قرارداد آموزش سوارکاری در باشگاه ؛ قراردادی برای یک ورزش جذاب

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/07
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش سوارکاری

نمونه قرارداد آموزش سوارکاری ، یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است که با هدف ارائه یا دریافت خدمات آموزشی در حوزه سوارکاری، میان طرفین امضا می‌شود. در این قرارداد، یک طرف شخصی است که مسئولیت ارائه آموزش را به عهده دارد و طرف دیگر نیز، شخصی خواهد بود که تمایل دارد در زمینه سوارکاری آموزش ببیند. معمولا باشگاه‌های سوارکاری ، در دوره‌های آموزشی که برگزار خواهند کرد، این قرارداد را با متقاضیان دوره آموزشی و هنرجویان خود امضا می‌کنند.

به واسطه امضای نمونه قرارداد آموزش سوارکاری ، میان باشگاه و ورزشکاران رابطه‌ای شکل می‌گیرد که به موجب آن، باشگاه یا مربی مورد نظر، متعهد خواهد بود که در بازه زمانی مشخص و در تاریخ‌هایی که برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته شده است، خدمات آموزشی را به متقاضیان ارائه دهند. به همین ترتیب، متقاضی نیز ملزم خواهد بود که در ازای خدمات آموزشی که دریافت می‌کند، حق الزحمه یا به عبارتی، شهریه کلاس‌های سوارکاری را بپردازد.

نمونه قرارداد آموزش سوارکاری از جمله قراردادهایی است که طرفداران و متقاضیان زیادی دارد و میان اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند یا اشخاصی که به سوارکاری علاقه‌مند هستند، به تعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره این قرارداد و نکات مهم مربوط به آن توضیح خواهیم داد.

انواع قرارداد آموزش سوارکاری

یکی از مهمترین مواردی که باید برای تنظیم هر قرارداد در نظر داشته باشید، این است که باید بدانید ماهیت رابطه کاری میان طرفین به چه صورت خواهد بود و قرار است که طرفین به چه شیوه‌ای با یکدیگر همکاری کنند. آگاهی از این موارد، به شما کمک می‌کند که قرارداد مناسبتان را انتخاب کنید و از آن برای رابطه‌ای که ایجاد می‌شود، بهره ببرید. شما می‌توانید نمونه قرارداد آموزش سوارکاری را در انواع مختلفی تنظیم کنید. برای مثال، اگر شما مالک یا مدیر یک باشگاه سوار کاری باشید و بخواهید با هنرجویان خود قرارداد آموزش بنویسید، احتمالا محتوای قراردادتان با زمانی که یک مربی مستقل باشید و بخواهید که به صورت خصوصی درباره سوارکاری آموزش دهید، متفاوت خواهد بود.

حتی ممکن است یک مربی خصوصی باشید ولی بخواهید که فعالیت کاری شما، زیر مجموعه‌ای از خدمات یک باشگاه سوارکاری باشد. در این موقعیت محتوای قرارداد شما ویژگی‌های خاصی خواهد داشت که آن را از دیگر قراردادها مجزا می‌کند. در ادامه به تفکیک، به دو مورد از متداول‌ترین انواع این قرارداد اشاره می‌کنیم:

توضیحاتی درباره انواع قرارداد آموزش سوارکاری

حالت اول، زمانی است که قرارداد آموزش سوارکاری ، به صورت یک قرارداد آموزش میان باشگاه و متقاضی تنظیم و امضا می‌شود. به طور معمول، چنین قراردادهایی برای علاقه‌مندان و به صورت فصلی و در سطوح مختلف تنظیم می‌شوند و متقاضیان می‌توانند به این شیوه، از خدمات آموزش سوارکاری بهره ببرند. در این توافق، حق الزحمه یا شهریه‌ای برای دریافت آموزش‌ها پرداخت خواهد شد که باید مبلغ آن در متن قرارداد به صورت مکتوب ثبت شود.

حالت دوم، موقعیتی است که شما بخواهید با یک مربی خصوصی همکاری کنید. در این شرایط، شما با یک مربی قرارداد امضا خواهید کرد و آن مربی متعهد می‌شود که در تاریخ‌هایی که در نظر گرفته شده است، برای تعداد ساعات مشخصی، آموزش‌های مورد نظر را به شما ارائه دهد. این شیوه از همکاری، اغلب به صورت یک قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم و امضا می‌شود.

ماهیت قانونی نمونه قرارداد آموزش سوارکاری

اطلاعات کاربردی از ماهیت و ویژگی‌های قرارداد، به شما کمک می‌کند که بتوانید در نوشتن قرارداد ، به شیوه بهتری عمل کنید. علاوه براین، اطلاع از ویژگی‌های خاص این قرارداد، حقوقی که از آن برخوردار خواهید بود را به شما یادآوری می‌کند. از مهمترین مواردی که در خصوص این توافق باید به آن توجه داشته باشیم، این مساله خواهد بود که قرارداد حاضر یک عقد نامعین است و با استناد به ماده ده قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. یعنی اینکه با استناد به این ماده و با توجه به اینکه محتوای قرارداد مغایر با قانون نباشد، توافق میان طرفین صحیح و معتبر خواهد بود و ایرادی برای انجام آن نیست.

قرارداد آموزش سوارکاری لازم و معوض است. یعنی هم امکان فسخ قرارداد از طرفین سلب شده است و هم اینکه برای انجام این قرارداد و برای دریافت آموزش، باید بها و عوض پرداخت شود. یعنی توافق حاضر یک عقد رایگان نیست. با این حال، مهمترین مساله در خصوص تنظیم این قرارداد این است که قرارداد حاضر، یک سند و مدرک معتبر و قانونی محسوب می‌شود که حدود روابط، مسئولیت‌ها، تعهدات و مهمترین نکات مربوط به این رابطه کاری را به صورت مکتوب ثبت می‌کند.

گفتیم که قرارداد حاضر، یک عقد لازم است و به موجب آن، طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند اما لازم است اضافه کنیم که اشخاص حاضر در قرارداد، می‌توانند با خواست و رضایت خود، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند تا در صورت انجام شدن آن شروط، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

چگونه نمونه قرارداد آموزش سوارکاری را بنویسیم؟

حال که در خصوص این قرارداد توضیحات لازم را ارائه دادیم، لازم است که درباره شیوه تنظیم این قرارداد نیز توضیحاتی را بیان کنیم. به طور معمول این توافق نیز مانند سایر قراردادهای خصوصی میان اشخاص، با بیان اطلاعاتی مانند مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، مدارک و اسناد، تعهدات و مسئولیت‌ها، بازه زمانی ارائه آموزش، تاریخ دقیق اتمام قرارداد، شروط فسخ و موارد مهم دیگر نوشته خواهد شد. در ادامه به مواردی از این اطلاعات اشاره خواهیم کرد:

اطلاعات و مشخصات طرفین در قرارداد

اطلاعات و مشخصات طرفین، از مهمترین اطلاعاتی است که باید در متن قرارداد و به صورت مکتوب ثبت شود. نکته دارای اهمیت در این خصوص این است که باید برای معرفی اشخاص حقیقی یا حقوقی، تفاوت قائل شویم و لازم است که برای معرفی هر کدام، اطلاعاتی خاص را بیان کنیم که آن‌ها را به صراحت معرفی کند.

برای مثال اگر تمایل دارید که با باشگاه یا هر موسسه آموزش سوارکاری دیگری قرارداد امضا کنید، لازم است که اطلاعات و مشخصات ثبتی باشگاه، شماره تماس و آدرس دقیق محل باشگاه را در قرارداد بنویسید. در مقابل، اگر قرارداد آموزش سوارکاری را با یک مربی مستقل امضا می‌کنید، باید اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین را در قرارداد ثبت کنید.

موضوع قرارداد و شیوه دقیق دریافت آموزش

یک نکته مهم در خصوص تنظیم قراردادهای آموزشی، این است که باید در متن قرارداد به تفصیل توضیح داده شود که خدمات آموزشی به چه شیوه‌ای ارائه خواهد شد. حتی پیش از این مساله، لازم است توضیح دهید که هدف از تنظیم این قرارداد، دقیقا آموزش چه مهارت‌ها و چه سطحی از سوار کاری است. توضیح درباره این موارد، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین را مشخص می‌کند و معین خواهد کرد که اشخاص حاضر در این قرارداد، در رابطه با دریافت چه آموزش‌هایی با یکدیگر توافق کرده‌اند. برای مثال، ممکن است شما بخواهید سوارکاری را از مرحله مبتدی آموزش ببینید یا اینکه قرارداد شما به صورت فشرده و برای آمادگی در مسابقات باشد.

مدت انجام موضوع قرارداد آموزش سوارکاری

به طور معمول، میزان کلی ساعت‌هایی که برای دوره آموزشی در نظر گرفته شده است، در متن قرارداد آموزش سوارکاری نوشته می‌شود. برای مثال، توضیح می‌دهند که این دوره آموزشی حاوی 50 ساعت آموزش است که در تاریخ‌های مشخصی برگزار می‌شود. این اطلاعات ویژگی‌ها و چهارچوب خدمات دهی به متقاضی را توضیح خواهد داد. علاوه بر این، معلوم می‌کند که مربی یا باشگاه، تا چه زمانی تعهد دارند که خدمات آموزشی را ارائه دهند.

میزان حق الزحمه یا شهریه قرارداد آموزش سوارکاری

بدون شک، برای دریافت خدمات آموزشی، ملزم خواهید شد که بها یا حق الزحمه‌ای پرداخت کنید. این مبلغ را گاهی «شهریه» نیز می‌نامند. لازم است که طرفین قرارداد در خصوص مبلغ حق الزحمه با یکدیگر توافق کنند و نتیجه این توافق در متن قرارداد آن‌ها مکتوب شود. به این ترتیب، معلوم خواهد شد که طرفین با چه مبلغی برای دریافت این خدمات با یکدیگر توافق کرده‌اند و سوارکار، ملزم است که چه مبلغی را به عنوان حق الزحمه مربی پرداخت کند.

شما می‌توانید در متن این قرارداد مشخص کنید که شهریه هر جلسه سوارکاری چقدر است و هر دوره آموزشی در چند جلسه و چند ساعت ارائه می‌‌شود. علاوه براین، لازم است درباره این موضوع نیز توضیح دهید که این حق الزحمه با چه شرایطی پرداخت خواهد شد. ممکن است یک سوارکار بخواهد از شرایط پرداخت اقساطی استفاده کند یا ممکن است سوار کاری در اولین جلسه، شهریه تمام طول ترم را تسویه کند. این مساله کاملا به شرایطی که باشگاه سوارکاری برای سوارکاران خود در نظر گرفته است، مربوط است زیرا این امکان وجود دارد که یک باشگاه، طرح‌های متنوع ثبت نامی برای سوارکاران خود در نظر بگیرد که این طرح‌های ثبت نامی با سایر طرح‌های ثبت نامی دیگر باشگاه‌ها، تفاوت زیادی داشته باشند.

پیشنهاد ما

صاحبان باشگاه و مربیان حرفه‌ای که به صورت تخصصی در زمینه آموزش سوارکاری فعالیت می‌کنند، باید به این مساله توجه داشته باشند که تنظیم قرارداد، اقدامی است که حقوق آن‌ها در این توافق را تضمین می‌کند و از بروز اختلاف یا زیان احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود حتما نسبت به قرارداد خود آگاهی داشته باشید و حتما قرارداد را به صورت مکتوب تنظیم کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد ، در کنار شما است و به سوالات شما پاسخ خواهد داد.

قرارداد آموزش خصوصی

با امضای این قرارداد می‌توانید برای ارائه آموزش به صورت خصوصی، توافق کنید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دانلود نمونه قرارداد آموزش خصوصی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات