نکات فروش طلا و نکات مهم در فروش طلای دست دوم (بررسی جامع نقل و انتقال طلا)

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/11/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات فروش طلا

طلا از گذشته تا به امروز، به عنوان یک فلز ارزشمند شناخته شده است. در گذشته از طلا برای ساخت جواهرات و ضرب سکه استفاده می‌شد. هم اکنون نیز طلا فلز با ارزش و گران‌بهایی است که برای ساخت سکه و زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، طلا تا پیش از جنگ جهانی دوم، پشتوانه‌ای برای چاپ اسکناس بود. از گذشته تا کنون، نقل و انتقال مالکیت جواهرات نو و دسته دوم در میان مردم ایران بسیار رواج یافته است. داد و ستد طلا با توجه به رشد روز افزون نرخ تورم یکی از پرسود‌ترین و در عین حال کم‌خطرترین روش سرمایه گذاری محسوب می‌شود. شخصی که قصد انتقال مالکیت جواهرات خودش را دارد؛ باید با نکات فروش طلا آشنایی داشته باشد. قراردادی که در این شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد، در واقع یک نوع از قرارداد بیع کالا است.

نا آشنایی با نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت جواهرات باعث تحمیل ضرر و زیان‌های مالی و غیر مالی بسیار زیادی به انتقال دهنده می‌شود. تعداد زیادی از افراد سود جو و متقلب در کمین فروشندگانی هستند که به نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت طلا آشنایی ندارند. آشنایی با نکات قانونی مربوط به نقل و انتقال مالکیت جواهرات باعث می‌شود که انتقال دهنده همه جوانب را بررسی کند و پس آن تصمیم به فروش بگیرد.

لازم به ذکر است که امروزه علاوه بر فروش طلا، قراردادهایی چون؛ قرارداد ضمانت طلا و قرارداد ودیعه طلا علاقه‌مندان و کاربرد زیادی دارند. به همین دلیل درباره این قراردادها نیز مقالاتی را در مجله حقوقی رکلا منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چرا بررسی فاکتور باید به عنوان یکی از نکات فروش طلا در نظر گرفته شود؟

فاکتور در واقع، سندی قانونی و معتبر است که نام مالک جواهرات در آن نوشته می‌شود. از نظر قانونی، فردی به عنوان مالک جواهرات شناخته خواهد شد که نام او در فاکتور نوشته شده باشد. بنابراین، شخصی که می‌خواهد نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کند؛ باید فاکتور طلا و جواهرات را در اختیار داشته باشد. نداشتن فاکتور می‌تواند این شبهه را ایجاد کند که انتقال دهنده، مالک واقعی جواهرات نیست و آن را یافته یا سرقت کرده است. داشتن فاکتور تنها راه مطمئنی است که مسروقه نبودن جواهرات و مالکیت انتقال دهنده آن را به اثبات می‌رساند.

با توجه به ماده 662 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، نقل و انتقال اموال مسروقه جرم است و ضمانت اجرای کیفری دارد.

نقل و انتقال مالکیت جواهرات مسروقه نیز جرم است و ضمانت اجرای کیفری دارد. انتقال‌گیرنده جواهرات مسروقه نیز به عنوان مالخر شناخته می‌شود. اگر اثبات شود که خریدار از مسروقه بودن جواهرات اطلاع داشته است به حبس از 6 ماه تا 3 سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد.

نقل و انتقال جواهراتی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند نیز ممنوع و غیر قانونی است.

اگر فاکتور طلا و جواهرات گم شود یا از بین برود باید فاکتور المثنی از زرگر گرفته شود. بنابراین، فروشنده تا زمانی که فاکتور المثنی را از زرگر دریافت نکرده است نباید نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کند.

نحوه تعیین قیمت ؛ یکی از مهم‎‌ترین نکات فروش طلا

یکی از نکات مهم در فروش طلای دست دوم ، شیوه تعیین بهایی است که باید بابت آن پرداخت شود. انتقال گیرنده باید ابتدا جواهرات را وزن و قیمت کلی آن را مشخص کند. بهای کلی جواهراتی که فروخته می‌شود باید با توجه به گرم، مالیات ارزش افزوده و اجرت آن‌ها مشخص شود. به صورت کلی می‌توان گفت که بازار جواهرات بسیار پر نوسان است. بهای کلی جواهرات نیز باید با توجه به قیمت روز تعیین شود.

انتقال دهنده و انتقال گیرنده می‌توانند در خصوص پرداخت مبلغ مشخصی با یکدیگر توافق کنند. در این حالت، بهای کلی جواهراتی که فروخته شده است با توجه به توافق میان طرفین مشخص می‌شود. انتقال دهنده و انتقال گیرنده در هنگام تعیین بهای کلی جواهرات باید به قیمت روز طلا، عیار و گرم آن توجه کنند. بنابراین، کسب اطلاع انتقال دهنده از قیمت روز طلا، یکی از نکات مهم در فروش طلای دست دوم است.

آیا انتقال دهنده و انتقال گیرنده در خصوص پرداخت اقساطی بهای جواهرات می‌توانند با یکدیگر توافق کنند؟

یکی از مهم‌ترین نکات مهم در فروش طلای دست دوم ، تعیین نحوه پرداخت بهای آن است. علی‌الاصول، بهای جواهراتی که فروخته می‌شوند باید به صورت نقدی پرداخت شود اما انتقال دهنده و انتقال گیرنده می‌توانند در خصوص پرداخت اقساطی بها نیز با یکدیگر توافق کنند.

با توجه به نوسانات بازار جواهرات، انتقال دهنده می‌تواند بهای جواهراتی که به صورت اقساطی فروخته است را بیشتر از قیمت فروش نقد آن‌ها تعیین کند. انتقال دهنده برای تضمین پرداخت به موقع اقساط می‌تواند از انتقال گیرنده ضمانت بگیرد.

نکات مهم در فروش طلای ورثه‌ای چییست؟

مالکیت اموال منقول و غیر منقول انسان‌ها پس از فوت، به وراث آن‌ها واگذار می‌شود. در اصطلاح حقوق مدنی به اموال منقول و غیر منقول متوفی، تَرَکِه می‌گویند. جواهرات متعلق به متوفی نیز ترکه او محسوب می‌شوند و به ارث می‌رسند. مالکیت جواهرات متوفی به وراث او منقل می‌شود. وراث متوفی در صورتی می‌توانند نسبت نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کنند که انحصار وراثت کرده باشند. رضایت تمام وراث نیز یکی دیگر از نکات مهم در فروش طلا مورثی است. بنابراین، تمام وراث باید رضایت خودشان را نسبت به نقل و انتقال مالکیت طلای مورثی اعلام کنند. وراث متوفی در هنگام نقل و انتقال مالکیت جواهرات متوفی باید گواهی انحصار وراثت را به خریدار نشان بدهند.

اکر یکی از وارث به نمایندگی از سایرین می‌خواهد نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات مورثی اقدام کند باید وکالت نامه رسمی داشته باشد. در وکالت نامه رسمی باید اختیار نقل و انتقال مالکیت جواهرات مورثی به وارث مذکور داده شود.

بررسی و احراز هویت انتقال دهنده ؛ یکی از نکات مهم در فروش طلا

یکی از نکات مهم هنگام فروش طلا ، بررسی و احراز هویت انتقال دهنده است. همانطور که در مطالب بالا نیز توضیح دادیم، انتقال دهنده باید مالک قانونی جواهرات باشد. شخصی به عنوان مالک قانونی جواهرات شناخته می‌شود که نام او در فاکتور نوشته شده باشد. مشخصات هویتی فروشنده باید با اطلاعاتی که در فاکتور نوشته شده است، مطابقت داشته باشد.

انتقال گیرنده در هنگام نقل و انتقال مالکیت جواهرات باید مدارک شناسایی خودش را به خریدار تحویل بدهد. خریدار برای احراز مالکیت انتقال دهنده باید مدارک شناسایی او را با فاکتور جواهرات مطابقت دهد. انتقال گیرنده در صورتی می‌تواند جواهرات را از فروشنده خریداری کند که مدارک شناسایی او با اطلاعات نوشته شده در فاکتور مطابقت داشته باشد.

امکان تصرف انتقال دهنده بر طلا و جواهرات از نکات مهم هنگام فروش طلا

انتقال دهنده در صورتی می‌تواند نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کند که از اهلیت و شایستگی قانونی لازم بهره‌مند باشد. شخصی که از تصرف در اموال خود ممنوع شده است، در واقع شخصی است که از اهلیت و شایستگی قانونی برخوردار نیست. این اشخاص حق دخالت و تصرف در اموال و حقوق مالی خود را ندارند. اشخاص زیر به همین دلیل، نمی‌توانند نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کنند:

  1. افراد کمتر از 18 سال: کودکان و نوجونان کمتر از 18 سال، غیر رشید هستند و اجازه دخالت و تصرف در اموال و حقوق مالی خودشان را ندارند. بنابراین، کودکان و نوجونان کمر از 18 سال نمی‌توانند نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کنند حتی اگر نام آن‌ها در فاکتور نوشته شده باشد.
  2. افرادی که دچار زوال عقلی شده‌اند: افرادی که قوای فکری و مغزی آن‌ها مختل شده است نیز از دخالت و تصرف در اموال و حقوق مالی خودشان ممنوع هستند. بنابراین افرادی که دچار زوال عقلی شده‌اند نیز نمی‌توانند نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کنند حتی اگر نام آن‌ها در فاکتور نوشته شده باشد.
  3. محکومین دادگاه: برخی از محکومین به موجب حکم دادگاه از تصرف در اموال و حقوق مالی خودشان ممنوع می‌شوند. اشخاصی که به موجب حکم دادگاه از تصرف در اموال و حقوق مالی خودشان ممنوع شده‌اند نیز نمی‌توانند نسبت به نقل و انتقال مالکیت جواهرات اقدام کنند حتی در موردی که نام آن‌ها در فاکتور نوشته شده باشد.

به یاد داشته باشیم که:

لازم است به یاد داشته باشیم که به کارگیری این نکات کاربردی و مهم در هنگام تنظیم و امضای قرارداد مرتبط به آن، بسیار کارآمد و موثر خواهد بود. علاوه براین، اعمال این نکات در قرارداد، به تجربه، تخصص و آگاهی حقوقی نیاز دارد. به همین روی، مناسب است که تنظیم قرارداد را به مشاوران حقوقی، وکلا و اشخاص متخصص در این حوزه واگذار کنید.

نکته مهم دیگر این است که چنانچه قرارداد آماده‌ای را در اختیار شما گذاشتند یا در مذاکرات، مطالبی بیان شد که از ماهیت آن اطلاعات دقیقی در اختیار نداشتید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. این خدمات به شما کمک می‌کند که اطلاعات دقیقی درباره قرارداد مورد نظر خود کسب کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات