قرارداد کار کافی نت را چگونه بنویسیم و این قرارداد چه شرایطی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار کافی نت

کافی نت‌ها از مشاغلی هستند که بسیار مورد استفاده عموم مردم قرار می‌‌گیرند. در گذشته، کافی‌ نت‌ها مکانی بودند که اشخاص می‌توانستند به آن وارد شوند و ساعتی از اینترنت استفاده کنند. البته کماکان هم، چنین خدماتی ارائه می‌شود اما به دلیل وجود تلفن‌های هوشمند میزان تقاضا برای این کار، به میزان زیادی کاسته شده است. از طرف دیگر، اشخاصی که به کافی نت مراجعه می‌کنند، تمایل دارند که متصدی کافی نت، آن‌ها را راهنمایی کند یا اینکه تقاضای آن‌ها را انجام دهد. به همین دلیل است که کافی نت‌ها نیازمند نیروهای متخصصی هستند که بتوانند به درخواست مراجعان رسیدگی کنند. قرارداد کار کافی نت ، قراردادی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد کار کافی نت در حقیقت یک قرارداد کار است که به واسطه آن، یک نیروی کار انسانی، برای انجام کار در کافی نت استخدام می‌شود. در واقع به واسطه امضا این قرارداد میان کارگر و کارفرما یک رابطه کاری و استخدامی ایجاد می‌شود. نیروی کار انسانی در این قرارداد، ملزم است که در کافی نت حاضر شود و در ساعات مشخصی که برای او در نظر گرفته شده است، مشغول به کار شود. متصدی کافی نت، اموری که مردم از او تقاضا دارند را انجام می‌دهد. درخواست‌ها به صورت عمده به مواردی مربوط است که به واسطه آشنایی با کامپیوتر و نرم‌ افزارهای کاربردی انجام می‌شوند و مواردی نیز نیاز به آشنایی با اینترنت دارد.

نمونه قرارداد کار کافی نت به چه مواردی اشاره می‌کند؟

اگر یک کافی نت دارید و تمایل دارید که شخصی را برای انجام کار، استخدام کنید. لازم است که آگاهی مختصری درباره شرایط استخدام نیروی کار انسانی داشته باشید. شما نیاز دارید که در متن نمونه قرارداد کار کافی نت ، درباره سمت شغلی نیروی کار، مدت همکاری با او، ساعت حضور و ساعت اتمام کار روزانه، حق الزحمه، محل انجام کار، تعهدات و شروطی که در نظر دارید، اطلاعاتی را به صورت مکتوب بنویسید. این اطلاعات به صورت کلی، شیوه دقیق همکاری میان شما را مشخص می‌کند و علاوه براین، معین خواهد کرد که هر کدام از طرفین قرارداد چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند و ملزم هستند که چه مواردی را رعایت کنند.

متن قرارداد کار در کافی نت باید کاملا مطابق با قانون کار باشد. بنابراین، در خصوص مواردی که به صورت قانونی، نمی‌توانید درباره آن‌ها توافقی داشته باشید، نباید توافق کنید. البته این امکان وجود دارد که درباره موارد خاصی نیز توافق شود.

قانون کار در قرارداد استخدام کافی نت

قرارداد کار در کافی نت تابع قانون کار است. قرارداد کار یا قرارداد استخدام ، به صورت کلی، قراردادی است که برای به کار گرفتن نیروی کار انسانی استفاده می‌شود. قانون کار در ماده 7 توضیح می‌دهد که اگر کارگر کافی نت، بپذیرد که در مکان کافی نت حاضر شود و مسئولیت‌هایی را انجام دهد، رابطه او با کارفرما، رابطه کارگری و کارفرمایی است و کارفرما ملزم است در ازای کاری که نیروی کار انجام می‌دهد، به او حقوق و مزایای لازم را پرداخت کند.

برای آشنایی با طریق نوشتن قرارداد و تهیه یک قرارداد استخدام کافی نت ، نیاز دارید که مطابق با قانون کار عمل کنید. بنابراین ملزم خواهید بود که براساس نرخ مصوب شورای عالی کار، حقوق، مزایا و سنوات نیروی کار در کافی نت را بپردازید و همچنین قانون تامین اجتماعی را نیز رعایت کنید.

قانون تامین اجتماعی در نمونه قرارداد کار کافی نت

علاوه بر قانون استخدام، لازم است که برای استخدام نیروی کار انسانی در کافی نت، از قانون تامین اجتماعی نیز تبعیت شود. بنابراین، شخصی که در کافی نت فعالیت می‌کند، باید حتما نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه شود. بیمه نشدن نیروی کار در کافی نت، برای کارفرما جریمه خواهد داشت و این کارفرما به دلیل عدم رعایت قوانین و تخلف در بیمه نکردن نیروی کار، ملزم به پرداخت جریمه می‌شود.

بنابراین، صاحب کافی نت و شخصی که می‌پذیرد در کافی نت مشغول به کار شود، نمی‌توانند درباره نحوه پرداخت بیمه توافق کنند. برای مثال شخصی که در کافی نت کار می‌کند، نمی‌تواند درخواست کند که هزینه بیمه به صورت نقدی به او پرداخت شود یا اینکه اعلام کند که تمایل ندارد او را بیمه کنند. چنین توافقاتی صحیح نیستند و لازم است که نیروی کار انسانی، حتما نزد تامین اجتماعی بیمه شود.

قرارداد کار کافی نت به صورت شفاهی

گاهی اینطور تصور می‌شود که اگر میان نیروی کار کافی نت و صاحب کافی نت قراردادی تنظیم نشود، تعهدات کمتری به عهده صاحب کافی نت خواهد بود و مدرکی در اختیار نیروی کار کافی نت نیست و امکان شکایت علیه کارفرما از او سلب می‌شود. در این خصوص، لازم است بگوییم که قانون تمام توافقات کتبی یا شفاهی را به عنوان قرارداد کار در نظر می‌گیرد. بنابراین، با اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی میان صاحب کافی نت و نیروی کار انسانی، صاحب کافی نت ملزم خواهد بود که به عنوان کارفرما، مطابق با قانون کار، به تمام تعهدات خود عمل کند.
در واقع آنچه در این میان اهمیت دارد، اثبات وجود رابطه کارگری و کارفرمایی میان طرفین است و امضا نکردن قرارداد نمی‌تواند باعث شود که نیروی کار انسانی نتواند حقوق خود را مطالبه کند. از طرف دیگر، نبود قرارداد مکتوب، حتی می‌تواند در مواردی به ضرر کارفرما باشد زیرا اگر تاریخ دقیق پایان مدت قرارداد را اعلام نکنند، امکان دارد قرارداد آن‌ها دائمی لحاظ شود و کارفرما به صورت دائمی نسبت به کارگر مسئولیت داشته باشد و نتواند رابطه کاری با نیروی کار را خاتمه دهد. علاوه براین، در صورت نبود یک قرارداد مکتوب، مدرکی از تعهدات و مسئولیت‌های نیروی کار در اختیار نخواهد بود تا در صورت عدم انجام این تعهدات، بتوان نسبت به کوتاهی نیروی کار و خسارت‌های احتمالی که وارد می‌شود، اقدامی انجام داد.

مدت قرارداد

اگر تمایل دارید که از نمونه قرارداد کار کافی نت استفاده کنید، لازم است که حتما به مدت قرارداد اشاره داشته باشید. مدت قرارداد، در واقع زمان شروع کار در کافی نت و تاریخ اتمام تعهدات میان طرفین است. برای مثال شما باید مشخص کنید که نیروی کار کافی نت دقیقا در چه تاریخی کار خود را شروع خواهد کرد و در چه تاریخی قرارداد او به پایان خواهد رسید. ممکن است قرارداد استخدام کافی نت ، برای چند ماه یا حتی به صورت سالانه تنظیم شود. در هر صورت، طرفین قرارداد ملزم هستند که در بازه زمانی معین، با یکدیگر همکاری کنند.

ساعت و روزهای کاری

شما می‌توانید برای متصدی کافی نت خود، ساعت و روزهای کاری تعیین کنید. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که متصدی کافی نت، در روزهای زوج و به مدت 8 ساعت، از یک ساعت مشخص تا ساعت مشخص دیگر، در کافی نت حضور داشته باشد یا اینکه می‌توانید مشخص کنید که نیروی کار کافی نت به صورت تمام وقت در محل کافی نت حاضر شود و اقدام به فعالیت کند. تعیین چنین مواردی به خواست و شرایط کاری شما بستگی دارد اما لازم است که به این مساله توجه داشته باشید که ساعت کاری روزانه نیروی کار کافی نت 8 ساعت است و اگر نیروی کار شما ساعات بیشتری مشغول به کار باشد، باید برای او اضافه کاری در نظر بگیرید. متقابلا در صورت کارکرد کمتر نیروی کار، ایشان به نسبت ساعت کار، مستحق دریافت دستمزد خواهد بود.

پیشنهاد ما

قراردادهای کار برای کارفرمایان و کارگران بسیار مهم هستند. زیرا تمام حقوق و شرایط کاری طرفین به محتوای قراردادها بستگی خواهد داشت. به همین دلیل است که برای تهیه و تنظیم این قراردادها، حساسیت زیادی وجود دارد. اگر صاحب کافی نت هستید یا اگر شخصی هستید که تمایل دارد در یک کافی نت کار کند، لازم است که درباره ابعاد قانونی و حقوقی این توافق، اطلاعاتی داشته باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالات خود را از مشاور حقوقی بپرسید و همچنین برای تنظیم این قرارداد، از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. در کنار شما هستیم.

ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کار در کافی نت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات