قرارداد اجاره لیفتراک و انواع این نوع از نمونه قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره لیفتراک

تکنولوژی، صنعت ، ماشین سازی و علاقه انسان به ساخت تجهیزات و ابزارهایی که روند اجرای کارها را ساده کند، از مهمترین دلایلی هستند که هر روزه شاهد ساخته شدن انواع ماشین آلات کاربردی هستیم. این ابزار، وسایل و ماشین‎‌ها در زمینه‌های مختلف به انسان کمک می‌کنند. لیفتراک، یکی از کاربردی‌ترین نوع از ماشین سنگین‌ها است. این ماشین به منظور راحتی در جا به جایی مصالح، مواد و انواع کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از ساخت لیفتراک و ماشین‌های سنگین دیگر، انجام عملیات سخت جا به جایی مواد، به عهده نیروی انسانی بود. علاوه بر سختی کار، زمان زیادی برای این شیوه کاری صرف می‌شد. حضور ماشین‌های سنگین به خصوص لیفتراک، مدت‌ها است که موجب آسودگی فرآیند ساخت و ساز شده است. قرارداد اجاره لیفتراک ، قراردادی است که نیاز پروژه‌ها به لیفتراک را تامین می‌کند.

قرارداد اجاره لیفتراک یک قرارداد متداول در میان اشخاصی است که در زمینه ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کنند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد اجاره است و به صورت یک اجاره نامه منعقد می‌شود. علاوه براین، لیفتراک‌ها در بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها نیز برای نقل و انتقال کالا یا باربری مورد استفاده قرار می‌گیرند. توانایی این ماشین سنگین برای جا به جایی بار در انبار و جا به جایی مصالح ساختمانی به اندازه‌ای است که طرفداران بسیار زیادی دارد و برای پروژه‌های کاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت و کاربرد نمونه قرارداد اجاره لیفتراک

لیفتراک‌ها، ماشین‌های هستند که به صورت تخصصی در زمینه نقل و انتقال وسایل و اشیاء سنگین استفاده می‌شوند. اگرچه بسیاری از کارخانه‌ها تلاش می‌کنند که با تهیه یک دستگاه لیفتراک، به روند اجرایی جا به جایی کالا و مواد سرعت ببخشند اما در موارد متعددی نیز مشاهده می‌شود که اشخاص، نیاز به لیفتراک را از طریق قرارداد اجاره تامین می‌کنند.

به طور کلی ماشین‌های سنگین مانند لیفتراک، ارزش مالی زیادی دارند. یعنی دارای قیمت‌های بسیار زیاد هستند و به نوعی یک وسیله گران قیمت نامیده می‌شوند. به همین دلیل است که خرید لیفتراک برای هر شخص امکان پذیر نیست. از طرفی ممکن است اشخاص فقط برای اجرای یک پروژه به لیفتراک احتیاج داشته باشند و بعد از انجام پروژه، نیازی به لیفتراک نباشد. در تمام مواردی که بیان شد، بهترین گزینه، اجاره یک دستگاه لیفتراک است.

از طرف دیگر، اشخاصی هستند که تمایل دارند برای به کار اندازی و استفاده از سرمایه راکد خود، در یک کار سرمایه گذاری کنند. خرید لیفتراک، یک نوع از سرمایه گذاری است، زیرا مبالغی که بابت اجاره لیفتراک کسب می‌شود، درآمدزایی قابل قبولی ایجاد می‌کند. این نوع از سرمایه گذاری به اندازه‌ای مورد توجه است که بسیاری از اشخاص به صورت اختصاصی در زمینه اجاره ماشین آلات سنگین فعالیت می‌کنند. این اشخاص انواع مختلف ماشین‌ها و تجهیزات بزرگ برای ساخت و ساز، انجام پروژه‌های عمرانی و جا به جایی بار را تهیه می‌کنند و سپس با تنظیم اجاره نامه در اختیار اشخاص متقاضی می‌گذارند.

نمونه قرارداد اجاره لیفتراک چگونه قراردادی است؟

اجاره نامه لیفتراک ، قراردادی است که به واسطه آن، شخص متقاضی (مستاجر)، لیفتراک را برای مدت مشخص اجاره می‌کند. یعنی می‌پذیرد که در ازای پرداخت مبلغ اجاره بها، برای مدت معین از لیفتراک استفاده کند. این تعریف، دقیقا تعریفی است که قانون مدنی از قرارداد اجاره ارائه می‌دهد. قانون مدنی در باب اجاره، عقد اجاره را قراردادی می‌داند که به واسطه آن، مستاجر در ازای پرداخت اجاره بهاء، برای مدت مشخص مالک منافع موجر می‌شود.

اجاره نامه لیفتراک دو طرف دارد. یک طرف آن موجر و طرف دیگر مستاجر است. موجر، مالک لیفتراک است. مالک، سرمایه گذاری است که با تهیه لیفتراک آن را به اشخاص دیگر اجاره می‌دهد و از این راه، کسب درآمد می‌کند. در مقابل، مستاجر شخصی است که تمایل دارد برای مدت مشخص از لیفتراک استفاده کند. این شخص نیاز خود به لیفتراک را با استفاده از اجاره نامه برطرف می‌کند.

قانون مدنی درباره شیوه انجام عقد اجاره، قواعدی را در باب اجاره بیان کرده است. برای مثال، به مواردی مانند تحویل مال اجاره به موجر یا مستاجر می‌پردازد و حتی در بخش اجاره اشیاء، قواعدی را در خصوص این نوع اجاره بیان می‌کند. به همین دلیل است که قرارداد اجاره لیفتراک از نگاه قانون، یک قرارداد معین است.

تنظیم این قرارداد قانونی است؟

از نگاه قانون هیچ مانع یا محدودیتی برای اجاره لیفتراک وجود ندارد. بنابراین، تنظیم اجاره نامه لیفتراک ، با توجه به قواعد مربوط به عقد اجاره و قانون مدنی، معتبر و صحیح است.

نمونه قرارداد اجاره لیفتراک ، یک قرارداد لازم است. بنابراین با تنظیم و امضای قرارداد، طرفین متعهد هستند که مطابق با موضوع قرارداد رفتار کنند. این قرارداد مطابق با قواعد اجاره اشیاء تنظیم می‌شود و درباره شرایط اجاره و چگونگی روابط میان موجر و مستاجر توضیح می‌دهد.

انواع قرارداد

لیفتراک به چند روش اجاره داده می‌شود. تمام این روش‌ها، حالت‌های مختلفی از قرارداد اجاره هستند که تنها در موارد خاص با یکدیگر متفاوت خواهند بود اما به طور کلی برای این قرارداد، یک نوع اجاره نامه تنظیم می‌شود. در ادامه به حالت‌های مختلف این قرارداد اشاره می‌کنیم.

قرارداد اجاره لیفتراک با راننده

لیفتراک از جمله ماشین‌هایی است که نیاز به راننده ماهر دارد. برای استفاده صحیح و کاربردی از لیفتراک، باید از یک راننده ماهر و متخصص کمک بگیرید. بسیاری از شرکت‌هایی که به صورت اختصاصی در زمینه اجاره ماشین آلات و به خصوص لیفتراک فعالیت می‌کنند، ماشین‌ها را با راننده اجاره می‌دهند. یعنی شما همزمان با در اختیار گرفتن لیفتراک برای دو ماه، راننده را نیز در اختیار خواهید داشت. این نوع قرارداد بسیار کاربردی است. زیرا اگر توانایی راندن یا استفاده از لیفتراک را نداشته باشید، ملزم خواهید بود که یک راننده لیفتراک استخدام کنید اما در این قرارداد، راننده نیز در در اختیار شما قرار می‎‌گیرد و از این بابت نگرانی ندارید. برای این نوع رابطه استخدامی نیز به قرارداد استخدام راننده نیاز خواهید داشت.

اجاره نامه لیفتراک بدون راننده

ممکن است شخصی که لیفتراک را تهیه می‌کند، توانایی و تخصص کافی برای راندن و استفاده از لیفتراک داشته باشد. این شخص با اجاره لیفتراک به تنهایی، برای انجام کارهایش اقدام می‌کند. از طرف دیگر شخصی که از اجاره نامه لیفتراک بدون راننده استفاده می‌کند، ممکن است به هر دلیلی نیاز به راننده نداشته باشد یا اینکه راننده ماهری را بشناسد و بخواهد که کار را به او بسپارد. در این شرایط، طرفین می‌توانند قرارداد اجاره لیفتراک را مشابه با قرارداد اجاره خودرو بدون راننده تنظیم کنند.

خسارت و زیان وارد شده به لیفتراک

یکی از بحث‌های مهم در زمینه استفاده از لیفتراک، مساله خسارت و زیان به ماشین است. در متن نمونه قرارداد اجاره لیفتراک به تفصیل درباره این مساله توضیح می‌دهند. علاوه براین، قانون مدنی نیز در زمینه خسارت و زیان به ماشین توضیح داده است.

قانون مدنی اینطور بیان می‌کند که اگر خسارت وارد شده به لیفتراک به سیستم فنی ماشین مربوط باشد، ایرادی باشد از خود ماشین نشات گرفته است یا اینکه به دلیل استفاده مستمر ایجاد شده است، به عهده موجر است. در این شرایط مستاجر مسئولیتی ندارد و پرداخت خسارت یا زیان به عهده او نیست.

از طرف دیگر، اگر در حین استفاده بیش از حد از لیفتراک یا به دلیل استفاده نامناسب از آن، خسارتی ایجاد شود، مسئولیت آن با مستاجر خواهد بود و موجر می‌تواند طلب خسارت کند.

تعیین مدت قرارداد

اگر بخواهیم مهمترین بخش یک قرارداد اجاره را نام ببریم، می‌توانیم به مدت آن قرارداد اشاره کنیم. قانون مدنی به صراحت بیان می‌کند که اگر در متن قرارداد اجاره، به بازه زمانی قرارداد و تاریخ دقیق اتمام آن اشاره نشده باشد، قرارداد باطل است. بنابراین، مهمترین اقدام در نوشتن قرارداد ، تعیین بازه زمانی اجاره است. یعنی باید به طور دقیق مشخص شود که لیفتراک در چه زمانی به مستاجر تحویل داده می‌شود و مستاجر چه زمانی باید آن را به موجر برگرداند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا یک نمونه کامل از این قرارداد تنظیم کرده است. ضمن آنکه به شما پیشنهاد می‌کنیم که وظیفه تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید و با استفاده از راهنمایی‌های مشاوره حقوقی تلفنی ، با آسودگی خاطر بیشتری برای امضای قرارداد اقدام کنید.

قرارداد اجاره لیفتراک

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره لیفتراک
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات