خود را برای راه اندازی یک استارتاپ موفق هزینه کنند. البته در مواقعی نیز این سرمایه گذاری با موفقیت همراه نیست و برای آن‌ها سود و منفعتی به همراه ندارد. به همین دلیل است که تعداد سرمایه گذاری‌های خطر پذیر، به میزان بسیار چشمگیری کم است.

از طرف دیگر، یافتن شخصی که بتواند شریک مالی شما باشد، چندان ساده به نظر نمی‌آید. ممکن است شما تمایل نداشته باشید که سهام بسیار زیادی از کسب وکارتان را در ازای دریافت سرمایه نقدی منتقل کنید یا اینکه نخواهید اشخاص دیگری اختیار داشته باشند که درباره امور کسب و کارتان تصمیم گیری کنند. نکته دیگر در خصوص اهمیت پیدا کردن سرمایه گذار مناسب، این است که باید به این مساله توجه داشته باشیم که در ابتدای کار، ایده شما عملی نشده است و عملا ارزش مشخصی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

بدون شک، سرمایه گذاری روی یک ایده یا کسب و کار ارزش گذاری نشده، ریسک بسیار زیادی دارد و کمتر کسی این کار را انجام می‌دهد. دقیقا در این مرحله است که اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام مشخص می‌شود.

نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام چیست؟

این قرارداد در واقع یک توافق میان شخص دارای سرمایه و شخص صاحب ایده است. براساس این توافق، سرمایه گذار می‌پذیرد که مبلغی را به عنوان وام به صاحب ایده بپردازد. این وام، در واقع یک بدهی محسوب می‌شود. به همین دلیل گاهی این قرارداد را با عناوینی مانند قرارداد بدهی قابل تبدیل به سهام نیز نام می‌برند.

با توجه به توافقات مربوط به این قرارداد، صاحب ایده، مبلغ وام را دریافت می‌کند و آن مبلغ را برای عملی کردن ایده خود، هزینه خواهد کرد. صاحب وام و صاحب ایده، در مذاکراتی که از قبل با یکدیگر داشتند، مدتی را مشخص می‌کنند. در طول این مدت، صاحب ایده باید ایده خود را عملی کند. با عملی شدن ایده و شروع فعالیت استارتاپ مورد نظر، صاحب وام، به نسبت سرمایه‌ای که به صورت وام در اختیار صاحب ایده قرار داده است، از استارتاپ سهم خواهد برد.

در واقع، نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام ، شرایطی ایجاد می‌کند که صاحب سرمایه با اهدا وام به صاحب ایده، در استارتاپ او سرمایه گذاری کند و مبلغی که پرداخت کرده است، به سهام تبدیل شود. از طرف دیگر، صاحب ایده نیز این امکان را خواهد داشت که با کسب سرمایه نقدی به صورت وام، ایده خود را اجرا کند. این شیوه از جذب سرمایه، در قالب دریافت وام انجام می‌شود و به نوعی صاحب ایده بدهکار صاحب وام خواهد بود.

ویژگی‌های نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام

نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام ، هم برای صاحب وام و هم برای صاحب ایده، ویژگی‌ها و امکانات مطلوبی دارد که می‌تواند شرایط مناسبی را برای فعالیت و سرمایه گذاری آن‌ها فراهم کند. برای مثال:

  1. سرمایه گذاران این امکان را دارند که سرمایه راکد خود را با یک سرمایه گذاری هدفمند در یک استارتاپ نوپا هزینه کنند و در مدت کوتاهی، بازده قابل توجهی داشته باشند.
  2. سرمایه گذاران این امکان را دارند که از یک ایده موفق حمایت کنند و از نتایج معنوی و همینطور سهام آن استارتاپ بهره ببرند.
  3. استارتاپ‌ها پیش از ثبت یا حتی ارزش گذاری شدن، می‌توانند این قرارداد را امضا کنند.
  4. استارتاپ‌هایی که صرفا در مرحله ایده هستند، نمی‌توانند از بانک‌های معتبر یا شرکت‌های خطر پذیر سرمایه دریافت کنند. می‌توانند از قرارداد وام قابل تبدیل به سهام استفاده کنند.
  5. وام دریافتی از صاحب وام، کوتاه مدت است و در بازه زمانی کوتاهی به سهام استارتاپ تبدیل می‌شود.
  6. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که وام دهنده، حق کنترل یا مدیریت استارتاپ را به عهده نخواهد گرفت و صاحب ایده کماکان به استارتاپ خود نظارت دارد و می‌تواند با شرایطی که در نظر خواهد داشت درباره آن تصمیم بگیرد و آن را مدیریت کند.

آیا این قرارداد قانونی است؟

بدون شک بعد قانونی و حقوقی یک رابطه یا یک قرارداد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مهم است که شما از قانونی بودن قراردادی که امضا می‌کنید، آگاه باشید.

اگر بخواهیم قرارداد وام قابل تبدیل به سهام را از نگاه قانون بررسی کنیم، باید بگوییم که برای تنظیم این قرارداد، به ماده 10، 190 و 219 قانون مدنی استناد می‌شود. این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند. قانون مدنی در ماده 10 توضیح می‌دهد که اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند با رعایت قانون و مطابق با اصول قانون مدنی، با یکدیگر قرارداد امضا کنند. بنابراین، اگر قرارداد مورد نظر طرفین مغایر با قانون نباشد، نافذ است و طرفین ملزم به انجام آن خواهند بود. ماده ده قانون مدنی از جمله مواد قانونی بسیار مهم و کاربردی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله اختصاصی مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. در بسیاری از قراردادهایی که ممکن است با آن‌ها رو به رو شوید، درباره این ماده قانونی صحبت می‌شود و آگاهی از ماهیت و محتوای آن، بسیار مهم است.

از طرف دیگر، ماده 190 نیز به شرایطی می‌پردازد که در صورت رعایت آن‌ها، قرارداد حاضر معتبر و صحیح خواهد بود. این ماده اینطور بیان می‌کند که طرفین قرارداد، یعنی وام دهنده و صاحب ایده باید رضایت و قصد انجام این توافق را داشته باشند. مساله بعدی درباره صحت قرارداد، این است که موضوع قرارداد مشروع باشد و همچنین به صورت معین، واضح و صریح درباره آن توضیح داده باشند. شرط آخر این است که طرفین قرارداد صلاحیت قانونی امضای قرارداد را داشته باشند. اگر می‌خواهید توضیحات بیشتری درباره این ماده مهم قانونی مطالعه کنید، رو عبارت ماده 190 قانون مدنی بزنید و مقاله‌ای که درباره آن منتشر شده است را مطالعه کنید.

در آخر، ماده 219 تاکید می‌کند که اگر قرارداد شما مطابق با قانون باشد، طرفین قرارداد ملزم هستند که از آن تبعیت کنند و آن را انجام دهند. روی عبارت ماده 219 قانون مدنی بزنید و مقاله اختصاصی آن را مطالعه کنید. در این مقاله درباره ماهیت این ماده قانونی و اهمیت آن توضیح داده‌ایم. با استناد به قوانینی که درباره آن‌ها گفتیم و با شرط رعایت این قوانین در تنظیم نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام ، می‌توانیم مطمئن باشیم که توافقی قانونی را انجام می‌دهیم.

تعیین سقف برای ارزش گذاری

لازم است که برای میزان سرمایه گذاری، سقف مشخص شود. تعیین سقف سرمایه گذاری از یک سو پاداشی برای وام دهنده است و از سوی دیگر، منافع صاحب ایده را مورد توجه قرار می‌دهد. در این بخش از قرارداد، باید مشخص شود که سهام سرمایه گذار وام دهنده، تا چه سقفی از ارزش گذاری محاسبه می‌شود. برای مثال ممکن است که یک وام دهنده، مبلغ 1 میلیارد را به صاحب ایده وام داده باشد و در زمان ارزش گذاری، به دلیل فعالیت‌های بسیار عالی صاحب ایده، ارزش سهام استارتاپ به مبلغ 30 میلیارد رسیده باشد.

در چنین شرایطی، می‌توانند سقف ارزش گذاری را 10 میلیارد تعیین کنند تا سهام وام دهنده با شرایط ارزش گذاری 10 میلیارد محاسبه شود. در چنین شرایطی، وام دهنده نسبت به سرمایه ابتدایی که هزینه کرده است، نفع می‌برد و نفع ایده پرداز نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

تاریخ سر رسید

تاریخ سر رسید، به نوعی تاریخ مشخص شده‌ای است که طرفین توقع دارند در آن زمان، نتیجه نمونه قرارداد وام قابل تبدیل به سهام را ملاحظه کنند. موضوع قرارداد باید در این زمان به اتمام رسیده باشد. در این زمان، استارتاپ باید به سود دهی رسیده باشد و بعد از ارزش گذاری، مبلغ وام سرمایه دار، به سهام استارتاپ تبدیل شود.

طرفین می‌توانند شرایطی را در نظر بگیرند که این وام به صورت خود به خود به سهام تبدیل شود یا اینکه بتوانند در خصوص بازپرداخت سرمایه به طریق دیگری تصمیم بگیرند. نکته دارای اهمیت این است که صاحب ایده نمی‌تواند مانع تبدیل وام به سهام شود و بخواهد که مبلغ وام را برگرداند.

پیشنهاد ما

بدون شک تنظیم قرارداد وام قابل تبدیل به سهام نیازمند دقت بسیار زیادی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تنظیم قرارداد و حتی پیش از مذاکراتی که قرار است انجام دهید، با مشاور حقوقی در ارتباط باشید و از او درباره ابعاد قانونی قرارداد اطلاعات بگیرید. شما می‌توانید برای این منظور از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات