نمونه قرارداد خرید و فروش لیفتراک + بررسی نکات و ابعاد کاربردی این قرارداد

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/12/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید لیفتراک

قرارداد خرید لیفتراک به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا و نوعی قولنامه محسوب می‌شود. لیفتراک دستگاه کوچک و پر کاربردی است که برای جابه جایی و بالا بردن بار به کار می‌رود. این وسیله کوچک، بسیار محکم و پر قدرت است و برای اهداف صنعتی به کار می‌رود. لیفتراک برای جابه جایی بار در انبارها، کارخانه‌ها، شهرک‌های صنعتی و در محل‌های ساخت و ساز برای حمل مصالح و وسایل ساختمانی استفاده می‌شود. این وسیله کوچک می‌تواند بار را بدون خطر واژگونی حمل کند و از خسارات زیادی جلوگیری کند. لیفتراک انواع مختلفی دارد: برقی، دیزلی، بنزینی و دوگانه سوز از انواع آن هستند. نام دیگر لیفتراک افرازه است. میزان باری که یک لیفتراک می‌تواند حمل کند، توسط کارخانه سازنده آن مشخص می‌شود. امروزه لیفتراک‌های خودران نیز طراحی و ساخته می‌شود که اغلب با استفاده از حس‌گرهای لیزری و دوربین‌ها هدایت می‌شوند.

توجه به بیمه لیفتراک قبل از تنظیم قرارداد خرید آن

لیفتراک مثل تمام ماشین آلات صنعتی لازم است که تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. در صورت بروز حادثه، تمام خسارت‌های وارد شده بر بدنه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، تحت پوشش قرار می‌گیرد. مدت این بیمه حداکثر یک سال است که می‌تواند به درخواست بیمه گزار تمدید شود. نکته قابل توجه این است که محدوده پوشش این ماشین آلات صنعتی که لیفتراک را هم شامل می‌شود، فقط در محل اجرای پروژه ها و مکان فعالیت آن‌ها است.

قبل از نوشتن نمونه قولنامه لیفتراک به چه مواردی توجه کنم؟

قبل از نوشتن نمونه قولنامه لیفتراک و خرید این دستگاه باید موارد استفاده از آن را در نظر بگیریم. زیرا هر کدام از آن‌ها کارآیی متفاوتی دارند. برای مثال: اگر کارخانه‌ای که متقاضی خرید لیفتراک است، دارای قسمت‌های ناهموار است، بهتر است لیفتراک مخصوص مناطق ناهموار را خریداری کند، زیرا این لیفتراک به راحتی از این ناهمواری‌ها عبور می‌کند. پیش از نوشتن نمونه قولنامه لیفتراک و اقدام برای خرید این دستگاه، باید در نظر داشت که لیفتراک دیزلی (گازوییل) پر سر و صدا است، اما در محیط‌های باز قابل استفاده خواهد بود ولی لیفتراک برقی (باطری) بدون آلودگی و هرگونه سر و صدا است اما در محیط باز و جاهایی که برق ندارند ممکن است با مشکل مواجه شود. همچنین لازم است به لاستیک لیفتراک و عاج آن توجه شود که ساییدگی آن یکنواخت باشد، در غیر این صورت به این معناست که مشکل اساسی دارد.

لزوم مراجعه به کارشناس پیش از تنظیم نمونه قرارداد فروش لیفتراک

از آنجایی که لیفتراک کارایی بسیار زیادی دارد، لیفتراک دست دوم و کارکرده هم طرفداران خود را دارد. زیرا افراد با پرداخت هزینه کمتر نسبت به لیفتراک نو، صاحب این دستگاه ضروری برای صنعت و راهسازی می‌شوند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که قبل از تنظیم نمونه قرارداد فروش لیفتراک ، حتما به یک کارشناس با تجربه یا تعمیر کار حرفه‌ای لیفتراک مراجعه شود. برای مثال: ممکن است فرد قطعات ظاهری را رنگ یا تعمیر کند که این موضوع سبب شود لیفتراک، ظاهری سالم داشته باشد، ولی در واقع انتظارات خریدار را برآورده نکند که این امر جز با نظر کارشناس فنی قابل تشخیص نیست.

از آنجایی که موضوع نمونه قرارداد فروش لیفتراک یک موضوع تخصصی است باید با فردی که آشنایی لازم با هر نوع لیفتراک و تعمیر و کارایی متفاوت آن دارد مشورت شود زیرا دستگاه مناسب برای کارخانه‌ای با فضای باز و ناهموار با لیفتراک مخصوص کارخانه کوچک و هموار متفاوت است. همچنین لیفتراک مناسب برای آب و هوای گرمسیر با سردسیر متفاوت است و همه این موارد با مراجعه به یک کارشناس آگاه برای فرد روشن می‌شود.

قولنامه فروش لیفتراک چه نوع قراردادی است؟

قولنامه فروش لیفتراک یک قرارداد بیع است. این مبایعه نامه ، یک قرارداد معین و لازم است، یعنی طرفین نمی‌توانند آن ‌را جز در موارد محدودی بر هم بزنند. قولنامه فروش لیفتراک یک قرارداد معوض است، زیرا هر کدام از فروشنده و خریدار در مقابل مالی که به دیگری پرداخت می­کند مالی به دست می­آورد. یعنی یک طرف پول خود را می­دهد و یک طرف لیفتراک را به طرف مقابل می‌­دهد.

قرارداد فروش لیفتراک

نمونه قرارداد خرید لیفتراک از نگاه قانون

مطابق ماده 34 آیین نامه ایمنی ماشین‌های لیفتراک، ضروری است که این ماشین یک سری تجهیزات مانند آژیر، اتاقک ایمن راننده، چراغ هشدار دهنده، تجهیزات کنترلی و… داشته باشد که این موارد از ملزومات یک لیفتراک است. پس بهتر است در هنگام خرید لیفتراک به این موارد توجه شود. مطابق این ماده، لیفتراکی که موضوع نمونه قرارداد خرید لیفتراک است، باید این موارد را داشته باشد.

با توجه به ماده 41 آیین نامه ایمنی ماشین‌های لیفتراک، تعمیرات و جوشکاری بر روی بدنه، شاخک‌ها و ملحقات به منظور از بین بردن ترک‌ها وفرسودگی‌های سطحی ممنوع است و درصورت نیاز فقط با نظارت شرکت سازنده مجاز است. پس قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید لیفتراک باید دقت شود که بر روی بدنه و شاخک‌های لیفتراک آثار جوش تعمیر نباشد.

باتوجه به ماده 57 این آیین نامه، مشخصات فنی لیفتراک بر روی یک لوح فلزی نوشته شده و این لوح به بدنه لیفتراک نصب شده است. بهتر است قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید لیفتراک به این لوح توجه شود.

مطابق ماده 376 قانون مدنی اگر فروشنده در تحویل مبیع (لیفتراک) تاخیر کند یا خریدار در پرداخت مبلغ تاخیر کند کسی که تاخیر کرده اجبار به انجام تعهد می‌شود.

شرایط صحت نمونه قرارداد خرید و فروش لیفتراک

برای اینکه یک قرارداد به لحاظ قانونی صحیح و معتبر محسوب شود، باید چهار شرط مطرح شده به عنوان اصول صحت قرارداد را داشته باشد. اگر حتی یکی از این شرایط چهارگانه وجود نداشته باشند، قرارداد باطل است. در ادامه به این چهار شرط اشاره می‌کنیم:

  1. قصد و رضای طرفین؛
  2. اهلیت طرفین؛
  3. موضوع معین که مورد معامله باشد؛
  4. مشروعیت جهت معامله.

تعهدات طرفین

در این بخش از متن قرارداد ، دو طرف شروط مورد توافق خود را می‌نویسند. همچنین در این قسمت، تاریخ و مکان تحویل لیفتراک نوشته می‌شود. در صورتی که تمام مبلغ مورد توافق پرداخت نشده باشد، زمان پرداخت باقی مانده مبلغ و اقساط پرداخت هم نوشته می‌شود.

در خصوص مالیات و عوارض لیفتراک، باید توجه شود که پرداخت این موارد تا قبل از تحویل آن به خریدار، به عهده فروشنده است.

هردو طرف باید تمام شروط مورد توافق را در این قسمت بنویسند تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید پیشگیری شود.

برای مثال: می‌توانید شرط کنید در صورتی که مشخص شود دستگاه معیوب است یا میزان ساعت کارکرد غیرواقعی بوده، خریدار حق فسخ دارد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید لیفتراک

اگر طرفین در نمونه قرارداد خرید لیفتراک با هم توافق کنند که در صورت بروز اختلاف، به داور مراجعه کنند، در صورتی که اختلافی بین طرفین قرارداد به وجود بیاید و این اختلاف با صلح و سازش به نتیجه نرسد، طرفین قرارداد به داور مراجعه می‌کنند. اما اگر طرفین در قرارداد توافق کنند که مرجع حل اختلاف آن‌ها دادگاه باشد یا اگر هیچ توافقی در خصوص مرجع حل اختلاف در قرارداد ذکر نشود، دادگاه مرجع رسیدگی خواهد بود.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید لیفتراک

نسخه‌های قرارداد حداقل دو نسخه است که هر دو نسخه باید امضای دو طرف قرارداد را داشته باشد. اگر تعداد فروشندگان و خریداران بیش از دو نفر باشد، به هرکدام یک نسخه داده می‌شود که هردو اعتبار یکسانی دارند.

فسخ نمونه قرارداد خرید لیفتراک

اگرچه قرارداد خرید لیفتراک یک عقد لازم است و طرفین نمی‌توانند آن را بر هم بزنند، اما گاهی طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند و برای خود شرط خیار در نظر می‌گیرند. یعنی توافق می‌کنند که ظرف مهلت مشخص و معینی بتوانند قرارداد را فسخ کنند. گاهی برای این حق فسخ جریمه هم در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر این، قانون مدنی برای دو طرف قرارداد حق فسخ در نظر گرفته است. برای مثال، اگر قبل از این‌که لیفتراک به خریدار تحویل داده شود، نقصی در آن به وجود آید، خریدار حق دارد قرارداد را فسخ کند. در مقابل قانون مدنی این حق را به فروشنده داده است که اگر خریدار، به موقع مبلغ قرارداد را پرداخت نکند، قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

مانند هر قرارداد دیگری، در خصوص این قرارداد نیز در کنار شما هستیم. شما می‌توانید مسئولیت نوشتن صفر تا صد متن این قرارداد را به تیم رکلا بسپارید. برای این منظور روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و در صفحه مربوط به آن، درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، با ورود به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان را خواهید داشت که از خدمات مجموعه رکلا برای گفتگو با مشاوران حقوقی با تجربه و وکلای مجرب استفاده کنید.

قرارداد فروش لیفتراک (نقدی)

این قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش لیفتراک
دانلود نمونه قرارداد فروش لیفتراک
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات