قرارداد غرفه سازی ؛ قراردادی معتبر در راستای افزایش بهره وری غرفه‌های نمایشگاه

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/06/31
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد غرفه سازی

بدون شک غرفه‌‌ها، مهمترین بخش هر نمایشگاهی را تشکیل می‌دهند. غرفه‌های یک نمایشگاه هنگامی می‌توانند مشتریان متعددی را به سمت خود جلب کنند که زیبا، مدرن و جذاب باشند. ساخت غرفه برای نمایشگاه دارای نکات جزئی و مراحل متعددی است. به صورت کلی می‌توان گفت که ساخت غرفه برای نمایشگاه در حوزه تخصص شرکت‌های معماری است. قرارداد غرفه سازی ، یک قرارداد مکتوب است که به منظور ثبت و ضبط موضوعات مورد توافق میان صاحب غرفه و شرکت معماری تنظیم می‌شود.

تنظیم این قرارداد به صاحب غرفه و شرکت معماری کمک می‌کند که همکاری موثری با یکدیگر داشته باشند. همچنین امضای آن در کاهش بروز اختلاف میان طرفین قرارداد تاثیر قابل توجهی دارد. در ادامه این مقاله با مفاد قراردادی که به منظور ساخت غرفه تنظیم می‌شود، بیشتر آشنا می‌شویم.

قرارداد غرفه سازی ؛ از انواع قراردادهای پیمانی

قرارداد پیمانی یا قرارداد پیمانکاری به قراردادهایی گفته می‌شود که در راستای انجام پروژه‌های پیمانی تنظیم شده‌اند. این قراردادها به واسطه توافق میان کارفرما و پیمانکار تحقق پیدا می‌کنند. قراردادهای پیمانکاری، از انواع قرارداد نامعین هستند زیرا شرایط تنظیم و اجرای آن‌ها در قانون مشخص نشده است. به همین دلیل، شرایط تنظیم و اجرای این قراردادها به واسطه توافق میان پیمانکار (مجری پروژه) و کارفرما مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که قراردادهای پیمانکاری، معتبر و لازم الاجرا هستند زیرا از ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کنند.

قرارداد غرفه سازی نیز یک قرارداد پیمانکاری است که به واسطه توافق میان صاحب غرفه و شرکت معماری (مجری پروژه) تحقق پیدا خواهد کرد. این قرارداد نیز از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کند و به همین دلیل، معتبر و لازم الاجرا است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مفاد و شرایط اجرای نمونه قرارداد غرفه سازی نمایشگاه ، به واسطه توافق میان صاحب غرفه و شرکت معماری تعیین و تنظیم می‌شود. همچنین، قرارداد تنظیم شده میان صاحب غرفه و شرکت معماری، یک قرارداد لازم الاجرا است و به همین دلیل، طرفین این قرارداد باید به تمام شرایط و مفاد قید شده در آن پایبند باشند.

تعیین مبلغ در قرارداد غرفه سازی

شرکت معماری در ازای خدماتی که به صاحب غرفه ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است. حق الزحمه شرکت معماری به واسطه توافق میان او و کارفرما تعیین می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که مبلغ قرارداد غرفه سازی در واقع، همان حق الزحمه‌ای است که صاحب غرفه باید به شرکت معماری پرداخت کند. تعیین شرایط پرداخت حق الزحمه نیز به توافق میان طرفین این قرارداد بستگی دارد. لازم به ذکر است که طرفین این قرارداد می‌توانند در خصوص پرداخت نقدی یا اقساطی حق الزحمه با یکدیگر به توافق برسند.

صاحب غرفه به واسطه امضای این قرارداد ملزم می‌شود که تمام حق الزحمه شرکت معماری را در زمان مقرر، پرداخت کند.

مدت قرارداد غرفه سازی

در ابتدا باید بگوییم، مدت این قرارداد در واقع، یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای ساخت غرفه در نظر گرفته می‌شود. عدم تعیین مدت دقیق انجام پروژه، یکی از عوامل بروز اختلاف میان طرفین این قرارداد به حساب می‌آید. به همین دلیل، بهتر است که صاحب غرفه و شرکت معماری در هنگام تنظیم این قرارداد، مدت دقیق اجرای پروژه را تعیین کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مدت قرارداد غرفه سازی نیز به واسطه توافق میان طرفین آن مشخص می‌شود. شرکت معماری باید پروژه ساخت غرفه را مطابق با مدتی که در این قرارداد تعیین شده است، اجرا کند.

تمدید مدت قرارداد

لازم به ذکر خواهد بود که تمدید مدت این قرارداد به واسطه توافق میان طرفین آن، امکان پذیر می‌شود. بنابراین اگر شرکت معماری نتوانسته باشد، پروژه ساخت غرفه را در موعد مقرر به پایان برساند، با توافق صاحب غرفه می‌تواند مدت این قرارداد را تمدید کند. البته در صورتی که شرکت معماری با سهل انگاری و کوتاهی خود باعث تاخیر در روند اجرای پروژه ساخت غرفه شده باشد باید تمام خساراتی که از این بابت به صاحب غرفه وارد می‌شود را جبران کند.

تعهدات اصلی و فرعی قرارداد غرفه سازی

تعهدات این قرارداد در واقع، همان موضوعاتی هستند که صاحب غرفه و شرکت معماری در راستای انجام آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. طرفین این قرارداد به واسطه امضای آن ملزم می‌شوند که به تمام تعهدات خودشان عمل کنند. هر یک از طرفین قرارداد که به تعهدات خود عمل نکرده و دلیل موجهی نیز نداشته باشد، باید خساراتی که از این بابت به طرف دیگر وارد می‌شود را جبران کند.

لازم به ذکر است که طرفین این قرارداد به منظور تضمین قرارداد (ضمانت حسن اجرای تعهدات مقرر در آن)، می‌توانند تضمین و وجه التزام تعیین کنند. منظور از تضمین، همان چک یا سفته‌ای است که یکی از طرفین قرارداد از طرف دیگر می‌گیرد. چک یا سفته‌ای که بابت ضمانت گرفته می‌شود در حکم مال مورد امانت است. بنابراین، هرگونه سوء استفاده از چک یا سفته ضمانت باعث ارتکاب جرم خیانت در امانت می‌شود. بنابراین دارنده چک یا سفته ضمانت، تنها در صورتی می‌تواند این اسناد را به اجرا بگذارد که صادر کننده آن‌ها به تعهدات خودش عمل نکرده باشد.

وجه التزام نیز مبلغ مقطوعی است که در قرارداد به عنوان جریمه تعیین می‌شود. طرفین قرارداد غرفه سازی با توافق یکدیگر می‌توانند در این قرارداد وجه التزام تعیین کنند. در این صورت، هر یک از طرفین این قرارداد که به تعهدات خودش عمل نکرده باشد باید مبلغ وجه التزام را به عنوان جریمه بپردازد.

انحلال قرارداد غرفه سازی

نمونه قرارداد غرفه سازی نمایشگاه ، یک قرارداد لازم الاجرا است. بنابراین صاحب غرفه و شرکت معماری پس از امضای این قرارداد، حق انحلال آن را ندارند مگر با رعایت شرایطی که قانونگذار برای فسخ قراردادهای لازم الاجرا پیش بینی کرده است. می‌توان گفت که انحلال این قرارداد صرفا به واسطه فسخ و اقاله آن امکان پذیر می‌شود. فسخ قرارداد به معنای انحلال این قرارداد توسط یکی از طرفین آن است. قانونگذار شرایط فسخ قراردادهای لازم را در قانون مدنی پیش بینی کرده است. همچنین، طرفین این قرارداد با توافق یکدیگر می‌توانند شرایط فسخ آن را تعیین کنند.

اقاله قرارداد نیز به معنای انحلال قرارداد با تراضی و توافق میان طرفین آن است. صاحب غرفه و شرکت معماری نیز با توافق و تراضی یکدیگر می‌توانند این قرارداد را منحل کنند.

انحلال این قرارداد به واسطه اقاله و فسخ باعث از بین رفتن اعتبار و ماهیت حقوقی آن می‌شوند. بنابراین در صورتی که صاحب غرفه و شرکت معماری پس از اقاله و فسخ قرارداد غرفه سازی ، برای بار دیگر قصد همکاری با یکدیگر را داشته باشند، باید قرارداد دیگری تنظیم کنند.

در نظر داشته باشید

شاید در نگاه اول به نظر برسد که قراردادهای پیمانکاری از اهمیت زیادی برخوردار نیستند و تنظیم قرارداد مکتوب برای آن‌ها ضرورتی ندارد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که عدم تنظیم قرارداد، یکی از دلایل اصلی بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار است. همچنین تنظیم قرارداد پیمانکاری تاثیر قابل توجهی در حفظ منافع و جلوگیری از تضییع حقوق دارد. بهتر است که قراردادهای پیمانکاری توسط کارشناسان حقوقی تنظیم شود که در زمینه تنظیم قراردادها از تخصص و مهارت کافی برخوردار هستند.

خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی رکلا به کارفرمایان و پیمانکاران امکان می‌دهد که قرارداد پیمانکاری مد نظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان متخصص در حوزه قراردادها تنظیم کنند.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای تهیه یک نمونه کامل از فرم قرارداد پیمانکاری، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات