جایگاه شغلی مدیر داخلی شرکت در انواع شرکت‌های خصوصی و بازرگانی

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر داخلی شرکت

هر شرکتی به منظور اینکه اهداف خود را بهتر و در عین حال سریع‌تر، اجرایی کند؛ به افراد متخصصی در حوزه‌های مختلف کسب و کار مورد نظر خود، اعم از حسابدار، معاون، منشی و مدیرانی برای بخش‌های مربوطه نیازمند است. از این رو یکی از سمت‌های مهم هر شرکت، مدیر داخلی شرکت خواهد بود. این مدیر، معمولا بنابر صلاح دید مدیر ارشد انتخاب می‌شود. این مسئول، از آنجا که رابطی بین سایر کارکنان و مدیر عامل است، باید از دانش مدیریتی و اجرایی زیادی برخوردار باشد. فرد مشغول در این سمت شغلی، با مدیر کل ارتباط مستقیم دارد.

در واقع، از طریق تعامل و بررسی سایر بخش‌های شرکت و ثبت گزارش و شرح چگونگی فعالیت دیگر قسمت‌ها و ارائه تمامی وقایع شرکت به مدیر کل، با او به طور مستقیما ارتباط خواهد داشت. بنابراین، اگر به فعالیت در این حوزه، علاقمند هستید، پیشنهاد می‎‌‎کنیم پس تا پایان این مطالب همراه ما باشید.

به طور معمول برای استخدام مدیر داخلی شرکت، از انواع قرارداد مدیر داخلی استفاده می‌شود که در واقع یکی از انواع قرارداد کار محسوب خواهد شد.

مدیر داخلی شرکت کیست؟

اینطور می‎‌توان گفت که مدیریت داخلی شرکت ، به نوعی جانشین مدیر عامل در صورت عدم حضور او و رابطی بین کارمندان و مدیر ارشد (اجراء کننده هرگونه درخواست یا مسئولیتی در باب هر یک از بخش‌های سازمان) محسوب می‌شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌به عبارت دیگر، مدیر داخلی، از طرف مدیر ارشد مسئول است که بر تمامی بخش‌های سازمان نظارت داشته باشد تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل یا اشتباهی، آن ایرادات را به مدیر عامل گزارش دهد. از این رو فرد مشغول در این سمت، موظف است که به صورت تمام وقت در سازمان حضور داشته باشد. در صورتی که مدیریت داخلی شرکت ، فردی با تجربه و مسلط به مهارت‌های مدیریت باشد، می‌تواند در روند رشد و توسعه آن شرکت، تاثیری چشمگیر ایجاد کند و همچنین دستورالعمل‌های محول شده را به شیوه سازنده‌ای انجام دهد.

در واقع، یک مدیر داخلی بعد از مدیر کل، بیشترین مسئولیت‌ها و نفوذ را در سازمان دارد. از این رو لازم است که فارغ از دانش و مهارت اجرایی و مهارت مدیریتی کارآمد، از ویژگی‌های شخصیتی همچون منعطف بودن، داشتن انگیزه زیاد و خوش اخلاق بودن نیز برخوردار باشد. همچنین لازم است که ، روحیه یادگیری و علاقه به برقراری روابط اجتماعی بالایی نیز داشته باشد چرا که علاوه بر امور داخلی سازمان، انجام بخش زیادی از امور بیرون شرکت نیز بر عهده مدیر داخلی خواهد بود. بنابراین، لازم است که در این مراودات از مهارت‌های ارتباط اجتماعی خود استفاده کند تا بتواند با ارتباطی خوب و موثر، کمی‌ و کاستی‌های مجموعه را برطرف کند.

چرا این سمت شغلی مهم است؟

اگرچه در برخی از سازمان‌ها، مدیر کل، تمایلی به استخدام مدیر داخلی ندارد و خود به تنهایی همه امور را مدیریت می‌کند اما با این حال، سمت مدیر داخلی، یکی از مهم‌ترین مقام‌های هر سازمان است که می‌تواند با نحوه اقدامات و فعالیت خود، در میزان موفقیت آن سازمان تاثیراتی عمیق داشته باشد. فرد شاغل در این حوزه، توسط مدیر ارشد انتخاب می‌شود و فعالیتی تحت نظر او دارد. در حالیکه دیگر کارکنان تحت امر مدیر داخلی هستند. به همین جهت، مسئول مربوطه، باید تمامی امور محیط کاری سایر کارمندان را کنترل و نظارت کند و در نهایت، به صورت دقیق و با جزئیات، به مدیر عامل گزارش دهد. بنابراین در صورتی که مدیر داخلی، مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهد قطعا حضور او، اهمیت زیادی خواهد داشت و در واقع، برای شرکت نتایجی کارآمد را ایجاد می‌کند.

شرح وظایف مدیر داخلی شرکت بازرگانی

مدیر بازرگانی، مسئول یکی از بخش‌های مهم سازمان مورد نظر است و در واقع، به صورت کاملا مستقیم تحت نظارت مدیر کل قرار دارد. وظایف مدیر داخلی شرکت بازرگانی ، به طور کلی شامل اقداماتی نظیر خرید و فروش و همچنین کنترل و نظارت بر فعالیت‌های سایر کارکنان بخش فروش و بازرگانی می‌شود. از این رو این مساله اهمیت زیادی دارد که شخص مورد نظر، از توانایی‌هایی همچون شناخت بازار محصولات مربوطه، آشنایی به اصل بازاریابی و تکنیک‌های فروش، هدایت و مدیریت سازنده منابع مالی و همچنین مهارت به کارگیری روش‌های نوین و جدید برخوردار باشد.

