نمونه قرارداد ساخت بیمارستان مطابق با چه قانونی تنظیم می‌شود و چه نکاتی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت بیمارستان

نمونه قرارداد ساخت بیمارستان ، یکی از گران‌ترین قراردادهای ساخت و ساز است. بدون شک ساخت یک بیمارستان، نیازمند سرمایه و بودجه بسیار زیادی است. نمونه قرارداد ساخت بیمارستان ، یک نوع قرارداد پیمانکاری است. به دلیل بودجه و سرمایه زیادی که برای ساخت بیمارستان هزینه می‌شود، بسیاری از پیمانکاران تمایل دارند که پروژه ساخت بیمارستان را به‌عهده بگیرند. اما مساله مهم این است که پیمانکار باید تجربه و سابقه زیادی در ساخت و ساز داشته باشد. علاوه بر این، باید به معماری و اصول ساختمان بیمارستان آشنا باشد. بدون شک ساخت بیمارستان باید به نحوی باشد که بیشترین کاربری و راحت‌ترین دسترسی‌ها را ایجاد کند.

نکته مهم دیگر، بازه زمانی ساخت پروژه بیمارستان است. موسسین بیمارستان یا شرکای سرمایه گذار، تمایل دارند پروژه ساخت بیمارستان در مدت زمان کوتاه به اتمام برسد تا بتوانند هرچه زودتر از بیمارستان بهره برداری کنند. بنابراین، تمایل دارند پروژه ساخت بیمارستان را به یک پیمانکار با تجربه واگذار کنند. پیمانکارهایی که در سابقه کاری خود، تجربه اجرای انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان را داشته‌اند، گزینه مناسبی برای انجام پروژه‌های بزرگ هستند.

پیمانکار ساخت بیمارستان چه ویژگی دارد؟

از نظر موسسین بیمارستان که کارفرما این قرارداد هستند، پیمانکار خوب باید دارای چند ویژگی باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. پیمانکار باید به خوبی به شرایط ساخت و ساز بیمارستان آشنایی داشته باشد؛
  2. پیمانکار باید تلاش کند که در سریع‌ترین زمان و در بازه زمانی مشخص شده برای اتمام پروژه، بیمارستان را آماده بهره برداری کند؛
  3. پیمانکار باید ساختمان را به طریقی بسازد که بیشترین دسترسی محیطی و کمترین محدودیت وجود داشته باشد؛
  4. پیمانکار باید به مسائل حقوقی و قانون ساخت و احداث بیمارستان آگاه باشد؛
  5. و بسیار موارد دیگر که در انتخاب یک پیمانکار حرفه‌ای تاثیر می‌گذارد.

انواع نمونه قرارداد ساخت بیمارستان

می‌توانیم این قرارداد را به شیوه‌های مختلف تنظیم کنیم. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم:

  1. اگر قرارداد ساخت بیمارستان میان موسسین تنظیم شود، می‌توانند از قرارداد شراکت استفاده کنند.
  2. اگر شرایط به نوعی باشد که موسسین و سرمایه گذار بخواهند به صورت شراکت یک بیمارستان تاسیس کنند، لازم است که از قرارداد مشارکت در ساخت استفاده شود. این نوع قرارداد زمانی استفاده می‌شود که موسسین سرمایه کافی برای ساخت بیمارستان را نداشته باشند. در این شرایط، با تنظیم قرارداد مشارکت ساخت بیمارستان، با یک سرمایه گذار شراکت می‌کنند. سرمایه گذار به دلیل آوردن سرمایه، از سهام داران بیمارستان و شرکای محسوب می‌شود.
  3. در حالت دیگر، موسسین می‌توانند صرفا قرارداد پیمانکاری ساخت بیمارستان تنظیم کنند. براساس این قرارداد ، پیمانکار موظف است که در بازه زمانی مشخص شده، پروژه ساخت بیمارستان را به اتمام برساند و به موسسین بیمارستان (کارفرما) تحویل بدهد.

این سه حالت از نمونه قرارداد ساخت بیمارستان ، متداول ترین انواع این قرارداد هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد ساخت بیمارستان دولتی و خصوصی

تمام مواردی که گفته شد، در ارتباط با پروژه‌های ساخت بیمارستان خصوصی است. پیمانکارانی که مشتاق هستند انجام پروژه ساخت بیمارستان دولتی را به‌عهده بگیرند، می‌توانند در مزاید، با یکدیگر رقابت کنند. در مواردی نیز احتمال شراکت بخش خصوصی و بخش دولتی وجود دارد. هزینه بالای ساخت بیمارستان و هزینه تهیه تجهیزات و ابزار لازم برای بهره برداری بیمارستان، از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود بخش دولتی و خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

ماهیت این قرارداد

قرارداد حاضر، نوشته‌ای قانونی است که درباره ارتباط میان کارفرما و پیمانکار به صورت جامع و مفصل توضیح می‌دهد. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات هویتی اشخاص، موضوع قرارداد، توضیحات کامل درباره نوع بیمارستان، تخصصی بودن یا نبودن آن، بخش‌ها و امکانات بیمارستان، نقشه ساخت بیمارستان، توافق برای نحوه تهیه کردن تجهیزات، مصالح،ابزار،نیروی کار انسانی، مبلغ قرارداد، زمان ساخت و موارد مهم دیگر.

قانون نمونه قرارداد ساخت بیمارستان

اگر بخواهیم ساخت و بهره برداری یک بیماستان را از منظر قانونی بررسی کنیم می‌توانیم به آیین نامه نحوه تاسیس و بهره برداری بیمارستان‌ها مراجعه کنیم. در متن این آیین نامه، به صورت مفصل درباره شرایط ساخت بیمارستان، مجوز‌های لازم و موارد حقوقی دیگر صحبت شده است.

اما در زمینه نمونه قرارداد ساخت بیمارستان به صورت پیمانکاری، باید به قانون مدنی متعهد باشیم و براساس آن عمل کنیم. با استناد به ماده 10 و 190 قانون مدنی، می‌توانیم قراردادهای متفاوت تنظیم کنیم. تنها شرط لازم برای تنظیم قرارداد، رعایت اصول و مفاد قانون است. اگر متن قرارداد مخالف قانون نباشد ،ایرادی در قرارداد نیست.

نمونه قرارداد ساخت بیمارستان با سرمایه گذاران خارجی

ساخت بیمارستان یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری و کسب درآمد است. بسیاری از اشخاص ترجیح می‌دهند سرمایه خود را برای احداث یک بیمارستان صرف کنند. با این کار به طیف گسترده‌ای از افراد جامعه هدف خدمات بهداشتی ارائه می‌شود. علاوه بر این، درآمد حاصل از خدمات بهداشتی و درمان بسیار مقبول است. پدیده‌ای که بسیار رواج پیدا کرده است، سرمایه گذاری برای ساخت بیمارستان در کشورهای دیگر است. بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تمایل دارد که در کشورهای دیگر بیمارستان احداث کنند. البته بسیاری از سرمایه داران داخلی نیز، ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را در کشور دیگری هزینه کنند.

نکته مهم و دارای اهمیت این است که امروزه بیمارستان به محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است. به همین دلیل است که بیمارستان‌ها با انجام دکوراسیون و عملیات زیبا سازی، خدمات رفاهی و درمانی بیشتر، امکان پرداخت‌های چند مرحله‌ای و استفاده از تجهیزات جدیدتر و دکتر‌های حرفه‌ای و متخصص، سعی دارند که نظر عموم را به خود جلب کنند و به طریق مختلف از تبلیغات استفاده می‌کنند.

اهمیت تنظیم قرارداد ساخت بیمارستان

قرارداد، یعنی سندی مکتوب که درباره ارتباط کاری، پیمان و تعهدات میان اشخاص، صحبت می‌کند. لازم است برای هر معامله کوچک یا بزرگ، قرارداد تنظیم شود. قرارداد از معامله، موضوع قرارداد و حقوق طرفین حمایت می‌کند. تنظیم قرارداد در پروژه‌های بزرگ مانند ساخت و احداث یک بیمارستان، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. شخصی که این قرارداد را تنظیم می‌کند، باید سواد حقوقی داشته باشد و به قوانین مسلط باشد. در قرارداد باید به خوبی حقوق طرفین اشاره شود.

وکیل یا مشاور حقوقی که قرارداد را تنظیم می‌کند، باید اصل عدالت و تعادل را در قرارداد رعایت کند. قرارداد نباید به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر باشد. مشاور حقوقی باهوش، سعی می‌کند که آینده نگر باشد و شرایط احتمالی بسیاری را در نظر بگیرد. به همین ترتیب، در متن قرارداد درباره آن شرایط احتمالی و نحوه تصمیم گیری در آن زمان صحبت می‌کند. اگر متن قرارداد با دقت تنظیم شده باشد، علاوه بر اعتبار و ضمانت معامله، از بسیاری از اختلافات و مشکلات میان طرفین قرارداد نیز جلوگیری می‌کند.

تامین مصالح و تجهیزات در قرارداد ساخت بیمارستان

تامین مصالح برای قراردادهای پیمانکاری ساخت، از مهمترین بخش‌های قرارداد است. برای پیشبرد پروژه و اجرای موضوع قرارداد، پیمانکار نیازمند مصالح و تجهیزات است. مصالح و تجهیزات در اختیار نیروی انسانی قرار می‌گیرد و به صورت رسمی عملیات انجام پروژه آغاز می‌شود. در پروژه‌های بزرگ، مانند ساخت بیمارستان، در زمان‌های مشخص، باید مجدد مصالح تهیه شود و در اختیار گروه سازنده و کارگران قرار بگیرد. در ابتدای قرارداد، باید طرفین به توافق برسند که مسئولیت تهیه مصالح با کدام یک از آن‌ها باشد.

قرارداد بدون مصالح

کارفرما می‌تواند مسئولیت تهیه مصالح را به‌عهده بگیرد. در این صورت متعهد می‌شود که مصالح مورد نیاز را در اختیار کارگران و پیمانکار قرار دهد. در این شرایط، کارفرما می‌تواند انتخاب نوع مصالح و هزینه آن را به‌ عهده بگیرد و مدیریت بیشتری روی بودجه مالی داشته باشد. از طرف دیگر مطمئن است که از مصالح با کیفیتی استفاده می‌شود و به نوعی به جریان کار پیمانکار نظارت دارد. البته این نوع از قرارداد پیمانکاری، برای ساخت بیمارستان چندان مناسب نیست. کارفرما در این قرارداد، گروه موسسین یا سرمایه گذاران هستند. بدون شک سپردن مسئولیت تامین مصالح به چندین نفر از کارفرمایان، شرایط را کمی دچار آشوب هرج و مرج می‌کند.

قرارداد با مصالح

اگر تمام مسئولیت ساخت بیمارستان، مانند تامین مصالح و تجهیزات به عهده پیمانکار باشد، قرارداد پیمانکاری با مصالح تنظیم می‌شود. تهیه مصالح یکی از مسئولیت‌های پیمانکار می‌شود. پیمانکار موظف است که براساس سفارش کارفرما و تجربه خودش، مصالح با کیفیت تهیه کند. مساله امنیت بیمارستان بسیار دارای اهمیت است. به همین دلیل است که ساخت بیمارستان با نظارت و حساسیت‌های زیادی پیگیری می‌شود.

مبلغ قرارداد در قرارداد ساخت بیمارستان

مبلغی که در متن نمونه قرارداد ساخت بیمارستان نوشته می‌شود، در واقع حق الزحمه‌ای است که باید در ازای انجام موضوع قرارداد، به پیمانکار پرداخت شود. پیمانکار موظف خواهد بود که با آن مبلغ، هزینه استخدام نیروی کار انسانی و حقوق و مزایای آن‌ها را بپردازد. به این ترتیب، کارفرما مسئولیتی در قبال کارگران پیمانکار نخواهد داشت. علاوه بر این، اگر مسئولیت تامین مصالح با پیمانکار باشد، کارفرما باید پیش از شروع قرارداد، مبلغی را به ‌عنوان سرمایه خرید مصالح در اختیار پیمانکار قرار دهد. پیمانکار با توجه به سفارشات بخش فنی و کارفرما، مصالح مورد نظر را تهیه می‌کند. پیمانکار باید رسید یا کاغذ خرید داشته باشد و لیست تمام مصالحی که خریداری شده است را به اطلاع کارفرما برساند.

پیشنهاد ما به شما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد خود روی لینک قبل بزنید و در صفحه‌ای که به آن وارد می‌شوید، اطلاعاتی که درخواست شده است را وارد کنید. همچنین می‌توانید برای گفتگو با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب نیز از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات