نمونه قرارداد استخدام گرافیست و نکات مهم متن این قرارداد

نویسنده:مبینا آریان
-
بروزرسانی:1401/10/29
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام گرافیست

قرارداد استخدام گرافیست یکی از انواع قرارداد کار است که طبق قانون کار میان کارفرما و گرافیست یا نماینده قانونی ایشان منعقد می‌شود. این قرارداد ممکن است به قرارداد کار موقت یا دائمی باشد. این نوع از قرارداد صرفاً برای امر مشخصی تشکیل می‌شود و با انجام شدن آن، قرارداد خاتمه می‌یابد. گرافیک در واقع هنر منتقل کردن یک پیام از طریق تصویر به مخاطب است که توسط گرافیست انجام می‌شود. گرافیک، حیطه‌ها و تخصص‌های مختلفی مانند ارتباط بصری، تصویرسازی و گرافیک محیطی دارد که با ایده‌های خلاقانه و مناسب گرافیست و باتوجه به نیاز کار انجام می‌شود.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست چیست؟

نمونه قرارداد استخدام گرافیست، متن مکتوبی است که میان کارفرما و گرافیست تنظیم می‌شود. در این قرارداد تمامی مسئولیت‌ها، وظایف گرافیست و تعهدات کارفرما به خوبی قید شده و درواقع، این قرارداد یک سند معتبر، برای ارائه به مراجع قضائی است.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست از نگاه قانون

این قرارداد یک قرارداد کار است. تعریف قرارداد کار در ماده 7 قانون کار به‌وضوح آورده شده است. تعریف قرارداد کار به شرح ذیل است:

قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما، کار انجام می‌دهد.

انواع نمونه قرارداد استخدام گرافیست

قراردادهای گرافیست را می‌توان از نظر زمان انجام کار به چند دسته تقسیم کرد. برای مثال:

  1. استخدام گرافیست به‌صورت پاره وقت
  2. استخدام گرافیست به‌صورت تمام وقت
  3. استخدام گرافیست به‌صورت پروژه‌ای
  4. اسنخدام گرافیست برای مدت زمان معین

نحوه نوشتن نمونه قرارداد استخدام گرافیست

برای تنظیم این قرارداد باید به نکات زیادی توجه شود. سعی می‌کنم نکات مهم این قرارداد را در ادامه بررسی کنیم:

اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد

طرفین قرارداد می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند. شخص حقیقی مثل من و شما، شخص حقوقی مانند سایر شرکت‌ها، مؤسسه‌های حقوقی و …. است. ثبت اطلاعات دقیق شخص حقیقی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه، نشانی و تلفن ضروری است و برای شخص حقیقی، اطلاعاتی نام شرکت، شماره ثبت آن، کد اقتصادی، نشانی و تلفن نوشته می‌شود.

نوع قرارداد

نوع قرارداد باید ذکر شود. برای مثال، قرارداد ممکن است به صورت دائم یا موقت یا به صورت پروژه‌ای باشد. در قرارداد استخدام گرافیست، ممکن است که طرفین برای بازه زمانی کوتاه مدت یا بلند مدت با یکدیگر قرارداد امضا کنند یا اینکه قرارداد آن‌ها به صورت ساعتی یا تمام وقت باشد. در هر صورت، به طور کلی این قرارداد از قانون کار تبعیت می‌کند اما طرفین این امکان را دارند که در چهارچوب این قانون، به شیوه‌های متفاوتی با یکدیگر قرارداد امضا کنند.

مدت قرارداد

در این بخش از قرارداد، مدت دقیق کار را می‌نویسیم. البته قراردادهای کار می‌تواند به صورت دائمی نیز تنظیم شود. اما معمولاً این قراردادها برای مدت مشخص نوشته می‌شود. لازم به ذکر است که در قرارداد کار معین نیز، مدت وجود دارد. در این نوع از قراردادها، با فرض انجام کار و تمام شدن آن پیش از پایان مدت قرارداد نیز قرارداد خاتمه پیدا می‌کند.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد، طراحی گرافیک توسط گرافیست در ابعاد، زمان و رنگ‌بندی‌هایی است که توسط کارفرما تعیین می‌شود.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست

ساعت انجام کار در قرارداد استخدام گرافیست

میزان کار روزانه حداکثر 7 ساعت 20 دقیقه است. البته کارفرما و کارمند می‌توانند به مدتی کمتر نیز توافق کنند. ضمن اینکه، در صورت کار بیشتر از این مقدار، اضافه کاری محاسبه خواهد شد.

محل انجام فعالیت گرافیست

معمولاً کارفرما، محل کار خود را به عنوان محل اجرای قرارداد تعیین می‌کند و گرافیست موظف است در آن محل حاضر شود. این یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری است.

حق الزحمه در نمونه قرارداد استخدام گرافیست

حق الزحمه یا مزد گرافیست مانند دیگر مشاغل طبق قانون کار، هر ساله باتوجه به نرخ تورم مشخص می‌شود. البته طرفین می‌توانند برای حق الزحمه بیشتر نیز توافق کنند. درآمد و حقوق گرافیست باتوجه به تجربه و سابقه کاری ایشان متفاوت است؛ اما طرفین در قرارداد استخدام گرافیست می‌توانند با هر مبلغی توافق کنند. به شرط آنکه، حداقل حقوق اداره کار رعایت شود.

در قرارداد استخدام گرافیست نحوه پرداخت حقوق مشخص می‌شود. پرداخت از سه طریق ذیل امکان‌پذیر است:

  1. به صورت سند پرداخت (مانند چک) که کمتر انجام می‌شود.
  2. انتقال وجه کارت به کارت
  3. پرداخت وجه نقد

توصیه می‌کنیم پرداخت وجه قرارداد به صورت وجه نقد انجام نشود. زیرا اثبات پرداخت وجه در چنین حالتی دشوار است و ممکن است نتوانید پرداختی‌های خود را گرافیست را اثبات کنید.

مزایای نمونه قرارداد استخدام گرافیست

عیدی و پاداش سالانه و حق سنوات مانند حق اولاد، حق مسکن، مرخصی با حقوق یا مزایای پایان کار از دیگر مواردی هست که در قرارداد بیان می‌شود. اگر گرافیست کمتر از یک سال با کارفرما همکاری کرده باشد؛ میزان عیدی و پاداش به نسبت فعالیت ایشان محاسبه خواهد شد.

بیمه در نمونه قرارداد استخدام گرافیست

کارفرما طبق ماده 148 قانون کار موظف است که حق بیمه کارگر را بپردازد. حتی اگر نوع قرارداد موقت یا آموزشی باشد. مساله بیمه یکی از مسائل بسیار مهم قانون کار است. البته امروزه قراردادهایی مانند قرارداد پیمانکاری تک نفره نیز وجود دارد که یک نوع قرارداد کار بدون بیمه است.

اگر گروهی از کارفرمایان هستید که حق بیمه کارگر را به صورت نقدی به خود ایشان پرداخت می‌کنید، لطفا از همین ماه، این فرایند را متوقف کنید. زیرا چنین کاری برای شما جریمه اداره کار را به همراه دارد. اثبات پرداخت به کارگر بسیار دشوار است و شما با این کار، جریمه را به جان می‌خرید!

حل اختلاف در نمونه قرارداد استخدام گرافیست

مرجع حل اختلاف قرارداد استخدام گرافیست ، اداره کار است. بنابراین طرفین نمی‌توانند مرجع دیگری را انتخاب کنند. پس اگر طرفین، داور یا دادگاه را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند تاثیری ندارد و باز هم باید به اداره کار مراجعه شود زیرا قانون کار در این مورد قابل توافق نیست.

تمدید قرارداد

تمدید قرارداد با توافق طرفین مجاز است و این قرارداد قابل تمدید است. پس در خصوص قرارداد استخدام گرافیست هیچ محدودیتی وجود ندارد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این نمونه قرارداد را به صورت کامل و دقیق تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

اگر می‌خواهید با یک گرافیست مطابق با شرایط و آیین نامه شرکت خود یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید و مسئولیت نوشتن قرارداد مورد نظر خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

از طرف دیگر، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، می‌تواند به بسیاری از سوالات حقوقی شما در خصوص این قرارداد پاسخ دهد.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد استخدام گرافیست
دانلود نمونه قرارداد استخدام گرافیست
مبینا آریان
«مبینا آریان» فارغ التحصیل رشته حقوق و کارشناس حقوقی و به مباحث مرتبط با قراردادها و سایر امور حقوقی علاقه مند است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات