نمونه قرارداد فروش پارچه و شرایط اساسی قانون مدنی در مورد این قرارداد!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1401/06/08
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش پارچه

قرارداد فروش پارچه یکی از انواع مهم قرارداد خرید کالا است. پارچه کالایی است که در موارد زیاد کاربرد دارد. پارچه‌ها در تولید پوشاک، تولید مبلمان، مصارف درمانی و بهداشتی و در زندگی مردم بسیار کارآیی دارند.

به علت تنوع گسترده جنس، نوع و طراحی پارچه‌ها باید متناسب با مصرفی که داریم پارچه را انتخاب و استفاده کنیم. با توجه به اینکه خرید و فروش پارچه در کشور ما بسیار متداول است، تولیدی‌ها و کارگاه‌ها برای صرفه جویی در وقت و هزینه، پارچه‌های مورد نیاز خود را به صورت عمده‌ خریداری می‌کنند که ضروری است برای این کار یک نمونه قرارداد فروش پارچه تنظیم کنند تا تمام شرایط و تعهدات خود و مشخصات پارچه مورد نظرشان را بنویسند و از بروز مشکلات آتی خودداری کنند. در اینجا با هم به بررسی نحوه تنظیم این قرارداد می پردازیم.

نمونه قرارداد فروش پارچه چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد فروش پارچه یک قرارداد بیع است. این قرارداد یک قرارداد لازم است، یعنی طرفین نمی‌توانند این قرارداد را جز در مواردی که در قانون و در متن قرارداد پیش بینی شده بر هم بزنند. از آن‌جایی که نمونه قرارداد فروش پارچه ، بیع (خرید و فروش) است، یک قرارداد معین است، یعنی در قانون درباره آن صحبت شده است. همچنین این قرارداد یک قرارداد معوض است زیرا فروشنده در مقابل دریافت مبلغ مشخصی، پارچه‌ها را به خریدار می‌دهد و مالکیت آن را منتقل می‌کند. نمونه قرارداد فروش پارچه یک قرارداد رضایی است؛ یعنی نیاز به تشریفات خاصی ندارد و با رضایت طرفین قرارداد تشکیل می‌شود.

نمونه قرارداد فروش پارچه از نظر قانون

قانون مدنی موادی را به خرید و فروش اختصاص داده که خرید و فروش همه کالاهایی که ممنوعیت قانونی ندارند را شامل می‌شود. اکنون به بررسی قانونی خرید و فروش پارچه می‌پردازیم:

در ماده 354 قانون مدنی آمده است که ممکن است خرید پارچه از روی نمونه باشد. در این صورت باید تمام پارچه مطابق نمونه، تسلیم شود در غیر این صورت، مشتری خیار فسخ خواهد داشت.

این ماده به این معناست که اگر فروشنده به خریدار نمونه‌ای از پارچه را نشان دهد و خریدار با توجه به نمونه پارچه‌ای که دیده است، تعداد طاقه‌های زیادی از همان نمونه را سفارش دهد و بخرد ولی بعدا مشخص شود که این پارچه‌ها مانند آن نمونه‌ای نیست که مشاهده کرده است، در اینجا خریدار حق فسخ قرارداد را دارد.

مطابق ماده 381 قانون مدنی، مخارج تسلیم پارچه از قبیل اجرت حمل آن به محل تسلیم، اجرت شمردن و وزن کردن و غیره به عهده خریدار است. مخارج تسلیم به عهده مشتری است.

با توجه به این ماده مشخص می‌شود که خریدار موظف است هزینه حمل پارچه‌ها را از مقصد تا محل تحویل پرداخت کند. اما با دقت در ماده بعد یعنی ماده 382 متوجه می‌شویم که می‌توان بر خلاف این موضوع توافق کرد؛ یعنی فروشنده و خریدار می‌توانند در مورد پرداخت هزینه‌ها تصمیم دیگری بگیرند.

ماده 412 و 353 قانون مدنی

مطابق ماده 412 قانون مدنی، هرگاه مشتری بعضی از پارچه را دیده و بعض دیگر را به وصف یا از روی نمونه خریده باشد و آن بخش، مطابق وصف یا نمونه نباشد می‌تواند تمام پارچه را رد کند یا تمام آن را قبول کند.

برای مثال: اگر خریدار یک نوع پارچه با طرح و رنگ خاص مورد نظر خود را از روی نمونه‌ای که قبلا مشاهده کرده است به مقدار زیادی سفارش دهد ولی بعد از تحویل، مشخص شود نصف پارچه‌ها از نظر کیفیت پارچه و نوع طراحی با نمونه تفاوت دارد و کیفیت نصف دیگر مطابق نمونه ‌است، می‌تواند همه پارچه‌ها را رد کند و یا همه را قبول کند. اختیار با خریدار است.

در ماده 353 قانون مدنی گفته شده هرگاه پارچه به عنوان جنس خاصی فروخته شود و در واقع از آن جنس نباشد قرارداد باطل است و اگر بعضی از آن از غیرجنس باشند نسبت به آن مقدار باطل است و نسبت به سایر پارچه‌ها، خریدار حق فسخ دارد.

نمونه قرارداد خرید پارچه

طریقه نوشتن نمونه قرارداد فروش پارچه

در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش پارچه اولین کاری که لازم است این است که، مشخصات دو طرف قرارداد را به طور دقیق و کامل بنویسیم.

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد فروش پارچه

در این بخش از نمونه قرارداد فروش پارچه اگر دو طرف یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی(انسان) باشد باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثبت شود.

در صورتی­که یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) باشد، لازم است که نام شرکت، شماره ثبت، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سِمَت او در قرارداد نوشته شود.

مشخصات موضوع قرارداد

در این قسمت، باید تمام مشخصات موضوع قرارداد یعنی پارچه‌های مورد نظر را می‌نویسیم. مشخصات پارچه از قبیل: جنس، وزن، متراژ پارچه، تعداد طاقه، مشخصاتی که در مورد تولید کننده و برند آن بر روی طاقه نوشته شده است. پارچه باید دقیقا همان پارچه‌ای باشد که خریدار سفارش داده است.

مبلغ در قرارداد خرید پارچه

در این قسمت از نمونه قرارداد فروش پارچه فروشنده و خریدار قیمتی که با هم توافق کرده­­اند را می‌نویسند و مشخص می­شود خریدار چه مقدار از مبلغ را نقد و چه مقدار را به صورت اقساط پرداخت می­کند. در صورتی که پرداخت هزینه پارچه‌ها اقساطی باشد، باید زمان پرداخت هر قسط و ضمانت اجرای تاخیر پرداخت آن مشخص شود. اگر برای پرداخت از چک استفاده می‌شود، باید مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن ثبت شود.

تعهدات و شرایط در نمونه قرارداد فروش پارچه

دو طرف می‌توانند در این قسمت از متن نمونه قرارداد فروش پارچه توافقات و شرایط خود را درباره این قرارداد بنویسند. برای مثال، می‌توانند توافق کنند که نحوه بارگیری پارچه‌ها و هزینه‌های حمل و امثال این‌ها به عهده چه کسی باشد هر چند معمولا پرداخت این هزینه‌ها وظیفه خریدار است ولی دو طرف می توانند به شکل دیگری توافق کنند.

دو طرف می‌توانند برای اجرای این قرارداد یک مهلت زمانی را مشخص کنند. اگر تا آن زمان، قرارداد اجرا نشود هریک از طرفین می‌توانند طرف مقابل را به انجام تعهدات اجبار کنند و در صورتی که منجر به اجرای تعهد نشود می‌توانند جریمه بگیرند یا قرارداد را فسخ کنند.

برای مثال: فروشنده و خریدار با یکدیگر توافق می‌کنند که این پارچه‌ها ظرف بیست روز از تاریخ تنظیم قرارداد به خریدار تحویل داده شود اما اگر بعد از گذشت سی روز، هنوز فروشنده پارچه‌ها را تحویل نداده است، در این صورت خریدار حق دارد فروشنده را ملزم به رعایت تعهد کند و در صورتی که باز هم فروشنده پارچه‌ها را تحویل نداد، خریدار می‌تواند قرارداد را فسخ کند و جریمه‌ای که در زمان تنظیم قرارداد شرط شده را از او بگیرد.

سایر شرایط و وظایف در قرارداد فروش پارچه

مراقبت و نگهداری پارچه‌ها از زمان تنظیم قرارداد و امضای آن تا زمان تحویل کالا و اجرای قرارداد به عهده فروشنده است؛ یعنی اگر فروشنده در نگهداری پارچه‌ها کوتاهی کند و باعث شود که پارچه‌ها آسیب ببینند یا خراب و تلف شوند خریدار حق دارد قرارداد را فسخ کند.

خریدار موظف است مبلغ قرارداد را به موقع و در زمان مقرر و مورد توافق برای فروشنده پرداخت کند و اگر پرداخت نکند ابتدا الزام به پرداخت می‌شود و اگر باز هم پرداخت نکرد در این مرحله، فروشنده حق فسخ خواهد داشت.

خریدار و فروشنده، هر شرط و توافقی که دارند را در این قسمت می نویسند و اگر دو طرف راضی باشند می‌توانند جریمه‌ای را به عنوان ضمانت اجرای عدم رعایت شرایط، برای طرفی که به شرایط پایبند نبوده است در نظر بگیرند.

فسخ نمونه قرارداد فروش پارچه

قانون برای فسخ قرارداد شرایطی را پیش‌ بینی کرده است. دو طرف قرارداد نیز می‌توانند با توافق یکدیگر و با تعیین زمان مشخص، برای خود حق فسخ در نظر بگیرند. در صورتی که قرارداد در موعدی که مورد توافق دو طرف بوده است اجرا نشود اختیار فسخ برای هر دو طرف وجود خواهد داشت. البته هر دو طرف می‌توانند در قرارداد، تمام خیارات را از خود ساقط کنند و حق فسخ قرارداد را از خود بگیرند.

در ماده 354 قانون مدنی نمونه‌ای از این حق فسخ قانونی آمده ‌است. مطابق با این ماده قانونی، ممکن است بیع از روی نمونه به عمل آید. در این صورت باید تمام مبیع مطابق نمونه تسلیم شود. در غیر این صورت، مشتری خیار فسخ خواهد داشت. با توجه به این ماده، اگر در نمونه قرارداد خرید پارچه ، فروشنده قبل از امضای قرارداد به خریدار نمونه‌ای از پارچه نشان دهد و خریدار، همان نوع را سفارش دهد، ولی بعد از امضای قرارداد مشخص شود که این پارچه از همان نمونه نیست، در این‌جا خریدار حق فسخ دارد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست، روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و اطلاعاتتان را وارد کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم. ضمن آنکه می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را نیز ثبت کنید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت که درباره ابعاد حقوقی و قانونی این قرارداد، با متخصصان گفتگو داشته باشید و از آن‌ها مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.

قرارداد فروش پارچه (نقدی)

این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید!

نمونه قرارداد فروش پارچه (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش پارچه (نقدی)

قرارداد فروش اقساطی پارچه

این نمونه قرارداد زمانی کاربرد دارد که معامله پارچه با شرط پرداخت اقساطی وجه آن، انجام شود.

نمونه قرارداد فروش اقساطی پارچه
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی پارچه
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
سلمان‌گرامی
thumb_up_alt
می‌خواهم به من در تنظیم قرارداد دریافت نمایندگی انحصاری فروش پارچه به صورت امانتی یعنی مغازه از بنده و پارچه به عهده شرکت کمک کنید.
21:54
16 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. درخواست شما ثبت شد. همکاران من در اسرع وقت با شما تماس خواهند داشت.
10:49
17 خرداد 1401