نمونه قرارداد جعاله حقوقی ؛ یک قرارداد کاربری برای انجام امور حقوقی

-
بروزرسانی:1401/09/22
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله حقوقی

قرارداد جعاله حقوقی از جمله عقود معین است که مواد 561 الی 570 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به آن اختصاص یافته است.

بسیاری از مردم جهان، روزانه با عالم حقوق و تنظیم قراردادهای مختلف در ارتباط هستند و در نتیجه می‌توان گفت طیف وسیعی از اقدامات و کارهای روزمره با رشته‌های مختلف حقوقی در تماس می‌باشد.

امروز قصد داریم نمونه قرارداد جعاله حقوقی را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که هنگامی که از این اصطلاح استفاده می‌کنیم، منظورمان نمونه قرارداد جعاله انجام امور حقوقی است.

بارها برای شما پیش آمده است که به دلیل مشغله زیادی که در زندگی داشته‌اید، نتوانسته‌اید بسیاری از امور روزمره دیگر را انجام دهید. همچنین انجام امور حقوقی در هر کشوری تشریفات خاص خود را دارد و برای انجام آن‌ها به نحو احسن، باید وقت لازم و مناسبی در نظر گرفته شود.

البته با ورود عاملان نمونه قرارداد جعاله حقوقی به صحنه زندگی مردم، بخش وسیعی از اقدامات حقوقی و قضایی به این اشخاص واگذار می‌شود.

ثبت سند ملک، خریداری ملک از دیگری و تنظیم عقد، تمدید عقد اجاره، انجام امور مربوط به ساختمان، دریافت مجوز ساخت از مراجع ذی صلاح، تنظیم دادخواست‌های متفاوت و… از جمله امور حقوقی است که عاملان با توجه به خواسته‌ها و سفارشات مشتریان خود، آن‌ها را انجام می‌دهند.

در ادامه مفهوم و نکات مربوط به نمونه قرارداد جعاله انجام امور حقوقی را بررسی می‌کنیم.

مفهوم نمونه قرارداد جعاله انجام امور حقوقی چیست؟

در هر کدام از کشورهای دنیا، بسیاری از افراد در کنار امور روزمره خود، اقدامات دیگری مانند خرید و فروش و اجاره ملک را انجام می‌دهند. بسیاری از پیمانکاران را مشاهده می‌کنیم که فرصت تنظیم قرارداد و مذاکرات با شخص کارفرما را ندارند یا حتی برای دریافت وام ، فرصت انجام امور حقوقی را ندارند.

در اینجاست که شخص جاعل یا درخواست کننده به این مسئله پی می‌برد که به تنهایی نمی‌تواند تمامی امور را انجام دهد و در نتیجه برای انجام امور باید از شخص دیگری استفاده کند. استفاده از نمونه قرارداد جعاله حقوقی در همین جا معنا پیدا می‌کند. با تنظیم این قرارداد، عامل با پذیرفتن مجموعه‌ای از تعهدات مندرج در قرارداد، انجام امور مورد نظر جاعل را می‌پذیرد و پس از اتمام کار و تایید از سوی جاعل، حق الزحمه‌ای مطابق ماده 567 قانون مدنی به او تعلق می‌گیرد.

ارکان نمونه قرارداد جعاله حقوقی

در همین نوشتار به اصطلاحاتی نظیر جاعل و عامل اشاره کردیم. می‌خواهیم بدانیم منظور از این اصطلاحات چیست؟

جاعل در قرارداد جعاله حقوقی

منظور از جاعل شخصی است که از دیگری درخواست می‌کند تا انجام برخی از امور تعیین شده در متن قرارداد را به عهده بگیرد.

در این قرارداد، شخص جاعل از دیگری درخواست می‌کند تا اقداماتی همچون پرداخت ثمن اجاره، دریافت مبیع ، تنظیم قرارداد با فروشنده، ایجاد حساب بانکی و… را به انجام برساند.

با توجه به مفاد ماده 211 قانون مدنی جاعل باید عاقل، بالغ و راشد (حداقل 18 سال تمام) باشد. از طرفی دیگر به دنبال ویژگی‌هایی که اشاره شد، شخص جاعل باید دارای اهلیت استیفاء یا اهلیت معاملاتی موضوع ماده 958 قانون مدنی باشد تا بتواند در اموال و دارایی خویش تصرف کند.

عامل در قرارداد جعاله حقوقی

شخصی که انجام امور درخواست شده توسط جاعل را به عهده می‌گیرد عامل نام دارد. در فقه امامیه که قانون مدنی ایران و سایر قوانین با توجه به قواعد آن تنظیم شده مقرر شده است که توانایی انجام کار از سوی شخص برای تصدی به سمت عاملیت کفایت می‌کند و در نتیجه برخورداری از مدارک یا حرفه خاص برای انجام امور مد نظر جاعل، الزامی نمی‌باشد.

جُعل در قرارداد جعاله حقوقی

حق الزحمه‌ای که پس از انجام کار از سوی جاعل به عامل پرداخت می‌شود جُعل نام دارد.

قرارداد جعاله انجام امور حقوقی

منظور از جعاله عام و جعاله خاص چیست؟

عقود جعاله به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. جعاله عام
  2. جعاله خاص

در ادامه مفهوم هر دسته از عقود را بررسی می‌کنیم.

جعاله عام

در جعاله عام، انجام کار به نحو احسن مد نظر شخص جاعل می‌باشد و در نتیجه اینکه درخواست مربوطه به دست چه کسی انجام شود برای جاعل فرقی ندارد.

تصور کنید شخصی مالی را گم کرده باشد و در نتیجه با چاپ اعلامیه و نصب آن در محل اعلانات شهر خود یا چاپ درخواست در روزنامه، از شخصی بخواهد که آن را پیدا کند و در مقابل آن، پاداش خود را دریافت کند.

در این مثال به روشنی می‌بینیم که آنچه برای جاعل مهم است، انجام کار یعنی پیدا شدن مال گم شده می‌باشد. لذا در صورتی که مال را در دست هر کسی بیابد، پاداش مربوطه را به همان فرد پرداخت می‌کند؛ خواه فرد مورد نظر کارگر ساختمانی باشد یا یک مهندس برق.

جعاله خاص

برخلاف جعاله عام، در این جعاله علاوه بر انجام کار، شخصی که درخواست مربوطه را به انجام می‌رساند نیز مورد نظر شخص جاعل می‌باشد.

نمونه قرارداد جعاله حقوقی نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر به دلیل آنکه برای انجام امور حقوقی و قضایی، تخصص و اطلاعات کافی در زمینه انجام اقدامات لازم، الزامی می‌باشد، جاعلان و درخواست کنندگان، معمولاً ایفای تعهدات و وظایف را به افراد متخصص و دارای صلاحیت واگذار می‌کنند.

قوانین حاکم بر نمونه قرارداد جعاله حقوقی

چنانچه در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، فصل هفتم قانون مدنی ایران مصوب سال 1307 به بحث جعاله اختصاص دارد.

این قانون تعداد 10 ماده را برای شرح برخی از کلیات مربوط به عقود جعاله تعیین کرده است و به مهمترین نکات مربوط به این عقود اشاره شده است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکات مربوط به نمونه قرارداد جعاله حقوقی در قانون مدنی

  1. مطابق ماده 563 قانون مدنی، مشخص بودن اجرت در تمامی جهات الزامی نمی‌باشد. به عنوان مثال ممکن است شخصی موظف باشد مجموعه امور حقوقی مربوط به دریافت جایزه بانکی را انجام دهد. در مقابل نیز شخص درخواست کننده یا جاعل در متن قرارداد ذکر می‌کند که بعد از انجام کار، بخش معینی از ثمن دریافت شده را به عامل پرداخت خواهد کرد.
  2. مطابق ماده 565 قانون مدنی، عقد جعاله و به تبع آن نمونه قرارداد جعاله حقوقی عقدی جایز است و هر کدام از طرفین می‌توانند در هر مرحله از انجام کار، قرارداد جعاله حقوقی را فسخ کنند.

البته در اینجا ذکر سه نکته بسیار مهم است:

  1. با توجه به مندرجات ماده اشاره شده، در صورتی که قرارداد جعاله حقوقی در هنگام انجام کار از سوی شخص جاعل فسخ شود، عامل مستحق اجرت المثل اعمال انجام شده خواهد بود.
  2. در صورتی که شرط ضمن عقد خارج لازم در متن قرارداد جعاله حقوقی ذکر شود، هر کدام از طرفین که مشمول این شرط در متن قرارداد باشند، امکان فسخ قرارداد را نخواهند داشت.
  3. مطابق ماده 566 قانون مدنی در صورتی که هریک از طرفین، نمونه قرارداد جعاله حقوقی را فسخ کنند و البته عقد مربوطه دارای اجزاء و مراحل مختلف باشد، عامل نسبت به مراحل و اعمالی که به انجام رسانده است، مستحق اجرت المسمی یا جعل خواهد بود.

مبلغ قرارداد و آشنایی با مفهوم جعل

جعلی (حق الزحمه، دستمزد) که از سوی شخص جاعل بعد از اتمام کار به عامل پرداخت می‌شود، در این قسمت از قرارداد، نوشته خواهد شد. این مبلغ که در واقع، میزان مبلغ قرارداد نیز نامیده می‌شود، باید به حروف و به عدد در متن قرارداد درج ‌شود.

امکان دارد که مبلغ خاصی برای پرداخت توسط جاعل تعیین نشده باشد و تنها به صورت کلی، حق الزحمه‌ای برای شخص عامل در نمونه قرارداد جعاله حقوقی نوشته شود. یعنی ممکن است که حق الزحمه عامل، وجه نقد نباشد و جاعل موظف شود که به شیوه دیگری حق الزحمه او را بپردازد. اگر حق الزحمه‌ای که برای این قرارداد در نظر می‌گیرید، چنین شرایطی دارد، لازم است که در متن قرارداد به تفصیل درباره آن توضیح دهید.

تعهدات جاعل در قرارداد جعاله حقوقی

مهمترین تعهدات جاعل در این قرارداد را بررسی می‌کنیم:

  1. جاعل موظف است مبلغ اشاره شده در قرارداد را در موعد مقرر و پس از اتمام کار از سوی شخص عامل، به او پرداخت کند. بدیهی است در صورتی که جاعل، مبلغ مربوطه را در موعد مقرر پرداخت نکند، عامل علاوه بر آنکه حق حبس اموال امانی را خواهد داشت، می‌تواند به دلیل عدم ایفای تعهد توسط شخص جاعل، شکایت خود را در دادگاه مطرح کند.
  2. شخص عامل تنها نسبت به دستورات و موارد درخواستی مندرج در نمونه قرارداد جعاله حقوقی دارای مسئولیت می‌باشد. در نتیجه، جاعل باید تمامی خواسته‌های خود را به صورت واضح در متن قرارداد ذکر کند. توجه داشته باشید که هرگونه تقاضا و درخواست‌های بی مورد و خارج از قرارداد، تکلیفی را برای شخص عامل به وجود نمی‌آورد و در نتیجه در صورت عدم انجام، مسئولیت مدنی به عهده او نخواهد بود.
  3. جاعل باید نکات و راهنمایی‌های لازم را در خصوص انجام اقدامات حقوقی به شخص عامل اطلاع دهد. در ضمن، ارائه اسناد و مدارک ضروری برای انجام امور موضوع قرارداد جعاله حقوقی الزامی است و در صورت عدم تحویل این مدارک، مسئولیتی متوجه شخص عامل نخواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد جعاله حقوقی خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست باید به صفحه تنظیم قرارداد بروید. همچنین برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، روی همین عبارت بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. بعد از ثبت شدن درخواست، تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرند.

دریافت متن کامل قرارداد

برای آنکه به این قرارداد دسترسی داشته باشید روی همین تصویر بزنید.

نمونه قرارداد جعاله انجام کار
دریافت قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
پرویز
thumb_up_alt
باسلام. موارد نوشته شده در خصوص قرارداد جعاله حقوقی ، کافی و عالی بود. ممنون. سوال من این است که در بعضی قراردادهای حقوقی، بین طرفین عقد توافق می‌شود که عمل مورد جعاله با در نظر گرفتن شخصیت عامل و تخصص و تجارب علمی و عملی او انجام شود.در غیر اینصورت، جاعل مکلف و ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان ضرر و زیان ناشی از تخلف ازشرط، به نفع عامل خواهد بود.نظر شما در این خصوص چیست؟! آیا جاعل به پرداخت وجه التزام مقرر محکوم خواهد بود یا خیر؟ ممنون.
12:50
01 خرداد 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. ممنون از شما که وقت گذاشتید و مطلب را مطالعه کردید و خوشحالیم که مناسب بود. در خصوص سوال شما باید عرض کنم با وجود ابهام در سوال، به طور کلی، هر توافقی که طرفین در متن قرارداد بنویسند و به امضای طرفین برسد محترم است و بر همین اساس، ضمانت اجرای تعیین شده برای آن نیز محترم و لازم الاجرا خواهد بود. موفقیت شما پایدار باشد.
16:46
09 خرداد 1400