نمونه قرارداد بازاریابی مواد غذایی چند نوع است و چه شرایطی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/12/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بازاریابی مواد غذایی

قرارداد بازاریابی مواد غذایی یکی از قراردادهایی است که بسیار مورد استفاده صاحبان کسب و کارها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید مواد غذایی است. شخصی که به عنوان بازاریاب در این قرارداد حضور دارد باید دارای فن بیان و مهارت جذب مشتری باشد. بازاریاب باید به طور دقیق آن محصولات را بشناسد و از مزایا یا ویژگی خاص محصول آگاه باشد. قرارداد بازاریابی مواد غذایی به تولیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که محصولات خود را به بازار هدف خود معرفی کنند. این قرارداد از انواع قرارداد بازاریابی است ولی به صورت خاص درباره بازاریابی در حوزه مواد غذایی صحبت می‌کند.

اهمیت قرارداد بازاریابی مواد غذایی

بازاریابی برای تمام کسب و کارها حائز اهمیت است. در حوزه مواد غذایی نیز کاربرد فراوان دارد. یک مثال ملموس شرکت‌های تولید لبنیات هستند. لبنیات تولید شده را نمی‌توان مدت زمان زیادی نگهداری کرد و احتمال خراب و فاسد شدن آن‌ها می‌رود. بنابراین مالکان کارگاه یا نمایندگان آن‌ها می‌توانند از یک نمونه قرارداد بازاریابی مواد غذایی استفاده کنند و ارائه و تبلیغ محصولات خود را به بازاریاب بسپارند. این کار باعث می‌شود که سرعت ارائه محصول و معامله آن بیشتر شود و محصول در زمان بسیار کمتری به مشتریان فروخته شود.

البته باید به خاطر داشت که همیشه مدت زمان و بیم خراب شدن محصولات تولید شده مالکان کسب و کار را برای تنظیم قراردادها سوق نمی‌دهد. در یک مثال دیگر نمونه قرارداد بازاریابی تجهیزات پزشکی را در نظر بگیرید. در این مثال بیم فاسد شدن محصولات نمی‌رود، بلکه این قرارداد در جهت توسعه کاری و کسب سود بیشتر تنظیم می‌شود. بنابراین بحث مدت برای صاحبان تمامی کسب و کارها به عنوان عامل جذب بازاریاب مطرح نیست. زمانی که شما یک نمونه قرارداد بازاریابی مواد غذایی تنظیم کنید لازم است که نظر قانون گذار را در خصوص شکل و نحوه‌ی اعتبار دهی به قرارداد بدانید. برای مثال آیا می‌توان توافقی در این قرارداد انجام داد یا خیر؟ بنابراین بحث قوانین ناظر بر قرارداد بازاریابی اهمیت می‌یابد.

قرارداد همکاری با بازاریاب مواد غذایی

نمونه قرارداد بازاریابی مواد غذایی را می‌توانیم به دو شکل تنظیم کنیم. اجازه دهید این دو شکل را در قالب مثال‌هایی با دو قرارداد متفاوت بررسی کنیم. در حالت اول تصور کنید که به عنوان مالک کسب و کار قصد دارید یک نمونه قرارداد بازاریابی تجهیزات پزشکی را امضا کنید. با توجه به این که کسب و کار شما ممکن است نو پا باشد یا آن که منبع مالی برای پرداخت بیمه‌ بازاریاب را نداشته باشید، می‌توانید قرارداد خود را طبق ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم کنید.

در این حالت، قرارداد تنظیم شده در چارچوب قانون کار قرار نمی‌گیرد. بنابراین مدت فعالیت بازاریاب و میزان حقوق دریافتی بنا به توافق طرفین تعیین می‌شود. در این گونه قراردادها معمولا بحث بیمه نیز مطرح نمی‌گردد. نوع دیگری از قراردادها در زمینه بازاریابی محصولات غذایی، قرارداد مشارکت بازاریابی یا قرارداد مشاوره بازاریابی است که به شرکت‌های ساخت و تولید مواد غذایی کمک می‌کنند تا درباره بازار محصولات خود آگاهی بیشتری داشته باشند یا با هم وارد شراکت کاری شوند.

قرارداد بازاریابی مواد غذایی به صورت قرارداد کار

در حالت دوم ممکن است مالک کسب و کاری بخواهد یک نمونه قرارداد بازاریابی مواد غذایی با یک نیروی کار بازاریاب تنظیم کند. این شخص برای آن که قرارداد از چهارچوب محکم‌تری برخوردار باشد آن را طبق قانون کار منعقد می‌کند. برای این منظور قراردادی که با بازاریاب مواد غذایی تنظیم می‌شود، قرارداد کار است. در این حالت میزان فعالیت روزانه کارگر، میزان حقوق دریافتی او و بحث بیمه به صورت دقیق و مشخص بیان می‌شود و طرفین نمی‌توانند بر خلاف آن توافق داشته باشند.

بنابر آنچه گفته شد، تنظیم قرارداد طبق ماده ۱۰ قانون مدنی برای کسب و کارهای نوپا بسیار مناسب است و از جمله نتایج تنظیم قرارداد طبق ماده 10، ساعت کاری منعطف و حذف بیمه است. در صورت تنظیم قرارداد طبق قانون کار، به صورت صریح و شفاف، بایدها و نبایدهای روابط کاری را برای شما عنوان شده است. برای مثال میزان فعالیت روزانه بازاریاب طبق قانون کار ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است. اگر کارفرما بخواهد که کار اضافه‌تری را به کارگر ارجاع دهد، باید ابتدا رضایت را کسب کند. حقوق کارگر در ساعات اضافه کار ۴۰ درصد مازاد بر حقوقی است که برای هر یک ساعت کار عادی دریافت می‌کند. در ضمن، تنظیم قرارداد بازاریابی مواد غذایی طبق قانون کار، بحث قانون تامین اجتماعی را نیز به دنبال دارد که شامل بیمه بازاریاب می‌شود.

قانون تامین اجتماعی در قرارداد کار بازاریابی مواد غذایی

در قانون تامین اجتماعی درصد مبلغی که هر یک از طرفین قرارداد باید برای بیمه پرداخت کنند، مشخص شده است. طبق این قانون ۷ درصد از آن حق بیمه کارگر و ۲۳ درصد سهم کارفرما است. قانون کار عنوان می‌کند که حداقل حقوق دریافتی بازاریاب باید طبق مبلغی باشد که هر ساله توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود. ضمن آن که کسورات حقوق بازاریاب نیز طبق مواد قانون کار و قانون تامین اجتماعی لحاظ می‎‌شود.

برای مثال در قانون کار عنوان شده است که کارفرما نمی‌تواند به هیچ عنوان مبلغی کمتر از آنچه که توافق شده است به کارگر پرداخت کند؛ مگر آن که دلیل موجهی داشته باشد. برای مثال اگر بازاریاب وامی را از آن کارگاه یا کارخانه تولیدی دریافت کرده است، کارفرما می‌تواند اقساط آن را از حقوق او کم کند. مالیات نیز از جمله کسورات حقوق بازاریاب به حساب می‌رود.

توافق در بازاریابی مواد غذایی

همان طور که در بحث قبل عنوان شد، اگر شما قرارداد بازاریابی مواد غذایی را طبق قانون کار تنظیم کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید برخلاف قوانین توافق کنید. به عبارت دیگر، مواد ذکر شده در قانون کار برای هر دو طرف الزامی است و در صورتی که بندی در قرارداد بر خلاف قانون کار و با توافق دو طرف نوشته شده باشد، در صورت طرح شکایت، اداره کار توافق را نامعتبر می‌داند و براساس قانون جریمه در نظر می‌گیرد. اگر قرارداد خود را طبق ماده 10 قانون مدنی تنظیم کنید، قانون گذار به شرطی از قرارداد بازاریابی مواد غذایی حمایت خواهد کرد که هیچ یک از مواد قانونی را نقض نکرده باشید. ضمانت اجرای بی توجهی به مواد قانونی، نقض قرارداد و معتبر ندانستن آن است.

پیشنهاد می‌کنیم

شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنند، متقاضیان جدی تنظیم قراردادهای بازاریابی هستند زیرا بخش قابل توجهی از درآمد این واحدهای تجاری، به همکاری با بازاریابان مجرب و با تجربه وابسته است. برای پیشگیری از اختلافات احتمالی میان دو طرف این قرارداد و همچنین برای مکتوب کردن تعهدات کاری و وظایفی که به عهده بازاریاب و کارفرمای او قرار گرفته‌اند، لازم است که یک قرارداد جامع و کامل در اختیار داشته باشید. برای این منظور، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

علاوه براین، اگر در ابتدای فعالیت کاری خود هستید و در رابطه با چهارچوب قانونی همکاری با بازاریاب مواد غذایی اطلاعات دقیقی ندارید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما مناسب خواهد بود زیرا می‌توانید با استفاده از این سرویس، به راحتی با مشاوران حقوقی مجرب ارتباط بگیرید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

قرارداد بازاریابی

برای تهیه این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد بازاریابی

قرارداد کار بازاریابی

متن کامل این قرارداد را از اینجا دانلود کنید.

نمونه قرارداد کار بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد کار بازاریابی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات