مشاوره مالی به عنوان خدماتی تخصصی با ابعاد اقتصادی

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاوره مالی

هر نوع کسب و کاری که به صورت حرفه‌ای و گسترده فعالیت می‌کند، بدون شک باید در طول روند فعالیت خود حتما از یک مشاوره مالی ، بهره‌مند شود. در واقع، غالب سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری برای اینکه یک عملکرد مطلوب و پیشرفته داشته باشند، بهتر است از راهنمایی‌های افرادی استفاده کنند که در حوزه مالی و سرمایه گذاری به تخصص و دانش زیادی مسلط هستند. مشاوران مالی، با تجزیه و تحلیل اهداف و نیازهای مشتریان خود باعث می‌شوند که آن‌ها انتخاب‌های سودمند و رضایت بخشی داشته باشند. از طرف دیگر، بهره بردن از راهنمایی‌های یک فرد متخصص در زمینه چگونگی سرمایه گذاری و راه‌ اندازی یک کسب و کار ، این مزیت را نیز به همراه دارد که تا حدود زیادی مانع از خسارات احتمالی برای آن تجارت شود.

با توجه به مطالب فوق، در این مقاله قصد داریم نحوه فعالیت، کارایی و همچنین اهمیت یک مشاور مالی در سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری را به تفصیل شرح دهیم. ضمن اینکه لازم است یادآور شویم از آنجا که فعالیت در این حرفه نیز می‌تواند به صورت قراردادی انجام شود، از این رو به افراد شاغل یا علاقمند به این حرفه، توصیه می‌کنیم جهت افزایش آگاهی خود و همچنین برخوردار شدن از عملکردی مطلوب و کارآمد، مقاله قرارداد مشاوره مالی موجود در مجله حقوقی رکلا را مطالعه کنند.

مشاوره مالی چیست؟

مشاوره مالی در واقع ارائه راهنمایی‌ها و راهکارهای مناسب و کارآمدی است که در نهایت، پیشرفت و توسعه یک کسب و کار را موجب خواهد داشت. به بیان دیگر، داشتن یک برنامه دقیق و صحیح در راستای چگونگی بهره بردن از بودجه در نظر گرفته شده، باعث می‌شود که کسب و کار مربوطه به تدریج ضمن کاهش هزینه‌های اضافی، پیشرفتی کارآمد نیز داشته باشد. همچنین مشاوره گرفتن درباره امور مالی خود به ارائه راه‌حل‌های اصولی منجر می‌شود که در نتیجه سرمایه گذاری‌های موفقیت آمیزی را برای افراد به همراه خواهد داشت.

به چه کسی مشاور مالی می‌گویند؟

به فردی که مسئولیت تحلیل و ارزیابی کلیه امورات مالی یک شرکت یا سازمان را بر عهده دارد، مشاور مالی می‌گویند. این افراد معمولا باید از کلیه چهارچوب‌های تخصصی لازم برای انجام صحیح فعالیت‌های اقتصادی و بازاریابی به صورت دقیق آگاهی داشته باشند. شاغلین این حرفه با تجزیه و تحلیل میزان سرمایه صاحب کسب و کار، یک برنامه مناسب و کاربردی تدوین می‌کنند که در نتیجه باعث عملکردی مطلوب در انجام تمام فعالیت‌های اقتصادی، حسابداری و سرمایه گذاری می‌شود.

تمام اشخاصی که تمایل دارند در حوزه ارائه خدمات مشاوره‌ای فعالیت کنند، باید برای جلوگیری از اختلافات احتمالی، از انواع قرارداد مشاوره ای استفاده کنند. لازم است که این توافق نامه میان طرفین تنظیم و امضا شود.

مشاوره مالی شخصی چیست؟

با توجه به تغییر و تحولاتی که همواره در قوانین و مقررات امور مالی اجرا می‌شود، می‌توان گفت که هر فردی قادر به ارائه راهنمایی‌های لازم در زمینه‌های اقتصادی نیست. لذا بهترین راه برای استفاده از تخصص و مهارت‌های یک مشاور امور اقتصادی این است که از شرایط مشاوره مالی شخصی استفاده کنید. مشاور اختصاصی شما، برای رسیدگی به امورات مالی که دارید، شما را راهنمایی می‌کند. افراد زیادی هستند که در زمینه‌های مختلف اعم از به ارث رسیدن اموال، خرید و فروش سهام، انواع سرمایه گذاری‌ها‌، فعالیت‌های اقتصادی در دوران بازنشستگی و غیره به مشاوره و راهنمایی نیاز دارند. بنابراین رسیدگی به تمام این امور قطعا به واسطه یک مشاور اقتصادی شخصی که دانش این حوزه را به صورت تخصصی فرا گرفته است، بسیار مفیدتر خواهد بود.

شما می‌توانید به واسطه امضای یک قرارداد مشاور اقتصادی ، با این شخص متخصص ارتباط بگیرید و با او مشورت کنید.

مشاوره مالی چند نوع است؟

اگرچه دانش و تخصص مشاوران مالی تقریبا یکسان است و در واقع، تمام آن‌ها با توجه به میزان بودجه و سرمایه‌ای که در اختیار دارید، محصولات و استراتژی‌های مورد نیاز را به شما پیشنهاد می‌کنند اما با این حال، مشاوره‌هایی که در حوزه‌های مالی و اقتصادی شکل می‌گیرند، معمولا دو نوع است. در ادامه به این دو نوع اشاره می‌کنیم و درباره هر کدام توضیح خواهیم داد.

مشاوره مستقل

مشاورانی که به این روش فعالیت می‌کنند، معمولا درباره بخش عمده‌ای از خدمات و محصولات مالی به سازمان‌های مختلف مشاوره می‌دهند. این افراد ابتدا شرایط مالی و همچنین امکانات سرمایه گذاران را ارزیابی و بررسی می‌کنند و در نتیجه متناسب با میزان توانایی‌های آن‌ها از تمامی جهات، برایشان برنامه‌ای منسجم و قابل توسعه تدوین می‌کنند.

ارائه مشاوره در حوزه تخصصی

مشاورانی که به این شیوه کار می‌کنند، همانطور که از نامشان نیز پیدا است، تنها در زمینه‌های محدود و خاصی مشاوره می‌دهند. به عنوان مثال، ممکن است فقط در حوزه‌ای همچون سرمایه گذاری یا خرید و فروش سهام و غیره به صورت اختصاصی کار کنند. به همین جهت به شما توصیه می‌کنیم در صورت نیاز حتما از مشاوران مستقل بهره ببرید چرا که در این صورت، این امکان برای شما فراهم است که شرایط و موقعیت خود را از تمام جوانب و همچنین به صورت کامل‌تر بررسی کنید.

اهمیت و مزایای بهره بردن از یک مشاوره مالی شخصی

هر نوع فعالیت اقتصادی یا اقدامی که نیازمند صرف هزینه‌های زیادی باشد، قطعا به مشورت و راهنمایی گرفتن از یک شخص متخصص نیز نیاز خواهد داشت. در واقع، باید گفت بهره بردن از یک مشاور شخصی، ضمن اینکه برای هر قشر و کسب و کاری امکان پذیر است، همچنین اهمیت و مزایای زیادی برای افراد نیز به همراه خواهد داشت. از جمله نتایج سودمندی که یک مشاوره مالی شخصی می‌تواند به دنبال داشته باشد موارد زیر است:

  1. سرمایه گذاری بهینه و سودمند؛
  2. تحلیل و ارزیابی بودجه اختصاص یافته و تدوین کردن یک برنامه کارآمد متناسب با آن؛
  3. کاهش ریسک و صرفه جویی مطلوب در هزینه‌ و وقت؛
  4. مدیریت و رهبری موقعیت‌های بحرانی و حساس؛
  5. تحلیل و بررسی بازار‌های مربوطه و ارائه برنامه‌های متناسب.

