نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه ؛ پُلی میان تخصص و سرمایه!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت نمایندگی بیمه

قرارداد شراکت نمایندگی بیمه راه حل اشخاصی است که می‌خواهند به صورت شراکتی نمایندگی یک بیمه معتبر را اخذ کنند. با این که از اخذ نمایندگی یا قرارداد بیمه صحبت می‌کنیم، اما باید متذکر شویم که ماهیت این قرارداد ، شراکت است. جدا از محتوا، این قرارداد زیر مجموعه قراردادهای شراکت قرار می‌گیرد و از قواعد قانون مدنی در مورد قرارداد شراکت پیروی می‌کند.

شراکت انجام بسیاری از کارها را ساده‌تر کرده است. فعالیت‌هایی مانند نمایندگی بیمه که نیاز به سرمایه ، مکان، تخصص و مدرک معتبر دارند از دسته کارهایی هستند که بیشتر از سایر‌ مشاغل به شراکت روی می‌آورند. در چند دهه اخیر بیمه جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم باز کرده است. بیمه و بیمه کردن عملی است که ریسک خطر را تا حد زیادی پایین می‌آورد و روشی است که به وسیله آن می‌شود از سرمایه مالی خود محافظت کرد. به دلیل کاربردی بودن بیمه و توجه مردم به این امر مهم، نمایندگی بیمه از مشاغلی است که متقاضیان زیادی دارد. از طرفی همانطور که گفتیم دارای پیچیدگی‌هایی است که باعث می‌شود اخذ نمایندگی بیمه به صورت شراکتی، بسیار کارآمدتر باشد.

نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه چیست؟

نمونه قرارداد مشارکت در نمایندگی بیمه قراردادی است که میان دو یا چند نفر از متقاضیان اخذ نمایندگی، به صورت شراکتی ایجاد می‌شود. این قرارداد جایگاه هر شریک را مشخص می‌کند. در نمونه قرارداد مشارکت نمایندگی بیمه مشخص می‌شود که شراکت به چه شکلی صورت گرفته است و هر کدام از شرکا چه نقش و وظیفه‌ای در این قرارداد دارند. همچنین در متن این قرارداد درباره تعهدات شرکا نسبت به هم، میزان آورده و سرمایه‌ هر کدام، مدت قرارداد، نحوه انجام کار و بسیاری از موارد دیگر صحبت شده است.

نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه یک سند معتبر قانونی است که میان طرفین یک شراکت کاری و تجاری منعقد می‌شود. این قرارداد، به شراکت شما اعتبار می‌دهد و در صورت بروز هرگونه اختلاف یا شکایتی، می‌تواند به عنوان سند قانونی در دادگاه ارائه شود. بنابراین تنظیم و عقد این قرارداد مشارکت از اقدامات اساسی و مهم شما پیش از هر کاری است.

چه کسانی از نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه استفاده می‌کنند؟

تصور کنیم که شما شخصی هستید که تحصیلاتتان مرتبط با بیمه است. یا دارای سابقه کار در زمینه بیمه هستید و دوره‌های لازم را گذرانده‌اید و مدرک‌ معتبری در این زمینه دارید. تصور کنید که مدتی است که در دفاتر بیمه مشغول به فعالیت هستید و به مرتبه‌ای از مهارت و آگاهی رسیده‌اید که دوست دارید مسئولیت کامل یک دفتر نمایندگی بیمه را به عهده بگیرید و کارمند شخص دیگری نباشید. هدف معقول و زیبایی است. اما نداشتن سرمایه مالی کافی باعث شده است که به این هدف نرسید. در این زمان چه چیزی می‌تواند کمکتان کند؟  بله درست است! شخصی که سرمایه مالی کافی در اختیار داشته باشد و مانند شما بخواهد وارد کار بیمه شود، اما به دلیل نداشتن تجربه و مدرک کافی نتواند این کار را انجام دهد. به نظر می‌آید که شما مکمل یکدیگر هستید. دقیقاً چیزی که در یک شراکت اتفاق می‌افتد.

شراکت زمانی ایجاد می‌شود که نقص و کمبودی وجود داشته باشد و طرفین با جمع شدن دور هم آن نقص را جبران کرده و فرصت موفقیت ایجاد کنند. با نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه نیز همین اتفاق می‌افتد. دو یا چند شریک می‌توانند با جمع شدن دور هم امکانات و مقدمات اخذ نمایندگی بیمه را فراهم کنند و برای این کار درخواست بدهند.

قرارداد مشارکت در نمایندگی بیمه

نگاه قانون به نمونه قرارداد مشارکت نمایندگی بیمه

همانطور که پیش‌تر گفتیم ماهیت اصلی نمونه قرارداد مشارکت در نمایندگی بیمه شراکت است و قانون مدنی درباره شراکت صحبت کرده است. ماده ۵۷۱ قانون مدنی و ماده‌های بعد از آن شراکت یا مشارکت را تعریف کرده است. بر اساس این ماده شرکت یا مشارکت یعنی ”درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد”. از طرفی ماده 10 قانون مدنی نیز می‌گوید قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون، موجه هستند و می‌توانند منعقد شوند. بنابراین اگر در تنظیم و عقد نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه نکات قانونی به درستی رعایت شود، ایرادی در تنظیم و عقد آن وجود ندارد و از نظر قانون این قرارداد موجه است.

دلایل تنظیم این قرارداد!

شاید عنوان نحوه شراکت در نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه عنوان بهتری باشد. در حقیقت، نحوه مشارکت اعضا است که انواع قرارداد را مشخص می‌کند. این چگونگی مشارکت است که میان شراکت‌های کاری و به خصوص، نمونه قراردادهای مشارکت نمایندگی بیمه، تفاوت ایجاد می‌کند. این که شما با چه درصدی با یکدیگر شراکت می‌کنید، چه تعداد شریک وجود دارند، وظیفه هر کدام چیست، هر کدام چه چیزی را به قرارداد آورده‌اند و بسیاری موارد دیگر ، از مواردی هستند که موجب تنوع در نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه می‌شوند. در ادامه به مواردی از این تنوع اشاره می‌کنیم:

  1. ممکن است که شما دارای مدرک معتبر، سابقه کار و مهارت ویژه باشید که به وسیله آن به راحتی بتوانید برای دریافت نمایندگی اقدام کنید و در این مسیر با یک سرمایه گذار شراکت می‌کنید که نیازهای مالی این کار را تامین کند.
  2. در این حالت ممکن است شما آن سرمایه گذار باشید که به دنبال نیروی ماهر و متخصص برای شراکت می‌گردد.
  3. ممکن است شما شریک یا شریکانتان، دارای مدارک و تجربه کاری کافی باشید و همه شما به یک میزان مشترک، سرمایه مالی و نقدی آورده باشید و با هم در اخذ نمایندگی شریک شوید.

نکته مهم در این تقسیم بندی‌ها این است که در هر صورت، برای اخذ نمایندگی بیمه و شروع این شراکت کاری، شما به شخصی نیاز دارید که دارای تحصیلات مرتبط به بیمه باشد. یا سابقه کار معتبر داشته باشد و دوره‌های اموزشی این کار را گذرانده باشد. به هر حال مدرک معتبر یکی از مهم‌ترین نیازها و سرمایه غیر نقدی این قرارداد است.

چگونه یک نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه خوب تنظیم کنیم؟

به منظور نوشتن و تنظیم یک قرارداد خوب ، باید به موضوع آن توجه کرد. برای مثال اینکه می‌دانیم موضوع نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه ، توافق برای شروع یک شراکت خواهد بود، نشانه خوبی است که بدانیم باید به سراغ چه ماده‌های قانونی برویم و چه نوع شروطی را برای این توافق در نظر بگیریم. برای مثال، در این مورد، کسی که وظیفه تنظیم یک قرارداد شراکت را به‌ عهده دارد، می‌داند که باید به خوبی ماده‌های قانونی مربوط به عقد شرکت را بررسی و در جای مناسب قرارداد به آن‌ها اشاره کند. علاوه براین، باید در متن قرارداد به خواسته اصلی و نیاز شرکا نیز توجه داشته باشد. متن قرارداد باید به گونه‌ای نوشته شود که با توافق شرکا درباره شراکت در تضاد نباشد. در واقع، هنر و  آیین قرارداد نویسی ، هنر مکتوب کردن صحیح و قانونی توافقات میان اشخاص است.

مشخص کردن میزان آورده در قرارداد شراکت نمایندگی بیمه

سرمایه لازم برای اخذ نمایندگی بیمه، توانایی آماده کردن یک مکان مناسب و تجهیز آن و مدارک و اعتبار علمی و تجربی است. در این بخش از قرارداد مشخص می‌کنید که وظیفه تامین هرکدام از این موارد تا چه میزانی به عهده کدام یک از شرکا است. به طور کلی ما دو نوع سرمایه داریم. سرمایه مالی و سرمایه غیر مالی!

میزان سرمایه مالی که هر کدام از شرکا هزینه می‌کنند، به دقت محاسبه شده و در متن نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه نوشته می‌شود. از طرفی در این بخش از قرارداد چگونگی سرمایه غیر نقدی که  شامل صلاحیت علمی و مدرک تحصیلی یا مدارک مربوط به سابقه کار است، مشخص شده و نوشته می‌شود. شرکا با توجه به میزان آورده‌هایشان به قرارداد، دارای سهم و درصد مشخص می‌شوند. آن‌ها درباره میزان سهم خود حق رای و تصمیم گیری دارند.

وظایف و تعهدات شرکا در نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه

در نمونه قرارداد مشارکت در نمایندگی بیمه ، باید به تمام وظایف، تعهدات و مسئولیت‎‌هایی که هر کدام از شرکا به واسطه حضورشان در قرارداد به‌ عهده دارند، اشاره شود. بخشی از این تعهدات و وظایف به شرایط و ماهیت فعالیتی که (موضوع قرارداد؛ انجام امور مربوط به بیمه) انجام می‌دهند بستگی دارد و بخشی از تعهدات نیز، تعهدات قانونی قرارداد هستند. هر چه این بخش به دقت بیشتری شرح داده شود، ابهامات در خصوص چگونگی اجرای این قرارداد کاسته خواهد شد و از بروز بسیاری از اختلافات و مشکلات نیز جلوگیری می‌شود.

ضمانت در نمونه قرارداد شراکت نمایندگی بیمه

می‌خواهید مطمئن شوید که آیا شریکتان تا پایان مدت قرارداد با شما همکاری می‌کند؟

برای این اطمینان نیاز دارید که شرکا یا اشخاص حاضر در قرارداد، ضمانت بدهند. این ضمانت می‌تواند به صورت چک یا پول نقد یا هر چیز دیگری باشد. این کار برای ضمانت حضور شرکا و انجام تعهدات و مسئولیت‌هایشان در طول مدت قرارداد است. معمولا ضمانت اجرای تعهدات به صورت موردی است. یعنی به ازای هر تعهد، مبلغی به عنوان وجه التزام قراردادی تعیین می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را در بخش نمونه قرارداد جستجو و تهیه کنید.

ضمن آنکه برای انجام مشاوره با مشاوران حقوقی و وکلای رکلا می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. سرویس خدمات تنظیم قرارداد را نیز به اشخاصی پیشنهاد می‌کنیم که تمایل دارند قرارداد مورد نظرشان به صورت اختصاصی برای آن‌‎ها نوشته شود.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

با زدن روی تصویر، شما می‌توانید برای تهیه یک نمونه کامل از قرارداد مشارکت مدنی اقدام کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات