مسائل حقوقی استارت آپ و الزامات حقوقی استارتاپ ها چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
الزامات حقوقی استارتاپ ها

الزامات حقوقی استارتاپ ها از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های صاحبان استارتاپ است. چه استارت آپ نوپا باشد، چه در حال توسعه و چه رشد یافته و با سابقه، در ارتباط با بنیانگذاران، سرمایه داران، کارمندان و حتی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط، درگیر الزامات حقوقی استارتاپ ها است. نظارت و برنامه ریزی حقوقی این مسائل، نیازمند دانش و تخصص حقوقی است. به همین دلیل، داشتن یک مشاوره حقوقی استارت آپ متخصص، می‌تواند ضامن اطمینان خاطر و آسودگی صاحبان استارت آپ باشد و این موجب توسعه روزافزون استارتاپ می‌شود.

البته پیش از این، در مورد انواع نمونه قرارداد استارت آپ مطالبی را بیان کرده‌ایم.

در ادامه، با ما همراه باشید.

حقوق استارتاپ ها

یک استارتاپ از زمان ثبت ایده تا شروع به کار و حتی در زمان فعالیت و توسعه، در مقابل افراد و سازمان‌های گوناگون، درگیر مباحث و مسائل حقوقی است که موظف به رعایت آن است. از سوی دیگر، استارت آپ نیز دارای حقوق است که رعایت این حقوق از سوی افراد یا سازمان‌های مرتبط با استارت آپ‌ها ضروری است.

دغدغه‌های حقوق استارت آپ ، مسائلی چون ایده، امور ثبتی، مجوز‌ها و امور جاری می‌باشد.

مسائل حقوقی استارت آپ

مسائل حقوقی استارت آپ در سه بخش قابل بررسی است و به طور کلی مسائل حقوقی استارت آپ را به سه بخش تقسیم می‌کنیم:

  1. قبل از شروع به کار
  2. در حال کار
  3. مسائل حقوقی استارت آپ رشد یافته

در ادامه، به صورت مختصر در مورد هریک توضیح می‌دهیم.

مسائل حقوقی استارت آپ قبل از شروع به کار

مسائلی مانند ثبت ایده، ثبت شرکت یا موسسه، مجوز‌ها، قرارداد با تیم فنی استارت آپ، قرارداد با شریکان و بنیانگذاران (کوفاندر) و قرارداد عدم افشا اطلاعات است.

در این مورد، نمونه قرارداد‌های متعددی در حوزه بنیان گذاران، محرمانگی و عدم رقابت توسط ما آماده شده است. این نمونه‌ها در بانک قرارداد رکلا موجود است.

مسائل حقوقی استارتاپ ها در حال کار

مسائلی مانند تولید محتوا، قرارداد پرسنلی و منابع انسانی، ثبت برند و لوگو، شرایط و ضوابط سایت، قرارداد با تیم بازاریاب و تبلیغات، قرارداد با تامین کننده و بیمه و مالیات است.

مسائل حقوقی استارتاپ ها رشد یافته

مسائلی مانند اصلاح و به‌روز رسانی ساختار مدیریتی، ارزش گذاری، جذب سرمایه گذار، فروش سهام، مشارکت‌های جدید، خرید استارتاپ‌های کوچک و اعطای نمایندگی است.

بنابراین، برای جلوگیری از مشکلات حقوقی استارتاپ ها داشتن مشاوره حقوقی استارتاپ امری واجب و حیاتی است.

مسائل حقوقی استارت آپ

قوانین حقوقی استارتاپ

قوانینی مانند قانون مالکیت فکری، قوانین تجارت الکترونیک، رعایت حقوق مصرف کنندگان، حقوق رقابت و حریم خصوصی و حقوق پدید آورندگان از قوانین استارت آپ ها است.

آشنایی با قوانین استارت آپ یک کار کاملاً تخصصی است و احتیاج به نیروی مشاوره حقوقی استارت آپ حرفه‌ای دارد. کسی که قانون و امور حقوقی را بشناسد، تسلط داشته باشد و در مواقع لزوم بهترین تصمیم را به نفع شرکت، موسسه و استارتاپ شما بگیرد. قوانین استارت آپ ها مانند قوانین هر سازمان دیگری دارای نکات و مسائل حساسی است که عدم رعایت صحیح آن، می‌تواند موجب خسارت و ضررهای جبران ناپذیر شود. بنابراین از الزامات حقوقی استارتاپ ها داشتن یک نیروی حرفه‌ای حقوقی است. اگر بدنه حقوقی استارت آپ مدیریت شود مدیران و صاحبان استارت آپ، به راحتی می‌توانند توان خود را برای رشد روز افزون استارتاپ حفظ کنند. تیم مشاوران حقوقی رکلا گزینه مطمئن برای مدیریت حقوقی استارت آپ شما است تا با خیال آسوده روی توسعه کسب و کارتان تمرکز کنید.

ایده های startup

با رشد روزافزون کسب و کار‌های اینترنتی و رشد استارت آپ ها ، برای داشتن یک استارت آپ موفق و ورود به بازار استارت آپ ها، اولین و مهم ترین مسئله، ایده های startup است.

داشتن یک ایده خلاقانه، می‌تواند راه شما را به بازار استارت آپی باز کند.

با ثبت ایده استارتاپی، شما وارد این کسب و کار نوین می‌شوید.

از فواید استارت آپ ، دسترسی سریع شما به بازاری با محدودیت‌های زمانی و مکانی کمتر، ایجاد اشتغال و رشد سریع در مارکتینگ الکترونیک و بازار جهانی اینترنت و ایجاد درآمد است.

اگر ایده‌ای بکر و کاربردی دارید که می‌دانید می‌تواند به یک استارتاپ موفق تبدیل شود، لازم است که ابتدا ایده خود را برای تیمی که به جهت راه اندازی استارتاپ دور هم جمع می‌کنید، شرح دهید یا اینکه نیاز خواهید داشت که ایده خود را به اطلاع سرمایه گذاران برسانید تا در نهایت بتوانید با یک سرمایه گذار همکاری داشته باشید. در این میان، مهمترین مساله حقوقی در خصوص ایده های startup مساله محرمانه ماندن ایده و جلوگیری از دزدیده شدن آن است.

یک مشاور حقوقی مجرب، می‌تواند برای جلوگیری از دزدیده شدن ایده و عدم افشای آن، بهترین راهکارها را با شما در میان بگذارد یا اینکه شما را برای تهیه یا تنظیم قرارداد محرمانگی و عدم افشا و قرارداد عدم رقابت یاری کند. برای آگاهی از ماهیت حقوقی و قانونی این قراردادها و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم روی لینک‌های مشخص شده بزنید و مقالات اختصاصی آن‌ها را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

مراحل ثبت استارتاپ

همانطور که گفتیم، یکی از مراحل شروع استارت آپ ، داشتن ایده و فکر اصلی آن است. اما یک فکر و ایده به تنهایی مجوز استارتاپ نیست!

شاید بتوانید بدون انجام مراحل ایجاد استارت آپ شروع به کار کنید ولی هیچ وجه تضمینی برای ادامه کار و محافظت از ایده فکری خود ندارید و به عبارت دیگر، مالکیت فکری و معنوی کار شما در خطر است. ثبت ایده استارتاپی اولین قدم در مراحل ثبت استارتاپ است. برای این کار لازم است به پایگاه مالکیت فکری و معنوی مراجعه و اقدام به ثبت ایده استارتاپی خود کنید. در این زمینه و با توجه به الزامات حقوقی استارتاپ ها ، می‌توانید ثبت استارت آپ خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید که با تسلط به امور حقوقی در سریع ترین زمان، استارت آپ شما را به ثبت برساند. شما می‌توانید استارت آپ خود را به صورت شرکت نیز ثبت کنید که از الزامات آن، معین نمودن شرکا است.

البته در مورد ثبت شرکت عجله نکنید.

توصیه می‌کنیم روی موضوع کار تمرکز کنید و فعلا استارت آپ را با قدرت جلو ببرید. پس از آن که به رشد نسبی رسیدید، برای ثبت شرکت اقدام کنید. صبور باشید. در روزهای اولیه راه اندازی استارتاپ، آنچه از اهمیت برخوردار است رسیدن به مرحله تطبیق با بازار هدف است.

مشکلات حقوقی استارتاپ ها

از مسائلی که یک کسب و کار استارتاپی را تهدید می‌کند و مشکلات حقوقی استارتاپ ها را بوجود می‌آورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. غیر قانونی بودن فعالیت؛
  2. فعالیت در زمینه کالاها یا خدماتی که از نظر قانونی و شرعی ممنوعیت دارند؛
  3. معاملاتی که با اهداف نامشروع و غیر قانونی انجام شود؛
  4. هر گونه فعالیتی که جرم محسوب شود؛
  5. عدم دریافت مجوز؛
  6. عدم رعایت حقوق افراد مرتبط با استارت آپ؛
  7. مشکلات قانونی که در ارتباط با شریک و شرکا ایجاد می‌شود؛
  8. ابهامات در زمینه حقوق سرمایه گذاران و سهامداران؛
  9. غیر منصفانه بودن قرارداد‌ها؛
  10. مشکلات مالیاتی؛
  11. مشکلات بیمه و تامین اجتماعی استارت آپ‌ها؛
  12. تجاوز به حقوق فکری و معنوی استارت آپ؛
  13. مسئولیت اقدامات کاربران.

مشاوره حقوقی استارتاپ ها

با توجه به مباحثی که تا به اینجا گفته شد، اهمیت مشاوره حقوقی استارت آپ ، دیگر پوشیده نیست و می‌دانیم از مهم‌ترین نیروهای لازم برای یک استارت آپ ، مشاوره حقوقی استارتاپ ها است. افرادی متخصص به امور حقوقی و قانونی استارت آپ ها ، که مدیریت و نظارت و تسلط کافی داشته باشند. مشاوران حرفه‌ای و متخصص تیم رکلا، می‌توانند در امور حقوقی استارت آپ ، همراه خوبی برای شما باشند.

پیشنهاد ما به شما

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از خدمات اصلی رکلا است. ضمن آنکه درخواست تنظیم قرارداد نیز توسط شما قابل ثبت است. پیشنهاد می‌کنیم که شما نیز به جمع همراهان وفادار ما ملحق شوید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات