ابعاد نمونه قرارداد مشارکت استارتاپ و مهم‌ترین نکات شراکت در استارت آپ

-
بروزرسانی:1401/08/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت استارتاپ

قرارداد مشارکت استارتاپ یک نوع از قرارداد مشارکت یا قرارداد شراکت کاری است. خیلی از افراد فکر می­کنند استارت آپ (کسب و کار نوپا) به کسب وکارهایی گفته می‌­شود که برای اولین بار توسط شخص حقیقی (فرد) یا حقوقی (شرکت‌های تجارتی و موسسات) تشکیل می­شود، اما در واقعیت، مفهوم استارت آپ به این کسب و کارها ختم نمی­شود. تعاریف مختلفی از استارت آپ وجود دارد که در این مقاله، مقداری درباره آن­ها صحبت می­کنم و نحوه تنظیم قرارداد مشارکت استارتاپ نیز، بررسی خواهد شد.

استارت آپ چیست؟

وقتی یک یا چند ایده خام به کمک تلاش یک یا چند شخص، به یک محصول قابل ارزیابی و قابل اجرا تبدیل می‌شود و در بازار دارای ارزش اقتصادی است و از همه مهم‌تر، به سرعت قابل توسعه است، استارتاپ محقق می‌شود.

استارتاپ، صفر تا صد تمامی زمینه‌­هایی را که برای موفقیت و پیشرفت یک پروژه لازم است، فراهم می­کند و تمام مراحلی را که به ارتقاء کار کمک می­کند، به صورت آزمون، خطا و یادگیری اصول جلو می‌برد.

نیاز نیست که فعالیت‌های ایجاد شده در استارتاپ، پیچیده و سخت باشد. مثل اختراع و ابداع یک نرم افزار. استارتاپ برای مسائل ساده مثل کسب و کار‌های بازاری هم صدق می‌کند و در مورد آن‌ها هم استفاده از قرار­داد­ مشارکت استارتاپ ضروری خواهد بود.

مشاوره استارتاپ با آقای جوکار

آقای جوکار و دوستشان آقای رشیدی، به تازگی در زمینه مد شروع به فعالیت کرده­اند. آقای جوکار، مسئولیت وارد کردن اجناس از دیگر کشور­ها را به‌عهده دارد و آقای رشیدی هم محصولات را از طریق سایت و صفحات مجازی مانند اینستاگرام و کانال تلگرام بفروش می‌رساند. بعد از گذشت 3 ماه، آقای جوکار به این فکر می‌افتد که کسب و کارشان را حقوقی‌تر کند.

آقای جوکار با جستجو در صفحات مجازی با رکلا آشنا شد و به پشتیبانی تماس گرفتند و با تعیین وقت قبلی، به ما مراجعه کردند. برای رفع مشکلات و ابهاماتی که برای آن‌ها پیش آمده بود از من درخواست کردند که قراردادی تنظیم شود. آن‌ها انتظار داشتند که قراردادشان در مورد مسایل زیر، راه حل ارائه کند:

  • مدت شراکت
  • آورده هر شریک
  • سهم هرشریک از سود و زیان
  • حل اختلافات احتمالی آینده
  • محرمانگی اطلاعات تجاری

پیشنهاد دادم یک قرارداد مشارکت استارتاپ تنظیم شود. با این کار، یک مشارکت خوب، موفق و دارای تمام ابعاد قانونی خواهند داشت.

آقای جوکار از مشاوره ارائه شده ابراز خشنودی کردند. البته نگرانی ایشان بی مورد هم نبود. زیرا بخش عمده‌ای از سرمایه شراکت را آقای جوکار آورده بودند. به همین دلیل، بلافاصله گفتند لطفاً در اسرع وقت، قرارداد مشارکت استارتاپ را تنظیم کنید و برای من ارسال شود.

قرارداد مشارکت استارتاپ را چه زمانی تنظیم کنم؟

زمانی که در راه اندازی استارتاپ مصمم شدید و مراحل اولیه راه­ اندازی آن را طی کردید.

شروع به تحقیق برای مشاوره تنظیم قرارداد کنید و همین زمان است که تنظیم قرارداد مشارکت استارتاپ لازم است.

در قرارداد­ مشارکت استارتاپ چه بنویسم؟

  1. مشخصات بنیانگذاران
  2. مسئولیت‌ها و نقش‌های هریک از بنیانگذاران
  3. سرمایه اولیه و میزان سهم هریک از بنیانگذاران از سود و زیان شراکت
  4. شرایط کناره گیری و انحلال شراکت
  5. محرمانگی، عدم رقابت و شرایط مالکیت معنوی
  6. نحوه حل اختلاف قرارداد

قرارداد­ مشارکت استارتاپ را چگونه تنظیم کنم؟

برای تنظیم این قرارداد، به ترتیب زیر عمل می‌کنیم:

عنوان قرارداد­ مشارکت استارتاپ

اولین قدم در تنظیم قرارداد­ مشارکت استارتاپ ، تعیین عنوان قرارداد­ است.

بهترین عبارتی که می‌توان نوشت این است: قرارداد شراکت استارت آپ یا قرارداد هم بنیان گذاران

اگر در آینده قصد تاسیس شرکت دارید و می‌خواهید از همین ابتدا، در مورد اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل تعیین تکلیف شود، عنوان قرارداد، قرارداد موسسین یا هم بنیان گذاران خواهد بود. اما چنانچه این قصد را ندارد، همان عنوان قرارداد شراکت استارت آپ کافی است.

مشخصات طرفین در قرارداد­ مشارکت استارتاپ

قسمت مشخصات، تعیین کننده مشخصات فردی طرفین یعنی شرکا و سهام­داران است.

اگر یک یا چند شخص از اشخاص طرف قرارداد، حقیقی باشند؛ نام، نام خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، نشانی و تلفن آن‌ها در قرارداد ذکر می‌شود. در صورتی که اشخاص حقوقی (شرکت) نیز در شراکت حضور داشته باشند، نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت ایشان در این قسمت از قرارداد آورده می‌شود.

موضوع قرارداد مشارکت استارتاپ

در این بخش از قرارداد، به طور کلی درباره شراکت خود توضیح دهید.

اگر شراکت شما نیز مانند آقای جوکار، در زمینه‌ی مدلینگ است، آدرس سایت و آدرس صفحات مجازی که در آن فعالیت می‌شود، ذکر ‌‌کنید. همچنین توضیحی درباره‌ نوع محصول انتخابی خود ارائه کنید.

لازم است برای تنظیم قرارداد، محل دقیق کسب و کار نیز ذکر شود.

زمان اجرای قرارداد مشارکت استارتاپ

موضوع دیگری که در قرارداد لازم الذکر است تعیین زمان شروع و اتمام شراکت است. لازم است که تاریخ دقیق شروع همکاری و اتمام آن را در متن قرارداد مشخص کنید. همچنین این امکان را خواهید داشت که برای عدم فسخ قرارداد پیش از موعد، شروط و ضمانت اجرا در نظر بگیرید. به واسطه تاریخی که برای قرارداد در نظر گرفته می‌شود، شرکا ملزم خواهند بود که به تعهدات و وظایف خود عمل کنند.

میزان سرمایه و آورده‌های طرفین قرارداد مشارکت استارتاپ

میزان سرمایه و آورده شرکا، از بخش‌های مهم یک قرارداد مشارکت محسوب می‌شود. در این بخش به تفصیل از میزان سرمایه‌ای صحبت می‌کنند که طرفین برای آغاز کار تجارتی به آن نیاز دارند. این سرمایه ممکن است آورده‌های نقدی و غیر نقدی (وجه نقد، تجهیزات، ابزار، دستگاه، ملک و …) و یا آورده غیر مالی مانند مدرک، تخصص و پروانه باشد. لازم است که این موارد به صورت دقیق و با جزئیات در متن قرارداد نوشته شوند. همچنین باید مشخص شود که هر بخش از سرمایه به کدام شریک تعلق دارد و هر شریک چه میزان آورده‌ای برای شراکت به همراه داشته است.

میزان سهم الشرکه در قرارداد مشارکت استارت آپ

باید سهم هر شخص و درصد سود او در شراکت مشخص شود. طرفین باید در مورد این موضوع به توافق برسند و همین ابتدای شراکت، تمام جزئیات آن مشخص شود. همچنین زیان شراکت نیز، براساس سهم الشرکه مشخص خواهد شد.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید، این تصویر، بخشی از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است که در بانک قرارداد موجود می‌باشد.

قرارداد مشارکت استارتاپ

یا به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به قرارداد هم بنیان گذاران است توجه کنید.

قرارداد هم بنیان گذاران

سود زیان طرفین در قرارداد مشارکت استارتاپ

همانطور که می‌دانید، در هیچ کسب و کاری سود و زیان دور از ذهن نیست. در بالا هم گفتیم که می‌توانید نحوه تقسیم سود و زیان را براساس میزان سهم الشرکه هرشریک قرار دهید تا به شکل دیگری، در این مورد توافق شود.

وظایف طرفین در نمونه قرارداد مشارکت استارت آپ

به آقای جوکار گفتم که هرکدام از طرفین در برابر کسب و کار ایجاد شده وظایف و تعهداتی دارند و این وظایف در قرارداد ذکر می‌شود. بدون شک، تمام شرکا باید وظایف خود را به نحو کامل انجام دهند. اگر یکی از طرفین از وظایفی که دارد سرپیچی کند مجبور به پرداخت خسارت ذکر شده در قرارداد است و حتی ممکن است حق فسخ قرارداد، برای طرف دیگر ایجاد شود. البته نوع جریمه براساس ضمانت اجرای قرارداد تعیین می‌شود.

محرمانگی اطلاعات و عدم رقابت

تصور نکنید که شراکت شما نیازی به حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات ندارد و فقط کسب و کارهای بزرگ، اطلاعات مهم دارند. این تصور صحیح نیست. هرکسب و کاری، اطلاعاتی دارد. برای مثال، مشخصات مشتریان و راه‌های تماس با آن‌ها، اطلاعات مالی شراکت، پلن‌های مالی و مارکتینگ و… .

لازم است در قرارداد به محرمانگی این اطلاعات اشاره شود و مصادیق آن را مشخص کنید. البته اگر در شراکتنامه به این موضوع اشاره نشود، می‌توانید یک قرارداد دو‌جانبه محرمانگی تنظیم کنید و پس از امضای طرفین، به قرارداد اصلی پیوست شود.

موضوع بعد، شرط عدم رقابت است که گاهی به صورت قرارداد عدم رقابت مطرح می‌شود. با کمک این شرط، شما طرف مقابل را موظف می‌کنید که در صورت خروج از شراکت، تا زمان مشخصی، در کار مشابه شما به فعالیت نپردازد و نتواند در اموری که شما در آن مشغول کسب درآمد هستید، وارد شود. در این مورد هم، مانند محرمانگی اطلاعات، اگر در متن قرارداد شراکت، تعیین تکلیف نشده باشد، می‌توانید یک قرارداد محرمانگی دو جانبه و عدم رقابت تنظیم کنید و به قرارداد مشارکت استارتاپ ضمیمه شود.

ضمانت اجرای قرارداد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هرقرارداد، ضمانت اجرای آن است. ضمانت اجرا، تضمینی برای انجام تکالیف قراردادی است. گاهی در قراردادها دو ضمانت اجرا تعیین می‌شود. یکی برای ضمانت محرمانگی اطلاعات و دیگری در مورد سایر تعهدات قراردادی.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که مربوط به قرارداد مشارکت مدنی رکلا است توجه کنید. همانطور که می‌بینید هم برای محرمانگی اطلاعات و هم برای سایر تعهدات قراردادی، ضمانت اجرا تعیین شده است.

مرجع حل اختلاف قرارداد

مهم‌ترین بخش قرارداد مشارکت، مرجع حل اختلاف آن است. قرارداد می‌نویسیم که از اختلافات آینده جلوگیری کنیم اما گاهی، برخی اختلافات حتی با صلح و سازش نیز، حل نمی‌شوند، در این موارد، راهی جز مراجعه به مرجع حل اختلاف قرارداد وجود ندارد. شما می‌توانید مرجع حل اختلاف قرارداد را داوری یا دادگاه تعیین کنید.

پس از پایان توضیحاتم، آقای جوکار تشکر کردند و گفتند که قبل از این، هیچوقت تا این حد، در جزئیات یک قرارداد وارد نشده‌اند. سفارش تنظیم قرارداد خود را به ما سپردند و ظرف چند روز، قرارداد را برای ایشان تنظیم کردیم.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد مشارکت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید.

همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

دانلود متن کامل قرارداد

برای دسترسی به جدیدترین نسخه از این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید. این قرارداد برای بنیان گذاران استارتاپ‌ها مناسب است.

نمونه تفاهم نامه بنیانگذاران
دانلود نمونه تفاهم نامه بنیانگذاران
فاطمه لرزاده
«فاطمه لرزاده» کارشناس حقوقی است و به تالیف مباحث حقوقی علاقه زیادی دارد. نظر به همکاری ایشان با تیم تحریریه رکلا، فاطمه مباحث مهمی از مجله حقوقی رکلا را تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات