مهمترین چالش‌‎ها و وظایف آرایشگر ؛ آشنایی با شرایط خاص فعالیت در این حرفه

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
آرایشگر

آرایشگری از حرفه‌های مهم و کاربردی در جهان محسوب می‌شود که امروزه با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در آن، به یک علم تبدیل شده است. از این رو افراد برای فعالیت در شغل آرایشگری باید حتما دانش‌ علمی استفاده از مواد و شیوه انجام کار و همچنین اطلاعات تخصصی مورد نیاز آن را به صورت کاملا حرفه‌ای و تخصصی آموزش ببیند. در حقیقت، کار اصلی یک آرایشگر این است که با در نظر گرفتن فرم چهره افراد (گوشتی یا استخوانی)، جنس مو و سایر موارد تاثیرگذار دیگر، حالت و مدلی متناسب را خلق کند.

بنابراین، می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که فعالیت در این حرفه، نیازمند کسب مهارت‌های خاص است.

شیوه آرایش کردن آقایان و بانوان با یکدیگر تفاوت دارد. در آرایشگاه بانوان، به مواردی همچون پاکسازی پوست، رنگ و کوتاه کردن مو، طراحی ناخن‌ها، آرایش صورت و غیره پرداخته می‌شود. در حالیکه در آرایشگاه‌های مخصوص آقایان، به طور معمول، کارهایی مانند اصلاح صورت، مدل و حالت دادن، کوتاه و رنگ کردن مو انجام می‌شود.

حال، جهت آشنایی بیشتر شما با چگونگی فعالیت شاغلین این حرفه، قصد داریم در این مقاله شرح وظایف آرایشگر، مهارت‌ها، چالش‌ها، میزان درآمد و همچنین نحوه ورود به شغل آرایشگری را بیان کنیم.

در اینجا مناسب است که مقاله دیگری تحت عنوان موفقیت در کار آرایشگری را نیز به شما معرفی و مطالعه آن را پیشنهاد کنیم. مطالعه این مقاله اطلاعاتی جامع و کاربردی در خصوص ترفندهای موفقیت در این حرفه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آرایشگر کیست؟

آرایشگر به شخصی گفته می‌شود که با توجه به مهارت و تخصص خود به اصلاح و پیرایش چهره و موی افراد می‌پردازد. در حقیقت، یک آرایشگر متناسب با توانمندی‌ها خود و همچنین مد روز، مواردی نظیر کوتاه و رنگ کردن مو، اصلاح صورت، حالت دادن مو متناسب با فرم و شکل صورت افراد و موارد متعدد دیگر را انجام می‌دهد.

حرفه آرایشگری یکی از حرفه‌هایی است که به شدت تحت تاثیر تغییرات مد روز است و از این رو افراد فعال در این حرفه، باید متناسب با ایجاد تحول و پیشرفت در حوزه مد و فشن، مهارت‌های خود را به روز کنند.

یک آرایشگر به شیوه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. از جمله متداول‌ترین شیوه همکاری یک آرایشگر با سالن‌های زیبایی، امضای قرارداد استخدام آرایشگر (برای مطالعه روی لینک بزنید) و قرارداد درصدی آرایشگاه (برای مطالعه روی لینک بزنید) است.

شرح وظایف آرایشگر بانوان و آقایان

از جمله وظایف آرایشگر بانوان و آقایان به صورت خلاصه و کلی شامل موارد زیر است:

  1. تعیین وقت و ثبت اطلاعات مشتریان آرایشگاه؛
  2. خرید مواد لازم برای آرایشگاه؛
  3. رنگ و مش کردن موها؛
  4. انجام اقداماتی نظیر شستشو و کوتاه کردن، سشوار کشیدن، حالت دادن موها؛
  5. رعایت نکات بهداشتی؛
  6. مشاوره در زمینه مشکلات پوست و مو؛
  7. ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان آرایشگاه و در نتیجه، جلب اعتماد آن‌ها.

وظایف آرایشگر زنانه به صورت اختصاصی

از جمله مسئولیت‌هایی که آرایشگران بانوان بر عهده دارند را می‌توان موارد زیر برشمرد:

  1. کوتاه یا رنگ کردن مو؛
  2. تتو و اصلاح ابرو، صورت و پاکسازی پوست؛
  3. کاشت و طراحی ناخن‌؛
  4. حالت دادن موها به صورت فر یا صاف؛
  5. گریم عروس، ماسک صورت و انجام انواع میکاپ.

چه عواملی می‌تواند شما را به یک آرایشگر موفق تبدیل کند؟

افرادی که می‌خواهند در حرفه آرایشگری به موفقیت‌های دلخواه خود برسند، باید همواره مواردی نظیر توانایی ایجاد ارتباط موثر و سازنده با مشتریان، رعایت نکات بهداشتی، خلاقیت و نوآوری در حرفه خود، شاد و با انگیزه بودن، تسلط کافی به مهارت‌های روز را در نظر داشته باشند. به عبارت دیگر، موفقیت در شغل آرایشگری تا حد زیادی مستلزم آشنایی کامل با دانش‌های تخصصی این حرفه و همچنین مهارت‌های فردی و اجتماعی است که در واقع، آرایشگران باید در مواجه با مشتریان خود در نظر داشته باشند. با این حال، برخی از قابلیت‌‎های مهم شغل آرایشگری عبارتند از:

  1. توانایی برقرار کردن ارتباط و در نهایت جذب مشتریان؛
  2. به کارگیری خلاقیت و نوآوری در حالت دادن موها و انجام میکاپ؛
  3. تسلط کافی به روش‌ و مدل‌های جدید مو و چهره آرایی؛
  4. آشنایی با نکات ایمنی و بهداشتی محیط آرایشگاه؛
  5. توانایی ارائه خدمات مطلوب و مناسب به مشتریان آرایشگاه؛
  6. مهارت در مدیریت زمان و برخورداری از سرعت عمل بالا در انجام وظایف؛
  7. داشتن روحیه منعطف و صبور.

چگونه می‌‎توان به حرفه آرایشگری وارد شد؟

نحوه ورود به شغل آرایشگری برای افراد علاقمند به این حرفه تقریبا راحت است. علاقه‌مندان می‌توانند در صورت تمایل به فعالیت حرفه‌ای در شغل آرایشگری، مهارت‌های لازم آن را به روش تجربی و کارآموزی کسب کنند.

ضمن اینکه دریافت قابلیت‌های تخصصی حرفه آرایشگری به صورت آکادمیک از طریق دانشگاه‌های علمی کاربردی یا آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای نیز امکان‌ پذیر است.

علاقه‌مندان بعد از اینکه دوره‌های آموزشی لازم حرفه آرایشگری را سپری کردند، با شرکت در آزمون‌های وزارت کار و اخذ گواهی معتبر فنی و حرفه‌ای می‌توانند به صورت رسمی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند.

با این توضیحات، شرایط مورد نیاز حرفه آرایشگری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. داشتن مدرک دیپلم؛
  2. داشتن مدارک کاردانی مورد تایید سازمان‌های ذیربط؛
  3. توانایی ایستادن طولانی مدت و به طور کلی توانایی و قدرت جسمانی؛
  4. اخذ مجوز‌های مورد نیاز شغل آرایشگری.

از جمله قراردادهایی که می‌تواند برای شروع کار یک کارآموز آرایشگری مناسب باشد، قرارداد کارآموزی آرایشگاه (روی لینک بزنید) است که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. لازم است که کارفرمایان و علاقه‌مندان به گذراندن دوره کارآموزی در آرایشگاه، این مقاله را مطالعه کنند.

چالش‌های معمول برای یک آرایشگر

آرایشگری همانند بسیاری از مشاغل دیگر، دارای سختی‌ها و مشکلاتی است که افراد فعال در آن، به صورت مستمر با آن‌ها مواجه می‌شوند. از جمله این چالش‌ها عبارتند از:

  1. مشکلات تنفسی و حساسیت پوستی، به دلیل تماس پیوسته با مواد آرایشی و رنگ مو؛
  2. دردهای عضلانی و جسمی ناشی از ایستادن مداوم؛
  3. مواجه شدن با افراد و سلایق گوناگون.

بازار کار و میزان حقوق برای این شغل

شغل آرایشگری با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد، همواره از بازار کار خوبی برخوردار است. بنابراین اگر قصد دارید در حرفه آرایشگری فعالیت کنید این امکان برای شما فراهم است که به محض کسب مهارت‌ها و مدارک لازم آن، ابتدا به عنوان کارآموز در آرایشگاه‌های مختلف مشغول شوید.

اگر برای راه‌ اندازی یک آرایشگاه یا آموزشگاه سرمایه کافی دارید، این شرایط نیز برای شما وجود دارد که به صورت مستقل فعالیت کنید. اگر آرایشگران به دانش و مهارت این حرفه کاملا مسلط باشند از بازار کار خوبی برخوردار خواهند بود.

آرایشگری از جمله مشاغلی محسوب می‌شود که افراد به محض کسب مهارت‌های مورد نیاز آن می‌‎توانند به سرعت وارد بازار کار شوند.

میزان حقوق و درآمد برای شاغلین در این حرفه متفاوت است و در اصل تا حد زیادی به توانایی‌، قابلیت‌ها، تجربه، تخصص و همچنین میزان رضایت مشتریان آن‌ها بستگی دارد. با این وجود، می‌توان گفت این متخصصان در مجموع درآمدی مناسب و ایده آل دارند.

میزان درآمد در این شغل برای آرایشگرانی که به صورت مستقل کار می‌کنند یا اشخاصی که آموزشگاه‌ راه اندازی کرده‌اند نیز، به مراتب بیشتر خواهد بود.

این نکات حقوقی را در نظر داشته باشید!

قرارداد کار میان آرایشگر و کارفرما با توجه به موقت، دائم یا به صورت کارآموز بودن آن، دارای ویژگی‌های خاص است. مطابق با نوع قرارداد، باید اطلاعات شخصی طرفین، میزان تجربه، سوابق کاری، ساعات حضور در آرایشگاه و همچنین حقوق معین آرایشگر در قرارداد قید شود.

بنابراین، آگاهی از مسائل حقوقی برای هر دو طرف قرارداد بسیار دارای اهمیت است. بر این اساس، در صورت تمایل، این امکان برای شما وجود دارد که در وب سایت رکلا که مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است، از خدماتی نظیر مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی برخوردار شوید.

اگر درباره مطالب فوق، پرسشی دارید آن را در بخش نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد استخدام آرایشگر

رابطه استخدامی خود با آرایشگر را با استفاده از این نمونه قرارداد مکتوب کنید.

نمونه قرارداد استخدام آرایشگر
دریافت نمونه قرارداد استخدام آرایشگر

قراردادهای سالن زیبایی

فرم‌ قرارداد‌های مورد نیاز در سالن‌های زیبایی را از اینجا بگیرید.

نمونه قراردادهای سالن زیبایی
دریافت نمونه قراردادهای سالن زیبایی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فاطمه جعفری
thumb_up_alt
برای آموزش دوره مقدماتی آرایشگاه ابزار مورد نیاز با کار آموز است یا مربی؟
16:49
02 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر واقعا قصد دارید آموزش ببینید و شخصی که شما را آموزش می‌دهد از شما، انجام کار برای مشتریان خود را نمی‌خواهد، اینکه چه کسی ابزار را تهیه کند به توافق طرفین بستگی خواهد داشت.
08:00
03 شهریور 1401