نقض تعهدات طرفین در قرارداد ساخت کوره و اهمیت تعیین وجه التزام برای آن

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/12/20
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت کوره

تاریخچه ساخت کوره به 6000 سال پیش برمی‌گردد. مردم در آن زمان از کوره برای پخت سفال استفاده می‌کردند. کوره وسیل‌ه‎ای است که در آن حرارت ایجاد می‌کنند. در زبان فارسی به کوره، آتشدان و آتشگاه نیز می‌گویند. از کوره‌ها برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. امروزه، یکی از مهم‌ترین کاربردهای کوره، استفاده از آن برای ایجاد سیستم حرارت مرکزی ساختمان‌ها است. نمونه قرارداد ساخت کوره در راستای طراحی و ساخت کوره مصالح ساختمانی، کوره‌های گچ پزی، کوره آجر پزی، کوره شیشه گری، کوره چدن، کوره آهن گدازی، کوره سیمان پزی و حتی کوره‌های نان پزی تنظیم می‌شود.

پیشرفت صنایع تولیدی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت صنعتی و اقتصادی هر کشوری است. کوره‌ها در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند. کوره‌های امروزی از شکل ابتدایی خودشان خارج شده‌اند و از امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای برخوردار هستند و در کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی طراحی و ساخته می‌شوند.

در این نوشتار نکات حقوقی مربوط به قراردادهای ساخت انواع کوره را بررسی می‌کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است.

اهمیت و لزوم تنظیم قرارداد ساخت کوره

نمونه قرارداد ساخت کوره یک ماهیت حقوقی دو طرفه است که به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده کوره تحقق پیدا می‌کنند. تحقق این قرارداد مشروط به اعلام اراده و رضایت سازنده و سفارش دهنده کوره خواهد بود. سازنده و سفارش دهنده کوره می‌توانند رضایت خودشان نسبت به ایجاد این قرارداد را به صورت شفاهی یا کتبی اعلام کنند.

قرارداد شفاهی به وسیله اعلام اراده و رضایت شفاهی سازنده و سفارش دهنده کوره ایجاد می‌شود. از طرف دیگر قرارداد کتبی آن نیز به وسیله اعلام اراده و رضایت مکتوب سازنده و سفارش دهنده تحقق پیدا می‌کند. قرارداد مکتوب ساخت کوره، سند معتبری است که در هنگام بروز اختلاف می‌توان به آن استناد کرد.

در این قرارداد، تمام جزئیات مورد توافق سازنده و سفارش دهنده نوشته می‌شود. این قرارداد مکتوب می‌تواند از بروز اختلافات مالی و غیر مالی میان سازنده و سفارش دهنده کوره جلوگیری کند.

با فرض اینکه سفارش دهنده کوره به تعهدات خود در قرارداد ساخت کوره عمل نکند، تکلیف چیست؟

امضا و ایجاد این قرارداد باعث به وجود آمدن تعهدات و تکالیفی برای سازنده و سفارش دهنده آن می‌شود. یکی از مهم‎ترین تعهدات سفارش دهنده، پرداخت به موقع حق الزحمه سازنده کوره است. در برخی موارد نیز سفارش دهنده تعهد می‌کند که وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کوره را تهیه کند و در اختیار سازنده آن قرار بدهد.

نقض تعهدات قرارداد در قرارداد ساخت کوره

برای نقض تعهدات قرارداد از سوی سفارش دهنده کوره، دو حالت قابل تصور است:

حالت اول: سفارش دهنده کوره، حق الزحمه سازنده آن را در زمان مقرر پرداخت نمی‌کند. در این حالت، سازنده کوره می‌تواند در مراجع قضایی بر علیه سفارش دهنده کوره اقامه دعوا کند. مرجع قضایی، سفارش دهنده را ملزم می‌کند که حق الزحمه سازنده کوره را پرداخت کند. سازنده کوره با طرح دعوا بر علیه سفارش دهنده کوره می‌تواند الزام قانونی او نسبت به تاخیر در پرداخت حق الزحمه را نیز مطالبه کند. در این مورد، مرجع قضایی، ابتدا ضرر و زیان سازنده کوره را اثبات می‌کند و پس از آن نسبت به پرداخت خسارت تاخیر تادیه حق الزحمه او (سازنده کوره) رأی صادر خواهد کرد.

سازنده کوره در صورتی مستحق دریافت تمام حق الزحمه است که به تمام تعهدات خودش عمل کرده باشد. عدم ساخت و تحویل به موقع کوره و وجود نقص در آن، باعث عدم استحقاق سازنده نسبت به دریافت تمام حق الزحمه خودش خواهد شد.

حالت دوم: سفارش دهنده، تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت کوره را در اختیار سازنده قرار نمی‌دهد. در این حالت نیز سازنده کوره می‌تواند بر علیه سفارش دهنده آن اقامه دعوا کند و الزام قانونی او نسبت به تهیه و تحویل تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت کوره را بخواهد. اگر الزام قانونی سفارش دهنده نسبت به تهیه و تحویل لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کوره امکان پذیر نبود، سازنده، وسایل مورد نیاز برای ساخت کوره را تهیه می‌کند. در این مورد، سفارش دهنده باید هزینه تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کوره را به سازنده پرداخت کند.

آیا گرفتن وجه التزام در نمونه قرارداد ساخت کوره امکان پذیر است؟

نمونه قرارداد ساخت کوره لازم الاجرا و غیر قابل انحلال است. سازنده و سفارش دهنده کوره نمی‌توانند به میل و اراده خودشان این قرارداد را بر هم بزنند. انحلال این قرارداد، صرفاً در مواردی امکان پذیر است که قانونگذار اجازه داده باشد. قانونگذار در برخی موارد به سفارش دهنده و سازنده کوره اجازه داده است که این قرارداد را به وسیله فسخ آن منحل کنند. فسخ به معنای انحلال یک جانبه قرارداد از سوی سازنده و سفارش دهنده کوره است. در برخی موارد، سازنده یا سفارش دهنده کوره حق فسخ قرارداد را پیدا می‌کنند و با استفاده از این حق می‌توانند قرارداد را منحل کنند.

تعیین وجه التزام در قرارداد‌های سفارش و ساخت کوره راهکاری مناسب برای جلوگیری از فسخ آن توسط سازنده یا سفارش دهنده کوره است. وجه التزام در واقع خسارت فسخ نمونه قرارداد ساخت کوره خواهد بود. سفارش دهنده یا سازنده‌ای که قرارداد را فسخ کرده است باید مبلغ وجه التزام را به طرف دیگر پرداخت کند.

وجه التزام می‌تواند برای جلوگیری از نقض تعهدات این قرارداد نیز پیش بینی شود. در این مورد، هر یک از سازنده یا سفارش دهنده کوره که تعهدات خودش را نقض کرده است باید مبلغ وجه التزام قرارداد را به طرف دیگر آن پرداخت کند. مبلغ وجه التزام قراردادهای ساخت کوره به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده کوره مشخص می‌شود. سازنده و سفارش دهنده در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد، باید مبلغ وجه التزام و نحوه پرداخت آن را مشخص کنند.

توافق طرفین در خصوص مبلغ قرارداد

قانونگذار شیوه قانونی خاصی در خصوص تعیین مبلغ نمونه قرارداد ساخت کوره مشخص نکرده است. منظور از مبلغ این قرارداد، حق الزحمه‌ای است که باید سفارش دهنده به سازنده کوره پرداخت کند. حق الزحمه سازنده کوره به وسیله توافق میان او و سفارش دهنده مشخص می‌شود. سازنده و سفارش دهنده کوره باید رضایت و موافقت خودشان را نسبت به مبلغ قرارداد اعلام کنند.

سازنده و سفارش دهنده کوره می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا اقساطی حق الزحمه با یکدیگر توافق کنند. شیوه و زمان پرداخت حق الزحمه نقدی یا اقساطی سازنده کوره نیز به توافق میان او و سفارش دهنده بستگی دارد.

آیا می‌توان برای ساخت و تحویل به موقع کوره تضمین گرفت؟

نمونه قرارداد ساخت کوره در بیشتر موارد با ذکر مدت تنظیم و امضا می‌شود. مدت قراردادهای ساخت کوره با توافق میان سازنده و سفارش دهنده کوره تعیین خواهد شد. سازنده مکلف است که کوره را مطابق با برنامه زمان بندی قرارداد بسازد و در زمان مقرر به سفارش دهنده تحویل بدهد.

سفارش دهنده در زمان تنظیم و امضای قرارداد سفارش و ساخت کوره می‌تواند در راستای ساخت و تحویل به موقع کوره از سازنده تضمین بگیرد. این تضمین می‌تواند به صورت وثیقه نقدی، وثیقه غیر نقدی یا اسناد تعهد آور بانکی باشد. تضمین‌هایی که در راستای انجام به موقع تعهدات از سازنده کوره دریافت شده است باید در خاتمه قرارداد به او بازگردانده شود.

ممکن است که سازنده، کوره‌ را با تاخیر و خارج از برنامه زمان بندی قرارداد بسازد و به سفارش دهنده تحویل بدهد. در این مورد، سفارش دهنده کوره باید در مراجع دادگستری بر علیه سازنده کوره طرح دعوا کند. اگر ضرر و زیان سفارش دهنده کوره در مراجع دادگستری ثابت شود به نفع او رأی صادر می‌کنند. پس از آنکه رأی به نفع سفارش دهنده کوره صادر شد او می‌تواند وثیقه‌هایی که از سازنده کوره گرفته است را به اجرا بگذارد.

آیا وکیل هر کدام از سازنده و سفارش دهنده می‌تواند نمونه قرارداد ساخت کوره را امضا کند؟

وکیل به فردی گفته می‌شود که نماینده قانونی شخص دیگری باشد. موکل نیز به شخصی می‌گویند که وکیل را نماینده قانونی خودش قرار داده است. وکیل می‌تواند کارهای حقوقی مربوط به موکل خودش را انجام دهد.

امضای نمونه قرارداد ساخت کوره نیز یک عمل حقوقی است که وکیل می‌تواند به نمایندگی از موکل خود آن را انجام دهد.

وکیل در صورتی می‌تواند این قرارداد را امضا کند که موکل در وکالت نامه به او اجازه داده باشد.

قرارداد مربوط به ساخت کوره که وکیل بدون اجازه از موکل امضا کرده است، غیر نافذ محسوب می‌شود و از آثار قانونی لازم برخوردار نیست.

نمونه قرارداد ساخت کوره چگونه خاتمه پیدا می‌کند؟

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین موارد خاتمه نمونه قرارداد ساخت کوره ، انجام شدن تعهدات اصلی و فرعی سازنده و سفارش دهنده کوره است. مطابق با این قرارداد، تعهد اصلی سازنده، ساخت و تحویل به موقع کوره خواهد بود. پرداخت به موقع حق الزحمه سازنده کوره نیز تعهد اصلی سفارش دهنده محسوب می‌شود.

یکی از متداول‌ترین موارد خاتمه قرارداد سفارش و ساخت کوره، انقضاء مدت آن است. البته اگر سازنده و سفارش دهنده کوره در خصوص تمدید مدت قرارداد با یکدیگر توافق کرده باشند، قرارداد به قوت خود باقی می‌ماند و با انقضای مدت آن، خاتمه پیدا نمی‌کند.

توصیه می‌کنیم

اگر مسئولیت ساخت کوره را به یک شخص می‌سپارید، حتما در یک قرارداد مکتوب، به تمام شروط و تعهداتی که در نظر دارید اشاره کنید. سعی کنید که محتوای متن قرارداد شما، حاوی اطلاعات دقیقی از شرایط همکاری طرفین باشد. به این منظور، برای شما مناسب خواهد بود که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، یک قرارداد اختصاصی در اختیار داشته باشید.

علاوه براین، به منظور آگاهی از حقوق خود در این توافق، بهترین راهکار، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

نمونه قرارداد پیمانکاری

هر زمانی که اجرای پروژه‌ای مشخص را به پیمانکار بسپارید، این نمونه قرارداد برای شما کاربرد خواهد داشت. شما این امکان را دارید که این قرارداد را مطابق با شرایط خود شخصی سازی کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات