چالش کلینیک‌های زیبایی با قرارداد کاشت مو و نمونه قرارداد تکنسین کاشت مو

-
بروزرسانی:1400/09/16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کاشت مو

جلوگیری از ریزش موی سر و کاشت آن، یک دغدغه بسیار مهم است. روزانه افراد زیادی به دنبال انجام این عمل هستند. کاشت مو، یک عمل زیبایی است که به منظور درمان ریزش موی سر انجام می‌شود. امروزه در سراسر جهان، تکنیک‌های زیادی برای کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما نیز جز گروهی هستید که می‌خواهید این عمل را انجام دهید، ابتدا باید قراردادی را برای آن تنظیم کنید. این قرارداد، نمونه قرارداد کاشت مو نام دارد و برای ضمانت نتیجه حاصل از عمل کاشت مو و مدیریت رابطه متقاضی و انجام دهنده عمل کاشت مو، تنظیم و امضا می‌شود.

ممکن است شما، برای بار اول با چنین قراردادی روبرو ‌شوید، به همین منظور سعی داریم برخی از ابعاد این قرارداد را برای شما شرح دهیم. آگاهی از برخی ویژگی‌های این قرارداد، شما را در کسب نتیجه مطلوب یاری می‌کند و سبب می‌شود که از حقوق خود در این زمینه اطلاع داشته باشید.

مبنای انعقاد قرارداد کاشت مو چیست؟

به طور کلی در عالم حقوق، طلب انجام یک امر تخصصی از شخصی تحت یک قرارداد، در حوزه قراردادهای پیمانکاری قابل بررسی است. در زمینه کاشت مو نیز، شخص متقاضی از دانش لازم برای کاشت مو برخوردار نیست و باید عمل کاشت مو را به اشخاص متخصص این حوزه بسپارد. در این راستا، نمونه قرارداد کاشت مو ، قراردادی است که میان شخص متقاضی و متخصصان، شکل می‌گیرد.

به موجب این قرارداد، شخص متقاضی کاشت مو به عنوان کارفرما و شخص انجام دهنده عمل کاشت مو، به عنوان پیمانکار است. البته از آنجا که امروزه چنین عمل‌هایی بیشتر در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود، در این قراردادها، غالبا کلینیک‌های زیبایی، پیمانکار است.

قرارداد کاشت مو ، چه تکالیفی را برای متقاضی کاشت مو شناسایی می‌کند؟

به موجب این توافق، شخصی که می‌خواهد عمل کاشت مو را انجام دهد، باید منظور و تصور دقیق خود را برای کلینیک زیبایی مورد نظر شرح دهد. به بیانی دیگر، او می‌تواند مشخص کند که جز به جز مراحل کاشت مو، بر چه اساس جلو رود. البته این به معنای آن نیست که متقاضی بتواند تمامی مراحل کاشت مو را خودش تعیین کند زیرا کاشت مو، یک عمل تخصصی است و متقاضی نمی‌تواند در اصول مربوط به حوزه پزشکی دخالت کند. به این دلیل که در این موارد، مساله جان و سلامتی اشخاص در میان است.

در واقع منظور این است که متقاضی باید برای کلینیک توضیح دهد که از نتیجه نهایی کاشت مو، چه انتظاراتی دارد. در این راستا او می‌تواند در متن قرارداد بیان کند که از چه برندی برای مواد مربوطه و از چه روشی برای کاشت مو استفاده شود. برای مثال او می‌تواند از میان روش‌های موجود همانند FUT ،SUT وFIT ، یکی را انتخاب کرده و در قرارداد، به آن اشاره کند.

در مواردی که شما اوصاف فوق را در متن قرارداد مشخص نکنید، کلینیک تعهد دارد که عمل کاشت مو را بر اساس استانداردهای عرف پزشکی در حوزه عمل‌های زیبایی انجام دهد. در این حالت، شما پس از اتمام عمل، نمی‌توانید ادعا کنید که منظور شما محقق نشده است. همچنین به موجب این قرارداد، شخص متقاضی وظیفه دارد هزینه مقرر در قرارداد را برای کاشت مو، به کلینیک زیبایی طرف قرارداد بپردازد.

در قرارداد کاشت مو ، کلینیک زیبایی چه تعهداتی دارد؟

به موجب نمونه قرارداد کاشت مو ، یکی از مهم‌ترین وظایف کلینیک زیبایی این است که عمل کاشت مو را براساس توصیفات شخص متقاضی انجام دهد و از مواد و روش‌ مورد نظر او استفاده کند.

همچنین کلینیک زیبایی تعهد دارد که براساس مصحلت متقاضی، عمل کاشت مو را انجام دهد. به بیانی دیگر، اگرچه در این قرارداد خود متقاضی با آگاهی، برخی از جزییات این عمل را مشخص می‌کند اما این به معنای عدم مسئولیت پزشک نیست. برای مثال؛ در مواقعی ممکن است که این عمل سبب تهدید سلامتی شخص متقاضی شود. در این حالت، اگر کلینیک به این مسئله توجه نکند و کاشت مو را انجام دهد؛ پزشک معالج نمی‌تواند ادعا کند که خود شخص، با آگاهی این عمل و جزییات آن را درخواست کرده است زیرا کاشت مو در چنین حالتی، با مصلحت بیمار و سوگند پزشک مغایرت دارد.

بنابراین، به موجب نمونه قرارداد کاشت مو ، پزشک وظیفه دارد ضرورت کاشت مو متقاضی را تشخیص دهد و در زمان انجام این عمل، تمامی اصول مراقبتی و پزشکی را رعایت و اجرا کند. در مواقعی نیز ممکن است که دستیاران و پرسنل کلینیک زیبایی، در این زمینه نسبت به برخی از اصول پزشکی و اخلاقی پایبند نباشد. در این حالت، کلینیک زیبایی در برابر کوتاهی و قصور کارکنان خود مسئولیت دارد.

نهایت اینکه کلینیک زیبایی متعهد است تمامی مواد لازم کاشت مو را از مراکز معتبر و قانونی تهیه کند و قبل از انجام عمل، برای کسب اطمینان از عدم حساسیت متقاضی، کلیه آزمایشات لازم را انجام دهد. در صورتی که به دلیل قصور و کوتاهی کلینیک، این آزمایشات گرفته نشود و کاشت مو موجب ورود آسیب به متقاضی شود، کلینیک دارای مسئولیت است.

تنظیم قرارداد کاشت مو ، بر اساس چه قواعدی ممکن است؟

در این میان باید در نظر داشت که نمونه قرارداد کاشت مو ، بر مبنای قرارداد پیمانکاری منعقد می‌شود. حال، آیا قراردادهای پیمانکاری در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، دارای اصول منحصر به فردی هستند؟ پاسخ به این سوال منفی است و این مسئله به این دلیل است که در نظام حقوقی قراردادها، قراردادهای پیمانکاری از انواع عقود نامعین محسوب می‌شوند. خصیصه بارز این دسته از قراردادها این است که در قانون، قواعد اختصاصی بر آن‌ها نظارت ندارد و حتی دارای عنوان نیز نیستند. در مقابل این دسته، نوع دیگری از قراردادها وجود دارد که از آن‌ها به عنوان قراردادهای معین نام برده می‌شود و دارای چهارچوب حقوقی مخصوص به خود هستند. برای مثال، قرارداد بیع کالا ، از این دست از قراردادها به حساب می‌آیند.

بر این اساس، قصد طرفین در نمونه قرارداد کاشت مو ، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا این طرفین هستند که تعیین می‌کنند قرارداد از چه شرایطی پیروی کند و چه مواردی را در بر بگیرد. در این زمینه، ماده 10 قانون مدنی حکم می‌کند. این ماده اینطور بیان می‌کند که؛ قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشند، نافذ است. بنابراین حاکمیت اراده شخص متقاضی و کلینیک زیبایی، بر قرارداد حاکمیت دارد. البته این حاکمیت تا جایی است که مطابق با قانون و شرع باشد.

روابط کاری میان کلینیک زیبایی و پرسنل آن

به طور کلی یک کلینیک زیبایی، برای انجام عمل‌های زیبایی، به دستیارانی نیاز دارد. این دستیاران، دارای گواهی دوره‌های تخصصی هستند. ممکن است این سوال مطرح شود که روابط کاری کلینیک زیبایی با پرسنل خود، بر چه اساس تنظیم می‌شود؟ کلینیک‌های زیبایی، برای استخدام دستیاران خود، قراردادی را به نام نمونه قرارداد تکنسین کاشت مو تنظیم و منعقد می‌کند. به موجب این قرارداد، کلینیک به عنوان کارفرما و دستیاران به عنوان کارگران شناسایی می‌شوند.

نمونه قرارداد تکنسین کاشت مو ، یکی از انواع قرارداد کار است. به موجب این قرارداد، دستیاران تعهد دارند که در زمان‌های مقرر در قرارداد، به تعهدات خود در کلینیک عمل کنند. در برابر، کارفرما نیز تعهد می‌کند که علاوه بر پرداخت حقوق پایه به دستیاران، درصدی از مجموع سود کلینیک را به آن‌ها نیز بپردازد. همچنین از آنجا که میان کارفرما و کارکنان، روابط کاری ایجاد می‌شود، کلینیک زیبایی به عنوان کارفرما تعهد دارد حق بیمه کارکنان را مطابق با قانون پرداخت کند. در غیر این صورت به موجب نمونه قرارداد تکنسین کاشت مو ، کلینیک نسبت به این موضوع، مسئولیت خواهد داشت.

پیشنهاد می‌کنیم که:

هم کلینیک‌های زیبایی و هم اشخاصی که تمایل دارند از خدمات این کلینیک‌ها استفاده کنند، باید به خوبی به خاطر داشته باشند که برای انجام این همکاری، لازم است که قراردادی مکتوب امضا کنند. برای در اختیار داشتن آسان این قرارداد، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید. علاوه بر قرارداد مکتوب، مطالعه دقیق محتوای قرارداد و تحقیق درباره آن نیز اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و در خصوص این موارد با مشاور حقوقی گفتگو کنید.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
لیلا کرامت
thumb_up_alt
قرارداد با تکنسین کاشت مو چطور تنظیم شود؟
13:08
26 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کاربر گرامی، لطفا از بخش «نمونه قرارداد» قرارداد مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر هم قصد دارید قرارداد اختصاصی تنظیم شود، در بخش «تنظیم قرارداد» درخواست خودتان را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.
15:50
27 شهریور 1401