کم کاری کارمندان یا کارگران معضلی است که نه تنها مدیران بلکه مشتریان و مراجعین را به ستوه میآورد. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که به ارگان دولتی یا غیر دولتی برای انجام کاری مراجعه کردهاید اما کارمندی که موظف است امور مرتبط با شما را انجام دهد، بدون کوچکترین توجهی به شما، بسیار خونسرد با همکاران خود یا ارباب رجوع دیگری که آشنای او است، در مورد مسائل غیر کاری صحبت میکند. همچنین، ممکن است به منظور انجام امور شخصی خود، شرکت را ترک کرده باشد. در این گونه مواقع، شما بالاجبار منتظر میمانید تا آن کارمند به شرکت بازگردد و کارتان را راه بیندازد.
روند کار این افراد به نحوی است که حتی اگر مدیر یا کارفرما نیز اموری را به آنها بسپارد، مدام آن را به تعویق میاندازند و در انجام وظایف محوله خود تعلل میکنند. هرچند در هر سازمان یا کسب و کاری، تعداد معدودی از این افراد وجود دارد اما با این وجود، اگر مشکل به سرعت برطرف نشود، بر روند کل سازمان تاثیر میگذارد و عواقب جدی، مجموعه را تهدید خواهد کرد.
تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا علل ناشی از بروز این مسئله را بررسی کنیم. همچنین، راهکارهای موثری مبنی بر کاهش ویژگی منفی مذکور ارائه خواهیم داد. آگاهی از این دلایل و شناسایی آنها پیش از امضای قرارداد استخدام ، میتواند برای کارفرمایان بسیار کاربردی باشد.
کم کاری کارمندان یا کارگران که به آن اهمال کاری نیز میگویند، زمانی اتفاق میافتد که پرسنل، از انجام دقیق و صحیح وظایفشان و تحویل آنها در موعد مقرر اجتناب میکنند. در واقع، افراد زیر کار در رو، امور را با کیفیتی نامطلوب و پایینتر از سطح انتظار مدیر یا کارفرما به اتمام میرسانند. کم کاری پرسنل به شکلهای مختلفی نمود پیدا میکند. از جمله میتوان به عدم انجام وظیفه بر اساس استانداردهای سازمانی، کاهش بازدهی و نتایج ضعیف، عدم پذیرش قوانین و خط مشیهای مجموعه، رفتارهای منفی و غیر قابل قبول و غیره اشاره کرد.
حال که با مفهوم کم کاری آشنا شدید، بیایید نگاهی به انواع کم کاری کارگر بیندازیم:
اهداف سازمان و جامعه به نوعی با یکدیگر گره خورده است. به عبارت دیگر، زمانی یک جامعه پیشرفت میکند که در سازمانهای اداری اعم از دولتی یا خصوصی، کارکنانی متعهد، دلسوز، مسئولیتپذیر، سختکوش، خلاق و با وجدان حضور داشته باشند و وظایف خود را تمام و کمال انجام دهند. از این رو، نیروی انسانی ، سرمایههای گرانبها برای هر جامعه یا مجموعه محسوب میشوند اما مشکل زمانی شروع میشود که سازمان با کم کاری کارمندان مواجهه میشود. افرادی از این قبیل، به بهانههای مختلف از انجام وظایفشان امتناع و آن را به زمان دیگری موکول میکنند. بنابراین، نظم سازمان را به هم میریزند و در روند کلی مجموعه اختلال ایجاد میکنند. در ادامه به اثرات مخرب این رفتار منفی روی کسب و کارها بیشتر آشنا میشویم:
برای اینکه پیشرفت در کسب و کارتان حاصل شود باید امور به شیوه صحیحی انجام بگیرد. این امر، مستلزم برخورداری از یک فرهنگ سازمانی قوی، پرسنل کار درست و ساز و کار سیستماتیک مناسب است. کم کاری کارگر ، یکی از دلایل مهم برای عدم موفقیت سازمان به شمار میآید که ذهن مدیران را به خود مشغول کرده است و آنها را درصدد یافتن علت کم کاری کارمندان میکند. در این قسمت ابتدا به عوامل درونی و سپس به علل بیرونی این مسئله خواهیم پرداخت:
همیشه نمیتوان کارمندان را مقصر دانست در اکثر مواقع، مدیران نیز عامل اصلی کم کاری کارمندان به شمار میآیند. در ادامه علل بیرونی کم کاری پرسنل را ذکر میکنیم:
کارمند اهمال کار در انجام وظایف محوله خود تعلل میکند زیرا خود را درگیر امور غیر مرتبط خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر ساعت کاری 6 ساعت باشد، در نهایت، دو ساعت آن، صرف امور سازمان میشود و مابقی غیر مفید است. این فرد، حواس دیگر اعضای گروه را پرت میکند و اجازه نمیدهد عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. قصد داریم با ترفندهای زیر تا حد زیادی این چالش را در سازمان برطرف کنیم:
در هر کسب و کاری، پرسنل باید وظایف محوله خود را بدون هیچگونه کم و کاستی و مطابق با فرمایش کارفرما یا مدیر انجام دهند. در این میان، اگر افرادی به بهانههای مختلف شانه خالی کنند و در انجام صحیح مسئولیتهایشان کوتاهی کنند، با کمک راهکارهای نقل شده در این مقاله، میتوانید علت را جویا شوید و به منظور حفظ سلامت سازمان و پیشبرد بهتر امور، سریع آن را برطرف کنید. همچنین، به منظور عدم تکرار این شرایط، میتوانید از یک قرارداد کاری معتبر بهره ببرید و در آن شرایط لازم را برای پرسنل ذکر کنید.
برای این منظور میتوانید از خدمات تیم حقوقی رکلا، همچون تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.
قرارداد کار موقت
روی تصویر بزنید تا به صفحه مربوط به دریافت این قرارداد وارد شوید.