نمونه قرارداد شراکت طلافروشی و مهم‌ترین نکات نمونه قرارداد مشارکت طلا چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/01/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت طلافروشی

قرارداد شراکت طلافروشی یک نوع قرارداد شراکت کاری است و مطابق ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شود.

طلا و طلافروشی سابقه‌ طولانی در بازار دارد. امروزه طلا به نوعی کالای لوکس تبدیل شده است و عده‌ای به منظور زیبایی و زینت، اقدام به خرید می‌کنند. برای عده‌ای نیز این داستان روی دیگری دارد. بسیاری از طلا به عنوان روشی برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند و به منظور سرمایه گذاری، اقدام به خرید طلا می‌کنند.

مقدمه

طلا در کشور‌های محتلف با عیار‌های متفاوت (میزان و درصد خالصی طلا) به فروش می‌رسد. برای مثال عبار طلا در کشور‌های عربی، چین و هنگ کنگ و تایوان 24 عیار است که بالاترین عیار طلا محسوب می‌شود و به این معنی است که 99.9 درصد طلای خالص است. در آمریکا از طلای 10 تا 18 عیار استفاده می‌شود. همچنین در بریتانیا و روسیه طلاهایی با عیار 9 هم به فروش می‌رسد که کمترین میزان عیار طلا محسوب می‌شود. در ایران از طلای 21 یا 18 عیار استفاده می‌شود. ایران به دلیل داشتن معادن طلا این امکان را برای ورود به بازار طلا فراهم می‌کند.

قیمت طلا در جهان هماهنگ می‌شود و جزء کالاهایی است که قیمت جهانی دارد و این قیمت، بر حسب اتفاقات و حوادثی که روی آن تاثیر می‌گذارد بالاتر یا پایین‌تر می‌رود. برای ورود به بازار طلا ، شما نیازمند تخصص، دانش، مهارت و البته سرمایه هستید. اما مهم‌ترین بخش یک سرمایه گذاری، قرارداد مشارکت طلا است.

ممکن است شما دارای سرمایه باشید و بخواهید پول خود را در جای مناسبی سرمایه گذاری کنید و بازار طلا را بسیار سود بخش ارزیابی می‌کنید اما تخصص کافی در این زمینه ندارید و ندانید از کجا شروع کنید و برایتان سخت باشد که تصمیم حرفه‌ای بگیرید. از طرفی دیگر ممکن است شما فردی متخصص و آگاه در زمینه طلا و طلافروشی و شاخه‌ها‌ی زیر مجموعه بازار طلا باشید ولی سرمایه نقدی لازم برای به ثمر رساندن ایده‌ها و وارد شدن به این کار را نداشته باشید. در چنین شرایطی، بهترین کار برای هر دو طرف این ماجرا، قرارداد شراکت در طلا فروشی (نمونه قرارداد مشارکت طلا) است.

الزامات قانونی قرارداد شراکت طلافروشی

قبل از شروع کار، رعایت الزامات نمونه قرارداد شراکت طلافروشی ضروری است. کار در زمینه طلا و طلا فروشی از سری کارهایی است که نیاز به داشتن پروانه کسب و مجوز واحد صنفی دارد. اگر بدون پروانه کسب و مجوز واحد صنفی اقدام به فعالیت کنید، از سوی مراجع ذی‌صلاح با فعالیت شما مقابله خواهد شد. بنابراین واجب است در ابتدا و پیش از تنظیم نمونه قرارداد مشارکت طلا ، برای اخذ پروانه کسب اقدام کنید. طبق ماده 2 آیین نامه صدور پروانه کسب ، شما در ابتدا باید مدارک خود و شریکتان را آماده کنید. این مدارک شامل تخصص، صلاحیت فنی شما، توانایی سرمایه گذاری و مکان اجاره شده یا آماده شده برای این کار است. بعد از اخذ پروانه کسب باید مکان مورد نیاز جهت فعالیت در یکی از رسته‌های مورد نظر خود را فراهم کنید.

صنف طلافروشان و نقره و بدلیجات ، از اصنافی است که شما برای کار در زمینه طلا به آن‌ها مرتبط می‌شوید. در این صنف 20 رده شغلی وجود دارد، که برای هر کدام مجوز واحد صنفی صادر می‌شود.

رسته های شغلی

این 20 رسته واحد شغلی عبارتند از:

  1. فروشندگی طلا و جواهر
  2. فروش مصنوعات نقره
  3. عملیات فروشندگی طلا
  4. فروشندگی طلا، جواهر و نقره ( اصطلاحا گالری طلا و جواهرات و نقره)
  5. طراحی طلا و جواهر
  6. قلم زنی طلا و جواهر
  7. تعمیرات مصنوعات طلا و جواهر
  8. تعمیرات مصنوعات نقره
  9. مرصع کار
  10. سکه و صراف
  11. طلاکار تزئینی (بدلیجات)
  12. تراش سنگ‌های بهادار و نیمه بها
  13. عیار سنجی طلا و نقره
  14. فال کاری طلا و جواهر (پالایش)
  15. فروش ماشین‌های ابزار مربوط به ساخت طلا و جواهر و تزئین آن
  16. دفتر کار
  17. فروشندگی سنگ‌های گرانبها و نیمه گران
  18. بنکداری طلا
  19. آبشده فروشی
  20. بنکداری جواهر

برای فعالیت در هر کدام از شغل‌های بالا، لازم است مجوز و پروانه کسب از واحد صنفی گرفته شود و مکان و ابزار کار محیا شود. در بعضی مشاغل داشتن متخصص و ماهر جهت انجام کار نیز ضروری است. همچنین پیش از تنظیم قرارداد مشارکت طلا رعایت ایمنی و سلامت کار و مدرک معتبر جهت تایید صلاحیت فنی مجموعه، برای دریافت پروانه کسب واجب است. با رعایت تمام نکات، درخواست صدور پروانه کسب شما ظرف 15 روز کاری، پاسخ داده می‌شود.

به غیر از واحد صنفی، نیروی انتظامی نیز دارای شرایط و ضوابطی است که باید قبل از شروع به کار و تنظیم قرارداد مشارکت طلا ، آن‌ها را رعایت کنید. طلا جزء کالاهای گران قیمت محسوب می‌شود. به همین دلیل، محافظت و ایمنی واحد صنفی اهمیت زیادی دارد. نیروی انتظامی به منظور همکاری با واحد‌های صنفی زیر مجموعه صنف طلافروشان-نقره و بدلیجات ، مواردی را ذکر می‌کند که الزاما باید رعایت شوند. در ادامه به شرح ضوابط خاص نیروی انتظامی می‌پردازیم.

ضوابط خاص نیروی انتظامی در صنف طلا فروشان

  1. داخل مغازه، گالری یا به نوعی محل فروش یا واحد صنفی باید به راحتی و به وضوح قابل مشاهده باشد.
  2. از سیستم دزدگیر و آژیر خطر و دوربین مدار بسته استفاده کند و به این امکانات مجهز باشد. از جهتی لازم است که آژیر خطر به نزدیک ترین مرکز کلانتری متصل باشد.
  3. صندوق نسوز استفاده شود و این صندوق در معرض دید مشتری یا بازدید کننده نباشد.
  4. کف، دیوار و سقف واحد صنفی باید از بتن آرمه پوشیده شده باشد.
  5. راه‌ کولر و هواکش‌ها باید امنیتی و غیر قابل نفوذ باشد و دارای حفاظ مخصوص باشد.
  6. شیشه ویترین حداقل 10 میلیمتری باشد. به آن سنسور وصل شود و به مشتری یا بازدید کننده، اجازه دسترسی به پشت ویترین واحد صنفی داده نشود.
  7. در حاشیه‌های شهر و مکان‌های خلوت یا دور از واحد مامورین انتظامی و کلانتری‌ها احداث نگردد.
  8. در ورودی واحد صنفی مجهز به قفل برقی باشد.

با رعایت موارد ذکر شده، شما ممنوعیتی در مورد تاسیس یک طلافروشی و تنظیم نمونه قرارداد شراکت طلافروشی ندارید و میتوانید با تنظیم قرارداد فعالیت خود را با شریکان، آغاز کنید.

قرارداد شراکت طلافروشی

نحوه نوشتن نمونه قرارداد شراکت طلافروشی

در ابتدای قرارداد شراکت در طلا فروشی مانند هر قرارداد‌ مشارکت دیگری، لازم است که عنوان قرارداد به صورت صریح و روشن نوشته شود تا طرفین بدون ابهام اقدام به امضای قرارداد کنند.

اولین ماده از قرارداد مشارکت طلافروشی ، اطلاعات طرفین است. در این بخش، اطلاعات و مشخصات طرفین با جزئیات نوشته می‌شود و طرف اول یا طرف دوم نیز مشخص می‌شود.

موضوع نمونه قرارداد مشارکت طلا

بعد از نوشتن مشخصات و اطلاعات فردی، نوبت به شرح موضوع نمونه قرارداد شراکت در طلا فروشی می‌رسد. در این بخش با توجه به نوع رسته فعالیتی که انتخاب کرده‌اید، اقدام به شرح موضوع قرارداد می‌کنید. موضوع قرارداد، برنامه‌ فعالیت شما در واحد صنفی است که قصد تاسیس آن را دارید. نوع کار، توقعات، وظایف، مسئولیت‌ها و تخصص هر کدام از شرکا و انتظارات و شرح کامل چگونگی کارکرد، در این بخش توضیح داده می‌شود.

آورده‌های طرفین نمونه قرارداد شراکت در طلا فروشی

در این بخش، آورده‌های هر دو طرف نمونه قرارداد شراکت در طلا فروشی ، چه مالی و چه تخصص و غیر مالی به طور دقیق نوشته می‌شود و توضیح داده خواهد شد.

زمان و مکان نمونه قرارداد مشارکت طلا

در این بخش، زمان دقیق شروع و پایان نمونه قرارداد شراکت در طلا فروشی نوشته می‌شود و هر دو طرف موظف‌اند تا پایان زمان قانونی قرارداد، نسبت به مندرجات قرارداد متعهد باشند. همچنین، مکان دقیق واحد صنفی و محل اشتغال نیز به طور دقیق مشخص و نوشته می‌شود.

وظایف و تعهدات در نمونه قرارداد شراکت طلافروشی

در چند بند می‌توان به شرح کامل حقوق طرفین نمونه قرارداد شراکت در طلا فروشی پرداخت:

  1. میزان سهم شراکت
  2. چگونگی تقسیم درآمد حاصل از کار
  3. شیوه پرداخت هزینه‌های جاری
  4. نحوه پرداخت بیمه و حقوق پرسنل
  5. جزئیات ضمانت اجرا و جریمه‌ها و خسارات
  6. همچنین وظایف، تعهدات و انتظارات طرفین از یکدیگر

مرجع حل اختلاف قرارداد

در این بخش باید در مورد آینده قرارداد و اختلافات احتمالی تعیین تکلیف می‌شود. شما می‌توانید بین مرجع حل اختلاف دادگاه و داوری، یکی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که روند رسیدگی از طریق داوری با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. ضمن آنکه اگر در متن قرارداد، در مورد مرجع حل اختلاف صحبت نشده باشد باید به دادگاه مراجعه کنید. مگر آنکه طرفین حتی زمان اختلاف، تصمیم بگیرند که به داور یا داوران خاصی مراجعه شود.

مشاور حقوقی نمونه قرارداد شراکت طلافروشی

شراکت در طلافروشی کار درآمد زا و به همان نسبت پر خطری است. لازم است که در ابتدای کار، قراردادی بسیار دقیق و با رعایت تمام نکات و جوانب نوشته شود تا در شرایط بحرانی و ایجاد اختلاف بتواند به اثبات حق شما کمک کند. داشتن مشاور حقوقی مجرب در این زمینه کمک بزرگی است. می‌توانید با او مشورت کنید و بهترین شرایط را از سمت خودتان در قرارداد شراکت در طلا فروشی داشته باشید. تیم مشاوران حقوقی رکلا می‌تواند همراه مطمئنی در قراردادهای شما باشد. برای ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی روی اینجا بزنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت مدنی کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید.

متن کامل قرارداد

این قرارداد قبلا تنظیم شده است. روی تصویر زیر بزنید و آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد شراکت طلافروشی
دریافت این قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات