بررسی شرایط قانونی استخدام اشخاص مختلف در قرارداد کار در کلینیک

-
بروزرسانی:1400/11/04
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار در کلینیک

ممکن است که شما به کار کردن در یک کلینیک فکر کرده باشید. اگر به واسطه تخصص و مهارتی که دارید، می‌توانید در کلینیک‌های مختلفی مشغول به کار شوید؛ باید توجه کنید که قبل از فعالیت در کلینیک مورد نظر، قراردادی را با عوامل آن تنظیم کنید. این قرارداد، نمونه قرارداد کار در کلینیک نامیده می‌شود که حقوق شما را ضمانت و تعهداتتان را به طور جزیی مشخص می‌کند. تنظیم این قرارداد، علی الخصوص در زمان وقوع اختلافات، آثار زیادی به همراه دارد. در این مقاله تلاش داریم که شما را با برخی از ابعاد مهم این قرارداد آشنا کنیم و نکاتی را در خصوص آن در اختیارتان قرار دهیم. این قرارداد، از انواع قرارداد استخدام است.

مزایای تنظیم قرارداد کار در کلینیک

به طور کلی قراردادهای کار، به صورت شفاهی یا کتبی تنظیم می‌شوند. در این میان، تنظیم چنین قراردادهایی به صورت شفاهی، چالش‌های زیادی به همراه دارد زیرا در این حالت، حقوق و تعهدات شما به سختی اثبات می‌شود اما تنظیم یک سند مکتوب همانند نمونه قرارداد کار در کلینیک ، سبب می‌شود شما بتوانید به راحتی در زمان وقوع اختلافات، حقوق خود را در محاکم اثبات کنید.

در بسیاری از موارد، اشخاص به دلیل داشتن روابط صمیمی و نزدیک با طرف مقابل، قرارداد کار را به صورت شفاهی تنظیم می‌کنند، در صورتی که اظهارات شفاهی، توانایی آن را ندارند که بتوانند در زمان اختلافات، حقوق شما را مورد ضمانت قرار دهند. علاوه براین، توافقات و اظهارات در قراردادهای شفاهی، با گذشت زمان دچار تحریف و فراموش شدگی می‌شوند و اثبات آن‌ها دشوار است.

از سوی دیگر طرفین در تنظیم قراردادهای شفاهی کار، به جزئیات لازم توجه نمی‌کنند یا از بیان آن‌ها خودداری می‌کنند. ممکن است آن‌ها معتقد باشند که این موارد واضح هستند و در خصوص آن‌ها اختلافی ایجاد نخواهد شد. در صورتی که اغلب، همین موارد جزیی که بیان نشده است، موجب بروز اختلاف می‌شوند. چه بسا که در خصوص قراردادهای کار کتبی، ما شاهد طرح دعاوی زیادی هستیم. در این میان، قراردادهایی که به صورت کتبی تنظیم می‌شوند، تمامی جزئیات روابط و تعهدات طرفین را تعیین و تکلیف می‌کنند و از وقوع سوء تفاهم‌ها و مسائل به میزان زیادی می‌کاهند.

در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم که قرارداد کار خود را به صورت کتبی تنظیم کنید. فرقی ندارد که شما به چه کاری در کلینیک مشغول هستید، تنظیم نمونه قرارداد کار در کلینیک ، سبب آرامش خاطر خودتان می‌شود و از لحاظ حقوقی نیز قابل استناد‌تر خواهد بود.

اشخاص حاضر در قرارداد استخدام در کلینیک

ممکن است این سوال مطرح شود که طرفین نمونه قرارداد کار در کلینیک ، چه اشخاصی هستند؟ در پاسخ باید بیان کرد که طرفین این قرارداد، کارفرما و کارگر خوانده می‌شوند. کارفرما شخصی خواهد بود که به دنبال استخدام کارکنانی است که در کلینیک کار کنند. در مقابل، کارگر شخصی است که مطابق با درخواست کارفرما در کلینیک خدمت می‌کند و از کارفرما دستمزد می‌گیرد. در این خصوص و به موجب قانون، کارگر یک شخصی حقیقی همانند من و شما است. در صورتی که کارفرما می‌تواند شخصی حقیقی یا حقوقی (شرکت، سازمان) باشد.

قانون کار؛ قانون ناظر بر تنظیم و انعقاد این قرارداد

به این دلیل که اساس این قرارداد، بر مبنای انواع قراردادهای کار است؛ قانون کار، قانون ناظر بر تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد کار در کلینیک محسوب می‌شود. به این ترتیب، در نظام حقوقی قراردادها، قراردادهای کار عنوان مشخصی دارند و قانون کار برای آن‌ها، تدابیری مشخصی پیش بینی کرده است. پس توجه کنید که شما به عنوان کارفرما یا کارگر، نمی‌توانید این قرارداد را بر اساس قانون مدنی تنظیم کنید.

چه تعهداتی بر طرفین قرارداد استخدام در کلینیک ، بار می‌شود؟

در این قسمت مهمترین تعهدات کارفرما و کارگر در نمونه قرارداد کار در کلینیک را مورد اشاره قرار می‌دهیم. توجه داشته باشید که تمام این تعهدات، در خصوص روابط کاری در بخش‌های خصوصی است و بخش‌های دولتی را شامل نمی‌شود.

تکالیف کارفرما در قرارداد کار در کلینیک

کارفرما تعهد دارد که نوع نمونه قرارداد کار در کلینیک را در زمان تنظیم آن معین کند. در واقع این مساله که قرارداد موقتی یا غیر موقتی باشد، موضوعی است که کارفرما باید براساس نیاز کلینیک در نظر بگیرد. از سوی دیگر او موظف است که استاندارد ساعات کاری که 8 ساعت است را رعایت کند. اگر کاری که در کلینیک انجام می‌شود، در دسته مشاغل سخت و زیان آور تلقی شود، کارفرما تعهد دارد که ساعات قرارداد را به 6 ساعت در شبانه روز کاهش دهد. همچنین او تعهد دارد که در مواردی که کارگر نوجوان است، ساعات کاری او را بر اساس ملاحظات قانون درباره کار نوجوانان در نظر بگیرد.

در مواردی که به موجب این قرارداد، کارگران زن استخدام ‌شوند؛ کارفرما باید حقوق آن‌ها را مطابق

قانون کار در خصوص مرخصی بارداری، زایمان و شیردهی رعایت کند و نباید به آن‌ها کاری محول کند که سبب ورود آسیب به آن‌ها شود. در این راستا ماده 75 قانون کار مقرر می‌کند که انجام کارهای خطرناک، سخت و زیان‌آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگران زن ممنوع است. در مواردی که شخصی زیر 15 سال، متقاضی انعقاد نمونه قرارداد کار در کلینیک باشد، کارفرما نباید او را استخدام کند زیرا مطابق با ماده 79 قانون کار، استخدام در این سن، ممنوع شمرده می‌شود.

در نمونه قرارداد کار در کلینیک ، یکی دیگر از مهمترین تعهدات کارفرما این است که حقوق کارگر را بر اساس مقیاس‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه بپردازد. حقوق کارگر کلینیک شامل مزد، کمک عائله ‌مندی، هزینه مسکن، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، خواروبار، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و غیره می‌شود. در راستای این تعهد، کارفرما باید براساس ماده 148 قانون کار، حق بیمه کارگران را مطابق با قانون تامین اجتماعی بپردازد.

تکالیف کارگر در قرارداد

به موجب نمونه قرارداد کار در کلینیک ، کارگر تعهد دارد که براساس دستورات کارفرما خدمت کند. انجام خدمت توسط کارگر باید به صورت شخصی صورت گیرد. به این معنا که او نمی‌تواند شخص دیگری را برای انجام تعهدات خود جایگزین کند. در این راستا او نیز وظیفه دارد در انجام تعهدات خود، کوتاهی و بی توجهی نکند. در این مواقع کارفرما حق دارد که علیه کارگر طرح دعوا کند.

در نمونه قرارداد کار در کلینیک ، کارگر تعهد دارد که آیین نامه‌های انضباطی کلینیک را رعایت کند. در اینجا منظور از آیین نامه‌های انضباطی، استانداردهایی هستند که در قانون کار و بر اساس شرایط کلینیک توسط کارفرما تعیین شده‌اند. در مواقعی که کارگر، چنین اصولی را به دلیل قصور و کوتاهی خود مورد اجرا قرار ندهد، کارفرما باید با کارگر یا کارگران برخورد جدی کند. همچنین کارگر موظف است که ابزار و ملزومات تخصصی مربوط به کار را به نحو احسن نگه دارد. مورد اخیر، تعهد کارگر به در واقع یک نوع قرارداد امانت نامیده می‌شود.

جایگاه اراده کارفرما و کارگر برای تعیین شرایط حاکم بر قرارداد

نمونه قرارداد کار در کلینیک قراردادی است که مطابق با قانون کار تنظیم می‌شود. قانون کار، در خصوص برخی از ابعاد تنظیم و انعقاد این قرارداد، چارچوب‌هایی را در نظر گرفته است که به هیچ صورت کارفرما و کارپذیر نمی‌توانند بر خلاف آن‌ها شرط کنند. برای مثال آن‌ها نمی‌توانند در متن این قرارداد قید کنند که کارفرما، تعهدی به پرداخت حق بیمه ندارد. زیرا پرداخت بیمه کارگران در قانون کار، به عنوان یک قاعده آمره شناسایی شده است.

پیشنهاد داریم:

برای رسیدگی به شرایط استخدام نیروی کار انسانی و آگاهی از شیوه تنظیم قرارداد آن، بهترین راهکار استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد است. با زدن روی لینک‌ها درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد کار در کلینیک

برای استخدام پرسنل کلینیک می‌توانید از نمونه قرارداد کار در کلینیک استفاده کنید. برای دریافت این نمونه قرارداد، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد کار در کلینیک
دانلود نمونه قرارداد کار در کلینیک
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات