نکات مهم معامله در فارکس و موارد مهمی که باید درباره معامله گری در این بازار بدانید!

-
بروزرسانی:1402/02/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات مهم معامله در فارکس

حتما در چند وقت اخیر، واژه فارکس را زیاد شنیده‌اید. فارکس یا همانForeign Exchange Market، به عنوان یک بازار غیر متمرکز و جهانی برای معامله انواع ارز شناخته می‌شود. ترید (معامله کردن) کردن و کسب سود در این نوع از بازارهای مالی، از هر بازار دیگری، پیچیده‌تر و تخصصی‌تر است. به همین ترتیب، درصد شکست اشخاصی بدون دانش و مهارت تخصصی که به امید دستیابی به سودهای گسترده وارد این بازار می‌شوند؛ بسیار زیاد خواهد بود. به همین منظور، در این مقاله سعی داریم که برخی از نکات مهم معامله در فارکس را مورد بررسی قرار دهیم و شما را در مسیر فعالیت در این حوزه راهنمایی کنیم.

آشنایی بیشتر با بازار فارکس و نکات مهم معامله در فارکس

در خصوص نکات مهم معامله در فارکس ، باید اشاره داشت که بازار فارکس، بازاری است که ارزهای متنوع و مختلفی در آن مورد معامله قرار می‌گیرند. ارزهای موجود در این بازار دارای اهمیت زیادی هستند زیرا به ما این امکان را می‌دهند که کالا و خدمات مورد نیازمان را به صورت محلی و فرامرزی فراهم کنیم. باید توجه داشت که در این بازار، علاوه بر امکان معامله جفت ارزها، امکان معامله کالاهایی همچون طلا نیز امکان پذیر است.

فایده عملی وجود بازار فارکس چیست؟

برای پاسخ به این سوال، حالتی را برایتان مثال می‌زنیم. اگر شما قصد داشته باشید که از یک کشور خارجی محصولی را تهیه کنید، ملزم هستید که با ارز مختص به همان کشور تولیده کننده یا به واسطه یک ارز بین المللی، هزینه محصول را پرداخت کنید. پس اگر واحد پولی آن کشور یورو است، شما قادر نخواهید بود که هزینه را بر اساس واحد پولی ریال بپردازید. قطعا چنین معاملاتی در کشور ما، چالش‌های مخصوص خود را به همراه دارد. در راستای بیان نکات مهم معامله در فارکس ، باید اشاره کرد که در حالت طرح شده اخیر، بازار فارکس سبب می‌شود که شما بتوانید با سهولت بیشتری مبادلات اقتصادی و تجاری خود را پیش ببرید.

بنابراین یک نکته مهم این است که این بازار، امکان تبدیل ارز شما را به ارزهای دیگر فراهم می‌کند. در این خصوص، امکان سریع نقدینگی ارزها نیز، از موارد مورد توجه این بازار است (البته در برخی از حالات، زمانی که سرمایه اشخاص به صفر می‌رسد، قابل نقد و برداشت نیست). مزیت بسیار قابل توجه بازار فارکس این است که این بازار، دسترسی اشخاص را به صورت جهانی امکان پذیر می‌کند. به بیانی دیگر، شما برای فعالیت در این بازار، نیاز به مراجعه به مکان فیزیکی خاصی ندارید.

بنابراین شما قادر خواهید بود که با سیستم‌های الکترونیکی هوشمند خود همانند کامپیوتر، لپ تاپ یا موبایل، با اتصال به یک شبکه اینترنتی معاملات خود را انجام دهید و بر آن‌ها نظارت کنید. یکی دیگر از نکات مهم معامله در فارکس که آن را از سایر بازارهای مالی متفاوت می‌کند، بحث دسترسی 24 ساعته به این بازار است. بازار فارکس در هفته، 5 روز و نیم فعالیت دارد. در نهایت این که ممکن است شما این بازار را با نام‌هایی همچون «FX»، «Forex»و «Market Currency» مشاهده کنید.

نکات معامله گری در فارکس قبل از آغاز فعالیت

قبل از شروع فرآیند معاملات در بازار فارکس، به موارد زیر توجه داشته باشید:

شناسایی اهداف معامله گری در نکات مهم معامله در فارکس

اهداف اصلی خود را از فعالیت در فارکس مشخص و با توجه به آن‌ها، نوع رویکرد معامله گری خود را انتخاب کنید. در این زمینه، هر نوع روش معاملاتی در فارکس، نیازمند دانش و آگاهیِ تخصصی و صرف زمان کافی برای یادگیری و تجربه است. پس حتما به این مسئله توجه داشته باشید که هر چه در این قسمت تلاش بیشتری را به کار بگیرید، شما با ریسک کمتری در معاملات خود روبرو می‌شوید. این مسئله، یکی از نکات مهم معامله در فارکس به شمار می‌رود و بی توجهی به آن، رابطه مستقیمی با وقوع ضررهای هنگفت دارد.

انتخاب بروکر مناسب در نکات مهم معامله در فارکس

در خصوص نکات مهم معامله در فارکس ، پس از صرف زمان و هزینه مقتضی برای یادگیری استراتژی‌های موجود برای فعالیت در بازار فارکس، یک بروکر یا کارگزار را برای شروع فعالیت خود انتخاب کنید. بروکرها، به عنوان یک واسطه و پلتفرم برای انجام معاملات شما عمل می‌کنند و نقش بسیار مهمی را در فعالیت‌های شما بر جای می‌گذارند. در این زمینه، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در مورد انواع بروکرها تحقیق و سپس آن‌ها را با توجه به سیاست گذاری‌های آن‌ها و اهداف مالی، اقتصادی یا تجاری خود انتخاب کنید.

بررسی سیاست‌های یک بروکر و نیز امکانات آن به این خاطر است که هر بروکری با توجه به کارکرد خود، دسترسی اشخاص را به مجموعه‌ای خاص از ارز و کالا فراهم می‌کنند. برای مثال ممکن است که در یک کارگزاری‌، امکان انجام معاملات طلا وجود نداشته باشد. به طور کلی به این مسئله توجه داشته باشید که یک بروکر قوی با یک پلتفرم ضعیف یا یک بروکر ضعیف با یک پلتفرم قوی، هر دو به عنوان یک معضل به حساب می‌آید. پس در انتخاب یک کارگزار مناسب کوشا باشید.

با توجه به آنچه که در خصوص نکات مهم معامله در فارکس مطرح شد، پس از انجام مراحل فوق، می‌توانید معاملات خود را با پرداخت کارمزدهای مقرر شده انجام دهید.

عدم برخورداری از تخصص کافی در نکات مهم معامله در فارکس

همانطور که بیان شد، یکی از قابل توجه‌ترین نکات مهم معامله در فارکس ، صرف زمان و هزینه کافی برای یادگیری استراتژی‌های معامله گری در بازار فارکس است. در برخی از موارد، اشخاص مایل به یادگیری این استراتژی‌ها برای معامله گری در فارکس نیستند. گاهی نیز اشخاص از این روش‌ها آگاهی کافی دارند اما به دلیل عدم تجربه در معامله گری، قادر به کسب سود نیستند. در این حالات، واگذاری انجام معاملات به اشخاص متخصص، راه حل مناسبی است که به آن سبدگردانی گفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که برای واگذاری انجام معاملات بازار فارکس به اشخاص متخصص، می‌توان از سایر قراردادها همچون قرارداد مشارکت مدنی و قرارداد عقد مضاربه نیز استفاده کرد.

نکات معامله گری در فارکس و قرارداد سبدگردانی

در ارتباط با نکات مهم معامله در فارکس ، توجه داشته باشید که شما می‌توانید از طریق عقد قرارداد سبدگردانی، انجام معاملات خود را به اشخاص متخصص بسپارید. به بیانی دیگر قرارداد سبدگردانی، قراردادی است که میان اشخاص سرمایه گذار و اشخاص متخصص تنظیم می‌شود. به موجب این قرارداد، سرمایه گذاران می‌توانند انجام معاملات، مدیریت و نظارت بر آن‌ها را به سبدگردانان واگذار کنند.

بر اثر این قرارداد، شخص سرمایه گذار باید در ازای انجام معاملات و مدیریت آن‌ها، مبلغی را به عنوان کارمزد به سبدگردان پرداخت کند. در این قرارداد، سبدگردان در مواردی که به سود می‌رسد، درصدی از آن را نیز برای خود در نظر می‌گیرد اما باید توجه داشت که او، در ضرر شخص سرمایه گذار سهمی ندارد. این نکته، به عنوان یکی از نکات مهم معامله در فارکس محسوب می‌شود.

به شما توصیه می‌شود که در زمان تنظیم، اهداف اصلی خود از انعقاد این قرارداد را مورد نظر قرار دهید. از سوی دیگر، از شخص سبدگردان درخواست کنید که در طی بازه‌های زمانی مشخص شده در قرارداد، با استناد به مدارک، برای شما گزارشاتی را ارائه کند. همچنین تعیین دقیق کارمزد و نحوه پرداخت سود ناشی از معاملات به سرمایه گذار در متن قرارداد ، از وقوع اختلافات احتمالی می‌کاهد.

نکاتی مهم برای کسب اطمینان بیشتر در قرارداد سبدگردانی

  1. یکی از نکات مهم معامله در فارکس در خصوص قرارداد سبدگردانی، تعیین ضمانت اجرا برای این قرارداد است. به طور کلی تعیین ضمانت اجرا سبب می‌شود که طرفین به نحو مطلوب به مسئولیت‌ها و وظایف خود متعهد باشند و از وقوع هر نوع دیرکرد در تحقق آن تعهدات جلوگیری کنند؛
  2. در نظر داشته باشید که حتما موارد فسخ را در متن قرارداد مورد نظر خود به صورت مکتوب بنویسید. به واسطه پیش بینی موارد فسخ و احکام ناظر بر آن، از ورود خسارات احتمالی به طرفین جلوگیری می‌شود.

به این مساله توجه کنید

همانطور که در این مطلب نیز بیان شد، فعالیت در بازار فارکس ریسک زیادی دارد و برای حفاظت از سرمایه خود، نیاز است که حتما تمهیدات خاصی را در نظر بگیرید. تهیه و امضای یک توافق نامه مناسب برای این همکاری و همچنین اخذ راهنمایی و مشاوره از متخصصان و مشاوران حقوقی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند شما را در حفظ سرمایه خود یاری کند.

برای این منظور، تیم حقوقی رکلا با ارائه خدماتی مانند مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، در راستای انجام این توافق همکاری، در کنار شما خواهد بود.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات