نمونه قرارداد شراکت صنعتی و نحوه تنظیم فرم قرارداد مشارکت در ساخت صنعتی را بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/31
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت صنعتی

قرارداد مشارکت صنعتی از انواع قرارداد مشارکت است که با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. بگذارید یک اتفاق را برای شما بازگو کنم و نحوه نوشتن این قرارداد را توضیح دهم.

تماس آقای مهدوی با رکلا

آقای مهدوی مدتی قبل با رکلا تماس گرفتند. ایشان از مشتریان و مراجعان قدیمی رکلا هستند و در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با شهرسازی و ساخت جاده فعالیت می‌کنند. در تماسی که با آقای مهدوی داشتیم، ایشان تعریف کردند که روز پیش، جوانی به شرکتشان مراجعه کرده و درباره اختراع یک ابزار کاربردی در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات شهرسازی برایشان توضیح داده است. آنطور که آقای مهدوی تعریف می‌کردند، ماجرا درباره یک ماشین مکانیکی است که طرح قوی و تاثیر گذاری دارد و به نظر می‌رسد که بسیار کاربردی باشد و بتواند مراحلی از کار را ساده‌تر انجام دهد و به همان میزان سرعت کار را افزایش دهد.

آقای مهدوی توضیح دادند که جوان مخترع درخواست داشته است که طرحش را ببینند و از او حمایت کنند تا با در اختیار گذاشتن سرمایه، طرح خود را اجرایی کرده و برای استفاده در کار، آماده‌اش کند. جوان مخترع معتقد است که با عملی شدن این طرح، جهش بزرگی در سهولت کار این صنعت ایجاد خواهد شد و بازتاب‌های جهانی خواهد داشت. آقای مهدوی گفتند که خودشان نیز از طرح پیشنهادی ایشان خوششان آمده است و استقبال کرده‌اند. اما می‌خواهند بدانند که برای انجام این کار و شروع به همکاری، باید چه الزاماتی رعایت شود و چه قراردادی برای آن‌ها لازم است.

قرارداد مشارکت در ساخت صنعتی

برایشان توضیح دادم پروژه‌ای که می‌خواهند انجام دهند، هرچند نوعی پروژه طراحی، ساخت و تولید است ولی در حقیقت، در دسته قرارداد شراکت قرار می‌گیرد. به این دلیل که ایشان می‌خواهند سرمایه‌شان را با دانش، تخصص، تجربه و طرح پیشنهادی مخترع جوان شریک شوند. هر دو به دنبال هدف مشترک و منافع مشترک هستند که همان تولید ابزار و بهره برداری از آن است. روی هم ریختن سرمایه نقدی و غیر نقدی و این هدف و منافع مشترک و شراکت در سایر جنبه‌های قرارداد، همان چیزی است که مندرجات ماده 571 قانون مدنی می‌گوید.

این ماده قانونی، شراکت را در آمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به صورت مشاع، به‌منظور کسب سود معرفی می‌کند. همچنین ماده 10 قانون مدنی بیان می‌کند که اگر قرارداد مشارکت بر خلاف قوانین نباشد امضای آن موجه و جایز است و مشکلی ندارد. بنابراین برای شما بسیار راحت است که یک نمونه قرارداد مشارکت صنعتی تنظیم کنید و شراکت و همکاری خود را آغاز کنید.

البته قبل از شروع به کار لازم است که اختراع به ثبت برسد و جهت اطمینان از عملی سازی و بهره برداری، دارای مجوز شود. عملی کردن این قبیل طرح‌ها، برای رشد صنعت شما و صنعت و اقتصاد کشور مهم است. این کار همچنین می‌تواند توجه بازار را به شما جلب کند.

عرف مشارکت در ساخت صنعتی

با تنظیم یک نمونه قرارداد مشارکت صنعتی ، می‌توانید سرمایه، تخصص، دانش و تجربه خود را شریک شوید و به فعالیت‌های صنعتی وارد شوید. این کار علاوه بر درآمدزایی و سودآوری بسیاری که برای شما به همراه دارد، به چرخه اقتصادی کشورتان کمک می‌کند. هر صنعت، دارای قوانین و عرف مخصوص به خود است. توجه و رعایت این قوانین و عرف صنفی، فعالیت شما در آن صنعت را تضمین می‌کند. نظارت بر فعالیت‌های صنعتی و رسیدگی به امور آن‌ها به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در بخش آیین نامه وزارت صنعت و معدن و تجارت، مقررات صنعت‌های مختلف و واحدهای صنعتی ذکر شده است. با توجه به این‌که در زیر مجموعه چه صنعتی مشغول به فعالیت هستید، باید به آیین نامه کلی صنعت مرتبط با خود نیز توجه داشته و به آن عمل کنید. همچنین مقررات این وزارت در راستای قوانین و سیاستهای کلان کشور است.

اهمیت بازار و صنعت و تفاوت آن‌ها

صنعت و بازار دو اصطلاحی هستند که گاهی در میان عموم مردم به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما درست‌تر این است که این دو واژه را به صورت بازار صنعت یا صنعت بازاری به کار ببریم زیرا هر کدام از این دو عبارت معنای متفاوتی دارند. در حقیقت بازار و صنعت را می‌شود با دو واژه تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان از یکدیگر جدا کرد. دو رکن اصلی و اساسی اقتصاد، بازار و صنعت هستند. اگر رابطه میان این دو بخش را مانند یک معادله در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم بازار سمت تقاضای معادله اقتصاد است. یعنی همه افراد و شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که خواهان یا خریدار محصول مشترکی هستند.

آقای مهدوی اهمیت شراکت در این حوزه را درک کردند

سعی کردم تا جایی که ممکن است توضیحات مفید و مختصری درباره صنعت و فعالیت‌های صنعتی به آقای مهدوی بدهم. ایشان نیز به دقت به صحبت‌ها و توضیحاتم گوش دادند. در انتهای صحبت گفتند:

بسیار خوب، اینطور که متوجه شدم، این همکاری می‌تواند از جهات بسیاری گسترده شود و برای من و مخترع جوان و اقتصاد کشور بسیار سودبخش باشد. قرارداد حاضر، هم نوعی مشارکت و همکاری است و هم سرمایه گذاری.

حرفشان را تایید کردم و گفتم که خیلی خوب متوجه شده‌اند.

آقای مهدوی که اشتیاق بیشتری پیدا کرده‌ بودند، درباره قرارداد مشارکت در ساخت صنعتی پرسیدند و خواستند که درباره محتوای متن این قرارداد برایشان توضیح دهم. این اطمینان را دادم که حتما این کار را خواهم کرد و توضیحات کاملی می‌دهم.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت صنعتی

قرارداد مشارکت صنعتی از پر استفاده‌ترین قراردادهای حوزه صنعت است. برای شروع قراداد، شما نیاز دارید که عنوان قرارداد را با دقت انتخاب کنید. عنوان قرارداد شما در عین حال که باید عبارتی کوتاه و مختصر باشد، لازم است که محتوای قرارداد را نیز به خوبی مشخص کند. برای مثال، در کار شما استفاده از عنوان قرارداد مشارکت در ساخت صنعتی می‌تواند مفید باشد. این عنوان با توجه به اینکه نمونه قرارداد مشارکت صنعتی در حوزه چه نوع صنعتی تنظیم شود و درباره چه چیزی باشد، متغیر خواهد بود.

اطلاعات و مشخصات طرفین

بعد از مشخص شدن عنوان قرارداد، لازم است که افراد حاضر در قرارداد شناخته شوند. به طور معمول، این شناخت زمانی صورت قانونی پیدا می‌کند که اطلاعات و مشخصات دقیق طرفین بیان شود. اگر به عنوان اشخاص حقیقی اقدام به نوشتن قرارداد می‌کنید، لازم است که اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس شما در قرارداد ثبت شود. ممکن است شما بخواهید با نام شرکت این قرارداد را انجام دهید که در این صورت شخص حقوقی معرفی می‌شوید و لازم است اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را ذکر کنید.

در بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ ، وکیل یا مدیرعامل شرکت، روی روند اجرای این قراردادها نظارت می‌کند‌ و به عنوان نماینده شرکت، قراردادها را امضا می‌کند.

افرادی که نامشان در این بخش از قرارداد باشد، نسبت به قرارداد مسئول هستند و در صورت بروز هر مسئله‌ای باید جوابگو باشند. به بیان دیگر مسئولیت قرارداد به عهده این اشخاص است. به آقای مهدوی گفتم که در مورد کار شما، می‌شود با نوشتن عنوان سرمایه گذار و عنوان مخترع، طرفین قرارداد را مشخص کرد.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر بخشی از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است.

نمونه قرارداد مشارکت صنعتی

سرمایه و مبلغ نمونه قرارداد مشارکت صنعتی

میزان سرمایه و مبلغ اولیه که برای این قرارداد هزینه می‌شود از نکات بسیار مهم و تاثیر گذار است. لازم است که قبل از شروع به قرارداد، مبلغ سرمایه محاسبه شود. در این صورت طرفین بهتر می‌توانند در این باره تصمیم بگیرند و درباره انجام پروژه به توافق برسند. در آخر، سرمایه و مبلغ کلی در این بخش نوشته می‌شود. علاوه بر سرمایه نقدی، سرمایه غیر نقدی نیز دارای اهمیت فراوانی است. در این بخش درباره آن دانش و تجربه و طرح اولیه که برای این مشارکت ارائه شده است، صحبت می‌شود.

میزان سهم شرکا در نمونه قرارداد مشارکت صنعتی

زمانی که سرمایه و مبلغ مشخص شود، به همان میزان، سهم هریک از شرکا در نمونه قرارداد مشارکت صنعتی مشخص می‌شود. به مناسبت سهم مشخص شده برای هر شریک، سود و زیان قرارداد میان آن‌ها تقسیم می‌شود. و موظف می‌شوند که آن را اعمال کنند.

به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخش دیگری از قرارداد مشارکت مدنی رکلا می‌باشد، توجه کنید:

نمونه قرارداد مشارکت صنعتی

وظایف و شرایط شرکا در متن قرارداد شراکت صنعتی

در این بخش از قرارداد، وظایف، تعهدات و مسئولیت‌های شرکا در مقابل یکدیگر و در مقابل قرارداد مشارکت نوشته می‌شود. میزان مسئولیت و نظارت و فعالیت در ساخت و اجرای پروژه و وظایف هر کدام از شرکا با جزئیات در این بخش توضیح داده می‌شود. بر اساس بندهای این بخش از قرارداد، رعایت و عمل به آن الزامی است. ممکن است طرفین قرارداد شروط خاصی داشته باشند. این شروط در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود.

موارد فسخ قرارداد نمونه قرارداد مشارکت صنعتی

لازم است در این بخش از قرارداد مواردی که موجب فسخ مشارکت مدنی خواهد شد، نوشته شود. اگر هر کدام از طرفین، هر گونه بی اخلاقی، عدم تعهد و عدم وفای به عهد داشته باشند، دلیل محکمی برای فسخ قرارداد است. کم کاری و بی توجهی به کار و توقف پروژه بدون دلیل موجه و عمدی، از دلایل دیگری است که می‌تواند حکم به اتمام قرارداد دهد. البته شرایط فسخ قرارداد با توافق طرفین تعیین می‌شود.

در آخر به ایشان یادآوری کردم که لازم است با دقت بیشتری درباره امور حقوقی این قرارداد صحبت کنیم و در این قرارداد، توافق و رضایت طرفین، دارای اهمیت زیادی است.

آقای مهدوی تشکر کردند و گفتند که توضیحاتم باعث شده است که بتوانند درباره پیشنهاد مخترع جوان تصمیم بگیرند و امیدوارند که این پروژه بسیار خوب و نتیجه بخش باشد. همچنین خواستند که یک قرارداد مشارکت در ساخت صنعتی برایشان تنظیم کنیم.

توجه به اصل محرمانگی در این قرارداد

محرمانه ماندن اطلاعات و جلوگیری از عدم افشای آن‌ها در روابط کاری، از مسائل مهمی است که باید در روابط میان شرکا به آن توجه داشته باشید. چه شراکت کنید و چه به طریق دیگری با یکدیگر همکاری داشته باشید، مسلما اطلاعات و مسائلی میان شما مطرح می‌شوند که از ارزش زیادی برخوردار خواهند بود. به خصوص در روابط مبتنی بر شراکت، شرکا تمایل دارند که اطلاعاتی که به ماهیت و موضوع اصلی شراکت مربوط است، محفوظ باقی بماند زیرا افشای آن اطلاعات می‌تواند موجب زیان و خسارت موضوع شراکت شود. به همین دلیل است که یکی از مهمترین بخش‌های یک قرارداد، بخش محرمانگی آن خواهد بود که شروط خاص و ضمانت اجرای دقیقی برای آن در نظر می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر در این خصوص، حتما مقاله قرارداد محرمانگی و عدم افشا را مطالعه کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید برای تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت در ساخت صنعتی با ما در تماس باشید. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم قرارداد روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

دانلود متن قرارداد مشارکت تولید

اگر در حوزه صنعت، شراکتی را آغاز می‌کنید که موضوع اصلی آن تولید است، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود. برای تهیه آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت تولید
دریافت نمونه قرارداد مشارکت تولید
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات