قرارداد ودیعه طلا و شرایط دریافت و تحویل طلای ودیعه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ودیعه طلا

قرارداد ودیعه طلا یک قرارداد مهم و کاربردی است. این قرارداد در واقع یک قرارداد امانت یا قرارداد ودیعه است که در قانون با عنوان ودیعه شناخته می‌شود. طلا از اقلام بسیار با ارزشی است که در بسیاری از مواقع، به منظور سرمایه گذاری خریداری می‌شود. اگرچه ماهیت طلا، کاربرد زینتی دارد اما روند رو به رشد ارزش طلا باعث شده است که مردم تمایل داشته باشند که سرمایه نقدی خود را به طلا تبدیل کنند تا بتوانند از کاهش ارزش وجه نقد خود جلوگیری کنند.

اگر شما نیز تعدادی طلا دارید اما در موقعیتی هستید که امکان نگهداری از طلا را ندارید، می‌توانید از قرارداد ودیعه طلا بهره ببرید. شما با استفاده از این قرارداد، می‌توانید طلای مورد نظر را به شخص قابل اطمینانی بسپارید تا از آن نگهداری و مراقبت کند. همچنین می‌توانید برای هر زمان که خواستید، طلای خود را از او پس بگیرید. به طور معمول اشخاصی که تمایل دارند طلای خود را برای نگهداری به شخص دیگری بسپارند، برای انجام این قرارداد، از اشخاصی کمک می‌گیرند که به آن‌ها اطمینان داشته باشند و قابل اعتماد آن‌ها باشد. در ادامه این مقاله نمونه قرارداد ودیعه طلا را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نمونه قرارداد ودیعه طلا چگونه قراردادی است؟

براساس قانون مدنی ، نمونه قرارداد ودیعه طلا ، قراردادی است که به واسطه آن، یک شخص طلای خود را برای نگهداری به شخص دیگری می‌سپارد. قانون مدنی می‌گوید که پذیرش و نگهداری از طلا به رایگان و مجانی انجام می‌شود و لازم نیست که بهایی بابت آن پرداخت شود. اصل اساسی برای انجام این قرارداد این است که مالک طلا و شخصی که قرار است از آن نگهداری کند، از انجام این توافق رضایت داشته باشند. علاوه براین، شخصی که می‌پذیرد از طلا نگهداری کند؛ باید قبول و رضایت خود را بیان کند. یعنی اینکه باید بگوید که نگهداری از طلا را می‌پذیرد یا اینکه با عمل خود نشان دهد که این مسئولیت را انجام می‌دهد.

در این قرارداد، شخصی که مالکیت طلا را در اختیار دارد و به نوعی مالک طلا محسوب می‌شود، مودع نامیده خواهد شد. در مقابل، شخصی که می‌پذیرد از طلا نگهداری کند، مستودع یا ودیعه پذیر است. رکن اصلی انجام این توافق نیز طلا خواهد بود که در واقع مالی است که به عنوان ودیعه داده می‌شود.

شرایط و ویژگی‌های اساسی مودع و مستودع

برای انجام نمونه قرارداد ودیعه طلا ، لازم است که سه رکن اصلی حضور داشته باشند. یعنی مودع، مستودع و طلای مورد نظر، حاضر باشند. مودع یا مالک طلا، باید شخصی باشد که برای حضور در این توافق و امضای قرارداد ، دارای صلاحیت قانونی باشد. منظور از صلاحیت قانونی، این است که شخص به صورت قانونی مالک طلا باشد یا اینکه قائم مقام مالک محسوب شود یا از جانب مالک به صورت قانونی اجازه داشته باشد که نمونه قرارداد ودیعه طلا را امضا کند.

مستودع نیز باید صلاحیت داشته باشد تا بتواند مسئولیت نگهداری از مال ودیعه را به عهده بگیرد. مستودع باید با قصد و رضایت خود، اعلام کند که مسئولیت قرارداد را می‌پذیرد و همچنین باید شرایط مناسبی برای نگهداری از طلا داشته باشد.

هزینه‌های نگهداری از طلا

قانون مدنی در ماده 607 ، به این مساله اشاره می‌کند که این قرارداد رایگان و مجانی است. البته ممکن است که اشخاص در خصوص مجانی و رایگان بودن قرارداد با یکدیگر توافق کنند اما در خصوص مساله هزینه نگهداری از مال ودیعه؛ باید بگوییم که تمام هزینه‌های نگهداری به عهده مالک طلا است.

ممکن است که شما تمایل داشته باشید که طلای شما تحت شرایط خاصی نگهداری شود و انجام این کار نیازمند تهیه ابزار و وسایلی باشد که هزینه زیادی برای آن صرف خواهد شد. در این زمان، مستودع برای انجام این کار و برای نگهداری از طلا در شرایط خاص، ملزم به صرف هزینه است. هزینه‌هایی که به منظور نگهداری از طلا پرداخت می‌شود، به عهده مالک خواهند بود و اگر مستودع هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ است، مالک با دریافت فاکتور، باید مبلغی که هزینه شده است را به مستودع بپردازد.

حق الزحمه مستودع در نمونه قرارداد ودیعه طلا

علاوه بر هزینه‌های جاری نگهداری از طلا، بدون شک مستودع زحمات و وظایفی را به عهده دارد که انجام آن‌ها نیازمند صرف زمان است. از طرف دیگر، با توجه به این مساله که اشخاص، تمایل دارند اقداماتی را انجام دهند که برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد؛ آن‌هایی که ودیعه را برای نگهداری می‌پذیرند نیز تمایل دارند برای انجام این کار، حق الزحمه‌ای دریافت کنند.

مقدار حق الزحمه در نمونه قرارداد ودیعه طلا با توافق ودیعه گذار و ودیعه پذیر معین می‌شود. این اشخاص می‌توانند با مذاکره و گفتگو با یکدیگر، مبلغی را برای حق الزحمه در نظر بگیرند. به این صورت، مودع یا مالک طلا، ملزم خواهد بود که مبلغ حق الزحمه را به مستودع بپردازد. بنابراین، ایرادی برای دریافت حق الزحمه و تعیین آن وجود ندارد. برای انجام این اقدام، لازم است که ودیعه گذار و ودیعه پذیر با یکدیگر توافق داشته باشند و مطابق با آن، عمل کنند.

جایز بودن نمونه قرارداد ودیعه طلا

بدون شک زمانی که تمایل دارید طلای خود را برای نگهداری به شخص دیگری بسپارید، به این مساله فکر می‌کنید که آیا می‌توانید پیش از اتمام زمان قرارداد، طلای خود را تحویل بگیرید؟

در پاسخ باید بگوییم که بله! شما قادر خواهید بود که هر زمان که تمایل داشتید، قرارداد را فسخ کند. مالک یا مودع طلا، می‌تواند اعلام کند که تمایل دارد طلایی که برای نگهداری به مستودع داده است را پس بگیرد. در این شرایط، مستودع باید مطابق با خواست مالک طلا، تمام طلاهایی که نزد او سپرده شده بودند را به مالک برگرداند و ممانعتی برای تحویل طلاها به مستودع نداشته باشد. یعنی نباید از دادن طلاها خودداری کند. ممکن است بعد از گذشت مدت کوتاهی، شرایط شما برای نگهداری از طلای خودتان مناسب باشد و بخواهید که طلای خود را پس بگیرید. در این شرایط می‌توانید برای پس گرفتن طلا اقدام کنید.

از طرف دیگر، مستودع نیز می‌تواند اعلام کند که دیگر توانایی نگهداری از طلا را ندارد و از مالک آن می‌خواهد که در اسرع وقت برای تحویل گرفتن طلای مورد نظر حاضر شود. بنابراین، به طور کلی هر دو طرف نمونه قرارداد ودیعه طلا می‌توانند در شرایط مختلف این قرارداد را فسخ کنند و اعلام کنند که شرایط مناسبی برای انجام تعهدات این قرارداد نخواهند داشت.

نمونه قرارداد ودیعه طلا را به چه شخصی برگردانیم؟ (شرایط فوت مودع)

شخص اصلح برای برگرداندن طلای ودیعه‌ای، مالک طلا است. یعنی بهترین شخص و اولین شخصی که می‌توانید طلا را به او برگردانید، مودع خواهد بود. بنابراین، مستودع باید طلا را به همان صورتی که دریافت کرده‌ است، به مودع برگرداند.

حال اگر در زمان برگرداندن طلا یا در طول بازه زمانی که برای مدت نمونه قرارداد ودیعه طلا در نظر گرفته شده است، مودع فوت کند، مستودع ملزم می‌شود که طلاها را به ورثه مودع تحویل دهد. البته ابتدا باید تمام ورثه مشخص شوند. برای این منظور، وراث می‌توانند گواهی انحصار وراثت بگیرند. بعد از دریافت این گواهی، طلا در حضور تمام وراث به آن‌ها تحویل داده می‌شود یا اینکه یک ورثه به وکالت سایرین، برای دریافت طلا مراجعه می‌کند.

پیشنهاد ما

قرارداد ودیعه طلا برای اشخاصی که تمایل دارند طلای خود را برای نگهداری به اشخاص دیگر بسپارند، قرارداد مناسبی است. اگر تمایل دارید که برای این منظور، قراردادی اختصاصی داشته باشید، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید و همچنین این امکان وجود دارد که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و سوالاتتان را در این زمینه بپرسید. در کنار شما هستیم.

قرارداد امانت

اگر به یک فرم خام از قرارداد ودیعه نیاز دارید، می‌توانید با زدن روی لینک زیر، آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد امانت
دانلود نمونه قرارداد امانت
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات