قرارداد ضمانت طلا را چگونه بنویسیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ضمانت طلا

قرارداد ضمانت طلا یک شیوه بسیار متداول در انجام معاملات است که امروزه به تکرر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه از توافق، به طور معمول در معاملات میان اشخاص خصوصی متداول است. به این صورت که برای خرید یک کالا به صورت اقساطی، شما می‌توانید طلا را به عنوان ضمانت قرار دهید. این قرارداد یک نوع قرارداد ضمانت است.

طلا یک کالای بسیار ارزشمند است و اشخاص بسیار زیادی از طلا به عنوان یک نوع سرمایه نام می‌برند. به دلیل افزایش ارزش طلا ، اشخاص ترجیح می‌دهند پول خود را به طلا تبدیل کنند. طلا از زمان‌های گذشته دارای ارزش بوده است و به همین دلیل بازار معاملات آن همیشه فعال است. زمانی که شما طلایی را در اختیار دارید، می‌توانید مطمئن باشید که در صورت لزوم می‌توانید آن را معامله کنید و طلا را به سرمایه نقدی تبدیل کنید. البته با این اقدام از این مساله نیز مطمئن خواهید بود که ارزش دارایی شما دچار رکود یا کاهش چشمگیری نمی‌شود.

به دلیل همین ویژگی‌ها است که صاحبان کالا و مغازه داران نیز طلا را به عنوان یک کالای با ارزش می‌پذیرند و آن را بابت ضمانتی برای انجام تعهدات طرف دیگر قرارداد در نظر می‌گیرند. در این مقاله به صورت اختصاصی درباره قرارداد ضمانت طلا توضیح می‌دهیم.

ماهیت قرارداد ضمانت طلا

صحبت‌ها در خصوص ماهیت این قرارداد به موارد متعددی اشاره می‌کند. اگرچه عنوانی که برای این شیوه از توافق در نظر گرفته شده است، عنوان قرارداد ضمانت طلا است اما در اکثر مواقع، اینطور مشاهده می‌شود که گویی با یک قرارداد رهن مواجه هستیم.

در توضیح قرارداد ضمانت، اینطور در قانون مدنی آمده است که این قرارداد در واقع توافقی است که به واسطه آن، شخصی، دیون و بدهی که بر ذمه شخص دیگری باشد را به عهده می‌گیرد. این درحالی است که در شرایط ضمانت طلا، چیزی که تسویه حساب را ضمانت می‌کند در واقع طلا است. در حقیقت میان طرفین اینطور توافق می‌شود که اگر مدیون نتواند دیون خود را در زمانی که معین شده است تسویه کند، طرف دیگر قرارداد می‌تواند از طلاهایی که بابت ضمانت نزد او گذاشته شده است، به میزان دیون خود بردارد. این شیوه از توافق را به جهت گرو گذاشتن طلا، می‌توانیم نوعی رهن در نظر بگیریم.

به همین دلیل اینطور بیان می‌شود که ضمانتی که در عنوان این قرارداد آمده است، در واقع تعهد یا ضمانت حسن عمل به تعهدات قرارداد است که با قرارداد ضمانت در قانون مدنی تفاوت‌هایی دارد.

البته در شرایطی نیز این قرارداد می‌تواند زیر مجموعه‌ای از قرارداد ضمانت باشد. به این صورت که در قواعد مربوط به ضمانت در قانون مدنی آمده است که مضمون له می‌تواند از ضمانت کننده بخواهد که مالی را در رهن قرار دهد. بنابراین، اگر طلاها در مالکیت شخص دیگری باشد و آن شخص برای انجام تعهدات این قرارداد، طلاهای خود را به عنوان ضمانت قرار دهد، می‌توانیم چنین تعبیر کنیم که در واقع یک نوع از قرارداد ضمانت برقرار شده است. به این صورت که صاحب اصلی طلاها در این توافق، در واقع همان شخص ضمانت کننده خواهد بود.

در چه زمانی می‌توانیم از قرارداد ضمانت طلا استفاده کنیم؟

جالب است بدانیم که استفاده از قرارداد ضمانت طلا یکی از متداول‌ترین توافقاتی است که امروزه میان اشخاص مختلف انجام می‌شود. تعداد بسیار زیادی از صاحبان کالا و مغازه داران، بخش قابل توجهی از درآمد خود را از طریق معامله‌های اقساطی به دست می‌آورند و برای ارائه شرایط اقساطی به مشتریان خود نیز از ضمانت طلا بهره می‌برند. به این صورت که در ابتدا از شما می‌خواهند که به میزان ارزش کالای مورد نظرتان یا بیشتر از ارزش کالا، به آن‌ها طلا بدهید.

به این ترتیب، می‌توانید کالای مورد نیاز را خریداری کنید و در اقساط معینی، هزینه آن را بپردازید. در انتها نیز با تسویه کامل و واریز آخرین قسط، می‌توانید طلایی که ضمانت کرده‌اید را تحویل بگیرید.

علاوه بر خرید کالا، در موارد دیگر نیز امکان استفاده از قرارداد ضمانت طلا وجود دارد و کاربرد آن، محدود به مورد فوق نیست.

محتوای قرارداد ضمانت طلا

محتوای قراردادها بسیار مهم است زیرا محتوای قرارداد مشخص می‌کند که اشخاص چه ارتباطی با یکدیگر دارند و لازم است که چه مواردی در قرارداد آن‌ها رعایت شود. همچنین حقوق طرفین و حدود تعهدات در قرارداد نیز مشخص خواهد شد. برای اشاره به شرط ضمانت طلا در قرارداد، شما می‌توانید یک قرارداد مجزا تنظیم کنید و در آن توضیح دهید که میزان مشخصی طلا را بابت تسویه اقساط یا انجام تعهدی دیگر، برای ضمانت گذاشته‌اید. البته این امکان نیز فراهم است که شما در یک بخش از همان قراردادی که میان طرفین تهیه شده است، به شرط ضمانت تعهدات با طلا نیز اشاره کنید. در هر دو حالت، توافق شما صحیح خواهد بود.

محتوای این قرارداد حاوی اطلاعات و مشخصات دقیقی از طرفین است. علاوه براین، در متن قرارداد میزان دقیق طلا به صراحت بیان می‌شود و لازم است که دیون یا بدهی نیز به همین صورت معین شوند. در ادامه قرارداد، شما می‌توانید مدت معینی را نیز برای انجام قرارداد در نظر بگیرید. همچنین این امکان وجود دارد که شروطی را مشخص کنید. در نهایت، قرارداد میان طرفین تنظیم و امضا خواهد شد و به تبع آن، طرفین متعهد خواهند شد که تمام تعهدات نوشته شده در قرارداد را اجرا کنند و به آن پایبند باشند.

تعیین زمان برای انجام تعهدات!

شما می‌توانید برای انجام تعهداتی که پذیرفته‌اید زمان مشخصی را معین کنید. برای مثال ممکن است اینطور بیان شود که اگر چندبار پی در پی اقساط را واریز نکرده باشید یا اینکه در زمان معین، دیون را تسویه نکنید، در این شرایط طرف دیگر قرارداد می‌تواند بابت طلبی که از شما دارد، از طلایی که برای ضمانت ارائه شده است، به میزان مطالبات خود بردارد.

تعیین این شرط برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. زیرا شما این امکان را خواهید داشت که شرطی تعیین کنید که بتوانید برای واریز اقساط زمان بیشتری داشته باشید یا اینکه بخواهید که طرف دیگر قرارداد برای برداشت از طلاها زمان بیشتری در اختیار شما بگذارد.

 فسخ قرارداد!

شما می‌توانید برای قرارداد ضمانت طلا شروطی معین کنید که به واسطه آن، طرفین ملزم باشند که در این قرارداد باقی بمانند و هیچ کدام نتوانند قرارداد را فسخ کنند. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید. اما آنطور که مشخص است، اگر شما طلایی را بابت ضمانت ارائه کرده باشید، نمی‌توانید از این اقدام پشیمان شوید. زیرا توافق بر پایه ضمانت طلا انجام می‌شود. بنابراین، برای در اختیار گرفتن مجدد طلا، لازم است که تعهداتی که در قرارداد بیان شده است را انجام دهید.

طلا نزد شما امانت است!

اگر برای معامله یا توافقی که انجام می‌دهید، مقداری طلا را بابت ضمانت در نظر گرفته‌اید و این میزان طلا را از طرف دیگر معامله، دریافت می‌کنید، باید به خاطر داشته باشید که نسبت به این میزان طلا امین محسوب می‌شوید. در واقع تا زمانی که شرایط استفاده از این طلا بابت ضمانت محقق نشده باشد، طلا نزد شما امانت است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. شما ملزم خواهید بود که از سرقت طلا جلوگیری کنید و تمام اقدامات امنیتی لازم برای جلوگیری از این اتفاق را انجام دهید. علاوه براین، پیش از اینکه به صورت قانونی امکان استفاده از طلا در ازای ضمانت را نداشته باشید، مسئولیت مستقیم هر گونه اقدامی که منجر به خیانت در امانت شود، به عهده شما است.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که از طلای خود بابت ضمانت استفاده کنید، حتما لازم است که شروط مشخصی را برای قرارداد خود در نظر بگیرید. طلا از جمله دارایی‎‌های با ارزشی است که لازم است برای حفاظت از آن تمهیدات مناسبی را در نظر بگیرید. اگر در این خصوص اطلاعات زیادی ندارید، جای نگرانی نیست. به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر اقدامی، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که بخواهید تنظیم قرارداد شما به صورت اختصاصی و صرفا برای شما انجام شود.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
کوروش صفاییان
thumb_up_alt
حدودا یک سال پیش چهل گرم طلا نزد طلا فروش گذاشتم و مبلغ چهل میلیون تومان پول گرفتم که بعد چند ماه پول را به من بدهد و طلا را پس بگیرم اما طلا فروش میگوید چون طلا گران شده، شما هم باید پول را با نرخ طلای امروز برگردانید، آیا چنین چیزی ممکن است خواهشمندم مرا از راهنمایی خود بی بهره نگذارید. با سپاس فراوان.
02:00
02 فروردین 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
قاعدتا نباید چنین درخواستی از شما داشته باشند. اگر در قرارداد در این مورد اظهار نظر نشده است اصل بر آن است که متعهد به بازگرداندن طلا به همان مبلغ باشند و نمی‌توانند مبلغ بیشتری را مطالبه کنند.
16:49
02 فروردین 1402