معیارهایی برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق ؛ وظایف مدیریت مالی چیست ؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/31
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر مالی

مسلما هر سازمان و شرکت به محض راه اندازی کسب و کار مورد نظر خود، برای پیشبرد سریع‌تر و سودمندتر اهدافی که در نظر دارد، مسئولیت رسیدگی و سر و سامان دادن هر کدام از این بخش‌های مختلف سازمان را بر عهده فرد متخصص و ماهر در آن حوزه می‌سپارد. بخش مالی نیز یکی از بخش‌های مهم و حیاتی هر شرکت محسوب می‌شود که در واقع وظیفه تجزیه و تحلیل و همچنین ارزیابی اهداف اقتصادی یک سازمان را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، مدیر مالی که مسئول این بخش خواهد بود، موظف است در طول فعالیت خود اقداماتی نظیر نظارت مستقیم بر نحوه عملکرد شرکت و سازمان مربوطه؛ تهیه گزارشات مالی؛ بررسی و تحلیل گردش مالی شرکت و برنامه ریزی‌های اقتصادی آن را انجام دهد. در این مقاله قرار است به صورت اختصاصی، اهمیت این سمت شغلی و مسئولیت‌های آن را توضیح دهیم. بنابراین تا پایان همراه ما باشید.

لازم به ذکر است که قرارداد مناسب برای این موقعیت شغلی قرارداد مدیر مالی است که به واسطه امضای آن، یک رابطه استخدامی میان طرفین برقرار می‌شود.

این قرارداد از قانون کار تبعیت می‌کند و در واقع یکی از انواع قرارداد استخدام است.

هدف از مدیریت مالی چیست ؟

هر سازمانی که در راستای ایجاد کسب و کار دلخواه خود اهداف و چشم اندازهای بلند مدتی داشته باشد، بدون شک به همکاری با افرادی با تجربه و ماهر نیازمند خواهد بود. بنابراین هیچ شرکت یا سازمانی نمی‌تواند بدون داشتن یک فرد متخصص در سمت مدیر مالی، در زمینه شغلی خود انتظار موفقیت قابل توجهی داشته باشد، مخصوصا اگر قصد دارد فعالیت خود را در سایر کشورها نیز توسعه دهد. بنابراین هر سازمان و شرکت برای اینکه بتواند در جهت تحقق اهداف خود عملکردی صحیح و مطلوب داشته باشد، لازم است در قسمت مالی مجموعه از یک شخص توانمند و متخصص استفاده کند.

در واقع از آنجا که تمام فعالیت‌های دیگر یک سازمان بر اساس هزینه‌ها، موقعیت و دارایی‌های مالی آن شرکت انجام می‌شود، از این رو بهتر است بهینه سازی امور مالی آن سازمان نیز بر عهده شخصی دارای دانش کافی در این حوزه باشد. به عبارت دیگر وجود یک مدیر مالی در هر سازمان مبتدی و حرفه‌ای لازم و ضروری است چرا که با توجه به دانش اختصاصی خود در حوزه حسابداری و اقتصاد، تمامی امور اقتصادی اعم از سرمایه گذاری‌های بلند مدت ، کوتاه مدت و کنترل و نظارت بر هر نوع گردش اقتصادی شرکت را به صورت کاملا تخصصی متعادل خواهد کرد.

مدیر مالی کیست

قطعا این سمت شغلی یکی از سمت‌های مهم و در عین حال بسیار حساس هر شرکت و سازمان محسوب می‌شود چرا که مسئولیت و وظایف شخص شاغل در این سمت شغلی، به‌ گونه‌ای است که تمامی بخش‌‌های دیگر آن سازمان در نتیجه چگونگی عملکرد این قسمت شکل می‌گیرد. بنابراین شخصی که تحت عنوان مدیر مالی در یک سازمان مشغول می‌شود باید توانایی‌ها و مهارت‌های قابل توجهی داشته باشد. در واقع، از آنجا که مدیر مالی، فعالیت‌های اقتصادی یک مجموعه اعم از برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت اقتصادی سازمان و به عبارتی تمامی هزینه‌ها و درآمدهای یک شرکت را زیر نظر و تحت کنترل دارد، باید از دانش حسابداری و قدرت تحلیل بسیار بالایی برخوردار باشد. در ادامه به برخی از مهمترین وظایف و همچنین شرایط لازم برای یک مدیر مالی موفق شدن اشاره خواهیم کرد.

وظایف مدیریت مالی چیست

مدیر مالی هر شرکت و سازمانی متناسب با نوع کسب و کار آن مجموعه دارای وظایف متعدد و بسیار حساسی است که باید هر یک از آن‌ها را با دقت و مهارت زیادی بررسی و تحلیل کند. بر این اساس داشتن دانش و تجربه کافی برای یک مدیر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. با توجه به مطالب پیشین، از جمله مهمترین وظایف یک مدیر مالی این است که مسئولیت برنامه ریزی و استفاده صحیح و بهینه از منابع مالی سازمان را به عهده بگیرد. همچنین مدیر مالی باید متناسب با میزان بودجه سازمان، برنامه‌ای مناسب و کارآمد جهت برطرف کردن نیاز‌های دیگر سازمان، تدوین و ارائه کند. یکی دیگر از وظایف مدیر مالی تامین منابع پولی است که در واقع، بودجه مورد نیاز سازمان را به شیوه‌های مختلفی نظیر استفاده از سپرده‌های عمومی، انتشار اوراق قرضه و سهام، گرفتن وام و غیره تامین کند.

البته مدیر مالی مسئولیت‌های دیگری مانند کنترل درآمد و هزینه‌ها و برقراری تعادل میان آن‌ها؛ نظارت بر امور اقتصادی؛ بررسی و تحلیل گرایشات بازار کار؛ پیش بینی فعالیت‌های اقتصادی؛ تهیه گزارش‌های اقتصادی سازمان؛ مسئولیت مدیریت پول و همچنین پرداخت حقوق سایر کارکنان مجموعه؛ تحلیل و تخمین میزان فروش و درآمد کسب و کار؛ تخصیص منابع مالی؛ نظارت بر قراردادهای نقدی سازمان با سایر شرکت‌ها؛ دفاع از امور مالی در برابر شرکت‌‎های مالیاتی و ارائه مشاوره مفید و هدفمند به مدیران ارشد هنگام سرمایه گذاری‌های مختلف را به عهده دارند.

ویژگی‌های یک مدیر مالی موفق

معمولا هر شخصی که در سمت مدیر اقتصادی یک مجموعه مشغول به فعالیت است برای اینکه یک مدیریت مالی موفق داشته باشد باید از ویژگی‌های نظیر صداقت و اعتماد، توانایی جزئی نگری و دقت بالا در حل هرگونه مسئول مالی، داشتن درک محاسباتی ریاضیات، برخورداری از دانش و اطلاعات به‌ روز، قدرت تحلیل امور اقتصادی، نداشتن هیچگونه وابستگی و به صورت مستقل کار کردن، داشتن اعتماد به نفس بالا و توانایی مدیریت مسئولیت‌های مربوطه، مسلط به دانش لازم، جهت تحلیل و تهیه گزارشات پولی، مدیریت بحران و وضعیت نا متعادل، داشتن تسلط کافی به اصول و قواعد گزارش نویسی به سایر سازمان‌ها، توانایی برقراری ارتباط و تعامل با سایر همکاران و کارکنان، برخوردار باشد.

مهارت‌های لازم برای یک مدیر مالی موفق

از آنجا که این سمت شغلی یکی از مقام‌های مهم و حساس هر سازمانی محسوب می‌شود، لازم است که افراد فعال در این حوزه نیز دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های خاص و منحصر به فردی باشند که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ارتباطات موثر را فراموش نکنید!

قطعا یکی از اصلی‌ترین و در عین حال ضروری‌ترین مهارت‌هایی که باید یک مدیریت مالی موفق از آن برخوردار باشد این است که بتواند در برخورد با مسئولان سایر سازمان‌های قانونی مانند بیمه، مالیات، مراجع بازرسی و غیره، در جهت تحقق اهداف سازمان خود به شیوه موثر و سازنده‌ای تعامل کند.

قدرت سازماندهی مناسب یکی از مهارت‌های مدیر مالی

یک مدیر مالی توانمند باید از قدرت سازماندهی مناسبی همچون رهبری، مدیریت و هدایت صحیح سایر کارکنان بخش مالی، تهیه گزارشات و برنامه‌های هدفمند و توانایی ارائه مشاوره‌‌های مطلوب به مدیر مجموعه برخوردار باشد.

برخورداری از قدرت تحلیل و برطرف کردن مشکلات

تمامی اهداف یک مجموعه در نهایت به رسیدن به سود و درآمد مدنظر معطوف می‌شود. به همین جهت، نحوه عملکرد بخش مالی هر سازمانی نقش بسیار مهمی در عملکرد آن سازمان خواهد داشت. به عبارت دیگر توانایی و کارکرد یک مدیر مالی موفق زمانی آشکار می‌شود که بتواند در مواقع بحرانی و حساس، با مدیریت صحیح و کارآمد چالش‌ها و مشکلات اقتصادی آن سازمان را برطرف کند.

رشته کارشناسی مدیریت مالی چیست ؟

همانطور که در مطالب بالا نیز بیان شد تحلیل و تجزیه امور اقتصادی یک مجموعه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که باید با محاسباتی بسیار دقیق صورت گیرد از این رو همانطور که از نام مدیریت مالی پیدا است این رشته به معنای بهره بردن دقیق و کارآمد از منابع مالی در راستای تحقق اهداف مورد نظر است. به عبارتی دیگر، مدیریت اقتصادی، رهبری و هدایت موثر امور پولی و اقتصادی یک سازمان یا شرکت از طریق کنترل و مدیریت صحیح هزینه‌ها و درآمدها خواهد بود.

توجه داشته باشید که این رشته با حسابداری تفاوت دارد. در واقع حسابداری رویکردی وقایع نگار و تاریخی دارد در حالی که مدیریت مالی با تمرکز بر روی ارزش‌ها و تصمیم‌گیری‌های مالی روز، رویکردی آینده نگر را نشان می‌دهد. بنابراین افراد شاغل در این حیطه در صورت داشتن توانایی‌ها و تخصص‌های منحصر به فرد این رشته، مطمئنا از جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار خواهند شد.

توصیه پایانی

در این مقاله میزان اهمیت و تاثیر امور اقتصادی یک سازمان در روند فعالیت آن بررسی و تحلیل شد که قطعا برای افراد شاغل در این حوزه و همچنین کسانی که به فعالیت در این حوزه علاقمند هستند، مشمول نکاتی آموزنده و مفید است. علاوه بر مطالبی که بیان کردیم، مساله مهم دیگر در خصوص فعالیت در این سمت شغلی، آگاهی از نکات قانونی و حقوقی لازم برای امضای قرارداد است. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در رابطه نوع قراردادی که باید میان طرفین امضا شود و همچنین در خصوص حقوقی که از آن برخوردار خواهید بود، با مشاور حقوقی تلفنی گفتگو کنید.

علاوه براین این امکان را دارید که یک قرارداد اختصاصی برای این موقعیت شغلی داشته باشید. برای این منظور نیز کافی است که درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید.

قرارداد مدیر مالی

دریافت این نمونه قرارداد از اینجا

نمونه قرارداد مدیر مالی
دانلود نمونه قرارداد مدیر مالی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات