قرارداد اجاره فارم قراردادی که هر روز مهمتر می‌شود!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/01/11
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره فارم

کریپتوکارنسی که در زبان فارسی به رمز ارز ترجمه شده است، پدیده جدید یا به نوعی شکل جدیدی از سرمایه و پول محسوب می‌شود که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با اینکه از پیدایش اولین رمز ارزها چندین سال می‌گذرد اما زمان زیادی نیست که در میان عموم مردم شناخته شده است. با این حال، امروزه درصد بسیار زیادی از مردم، رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال را می‌شناسند یا اینکه چیزهایی درباره آن شنیده‌اند. یکی از ملزومات فعالیت در زمینه استخراج رمز ارزها، داشتن فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج است. قرارداد اجاره فارم ، در حقیقت یک قرارداد اجاره است که شرایط در اختیار داشتن یک فارم ماینینگ را برای شما فراهم می‌کند. در ادامه این مطلب، درباره قرارداد اجاره فارم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

امروزه نگاه عمومی به مساله رمز ارز‌ها، یک نگاه تجاری موفق است. بسیاری از اشخاص با مطالعه و آگاهی از شیوه کار و فعالیت در این زمینه، نتایج مثبتی کسب کرده‌اند و همین مساله باعث شده است که توجه عمومی به بازار کریپتوکارنسی جلب شود. نکته قابل تامل در این جریان، امکان فعالیت به شیوه‌های مختلف است. یعنی بازار رمز ارزها شرایط متعددی ایجاد کرده است تا اشخاص بتوانند با توجه به توانایی، سرمایه و تخصصی که دارند، در حوزه رمز ارزها فعالیت کنند. یکی از روش‌های درآمدزایی در بازار رمز ارز‌ها، استخراج کوین‌ها یا سکه‌ها است.

کاربرد قرارداد اجاره فارم چیست؟

اشخاصی که به صورت ویژه در زمینه استخراج کوین فعالیت می‌کنند برای انجام این کار نیازمند دستگاهی به نام ماینر هستند. استخراج رمز ارز‌ها در ابعاد زیاد، نیازمند تجمع تعداد زیادی ماینر در یک مکان است که اصطلاحا فارم ماینینگ یا مزرعه استخراج نامیده می‌شود. عموما استخراج کنندگان تمایل دارند که مکانی را در جایی خارج از شهر یا در نزدیکی شهر انتخاب کنند. زیرا استفاده از ماینرها دارای شرایط خاصی است که باید برای آن تمهیداتی ویژه در نظر گرفته شود. تهویه هوا، حفظ دمای متعادل و صدای بسیار زیاد این دستگاه‌ها از عواملی هستند که باعث می‌شوند فارم ماینینگ‌ها را در خارج از شهر راه اندازی کنند.

به همین دلیل است که گاهی ممکن است برای تامین مکان مناسب، قرارداد اجاره زمین یا قرارداد اجاره سوله تنظیم شود. این قراردادها نیز به نوعی، قرارداد اجاره فارم هستند، زیرا زمین یا سوله به عنوان مزرعه استخراج رمز ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد اجاره فارم به صورت قانونی امکان دارد؟

سوالی که بسیار پرسیده می‌شود این است که آیا تنظیم قرارداد اجاره فارم مشکل قانونی ندارد؟ پاسخ به این سوال جنبه‌های متعددی دارد. قانونی بودن فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی و استخراج ارزها، مساله‌ای است که جنبه‌های متعددی دارد اما این امور متوجه شخصی است که در این حوزه فعالیت می‌کند. این شخص باید به تمام جوانب قانونی، مجوزها و مساله پرداخت مالیات و غیره توجه داشته باشد. البته این موارد خارج از بحث این مقاله است. در این مقاله صرفا درباره قرارداد اجاره فارم صحبت خواهیم کرد. بنابراین، صِرف اجاره مکانی برای راه اندازی فارم ماینینگ، قانونی است و مشکلی ندارد.

این قرارداد مطابق با قانون مدنی و قواعد این قانون در باب اجاره تنظیم می‌شود. قانون مدنی، عقد اجاره را به عنوان یک عقد معین می‌شناسد. زیرا در یک باب به طور مفصل و اختصاصی درباره آن توضیح داده است. اجاره در قانون مدنی به این معنی است که مستاجر در ازای پرداخت اجار بها، برای مدت مشخص، مالک منافع موجر باشد. یعنی استخراج کننده رمز ارز با تنظیم قرارداد اجاره، متعهد می‌شود مبلغی که بابت اجاره بها تعهد کرده است را بپردازد. از طرف دیگر، مالک نیز متعهد است که مورد اجاره را در اختیار مستاجر قرار دهد. این قرارداد در زمینه اجاره یک مکان است و با رعایت شرایط صحت اجاره نامه ، معتبر و قانونی خواهد بود.

انواع قرارداد اجاره فارم چیست؟

توضیح دادیم که منظورمان از اجاره فارم ماینینگ، اجاره مکانی برای استخراج رمز ارز است. این قرارداد میان مالک و متقاضی اجاره ملک تنظیم می‌شود که به ترتیب، موجر و مستاجر نامیده می‌شوند. موجر و مستاجر در این قرارداد می‌توانند به دو شیوه با یکدیگر توافق کنند. در ادامه، به هر دو نوع قرارداد اجاره فارم اشاره می‌کنیم و درباره آن توضیح خواهیم داد.

اجاره مزرعه استخراج با تجهیزات و امکانات

اولین نوع از قرارداد اجاره فارم که درباره آن صحبت می‌کنیم، مربوط به شرایطی است که شخصی، یک فارم ماینینگ را در اختیار دارد که با ماینرها و ابزار مورد نیاز تجهیز شده است. این شخص ممکن است به هر دلیلی دیگر تمایل نداشته باشد که در این مکان فعالیت کند. در این شرایط، شخص دیگری می‌تواند مجموعه تجهیز شده را تحت عنوان فارم ماینینگ اجاره کند.

در این قرارداد ، علاوه بر اجار ملک، تجهیزات نیز مورد توجه هستند و مشمول قرارداد اجاره خواهند شد. به این صورت که در متن قرارداد توضیحاتی درباره آن‌ها نیز بیان می‌شود. تجهیزات و امکاناتی که در فارم ماینینگ قرار دارند، تابع قانون اجاره اشیاء است و در اختیار مستاجر قرار می‌گیرند.

قرارداد مکان به منظور راه اندازی مزرعه استخراج

نوع دیگری از این قرارداد، زمانی تنظیم می‌شود که شخص تمایل دارد تمام امکانات و تجهیزات فارم را تهیه کند و قصد اجاره آن را ندارد. در این شرایط، استخراج کننده ارز، یا تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارد یا اینکه بعد از اجاره مکان، آنجا را تجهیز خواهد کرد. استخراج کننده قصد دارد با اجاره یک مکان، زمین یا سوله، آنجا را به یک فارم ماینینگ تبدیل کند. بدون شک در چنین شرایطی نیاز دارد که تغییراتی در مکان، زمین یا سوله ایجاد کند. این تغییرات باید با هماهنگی و توافق موجر باشند.

مستاجر و موجر درباره شرایط مختلف قرارداد با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. یکی از مهمترین مواردی که در متن قرارداد به آن توجه می‌شود، حدود اختیارات طرفین است. در این بخش از قرارداد، می‌نویسند که مستاجر تا چه میزانی می‌تواند در ملک تغییر ایجاد کند. علاوه براین، اطلاعات و مشخصات موجر و مستاجر، بازه زمانی قرارداد، مبلغ اجاره بها، نحوه پرداخت اجاره، شروط و تعهدات و ضمانت‌های اجرایی، موارد مشترکی هستند که در هر دو قرارداد اجاره فارم درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه می‌شود.

قانون موجر و مستاجر در قرارداد اجاره مزرعه استخراج

علاوه بر قانون مدنی، قانون روابط میان موجر و مستاجر نیز به انواع قرارداد اجاره نظارت دارد. این قانون با تاکید به رعایت چند شرط، روابط میان طرفین را مشمول قانون روابط موجر و مستاجر می‌داند و طرفین می‌توانند با استناد به این قانون در مراجع حل اختلاف حاضر شوند. این شروط عبارتند از:

  1. موجر و مستاجر، قرارداد اجاره مزرعه استخراج را امضا کنند.
  2. قرارداد دارای تاریخ باشد. یعنی تاریخ پایان قرارداد مشخص شده باشد.
  3. قرارداد در دو نسخه تهیه شود و در اختیار موجر و مستاجر قرار بگیرد.
  4. قرارداد توسط دو شاهد امضا شود.

با رعایت این شروط، قرارداد اجاره فارم ، مشمول قانون روابط میان موجر و مستاجر خواهد بود و در دعاوی مختلف می‌توانید به این قانون استناد کنید.

پیشنهاد ما

برای آشنایی با ابعاد قانونی قرارداد اجاره فارم ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران حقوقی مجرب در این زمینه گفت و گو کنید. همچنین تیم حقوقی رکلا در زمینه تنظیم قرارداد در کنار شما خواهد بود. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
کاربر رکلا
thumb_up_alt
یک قرارداد فارم برای دو دستگاه ماینر می‌خواستم. چطور از خدمات شما استفاده کنم؟
23:51
21 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
درخواست شما را ثبت کرده‌ایم و با شما تماس می‌گیریم.
14:06
23 بهمن 1400