مشاوره مالی باید چگونه انجام شود؟

افرادی که به عنوان مشاور برای مدیریت و تحلیل میزان سرمایه یک کسب و کار استخدام می‌شوند، مطابق مقررات و همچنین نوع تجارت محیط مربوطه، مسئولیت‌هایی بر عهده دارند. این اشخاص باید طبق شناختی از که موقعیت اقتصادی و توانمندی افراد به دست می‌آورند، راهنمایی‌های خود را ارائه دهند. از جمله راهکارهایی که باید معمولا در یک مشاوره ارائه شود، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ارائه راهنمایی‌های لازم و کاربردی در راستای افزایش سود سازمان؛
  2. تدوین و ارائه برنامه‌های مناسب جهت جلوگیری از اتخاذ روش‌های اشتباه؛
  3. نظارت و مدیریت نقدینگی شرکت؛
  4. ارائه مشاوره مفید در سرمایه گذاری‌های سودمند، کنار گذاشتن گزینه‌های غیر ضروری، تسهیلات بانکی و طرح‌های توجیهی؛
  5. تدوین یک استراتژی سودمند جهت مراحل بازاریابی خدمات سازمان؛
  6. تجزیه و تحلیل مشکلات مالی و در صورت لزوم ارائه راهکارهای متناسب؛
  7. نظارت بر نحوه کاربرد هزینه‌ها و درآمدهای شرکت و در صورت نیاز طراحی برنامه‌های بهینه و به صرفه؛
  8. تنظیم آیین‌ نامه‌های مالی و حسابداری دقیق و کاربردی.

چه مشاغلی به مشاوره مالی نیاز دارند؟

کلیه کسب و کار‌هایی که در زمینه‌های مختلف به تجارت مشغول هستند، برای اینکه منابع مالی خود را در راستای اهداف و شاخص‌های هدفمند و بهینه هدایت کنند باید حتما از راهنمایی‌های اشخاص برجسته در این حوزه بهره‌مند شوند. در واقع، یک مشاوره اقتصادی کارآمد باعث می‌شود صاحبان یک کسب و کار به طور دقیق، از تمام قوانین و حقوق حسابداری و اقتصادی آگاه شوند که این امر خود نتایجی همچون کاهش خسارات و ریسک‌های سنگین را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت. همچنین با شناخت صحیح و درست از میزان بودجه خود، علاوه بر اینکه انتخاب‌های درستی را اتخاذ می‌کنند، همچنین در امور حسابداری نیز برنامه‌ ریزی بهینه و به صرفه‌ای خواهند داشت.

نکات کاربردی و مهم از شرایط حقوقی این حرفه

اشخاصی که به عنوان مشاور در بخش مالی یک سازمان یا شرکت مشغول هستند، باید بدانند که علاوه بر دانش مربوط به شغل خود باید از مسائل حقوقی این موقعیت شغلی نیز آگاهی کافی داشته باشند. بنابراین، توصیه می‌کنیم ضمن اینکه همواره دانش تخصصی خود را به روز نگه می‌دارید، از نکات حقوقی کار و همینطور محیطی که در آن فعالیت خواهید کرد نیز شناخت کافی داشته باشید. در وب سایت رکلا این امکان برای شما فراهم است که در راستای شروع همکاری با مشاوران مالی از خدماتی همچون مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین در صورت نیاز از تنظیم قرارداد اختصاصی بهره‌مند شوید. برای این منظور می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد مشاوره مالی

برای استفاده از خدمات مشاوره مالی، می‌توانید با متخصصان این حوزه، این قرارداد را امضا کنید.

نمونه قرارداد مشاوره مالی
دانلود نمونه قرارداد مشاوره مالی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات