نمونه قرارداد پیمانکاری گلخانه و نکاتی که همه ما به دانستن آن احتیاج داریم!

-
بروزرسانی:1402/03/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد احداث گلخانه

قرارداد احداث گلخانه در سال‌های اخیر مورد توجه اشخاص زیادی قرار گرفته است. این قرارداد، یک نوع قرارداد پیمانکاری است. نیاز گسترده به ساخت گلخانه برای رشد و پرورش گیاهان زینتی ، گیاهان فصلی و درختچه‌های متنوع اغلب باعث تنظیم قرارداد میان کارفرما و پیمانکار می‌شود. این قرارداد در راستای ماده 10 قانون مدنی اعتبار یافته است که با توجه به این نکته مهم، کارفرما و پیمانکار می‌توانند قبل از نوشتن قرارداد پیمانکاری گلخانه ، در مورد شرایط و تعهداتی که از طرف دیگر مطالبه می‌کنند به طور کامل توافق کنند.

طرفین می‌توانند در خصوص تمام بندهای نمونه قرارداد احداث گلخانه با یکدیگر توافق کنند و باید به یک نکته مهم توجه شود: اراده و قصد و توافق طرفین که مبنای تکمیل قرارداد است، تا جایی از حمایت قانونی برخوردار خواهد بود که مخالف اصول حاکم و چارچوب قانونی نباشد. در این صورت قانون نیز از قرارداد ساخت گلخانه شما حمایت خواهد کرد. قانون گذار برای این قرارداد الگو و شکل خاصی تعیین نکرده است، اما با توجه به اینکه تنظیم فرم قرارداد ساخت گلخانه و سایر قراردادهای پیمانکاری، بسیار تکرار شده است، یک شکل منسجم و مقبول، به خود گرفته است.

از طرفین انتظار می‌رود نمونه قرارداد احداث گلخانه را مطابق با آن فرم پیش ببرند. طبق جملات قبل، متن قرارداد پیمانکاری گلخانه موارد زیر را شامل می‌شود:

عنوان قرارداد: طرفین می‌توانند نمونه قرارداد پیمانکاری گلخانه را به صورت سند رسمی یا دست نویس تنظیم کنند. سند رسمی با حضور یکی از مامورین ثبت یا با ثبت در دفاتر اسناد رسمی شکل می‌گیرد و منظور از قرارداد دست نویس، این است که طرفین میان شخصا نمونه قرارداد احداث گلخانه را بنویسند. در هر صورت توجه داشته باشید که عنوان قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه باید مطابقت کلی با قصد و اراده هر دو طرف داشته باشد.

حکمیت و مرجع حل اختلاف این قرارداد چیست؟

طرفین می‌توانند در زمان تنظیم متن قرارداد پیمانکاری گلخانه مرجعی را جهت طرح دعاوی مربوط به قرارداد خود تعیین کنند. این مرجع می‌تواند دادگاه یا در صورتی که بخواهید در زمان رسیدگی صرفه جویی کنید، داوری باشد اما اگر مرجعی را تعیین نکنید، برای طرح شکایت می‌توانید به دادگاه محل گلخانه مراجعه کنید. البته اگر طرفین در ضمن نمونه قرارداد احداث گلخانه مبلغ خسارت احتمالی را نیز تعیین کرده باشند، چه دادگاه و چه داوری نمی‌تواند مبلغ دیگری را به خسارت تخصیص دهد.

موضوع قرارداد پیمانکاری گلخانه

با توجه به عنوان قید شده، موضوع قرارداد نیز احداث یک گلخانه توسط پیمانکار است، که این عنوان، تعهدات هر دو طرف را تا حدود زیادی مشخص می‌کند. برای مثال از تعهدات کارفرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کسب مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و دریافت پروانه تاسیس.
  2. ارائه نقشه مورد نظر خود به پیمانکار، برای اجرای درست آن.
  3. پرداخت تمام هزینه‌های لازم مربوط به نمونه قرارداد احداث گلخانه در زمان های مورد نیاز. علاوه بر کارفرما، پیمانکار نیز موظف است به تعهدات خود عمل کند برای مثال:
  • کسب آگاهی کافی از انتظارات کارفرما و ارائه اطلاعات مورد نیاز که به او برای تصمیم گیری کمک می‌کند.
  • استفاده نکردن از سازه‌های نامرغوب و دست چندم که توان مقابله در برابر باد، طوفان، باران و سایر شرایط آب و هوایی را ندارند.
  • ایجاد تهویه مناسب برای پروژه.
  • پیمانکار موظف است جدول زمانی را طبق توافق با کارفرما پیش ببرد. اگر پیمانکار به هر دلیلی نتواند آن را در زمان تعیین شده تحویل دهد، موظف است آن را زودتر به کارفرما اطلاع دهد. کارفرما می‌تواند این امر را از او نپذیرد.
  • ممکن است کارفرما از او بخواهد که بخشی از سازه یا دستگاهی خاص مناسب با گلخانه را از خارج کشور تهیه کند. گاهی به دلایل مختلف، امکان ورود کالا وجود ندارد. در این صورت پیمانکار موظف است، این امر را با مستندات به اطلاع کارفرما برساند که او بتواند در خصوص تامین آن‌‌ها از راه دیگری تصمیم گیری کند.

وجه قرارداد احداث گلخانه

طرفین قرارداد ساخت گلخانه می‌توانند وجه آن را به صورت نقد یا اقساطی پرداخت کنند. البته معمولا روش انتخابی، پرداخت طی اقساط است. در این حالت کارفرما می‌تواند وجه نمونه قرارداد احداث گلخانه را برای مثال طی سه قسط پرداخت کند، قسط اول به عنوان پیش پرداخت، قسط دوم در حین انجام نمونه قرارداد احداث گلخانه و قسط آخر پس از اتمام کار. در صورتی که وجه قرارداد را به صورت نقد پرداخت می‌کنید، ذکر مبلغ، تاریخ و نحوه پرداخت اعم از ارز رایج، پرداخت توسط کارت خوان و غیره کافی است. اگر روش انتخابی شما برای پرداخت، اقساط است. تعداد اقساط، مبلغ هر قسط و تاریخ پرداخت را در متن قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه بنویسید. ممکن است بخواهید از چک استفاده کنید، در این حالت حتما شماره آن را نیز در متن قرارداد بنویسید.

ضمانت حسن انجام کار

گاهی طرفین قرارداد برای اینکه بتوانند یکدیگر را ملزم به انجام صحیح و کامل قرارداد کنند، وجهی را به نام وجه التزام در قرارداد پیش بینی می‌کنند. برای مثال کارفرما می‌تواند مبلغ ده میلیون تومان را برای پیمانکار تعیین کند. در صورتی که پیمانکار نتواند موضوع متن قرارداد پیمانکاری گلخانه را طی زمان توافق شده، تکمیل کند و تحویل دهد، کارفرما حق دارد مبلغ آن را از او مطالبه کند. البته راه دیگری نیز برای الزام طرف مقابل برای انجام تعهداتش وجود دارد.‌ در این صورت می‌توانید با مراجعه به مرجع قضایی بخواهید که الزام به انجام تعهد محقق شود. در صورتی که باز هم پیمانکار از انجام تعهدات خود سرپیچی کند، کارفرما می‌تواند به هزینه او با پیمانکار دیگری نمونه قرارداد احداث گلخانه را امضا کند.

مدت قرارداد احداث گلخانه

بازه‌ زمانی که طرفین تحت عنوانِ آغاز و پایان قرارداد تعیین می‌کنند، شروع و خاتمه الزامی تعهدات را نشان می‌دهد. مدت قرارداد یک امر لازم است و هر قرارداد پیمانکاری به این شرط نیاز دارد.

پایان دادن به قرارداد احداث گلخانه

با توجه به این که قرارداد حاصل دو اراده و رضایت کامل طرفین است، امکان فسخ یک جانبه آن از سوی یکی از اعضا به تنهایی امکان ندارد. طرفین می‌تواند با یکدیگر توافق کنند و قرارداد احداث گلخانه را از اعتبار خارج کنند. این عمل در اصطلاح حقوقی اقاله نام دارد. البته علاوه بر روش قبل، گاهی نمونه قرارداد احداث گلخانه در اثر موارد زیر نیز از اعتبار خارج می‌شود:

  1. انحلال شرکت پیمانکار
  2. انحلال شرکت کارفرما
  3. فوت پیمانکار
  4. در صورت پایان یافتن مدت قرارداد؛ البته به شرطی که آن را به صورت ضمنی یا تلویحی تمدید نکرده باشند.

طرفین می‌توانند شروط دیگری نیز، جهت فسخ قرارداد قرار دهند. برای مثال، ممکن است کارفرما شرط کند که در صورت تاخیر سه روزه در شروع انجام تعهدات توسط پیمانکار، کارفرما حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

پیشنهاد ما

با توجه به اهمیت این قرارداد و مبالغ بالایی که در این نوع همکاری صرف می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. توصیه می‌کنیم روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و سفارش خود را ثبت کنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است. برای دریافت این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

شما این امکان را خواهید داشت که با حضور در رکلا، از خدمات حقوقی دیگری همچون خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. برای استفاده از این سرویس نیز کافی است که درخواستتان را در صفحه مربوط به آن ثبت کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد پیمانکاری ساخت گلخانه
دانلود قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات