قرارداد خرید یونجه را بهتر بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید یونجه

مرحله برداشت محصول و فروش آن، از مراحل پایانی فعالیت کشاورزی است و دقیقا مرحله‌ای است که کشاورزان را به درآمد می‌رساند و پاسخ زحمات آن‌ها در طول زمانی است که برای نگهداری و برداشت محصولات فعالیت کرده‌اند. یونجه از محصولات مهم کشاورزی است که در زمین‌ها و در مناطق متعددی تولید می‌شود. بسیاری از کشاورزان تمایل دارند که یونجه بکارند و از زمین خود برای تولید این محصول استفاده کنند. قرارداد خرید یونجه یک قرارداد کاربردی و مهم است که به واسطه آن، کشاورزان یونجه خود را به فروش می‌رسانند و متقاضیان خرید یونجه، می‌توانند یونجه مورد نیاز خود را از کشاورزان به صورت مستقیم خریداری کنند.

قرارداد خرید یونجه در واقع یکی از انواع قرارداد بیع است. بیع، یکی از انواع عقود معین قانون مدنی است که به صورت اختصاصی به مساله خرید و فروش می‌پردازد. در این قرارداد یک طرف خریدار و طرف دیگر فروشنده است و کالا یا محصول مورد نظر، به بهایی که مورد توافق طرفین باشد، معامله می‌شود. قرارداد فروش یونجه ، یک مدرک معتبر و قانونی است که به واسطه آن، معامله یونجه انجام می‌شود و طرفین می‌توانند برای خرید و فروش این محصول از این قرارداد استفاده کنند.

اشخاص بسیار زیادی متقاضی خرید یونجه هستند. این محصول برای تغذیه دام‌ها و همچنین برای مصارف دارویی و درمانی، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و خریداران خاص خود را دارد. بدون شک این متقاضیان نیز تمایل دارند که با استفاده از یک توافق قانونی، معامله و خرید و فروش یونجه را انجام دهند. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص قرارداد خرید یونجه توضیح خواهیم داد.

چرا بهتر است قرارداد مکتوب داشته باشید؟

احتمالا شما نیز با این مساله مواجه شده‌اید که بسیاری از معاملات و توافقات مربوط به خرید و فروش یونجه میان خریدار و فروشنده این محصول، معمولا به صورت توافقات شفاهی صورت می‌گیرند اما بروز مشکل و اختلافات در این معاملات، دلیلی شده است که طرفین معاملات ترجیح دهند از قراردادهای مکتوب استفاده کنند. در ادامه به مهمترین فواید امضای قرارداد خرید یونجه به صورت مکتوب اشاره می‌کنیم:

  1. مهمترین منفعت امضای این قرارداد، جلوگیری از بروز بسیاری از اختلافات احتمالی میان خریدار و فروشنده است؛
  2. در مواقع بروز اختلاف، طرفین سند و مدرکی معتبر دارند که می‌توانند در خصوص بررسی جزئیات مورد توافق این معامله و وظایف و مسئولیت‌های طرفین، به آن رجوع کنند؛
  3. در زمان بروز مشکل، با استناد به متن قرارداد ، هزینه و زمان رسیدگی به اختلاف کاسته می‌شود؛
  4. به موجب تعهدات، وظایف و مسئولیت‌هایی که در قرارداد برای هر کدام از طرفین در نظر گرفته شده است، این اشخاص ملزم خواهند بود که مطابق با قرارداد به تعهدات خود عمل کنند؛
  5. با در دست داشتن یک قرارداد مکتوب که حاوی تمام شروط و انتظارات طرفین است، مطرح کردن هر ادعای خارج از قراردادی غیر ممکن خواهد شد؛
  6.  و …

قانون مرتبط با قرارداد خرید یونجه

اگر بخواهیم از قانون ناظر بر قرارداد خرید یونجه حرف بزنیم، باید بگوییم که این قرارداد از قانون مدنی پیروی می‌کند. یعنی اینکه برای تنظیم این قرارداد، لازم است که مطابق با قواعد و ضوابط عقد بیع و قانون مدنی عمل شود. خرید یونجه یک عقد معوض است. زیرا در قبال ارائه یونجه به خریدار، خریدار ملزم است که بهای آن را به مالک پرداخت کند. با پرداخت بهای یونجه، عملا خریدار مالک یونجه‌ها خواهد بود.

نکته دارای اهمیت دیگر در خصوص این قرارداد، این است که قرارداد خرید یونجه یک قرارداد لازم است و طرفین نمی‌توانند آن را فسخ کنند. مگر در شرایطی که در قانون بیان شده است یا در حالتی که طرفین برای قرارداد شروط فسخ در نظر گرفته باشند. در غیر از این موارد، امکان فسخ قرارداد برای خریدار و فروشنده یونجه وجود ندارد. بنابراین، قبل از انجام این معامله به دقت درباره آن تحقیق کنید و تصمیم بگیرید.

اوصاف و ارکان قرارداد خرید یونجه

برای انجام قرارداد خرید یونجه لازم است که حتما از اوصاف و ارکان اصلی این قرارداد آگاه باشید و همچنین درباره مسائل حقوقی مرتبط با این معامله اطلاعات داشته باشید. ارکان اصلی قرارداد فروش یونجه ، عبارتند از طرفین قرارداد یا متعاملین، ثمن قرارداد یا مبلغ و کالا یا محصولی که میان طرفین معامله می‌شود.

بنابراین، برای تنظیم قرارداد فروش یونجه نیاز است که ابتدا خریدار و فروشنده به عنوان متعاملین با یکدیگر توافق کنند. لازم به ذکر است که هر دو طرف این قرارداد باید دارای اهلیت باشند و با قصد و رضایت، این معامله را انجام دهند. نکته بسیار مهم در خصوص متعاملین، این است که مالک یونجه باید واقعا مالکیت و اجازه دخل و تصرف در محصول کشاورزی (یونجه) را داشته باشد. بنابراین، باید از این مساله آگاه و مطمئن باشیم که محصول را از صاحب اصلی آن خریداری می‌کنیم. خریدار نیز ملزم است که به سرمایه نقدی خود دسترسی داشته باشد و علاوه براین، اجازه داشته باشد که در اموال خود تصرف کند و آن اموال را برای خرید یونجه هزینه کند.

در شرایطی که توصیف شد، اگر تمام موارد رعایت شوند، متعاملین آماده خواهند بود. رکن بعدی در قرارداد فروش یونجه ، ثمن قرارداد است. ثمن در واقع مبلغی است که بابت یونجه به مالک آن پرداخت می‌شود و به این وسیله یونجه را از او خریداری می‌کنند. نکته مهم در خصوص قرارداد خرید یونجه این است که طرفین باید بدون ابهام و به دقت، مبلغ قرارداد را هم به حروف و هم به عدد در متن قرارداد بنویسند. علاوه براین، طرفین می‌توانند در خصوص شیوه پرداخت ثمن قرارداد نیز توافق کنند و شیوه پرداخت را نیز در قرارداد خرید یونجه ذکر کنند.

یونجه یا مبیع در قرارداد خرید یونجه

از ارکان اصلی قرارداد فروش یونجه ، درباره متعاملین و ثمن توضیح دادیم. رکن آخر و بسیار مهمی که دلیل اصلی انجام این معامله محسوب می‌شود، مبیع خواهد بود. مبیع، کالا یا محصولی است که میان خریدار و فروشنده مبادله می‌شود. مثلا در قرارداد فروش یونجه ، یونجه مبیع است. پیش از امضای قرارداد ، از نوع و سلامت مبیع اطلاعات کسب کنید و همچنین میزان یونجه را نیز در متن قرارداد معین کنید. شما می‌توانید برای سلامت محصولات نیز ضمانت‌هایی را در نظر بگیرید.

معامله یونجه به صورت سلم یا سلف

شرایط کاری کشاورزان به این صورت است که بازه زمانی زیادی را مشغول به کار روی زمین‌های کشاورزی هستند تا بتوانند محصولات مورد نظر را به خوبی تولید کنند. این کشاورزان درآمد خود را از طریق فروش این محصولات در زمان برداشت محصول به دست می‌آورند و عملا تا زمان بعدی برای برداشت محصول درآمد دیگری نخواهند داشت. در این میان، بعضی از کشاورزان برای اینکه زودتر از زمان برداشت محصول مبلغی را کسب کنند، محصولات را پیش فروش می‌کنند.

کشاورزان با تنظیم و امضای قرارداد سلف یا سلم، یونجه و سایر محصولات کشاورزی خود را به صورت پیش فروش معامله می‌کنند. در این توافق، خریدار، مبلغ ثمن یونجه را به کشاورز پرداخت می‌کند و کشاورز نیز متعهد خواهد بود که در زمان برداشت محصول، یونجه را به خریدار تحویل دهد. شما می‌توانید خرید و فروش یونجه را نیز به صورت سلم یا سلف انجام دهید. این شیوه از معامله، شرایطی فراهم می‌آورد که کشاورز بتواند زودتر از موعد رسیدن یونجه، ثمن قرارداد را دریافت کند.

شرط داوری در قرارداد خرید و فروش یونجه

شما می‌توانید برای قرارداد خود، شرط داوری در نظر بگیرید. این شرط به این صورت است که شما شخص قابل اعتماد و صالحی را به عنوان داور قرارداد انتخاب می‌کنید تا در زمان بروز اختلاف یا مشکل، میان طرفین داوری کند و حکم دهد. نکته دارای اهمیت این است که حکم داور لازم الاجرا است و طرفین باید به آن عمل کنند. این اقدام موجب می‌شود که در صورت بروز اختلاف یا مشکل، بتوانید با سرعت بیشتری به اختلافات رسیدگی کنید. البته قانون برای انتخاب داور شروطی را نیز بیان کرده است. بنابراین، اگر قصد دارید که برای قراردادتان داور انتخاب کنید، باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که داور انتخابی شما، از صلاحیت کافی برخوردار باشد.

مساله بعدی این است که حتما هم خریدار و هم فروشنده باید برای انتخاب داور هم نظر باشند و با رضایت و توافق یکدیگر، داور را انتخاب کنند. مشخصات هویتی داور که معرفی کننده او هستند، باید به صراحت و بدون ابهام در متن قرارداد نوشته شوند. با تمام این تفاسیر اگر هر دو طرف قرارداد به این نتیجه برسند که تمایلی به انتخاب داور ندارند، می‌توانند از سایر مراجع حل اختلاف برای رسیدگی به مشکلات احتمالیشان، استفاده کنند.

پیشنهاد ما

قراردادتان را به صورت اختصاصی تنظیم کنید. شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، از تیم حقوقی رکلا بخواهید که قرارداد شما را به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط شما تنظیم کنند. علاوه براین، می‌توانید درباره سوالات حقوقی خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد سلف محصولات کشاورزی

با امضای این قرارداد، می‌توانید معامله محصولات کشاورزی را به صورت سلف انجام دهید.

نمونه قرارداد سلف محصولات کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد سلف محصولات کشاورزی

قرارداد فروش محصولات کشاورزی

برای معامله محصولات کشاورزی، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات