آیا قرارداد اجاره سند از نظر قانونی اعتبار دارد یا جرم است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره سند

قرارداد اجاره سند یکی از انواع قرارداد اجاره است که به دلیل نوع استفاده خاص از آن، برای گروه زیادی از اشخاص آشنا نیست. اگر تا به حال به دادگاه‌ها یا مراجع قضایی مراجعه کرده باشید، احتمالا درباره «وثیقه» چیزهایی شنیده‌اید. ممکن است شنیده باشید که برای شخصی که به یک جرم متهم شده است، سند می‌گذارند یا اینکه نیاز به ارائه وثیقه دارند. نمونه قرارداد اجاره سند برای وثیقه زندانی ، قراردادی است که در این مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وثیقه که به آن «قرار وثیقه» هم می‌گویند، وجه نقد است یا اینکه می‌تواند هر نوع از اموال غیرمنقول باشد. وثیقه را در لغت، محکم کاری معنی می‌کنند. یعنی چیزی که بتوانیم به آن اعتماد کنیم. وثیقه‌ای که به مرجع تصمیم گیرنده ارائه می‌شود نیز به همین معنی به کار گرفته می‌شود. یعنی به واسطه این وثیقه، به متهم یا مجرم اجازه می‌دهند که در بیرون از بازداشتگاه یا زندان اقامت داشته باشد.

همانطور که گفتیم، وثیقه می‌تواند هر دارای غیر منقولی باشد. بنابراین، املاک می‌توانند یک وثیقه باشند. البته مراجع قضایی برای قبول وثیقه، تاکید می‌کنند که ملک باید به صورت رسمی ثبت شده باشد. سند رسمی یک ملک، مشخص می‌کند که ملک در دفتر اسناد به ثبت رسیده است. این سند رسمی به عنوان وثیقه مورد پذیرش است و از طرف مقام قضایی پذیرفته می‌شود.

نمونه قرارداد اجاره سند چه کاربردی دارد؟

نمونه قرارداد اجاره سند ملکی برای موارد متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند اجاره برای وثیقه زندانی، اجاره برای وثیقه متهم، اجاره برای اخذ وام و موارد مهم دیگری که به ارائه یک سند ثبتی نیاز باشد. نمونه قرارداد اجاره سند ، فارغ از منفعتی که برای مالک سند دارد، کاری خداپسندانه محسوب می‌شود که به واسطه آن، تا به حال نتایج مطلوب زیادی حاصل شده است.

شخصی که به یک جرم متهم می‌شود، تا زمان دادگاه، انجام بررسی‌های تکمیلی و در نهایت اجرای رای نهایی، باید در اختیار مرجع قضایی باشد. به این صورت که متهم در بازداشتگاه‌ها یا زندان نگهداری می‌شود. در بعضی موارد، ممکن است تحقیقات و بررسی‌ها مدت زیادی طول بکشد. در این زمان، مقام قضایی این حق را برای متهم در نظر می‌گیرد که با ارائه وثیقه، آزاد شود. البته این آزادی، مشروط به این مساله است که متهم در دسترس باشد و هر زمان که مرجع قضایی او را خواست، برای بررسی پرونده حاضر شود.

مقام قضایی با توجه به قانون مصوب در این زمینه، برای جرائم مختلف حق صدور قرار وثیقه را صادر می‌کند. به این صورت که زندانی با استفاده از وثیقه می‌تواند خارج از زندان باشد.

بسیاری از زندانیان و متهمان سند ملکی ندارند و همین مساله باعث می‌شود که نتوانند از وقیقه استفاده کنند. نمونه قرارداد اجاره سند ، قراردادی است که برای آن‌ها این مشکل بزرگ را برطرف می‌کند.

آیا تنظیم نمونه قرارداد اجاره سند قانونی است؟

اگر برای اخذ وام مراجعه کرده باشید، از این مساله آگاهی دارید که بسیاری از مراجع ارائه دهنده وام، از شما بابت ضمانت، سند ملک می‌خواهند. اگر ملک ثبتی نداشته باشید، احتمالا اطرافیان به شما پیشنهاد می‌کنند که از نمونه قرارداد اجاره سند برای وام استفاده کنید. در این شرایط و در مواردی که سند را برای درج در متن قرارداد اجاره سند برای وثیقه زندانی استفاده می‌کنند، سوال اصلی این است که آیا چنین قراردادی صحیح و معتبر است؟ آیا این قرارداد، قانونی است و از نظر قانون جرم محسوب نمی‌شود؟

در پاسخ به این سوالات، اینگونه توضیح می‌دهیم که هیچ کدام از مراجعی که برای انجام امور مورد نظر شما، سند ملکی طلب کرده‌اند، تاکید ندارند که سند ارائه شده حتما به نام شما یا در اختیار اطرافیان شما باشد. بنابراین، چیزی که اهمیت دارد مالک سند نیست، بلکه ارائه سند مورد نظر است.

متن قرارداد اجاره سند ملکی ، براساس قوانین مربوط به عقد اجاره و با تبعیت از قانون مرتبط با آن تنظیم می‌شود و از این نظر تمام جنبه‌های قانونی را رعایت می‌کند. با توجه به این مساله که ماهیت این قرارداد، مانند سایر قراردادهای اجاره است و اینکه در تنظیم اجاره نامه به تمام جوانب قانونی توجه می‌شود، می‌توانیم بگوییم که قرارداد اجاره سند قانونی است.

آیا درخواست اخذ اجاره بها در نمونه قرارداد اجاره سند ، قانونی است؟

جرم بودن یا جرم نبودن این قرارداد و مساله قانونی بودن آن، یکی از مهمترین و متداول‌ترین سوالاتی است که در زمینه قرارداد اجاره سند ملکی پرسیده می‌شود. پیش‌تر درباره قانونی بودن این قرارداد صحبت کردیم. سوالی که پرسیده می‌شود این است که آیا دریافت مبلغ اجاره بها مشکل قانونی ندارد؟ مالک می‌تواند مبلغی بابت اجاره بها دریافت کند؟

در پاسخ به این سوال، به قانون مدنی مراجعه می‌کنیم. براساس قانون مدنی و فقه امامی، هیچکس کاری را به صورت رایگان برای شخص دیگر انجام نمی‌دهد. به طور معمول، تمام کارهایی که دیگران برای یکدیگر انجام می‌دهند، به بهانه کسب منفعت است. بنابراین، زمانی که مالک می‌پذیرد با ریسک زیاد، سرمایه و ملک خود را به عنوان وثیقه اجاره دهد، بدون شک باید از این طریق به او منفعت برسد. تنظیم این قرارداد و دریافت مبلغ اجاره بها، یک روش کسب درآمد برای مالکان ملک ثبتی است.

تعرفه مبلغ اجاره

تا اینجای مقاله درباره ماهیت، کاربرد و اهمیت قرارداد اجاره سند ملکی صحبت کردیم. بعد از توافق طرفین برای استفاده از سند ملکی و توافق به منظور اجاره این سند، مهمترین سوالی که پیش می‌آید درباره مبلغ اجاره است. در موارد متعدد پرسیده می‌شود که آیا نرخ مشخصی برای اجاره سند وجود دارد؟ آیا باید مطابق با تعرفه‌، قرارداد را تنظیم کنیم؟

اگرچه اجاره سند، قراردادی است که هر روز و به تعداد زیاد تنظیم می‌شود و برای موارد زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما تا به حال صنف یا حتی یک اتحادیه‌ برای آن تشکیل نشده است. به همین دلیل، در زمینه میزان مبلغ اجاره سند، نرخ یا تعرفه مشخص وجود ندارد.

در حال حاضر، مبلغ اجاره به واسطه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. طرفین قرارداد در این مورد گفت و گو می‌کنند و با توجه به شرایط متفاوتی که دارند، مبلغی را در نظر می‌گیرند. به طور کلی مبلغ اجاره به نسبت عرف و با توجه به مبلغ اجاره بها سایر قراردادها مشخص می‌شود.

در متن این قرارداد چه نکاتی باید نوشته شوند؟

اگر قصد دارید که یک قرارداد اجاره سند بنویسید یا چنین قراردادی را به شما ارائه داده‌اند تا آن را امضا کنید، لازم است پیش از هر اقدامی، درباره محتوای متن این قرارداد، اطلاعات دقیقی داشته باشید تا بتوانید برای امضا کردن آن، تصمیم بگیرید. در ادامه به صورت تیتروار به مهمترین مواردی که باید در متن این قرارداد نوشته شوند، اشاره می‌کنیم:

  1. معرفی دقیق مستاجر و موجر (طرفین قرارداد) با اشاره به اطلاعات هویتی و مشخصات شناسنامه‌ای هر کدام از آن‌ها؛
  2. تعریف دقیق موضوع قرارداد و اشاره به مشخصات سند و دلیل اجاره آن؛
  3. بازه زمانی شروع و پایان قرارداد؛
  4. شرح کامل شروط و تعهداتی که طرفین در نظر دارند؛
  5. مبلغ اجاره بها؛
  6. تعیین وجه التزام و شرایط محقق شدن آن؛
  7. شرایط و موارد فسخ این قرارداد؛
  8. و … .

پیشنهاد ما برای شما

پیشنهاد می‌کنیم درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید یا درخواست تنظیم قرارداد خود را برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
داود مرادی زاده
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید من سند ملکم رو دادم برای اجاره به مدت شش ماه. قرارداد تنظیم کردیم. بعد از دو سال رفت خودش رو معرفی کرد به زندان و پول اجاره رو نداد. من هم چند تا از سفته هاش رو که در مقابل سند بود رفتم گذاشتم اجرا و ازش وصول کردم. رفت شکایت کرد. الان شش ماه حبس برای من اومده.
12:06
04 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. باید متن قرارداد شما را بررسی کنیم. ضمن آنکه حتما باید برای دفاع از اتهامات در دادگاه حاضر شوید. به نظر می‌رسد شما در دادگاه اتهام خود حاضر نشده‌اید و دفاعیات کافی ارائه نشده است.
12:52
05 اسفند 1400