مدیر بازرگانی، مسئولیت‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها این است که به صورت دوره‌ای و منظم، گزارشاتی دقیق از بخش فروش سازمان مربوطه تهیه کند و به مقامات بالا ارائه دهد تا بعد از تحلیل و بررسی دقیق، در صورت لزوم، راهکارهای مناسب و جدیدی برای برطرف کردن نواقص تدوین شود که در نهایت، او باید با توجه به اهداف و چشم‌اندازهای سازمان، برنامه‌ها و طرح‌های تعریف شده را به صورتی سازنده و مفید، عملیاتی کند. در ادامه، شرح وظایف مدیر داخلی شرکت بازرگانی را به صورت کلی ارائه خواهیم کرد.

مهم‌ترین وظایفی که مدیر داخلی شرکت بازرگانی به عهده دارد:

از جمله اختیارت و مسئولیت‌هایی که یک مسئول بازرگانی موظف است به صورت دقیق انجام دهد عبارت است از:

  1. فراهم کردن زمینه لازم جهت تامین محصولات مشتریان؛
  2. نظارت بر نحوه خرید مواد و امکانات محصولات مورد نیاز مطابق با اصول شرکت؛
  3. ثبت گزارش از فعالیت‌های سایر کارکنان؛
  4. تحلیل و ارزیابی قرارداد‌های شرکت‌های تامین کننده؛
  5. تدوین استراتژی کارآمد برای اجراء کردن سیاست‌ها و برنامه‌های تعریف شده؛
  6. نظارت و بررسی تمامی مراحل فروش؛
  7. بازرسی جامع دوره‌ای اقدامات و نحوه عملکرد کانون بازرگانی و ثبت گزارشات آن؛
  8. انجام ارتباطات و مکاتبات لازم با طرفین خارجی و داخلی؛
  9. ارزیابی و تایید تمامی اسناد و مدارک بخش بازرگانی.

حقوق مدیر داخلی شرکت

میزان حقوق مدیر داخلی شرکت ، بر اساس قراردادی که مدیر عامل با او تنظیم می‌کند، تعیین می‌‌شود و طبق این قرارداد، معمولا باید به صورت تمام وقت در سازمان حضور داشته باشد. مدیر داخلی، در صورتی که بخواهد به استخدام رسمی سازمان مورد نظر درآید، ملزم است سفته‌ای بابت ضمانت به مدیر عامل ارائه دهد. همچنین میزان پاداش، جرایم و سایر مزایای مدیر داخلی، بر اساس معیارهایی مانند؛ پیروی از مقررات و قوانین داخلی شرکت، حضور و غیاب موجه، عملکردی منظم و مطابق با چهارچوب سازمان داشتن، میزان تسلط به ابزار‌های مربوطه، فعالیت عاری اشتباهات غیر جبران، میزان رضایت سایر کارکنان مخصوصا مدیر ارشد، سازگاری با محیط کار و همچنین وظایف پیش بینی نشده، برخوردار بودن از قدرت ارتباطات سازنده و همچنین روحیه آموزش پذیری تعیین و پرداخت می‌شود.

البته لازم به ذکر است که این پاداش باید مازاد بر حقوق و مزایایی باشد که قانون کار معین کرده است. به این جهت که رابطه مدیر داخلی با مدیران ارشد و موسس‌های شرکت‌ها، یک قرارداد استخدامی است، لازم است قانون کار و قانون تامین اجتماعی به درستی رعایت شوند.

وظایف مدیر داخلی در شرکت خصوصی

مدیر داخلی سازمان خصوصی، دارای وظایف متعدد و زیادی است که شامل کنترل و نظارت همه جانبه تمامی امور داخلی سازمان و همینطور خارج از سازمان می‌شود. از این رو، مسئول داخلی، موظف است به تمامی فعالیت‌های سازمان نظارت داشته باشد. در واقع، وظایف مدیر داخلی در شرکت خصوصی ، شامل مواردی نظیر گزارش وضعیت و نحوه عملکرد کارکنان به مدیر عامل، بررسی، پیگیری و پاسخگویی به ایمیل‌های مدیر ارشد، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های سایر کارمندان و موارد مهم دیگر می‌شود.

وجه اشتراک شرح وظایف مدیر داخلی شرکت ها

در تمامی شرکت‌ها مدیران داخلی تقریبا وظایفی یکسان دارند. یعنی در واقع، اغلب افراد شاغل در این سمت، موظف هستند فعالیت تمامی بخش‌های دیگر آن شرکت را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. به طور کلی ، شرح وظایف مدیر داخلی شرکت ها ، شامل؛ نظارت و کنترل بخش‌های دیگر و همچنین ثبت گزارش از چگونگی عملکرد کارکنان و بازدهی فعالیت‌های انجام شده و ارائه آن به مدیر کل می‌شود.

در نظر داشته باشید

شغل مدیریت، از جمله مشاغلی است که کارآمد بودن در آن، به تجربه و دانش زیادی نیاز دارد. از این رو ما در این مقاله اختیارات و اقدامات مدیران داخلی را به تفصیل ارائه کرده‌ایم. در صورت لزوم می‌توانید از این نکات بهره‌مند شوید. همچنین اگر تمایل دارید که درباره نکات حقوقی و قانونی این سمت شغلی و همچنین شیوه صحیح امضای قرارداد آن اطلاعاتی داشته باشید، این امکان را خواهید داشت که درخواستتان را برای تنظیم قرارداد اختصاصی یا مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد مدیر داخلی

مدیر داخلی از پرسنل متخصص مجموعه شما است. برای استخدام او می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد مدیر داخلی
دانلود نمونه قرارداد مدیر داخلی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات