قرارداد فیکسی چیست؟ نمونه قرارداد فیکسی و مزایا و معایب انتخاب آن را بررسی می‌کنیم

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1400/08/29
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فیکسی

قرارداد فیکسی اگرچه یک قرارداد با شرایط و ویژگی‌های مختص به خود است اما به دلیل شیوه انجام موضوع این قرارداد، می‌توانیم آن را یکی از قرارداد پیمانکاری در نظر بگیریم. یعنی اینکه در این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهای پیمانی، یک طرف سفارش دهنده یا درخواست کننده‌ای است که تمایل دارد پروژه مشخصی برای او انجام شود و طرف مقابل نیز شخصی خواهد بود که می‌پذیرد در ازای انجام پروژه مورد نظر، مبلغ معینی را دریافت کند. چیزی که نمونه قرارداد فیکسی را از سایر انواع قراردادهای پیمانی مجزا می‌کند، مساله مبلغ قرارداد است.

در واقع می‌توانیم اینطور بگوییم که نمونه قرارداد فیکسی ، مساله مبلغ قرارداد و هزینه‌ای که برای انجام یک پروژه پرداخت می‌شود را مورد توجه قرار می‌دهد و در خصوص این مساله، شروط و قواعد مشخصی را در نظر می‌گیرد. انجام موضوع قرارداد نیز باید مطابق با شروط و تعهداتی باشد که میان طرفین برقرار شده است. بنابراین، تعیین شروط خاص برای توافق‌های پیمانی، در خصوص فرآیند انجام پروژه، اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا تمام ابعاد روابط میان طرفین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه این مقاله، درباره این قرارداد توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم. این قرارداد اغلب به صورت قرارداد پیمان انفرادی تهیه و تنظیم می‌شود.

منظور از نمونه قرارداد فیکسی چیست؟

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از انتخاب این قرارداد یا حتی پیش از امضای آن، به طور دقیق از شرایط آن مطلع باشید و درباره آن مطالعه کنید. علاوه براین، می‌توانید در خصوص این قرارداد از مشاوران حقوقی مجرب نیز کمک بگیرید. دریافت خدمات مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که درباره قرارداد مدنظر خود اطلاعات مناسبی کسب کنید و با اطمینان بیشتری این قرارداد را انجام دهید.

برای تعریف نمونه قرارداد فیکسی ، می‌توانیم اینطور توضیح دهیم که در این قرارداد، یک پیمانکار متعهد می‌شود که پروژه معینی را با یک قیمت پایدار و قطعی انجام دهد و به پایان برساند. «Fixed contract» یا همان قرارداد فیکسی ، توافقی است که به موجب آن، مسئولیت انجام پروژه با مبلغ پایدار، به پیمانکار سپرده می‌شود. هدف از تنظیم این قرارداد این است که پروژه مورد نظر صرفا با مبلغی که توافق شده‌است به پایان برسد و برای کارفرما، هزینه بیشتری به همراه نداشته باشد. این پروژه به طور معمول زمانی کاربرد دارد که کارفرما نخواهد هزینه بیشتری از مبلغ توافق شده را متحمل شود. به همین دلیل، از این قرارداد با عنوان قرارداد قیمت مقطوع نیز یاد می‌شود.

شیوه انجام موضوع پروژه در این نوع قرارداد به این صورت است که ابتدا کارفرما، طرح اولیه مورد نظر خود را به پیمانکار ارائه می‌دهد و این حق را دارد که با بررسی پروژه، برای انجام دادن یا انجام ندادن آن تصمیم بگیرد. علاوه براین، پیمانکار می‌تواند با احتساب هزینه‌‍‌های مورد نیاز برای انجام موضوع پروژه، قیمت معینی را به کارفرما اعلام کند. در نهایت، با توافق طرفین در خصوص مبلغ قرارداد و همچنین با توافق در خصوص دیگر ابعاد این توافق، میان طرفین یک نمونه قرارداد فیکسی تنظیم و امضا خواهد شد.

وظایف و تعهدات طرفین نمونه قرارداد فیکسی

بدون شک امضای نمونه قرارداد فیکسی توسط طرفین، به این معنی خواهد بود که کارفرما و پیمانکار ملزم هستند که به تعهدات خود در خصوص انجام موضوع این قرارداد عمل کنند. یعنی اینکه کارفرما باید شرایط را برای انجام موضوع قرارداد فراهم کند؛ مبلغی که توافق شده است را به پیمانکار بپردازد و سایر مسئولیت‌هایی که در خصوص این قرارداد به عهده گرفته است را نیز انجام دهد. در مقابل، پیمانکار نیز تعهد دارد که مطابق با طرح اولیه که به او ارائه می‌شود، موضوع قرارداد را انجام دهد. همچنین لازم است که پیمانکار به این مساله بسیار مهم توجه داشته باشد که در ادامه فرآیند انجام پروژه، امکان افزایش مبلغ قرارداد وجود ندارد و موضوع پروژه صرفا با مبلغی که در ابتدا میان طرفین توافق شده است، انجام خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم، کارفرما و پیمانکار متعهد خواهند بود که مطابق با شروط و توافقات مندرج در قرارداد عمل کنند. به این ترتیب، اگر شما نیز به عنوان کارفرما یا پیمانکار قصد انجام چنین توافقی را دارید، حتما به خاطر داشته باشید که لازم است شروط و توافقات مورد نظرتان را در متن قرارداد ثبت کنید.

بررسی مزایای نمونه قرارداد فیکسی

مزایای نمونه قرارداد فیکسی ، بیشتر متوجه کارفرما است زیرا کارفرما میزان هزینه‌ای که برای این قرارداد می‌پردازد را مشخص کرده است و از طرف دیگر، اتفاقات یا شرایط متغیری که امکان بروز آن‌ها وجود دارد، در مبلغی که توافق شده است، تاثیر نمی‌گذارد. علاوه براین، کارفرما ملزم نمی‌شود که مبلغ بیشتری را پرداخت کند. با این حال، در ادامه به چند مزایای مهم در خصوص این قرارداد اشاره می‌کنیم:

  1. پیمانکار در این قرارداد، ملزم می‌شود که برای کاهش هزینه‌های انجام پروژه تلاش کند. همچنین پیمانکار باید در نظر داشته باشد که اتلاف وقت و هزینه موجب ضرر و زیان او می‌شود. بنابراین، لازم است که این موارد را نیز مدیریت کند. رسیدگی به این موارد هم منافع پیمانکار را محفوط نگه می‌دارد و هم برای کارفرما مناسب خواهد بود.
  2. یک نکته مهم دیگر در خصوص نمونه قرارداد فیکسی این است که پیمانکار دیگر ملزم نیست که لیست پرداخت و هزینه‌ها را به کارفرما ارائه دهد زیرا هزینه‌هایی که اعمال شده‌اند، ملاک تعیین مبلغ قرارداد نیستند. در واقع لازم نیست که هزینه‌های واقعی پروژه به دقت ثبت و کنترل شوند.
  3. از آنجایی که در طول انجام این قرارداد، نمی‌توان مبلغی که میان طرفین توافق شده است را افزایش داد؛ بنابراین، لازم است که پیمانکار، پیش از تعیین توافقات نهایی و امضای قرارداد، حتما در خصوص هزینه‌هایی که صرف انجام موضوع پروژه می‌شود، بررسی‌های دقیقی را انجام دهد. به این ترتیب، در مذاکره با کارفرما می‌تواند مبلغ منصفانه و معقولانه‌ای را پیشنهاد کند تا در طول بازه زمانی انجام موضوع قرارداد، زیان و خسارتی متوجه او نشود.

معایب این قرارداد

  1. اگر پیمانکار تاثیر اختلالات فنی و اقتصادی مانند جنگ، تورم ، افزایش قیمت تجهیزات و موارد مهم دیگر را در نظر نگرفته باشد، به احتمال زیاد انجام این پروژه برای او با خسارت و زیان همراه خواهد بود.
  2. ممکن است بعضی اتفاقات ناگهانی و یکباره ایجاد شوند و به موجب آن‌ها هزینه‌های انجام پروژه افزایش یابد. در این شرایط ناگهانی نیز، مبلغ قرارداد کماکان پایدار می‌ماند و اگر پیمانکار مبلغ مناسبی را در نظر نگرفته باشد، در انجام پروژه متضرر خواهد شد.
  3. با اینکه تاکید می‌کنیم حتما شرایط و احتمالات را برای انجام این پروژه در نظر بگیرید اما احتمال دارد که حوادثی پیش بیایند که قابل برنامه ریزی نیستند. برای مثال، اعمال یک تحریم جدید می‌تواند در روند انجام این پروژه، تاثیر بگذارد.
  4. یک نکته مهم دیگر که می‌تواند برای کارفرما مشکلاتی را ایجاد کند، این است که قرارداد حاضر، کاملا مطابق با طرح اولیه که به پیمانکار ارائه می‌شود، انجام خواهد شد. بنابراین، کارفرما نمی‌تواند در طول اجرای موضوع این قرارداد، تغییراتی را در پروژه اعمال کند یا اصلاحاتی را ارائه دهد. به این ترتیب، قرارداد فیکسی در این زمینه برای کارفرمایان محدودیت‌هایی را به همراه خواهد داشت زیرا دیگر نمی‌توانند مدام خواستار تغییر و اصلاح طرح پروژه شوند. این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که حتی اگر پیمانکار بپذیرد که تغییرات مدنظر کارفرما را انجام می‌دهد، می‌تواند برای اعمال این تغییرات، مبلغ بیشتری را درخواست کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید به راحتی قرارداد مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید. تیم حقوقی رکلا با هدف ایجاد امکان دسترسی تمام اقشار جامعه به خدمات حقوقی، ارائه خدماتی را در نظر گرفته است که به سهولت در اختیار شما قرار می‌گیرند. با ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، مشاوران حقوقی رکلا با شما تماس خواهند گرفت. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
میلاد
thumb_up_alt
چرا بعضی از کارفرماها اضافه کاری نمیدن به نیروهای خودشون؟
12:49
07 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. هیچ کارفرمایی موظف به سپردن امور اضافی به پرسنل، تحت عنوان اضافه کاری و به دنبال آن، پرداخت مبلغ اضافه کاری نیست. این موضوع با تشخیص کارفرما مشخص خواهد شد.
15:36
08 شهریور 1401