تامین ایمنی کار با لیفتراک با ارائه راهکارهای اصولی

-
بروزرسانی:1401/07/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
ایمنی کار با لیفتراک

در کارخانه‌ها، انبارها یا موقعیت‌هایی که جا به جایی اجسام سنگین، یک دغدغه به حساب می‌آید، باید از تجهیزات و ماشین آلات مناسب، برای این منظور استفاده شود. لیفتراک، یکی از ضروری‌ترین فاکتورها در انبارداری صنعتی به حساب می‌آید. بدون وجود این وسیله کاربردی، جا به جایی‌های عظیم صنعتی امروز، قابل انجام نیستند. آنچه برای ما اهمیت والایی دارد و موضوع مورد بحث ما در این مقاله به شمار می‌آید، رعایت ایمنی کار با لیفتراک است چرا که تامین این موضوع، یک محیط کار سالم و ایمن ایجاد می‌کند. در نتیجه، حداکثر بهره وری را در پیشبرد و سرعت انجام امور در پی خواهد داشت.

در واقع، اگر در صنایع مختلف برای جا به جایی اجسام بسیار سنگین از نیروی انسانی استفاده کنید، صرف نظر از اینکه تعداد زیادی از افراد، درگیر این مسئله می‌شوند، با اتلاف زمان زیادی نیز مواجه خواهید شد و سرعت انجام کارهایتان به شدت کاهش می‌یابد. همچنین، ممکن است افراد از توانایی‌های لازم برخوردار نباشند و رفتار ناشیانه‌ای از آن‌ها سر بزند که خسارت‌های سنگین مالی و حتی جانی را به همراه خواهد داشت.

پیش از این مقاله، مقالاتی با موضوع شیوه‌های مختلف کار با لیفتراک در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است. در ادامه به این مقالات اشاره می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را مطالعه کنید:

  1. اگر تمایل دارید که یک اپراتور برای لیفتراک به خدمت بگیرید، حتما روی لینک قرارداد راننده لیفتراک بزنید و این مقاله را بخوانید.
  2. برای آگاهی از شرایط اجاره این دستگاه، به شما مقاله قرارداد اجاره لیفتراک را معرفی می‌کنیم.
  3. انجام معاملات این دستگاه نیز با استفاده از قرارداد خرید لیفتراک انجام خواهد شد. با زدن روی لینک، درباره این قرارداد نیز می‌توانید مطالعه کنید.

الزامات ایمنی کار با لیفتراک

لیفتراک‌ها، از جمله ماشین آلات صنعتی محبوب برای حمل و نقل و جا به جایی به حساب می‌‌آیند. البته، لازم به ذکر است که باید بین وزن اجسام و حداکثر توان حمل بار توسط لیفتراک مربوطه، تناسب وجود داشته باشد. حداکثر توان این دستگاه، برای حمل بار، در زمان ساخت، توسط کارخانه سازنده آن مشخص می‌شود. این ماشین، در ساختار خود، دارای دکل، شاخک و ملحقاتی است که با توجه به ظرفیت و نوع موتوری که دارد، برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.

یک نکته مهم

منظور از ایمنی کار با لیفتراک ، رعایت نکات منطقی و استاندارد، مطابق با آیین نامه ‌مصوب آن است. اگرچه لیفتراک‌ها، مشکل جا به جایی اجسام سنگین را حل کرده‌اند اما کار با این دستگاه‌ها، باید با رعایت نکات اصولی و بر اساس استانداردهای ایمنی انجام شود زیرا در غیر این صورت، تلفات سنگین جانی و مالی، به وقوع می‌پیوندد. برای تامین ایمنی کار با لیفتراک ، مجموعه‌ای از فاکتورها، دخیل هستند که باید برای رسیدن به این مهم، با یکدیگر همدل و همراه باشند. این عوامل، مواردی نظیر اپراتور یا راننده دستگاه، محیط انبار، معیوب یا سالم بودن دستگاه و غیره خواهند بود. در ادامه، قصد داریم به تفکیک، در مورد نقش هر یک از موارد مذکور در ایجاد ایمنی کار با لیفتراک صحبت کنیم.

نقش راننده در ایجاد ایمنی کار با لیفتراک

راننده لیفتراک، موظف است اجسام را در انبارها، کارخانه‌ها، سایت‌های ساخت و ساز و غیره جا به جا کند. در ظاهر، اینطور به نظر می‌رسد که این ماشین‌ها، دارای مکانیسم بالابری هیدرولیک و چنگال برای جا به جایی اجسام سنگین هستند و کار با آن‌ها بسیار ساده است اما اصل قضیه، کاملا فرق دارد. در واقع، شخصی که مسئولیت رانندگی لیفتراک را بر عهده دارد، باید از گواهینامه ویژه لیفتراک برخوردار باشد. گواهینامه مذکور، مطابق با استاندارد OSHA است. از طرفی، در حوادث و آسیب‌های ناشی از لیفتراک، بیشترین خطا از سمت راننده است. بنابراین، به منظور جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، باید اصول ایمنی کار با لیفتراک را رعایت کند.

وظیفه اپراتور قبل از حرکت ماشین با هدف رعایت ایمنی کار با لیفتراک

کارهایی که راننده باید قبل از روشن کردن و راه اندازی ماشین انجام دهد را در ادامه شرح می‌دهیم:

  1. بررسی لیفتراک به صورت روزانه و قبل از شروع به انجام کار با آن، مانند ترمز، فرمان، دکل‌، تایرها، شاخک‌ها و غیره؛
  2. اطمینان حاصل کردن از بستن بار به صورت اصولی و محکم؛
  3. استفاده کارکنان از لباس‌های ایمنی مناسب و متناسب با فیزیک آن‌ها مانند کلاه ایمنی، لباس‌هایی با رنگ تند و غیره؛
  4. اطلاع پیدا کردن از ظرفیت دستگاه و وزن بار؛
  5. دست نزدن به اهرم‌ها و دکمه‌های کنترل دستگاه در هنگام روغنی بودن دست.

ایمنی کار با لیفتراک توسط راننده در حین حرکت

در هنگام استفاده از لیفتراک، راننده باید اصول ایمنی کار با لیفتراک را رعایت کند. در ادامه، به ذکر اصول مذکور می‌پردازیم:

  1. توجه به شرایط محیط کار و رعایت خط قرمزهای آن از جمله عبور و مرور راننده لیفتراک در مسیرهای مشخص، دقت کردن به نشانه‌ها و تابلوهای راهنما، در نظر گرفتن ارتفاع محموله و دکل؛
  2. راندن دستگاه با سرعت مناسب و استاندارد؛
  3. اجتناب از خطرهای احتمالی با رعایت مواردی همچون، عدم عبور و مرور بر روی زمین‌های سست و ناهموار، بوق زدن در فواصل نزدیک درهای ورودی و خروجی و حفظ فاصله مجاز از سایر لیفتراک‌ها؛
  4. برخورداری از دید مناسب هنگام رانندگی؛
  5. حمل نکردن سایر افراد با ماشین؛
  6. عدم جا به جایی بارهایی با احتمال سقوط زیاد و حمل نکردن آن‌ها تنها با یک شاخک؛
  7. عدم تغییر مسیر، توقف و چرخیدن به صورت ناگهانی.

رفتار اپراتور بعد از خاموش کردن دستگاه برای حفظ ایمنی کار با لیفتراک

نکاتی که اپراتور بعد از خاموش کردن ماشین باید رعایت کند:

  1. رعایت نکات ایمنی در هنگام سوخت گیری، اعم از خاموش کردن دستگاه، سوخت گیری در جایگاه مخصوص، دارای تهویه مناسب و غیره؛
  2. خاموش کردن ماشین به صورت اصولی و با رعایت نکاتی از جمله، پارک کردن ماشین در مکانی مخصوص، کشیدن ترمز دستی، پایین آوردن چنگال‌ها به سطح زمین و غیره؛
  3. پارک کردن ماشین در جای مناسب و کشیدن ترمز دستی در زمان عدم استفاده از ماشین؛
  4. قرار دادن یک شی در جلوی چرخ ماشین در صورت پارک کردن آن در سطح شیب دار؛
  5. عدم پارک ماشین در مسیر تجهیزات آتش نشانی و درب‌های خروجی.

نقش محیط مناسب در ایجاد تامین ایمنی کار با لیفتراک

ایمنی محل کار، بخش مهمی از نکات ایمنی کار با لیفتراک را تامین می‌کند. محیط‌هایی که لیفتراک‌ها در آنجا تردد دارند، باید دارای شرایطی باشد که اپراتورها، عابران پیاده و مدیران در آنجا احساس امنیت کنند. در واقع، ایمنی، جزئی از فرهنگ یک محیط ایمن است. حوادث ناشی از لیفتراک‌ها در محل کار به دلیل عدم نظارت و آموزش نامناسب است.

رخدادهایی که به واسطه لیفتراک‌ها در محل کار اتفاق می‌افتند، مواردی از قبیل تصادف ماشین با کارگران مشغول به کار در کف انبار به دلیل ناشی بودن راننده، برخورد با قفسه‌ بندی‌ها، نوع سوخت گیری ماشین و نبود روشنایی مناسب در محل کار است.

در نظر داشته باشید

در عصر حاضر که تکنولوژی صنعتی به سرعت در حال پیشرفت است، برای جا به جایی اجسام سنگین، از تجهیزات صنعتی از جمله لیفتراک بهره می‌گیرند که نقش بسزایی در پیشبرد بهتر و سریع‌تر امور بر عهده دارد. ناگفته نماند این وسیله، به همان میزان که کاربردی است، این امکان نیز وجود دارد که در صورت عدم توجه به ایمنی کار با لیفتراک ، خسارات جبران ناپذیری ایجاد کند. ضرورت استفاده از لیفتراک زمانی اهمیت دارد که نکات ایمنی کار با لیفتراک را رعایت کنید. از جمله این موارد، چک کردن شاخک‌ها قبل از استفاده از آن، استفاده از افراد متبحر و کاربلد به منظور کاهش هرگونه آسیب و صدمه و موارد دیگر خواهد که تنها در صورت رعایت این موارد، می‌توانید از ایمن بودن این کار اطمینان داشته باشید.

در صورتی که مالک لیفتراک هستید و قصد دارید آن را به شخص دیگری اجاره دهید یا بالعکس، لازم است یک قرارداد معتبر بین شما تنظیم و امضاء شود. در این صورت، می‌توانید از وب سایت رکلا کمک بگیرید زیرا یک مرجع معتبر برای تنظیم قرارداد اختصاصی است. همچنین اگر در رابطه با ابعاد حقوقی و قانونی قراردادتان، ابهامی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی رکلا بهره‌مند شوید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات