نکات انواع نمونه قرارداد مشاوره بازاریابی و فروش + شرایط قانونی این دسته از قراردادها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/12/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره بازاریابی

قرارداد مشاوره بازاریابی ، از قراردادهای کاربردی برای توسعه و رونق بیشتر مشاغل و کسب و کار است. قرارداد مشاوره بازاریابی از انواع قرارداد بازاریابی است. احتمالا بازاریاب را به عنوان یک واسطه‌گر برای معامله کالا بشناسید، ولی این حوزه کاری بسیار گسترده و تخصصی‌تر از کار یک واسطه یا دلال است. بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی بزرگ، برای رونق و توسعه بیشتر کسب و کارشان از نیروی بازاریاب حرفه‌ای کمک می‌گیرند. علاوه بر این، همکاری با بازاریاب‌ها برای کسب و کارهای نوپا نیز بسیار کاربردی است.

بازاریابی به اندازه‌ای گسترده است که می‌توانیم معامله محصول را بخش کوچکی از این حرفه بدانیم. به همین دلیل است که گاهی از عنوان « قرارداد مشاوره بازاریابی و فروش » استفاده می‌شود. همانطور که ملاحظه می‌کنید، در این عنوان، فروش از بازاریابی جدا شده است. البته ما مدعی جدایی این دو از یکدیگر نیستیم، اما به شما می‌گوییم که بازاریاب غیر از بحث معامله محصول یا معرفی خدمات، فعالیت‌های دیگری نیز انجام می‌دهد. یکی از مهمترین بخش‌های حرفه بازاریابی «مشاوره، بررسی و ارزیابی بازار» است.

هدف از تنظیم این قرارداد!

بازار کسب و کار، تولید، تجارت و حتی خدمات رسانی، به اندازه‌ای تخصصی شده است که برای حضور موثر در هر عرصه، باید آگاهی و دانش ویژه‌ای داشته باشید. هر کسب و کار به نوعی با مخاطبان و مراجعان خود در ارتباط است. نحوه برقراری ارتباط، جذب اعتماد مخاطب، رضایت مشتری و شناخت سلیقه و تقاضای مخاطبان از مهمترین عوامل رشد و توسعه کسب و کار شما است. اگر می‌خواهید موفق شوید، باید تاریخچه حرفه خود را بشناسید و علاوه بر این از جدیدترین مسائل و تغییرات حوزه کاریتان آگاه باشید.

این آگاهی به شما کمک می‌کند که بتوانید خودتان را در بازار رقابت نگه دارید. پویایی و زنده بودن کسب و کار وابسته به ارتباط فعال با مشتری، جذب مشتری و جلب رضایت او است. همه این موارد در گرو شناخت جامعه هدف است. جامعه هدف کسب و کار شما، افرادی هستند که محصول یا خدمات شما را می‌خواهند. به نظرتان از چه راهی می‌توانید به این آگاهی و دانش اختصاصی در زمینه کاریتان دست پیدا کنید؟

من به شما می‌گویم! یک بازاریاب حرفه‌ای بهترین مشاور و راهنمای شما خواهد بود.

بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب و کارها برای رشد بیشتر و توسعه کسب و کارشان با مشاوران تخصصی در زمینه بازاریابی مشورت می‌کنند. این همکاری به وسیله نوشتن نمونه قرارداد مشاور بازاریابی میسر می‌شود.

انواع نمونه قرارداد مشاوره بازاریابی

تنظیم نمونه قرارداد مشاوره بازاریابی به دو صورت امکان پذیر است. هر کدام از انواع این قرارداد در گروه خاصی قرار می‌گیرند و به همان نسبت، باید از قوانین مربوطه پیروی کنند. این قراردادها عبارتند از:

نمونه قرارداد مشاوره و بازاریابی اداره کار

این نوع از نمونه قرارداد مشاوره بازاریابی به صورت یک قرارداد استخدامی و براساس قانون کار تنظیم می‌شود. شرکت‌های بزرگ برای بررسی و تحلیل بازار محصولات خود، نیازمند نیروی متخصص هستند که به خوبی از شرایط بازار و نوسانات آن آگاه باشد. این نیروی بازاریاب با امضای یک قرارداد کار، در شرکت استخدام می‌شود. بازاریاب علاوه بر مسئولیت‌های بازاریابی، باید به صورت مستمر و مداوم بازار محصولات شرکت را بررسی ‌کند. بازاریاب ایده‌ها و مشورت‌های مناسبی در جهت بهبود کیفیت و شیوه عرضه محصولات و خدمات ارائه می‌دهد. برای تنظیم این قرارداد، باید کاملا مطابق با قانون کار عمل شود.

نمونه قرارداد مشاوره بازاریابی و فروش به صورت همکاری

یک نوع دیگری از همکاری میان بازاریاب تخصصی و صاحب محصول یا خدمات، قراردادی است که به صورت یک همکاری دو جانبه تنظیم می‌شود. در این قرارداد همکاری، بازاریاب در بخشی از درآمد معامله محصول یا ارائه خدمات، سهم دارد. البته کسب سهم در مواردی است که بازاریاب به صورت مستقیم در انجام معامله نقش داشته باشد.

در این قرارداد، بازاریاب برای توسعه و رونق کسب و کار و افزایش درآمد، دانش و آگاهی خود در زمینه شرایط بازار محصول را در اختیار طرف مقابل قرار می‌دهد. این کار موجب افزایش درآمد می‌شود. این افزایش درآمد به صورت غیر مستقیم موجب افزایش در آمد بازاریاب نیز می‌شود. این قرارداد به صورت یک قرارداد همکاری و با استناد به ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شود. براساس این ماده، به شرط رعایت قانون، می‌توانیم به هر طریق توافق کنیم و با یکدیگر قرارداد امضا کنیم.

نمونه قرارداد مشاور بازاریابی

نوع دیگری از قرارداد مشاور بازاریابی زمانی است که به دنبال یک مشاور تخصصی هستیم که بتواند ایده‌ها و طرح‌های کاربردی به ما ارائه دهد که با استفاده از آن، مجموعه توسعه یابد و به میزان درآمد افزوده شود. همانطور که اشاره شد، زمینه‌های شغلی بسیار تخصصی شده است. برای مثال اگر شما یک شرکت تولید کننده محصولات آرایشی باشید و بخواهید که محصول جدیدی به محصولات خود اضافه کنید، باید از یک مشاور کمک بگیرید.

اگر مشاور شما یک مشاور بازاریابی باشد، می‌تواند به شما اطلاع دهد که در بازه زمانی فعلی چه نوع محصولی مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد و در محدوده جغرافیایی شما، احتمال استقبال مردم از چه محصولی بیشتر است. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که با ریسک کمتری برای افزایش محصول و ارائه آن به بازار اقدام کنید. این قرارداد، یک نوع از قرارداد مشاوره است، به این صورت که مشاور بازاریابی در ازای ارائه مشاوره، حق الزحمه دریافت می‌کند.

اعتبار و صحت قرارداد

اعتبار و صحت هر قرارداد مشروط به رعایت مفاد قانون است. اگر در حین تنظیم قرارداد، به مفاد قانونی مرتبط توجه شده باشد و توافقی خارج از قانون صورت نگرفته باشد، قرارداد معتبر و صحیح است. قانون درباره هر نوع از معاملات، مفاد مخصوصی در نظر گرفته است. برای مثال قرارداد کاری با بازاریاب، اگر به صورت رابطه کارگری و کارفرمایی باشد، باید مطابق قانون کار باشد. در سایر انواع قرارداد نیز، قانون مدنی شروطی در نظر گرفته است. ماده 10 قانون مدنی، ماده مشهوری است که حکم به آزادی قراردادها می‌دهد. براساس این ماده می‌توانیم به صورت‌های مختلف قرارداد تنظیم کنیم و قرارداد ما معتبر خواهد بود. به شرط آن که به قانون توجه کرده باشیم.

نحوه نوشتن متن قرارداد

پیش از عقد هر قرارداد، طرفین با یکدیگر مذاکره می‌کنند. در این گفت و گو و مذاکرات، شروطی اعلام می‌شود و توافقاتی صورت می‌گیرد. این توافقات ابتدایی در قالب قرارداد تنظیم می‌شوند. برای نوشتن قرارداد لازم است که به این توافقات و شروط اعلام شده توجه شود. اگر قصد دارید نمونه قرارداد مشاوره بازاریابی و فروش امضا کنید، توجه داشته باشید که در متن قرارداد به تمام شروط مورد نظر شما اشاره شده باشد. قرارداد یک سند معتبر و قانونی است. تعهدات صاحب محصول و تعهدات بازاریاب، در متن قرارداد مستند می‌شود. بنابراین، اگر در حین همکاری، هر کدام از طرفین تخلف کند، با استناد به متن قرارداد می‌توانید از او شکایت کنید.

موضوع قرارداد مشاوره بازاریابی

موضوع قرارداد مشاوره بازاریابی ارائه انواع خدمات مشاوره به منظور بازاریابی است. به شما پشنهاد می‌کنیم که در این بخش از قرارداد، به صورت دقیق به کسب و کار خودتان اشاره کنید و درباره محصول یا خدماتتان توضیح دهید. بر این اساس، مشاور بازاریابی، متعهد می‌شود که در خصوص زمینه کاری شما مشاوره بدهد و شما را راهنمایی کند. اگر بازاریاب صرفا به عنوان مشاور در قرارداد حضور دارد، در این بخش نیز فقط درباره مشاوره بازاریابی صحبت می‌کنیم، اما اگر مشاور در فعالیت‌های اجرایی بازاریابی نیز فعالیت دارد باید درباره این مسئولیت و وظیفه صحبت کنیم.

مدت زمان قرارداد مشاوره بازاریابی

مدت قرارداد، براساس توافق طرفین ممکن است از چند ساعت تا چند سال تنظیم شود. در قراردادهای مشاوره بازاریابی استخدامی، معمولا قراردادها 1 ساله یا 2 ساله تنظیم می‌شود اما در انواع دیگر قرارداد مشاوره، می‌توانیم مدت متنوعی تعیین کنیم.

پیشنهاد ما به شما

برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا درخواست تنظیم قرارداد روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

قرارداد مشاوره

برای ارائه خدمات مشاوره، می‌توانید از فرم خام نمونه قرارداد مشاوره استفاده کنید. برای تهیه این نمونه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات