آشنایی با ضوابط مهم قرارداد حق العمل کاری گمرک

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری گمرک

دریافت اجناس از گمرک و پیگیری امور مربوط به آن، بخش مهمی از فرآیند انجام معامله در تجارت بین المللی است که بسیاری از تاجران، ملزم هستند که این امور را انجام دهند. با توجه به مشغله کاری تجار و همچنین گستردگی ابعاد فعالیت‌هایشان؛ تاجران زیادی تمایل دارند که این بخش از مسئولیت‌های خود را به شخص دیگری بسپارند. یعنی اینکه از شخص دیگری بخواهند که مسئولیت انجام فرآیند دریافت اجناس آن‌ها از گمرک را به عهده بگیرد یا اینکه امور مربوط به ارسال اجناس از گمرک را انجام دهد. در این شرایط، تجار می‌توانند با یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی ، قرارداد حق العمل کاری گمرک امضا کنند. با تنظیم و امضای این قرارداد، رابطه‌ای کاری میان حق العمل کار و تاجر ایجاد می‌شود و مسئولیت‌هایی به عهده هر کدام از اشخاص قرار خواهد گرفت.

نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرکی یک قرارداد کاربردی و مهم است و از مشاغل مهم در بخش گمرک محسوب می‌شود. به واسطه این قرارداد، حق العمل کار از جانب آمر (تاجر، امر کننده) مامور خواهد بود که امور مشخصی را انجام دهد و در ازای انجام این امور، حق العمل یا حق الزحمه دریافت می‌کند. در ادامه این متن، به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک و شرایط آن توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک از نگاه قانون

نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک ، در واقع نوعی از قرارداد حق العمل کاری است. قانون تجارت ، به صورت اختصاصی به معرفی حق العمل کار می‌پردازد و در ماده 357 این قانون، توضیح داده می‌شود که حق العمل کارها اشخاصی هستند که به نام خود و به حساب شخص دیگر معاملاتی را انجام می‌دهند. همچنین در ادامه این تعریف، توضیح می‌دهد که حق العمل کار در ازای اموری که انجام می‌دهد، حق العمل یا حق الزحمه دریافت خواهد کرد. براساس این تعریف که به صورت اختصاصی در قانون تجارت آمده است؛ تنظیم این شیوه از قرارداد و سپردن وظیفه انجام امور مشخص به حق العمل کار، صحیح، قانونی و معتبر است. بنابراین، مانعی برای تنظیم نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرکی وجود ندارد.

البته باید به این مساله توجه داشته باشیم که در سایر مواردی که قانون تجارت درباره ضوابط دیگر این قرارداد سکوت کرده است، قرارداد از قانون مدنی یا سایر قوانین تبعیت خواهد کرد.

علاوه براین، برای اینکه بتوانید به عنوان حق العمل کار گمرک اقدام به فعالیت کنید، نیاز دارید که مجوزهایی را کسب کنید و به صورت قانونی به عنوان حق العمل کار گمرکی در این حیطه شغلی وارد شوید. بنابراین باید به خاطر داشته باشیم که پیش از تنظیم و امضای قرارداد ، باید تمام ضوابط، شروط و مقدمات فعالیت قانونی به عنوان حق العمل کار را مدنظر داشته باشیم و مطابق با آن اقدام کنیم.

نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک چگونه قراردادی است؟

زمانی که در زمینه تجارت بین الملل فعالیت می‌کنید، لازم دارید که از قوانین گمرگ آگاهی داشته باشید. آگاهی از این قوانین، پیگیری و انجام امور مربوطه به قرارداد، از جمله فعالیت‌هایی هستند که نیاز به تجربه و تخصص دارند. به همین دلیل است که بسیاری از تاجران ترجیح می‌دهند که این امور را به یک حق العمل کار متخصص بسپارند.

از طرف دیگر، ممکن است که یک تاجر نتواند در زمان مناسب در گمرک حضور داشته باشد یا اینکه در شهر یا کشور دیگری باشد و به این دلیل امکان مراجعه مکرر به گمرک را نداشته باشد. در این شرایط نیز یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند به صورت بهینه موجب صرفه جویی در هزینه و زمان شما شود، تنظیم نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک با یک شخص متخصص است که به صورت حرفه‌ای در این حیطه شغلی مشغول به فعالیت باشد.

تفاوت با دلالی و وکیل

نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک میان آمر (صاحب اجناس، تاجر) و حق العمل کار گمرک تهیه و امضا می‌شود. به واسطه این قرارداد، حق العمل کار مسئولیت تمام اموری که در خصوص اجناس آمر در گمرک باید انجام شود را به عهده می‌گیرد. شاید به نظرتان برسد که فعالیت حق العمل کار شبیه کار وکیل و به دستور آمر است یا اینکه ممکن است یک نوع دلالی باشد. در این خصوص باید بگوییم که این قرارداد صرفا سپردن کار به وکیل نیست. حق العمل کار به نیابت از آمر، تمام امور مربوطه را به نام خودش انجام می‌دهد. اجناس را تحویل می‌گیرد، هزینه گمرکی را می‌پردازد و سایر امور دیگر را انجام می‌دهد. اگرچه در نهایت منافع و نتایج حاصل از این اقدامات به حساب آمر خواهد بود اما در زمان انجام کار، فعالیت‌ها به نام حق العمل کار انجام می‌شود.

در زمان حضور وکیل، طرف مقابل از این مساله آگاه است که وکیل از جانب شخص دیگری به کار گرفته شده است اما در نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک ، اینطور است که حتی ممکن است برای حق العمل کار شرط بگذارند که فاش نکند که برای آمر مشغول به کار است و این رابطه کاری را مخفی نگه دارد.

از طرف دیگر، این قرارداد یک قرارداد دلالی نیست. زیرا دلال صرفا اقدامی که به او دستور داده شده است را انجام می‌دهد و نقش واسطه دارد. حق العمل کار می‌تواند با تخصصی که دارد، تشخیص دهد که بهتر است اقدام دیگری انجام شود و درباره آن با آمر گفتگو کند. حتی می‌تواند به منظور رسیدگی به امور گمرکی، راهنمایی‌های مناسب دیگری را نیز ارائه دهد. حق العمل کار نماینده قانونی آمر است.

حق العمل کار گمرک باید چه شرایطی داشته باشد؟

اگر تمایل دارید به عنوان حق العمل کار مشغول به کار شوید یا اگر تمایل دارید که با یک حق العمل کار قرارداد امضا کنید، لازم است به این مساله توجه داشته باشید که یک حق العمل کار گمرک، حتما باید در آزمون حق العمل کاری شرکت کند و در این آزمون قبول شود. همچنین لازم است که کارت حق العمل کاری داشته باشد. حق العمل کار گمرک باید قابل اعتماد باشد و حتما لازم است که برای شروع کار با او، یک قرارداد جامع و کامل داشته باشید.

حق العمل کار گمرک باید تبعه ایران باشد. همچنین در زمانی که برای دریافت کارت اقدام می‌کند، نباید کمتر از 25 سال سن داشته باشد. مساله سابقه کیفری و محکوم شدن به جرم و جنایت نیز بسیار مهم است و حتما بررسی می‌شود که حق العمل کار سابقه کیفری نداشته باشد.

شخص متقاضی برای حق العمل کاری نباید در سایر ارگان‌های دولتی مشغول به کار باشد یا به اصطلاح کارمند دولت محسوب شود. متقاضی باید در آزمون امور گمرکی شرکت کند و نمره قبولی بگیرد. این آزمون و امتحان آیین نامه، هر سال توسط گمرک برگزار خواهد شد و متقاضیان می‌توانند شانس خود را امتحان کنند.

چرا مطالعه محتوای نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک پیش از امضای این قرارداد مهم است؟

پیش از امضای نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرک ، لازم است که درباره محتوای قراردادی که امضا می‌کنید، آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشید. بدون شک آگاه بودن از محتوای قرارداد، به شما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بیشتری برای امضا این قرارداد حاضر شوید و همچنین باعث می‌شود که در آینده، احتمال کمتری برای بروز خسارت و زیان وجود داشته باشد و کمتر دچار مشکل یا اختلاف شوید. به همین دلیل است وکلا و مشاوران حقوقی مدام تاکید می‌کنند که حتما پیش از امضای قرارداد، آن را مطالعه کنید.

مدت و هزینه در قرارداد

مدت قرارداد، بازه زمانی همکاری حق العمل کار و آمر را معین می‌کند. بدون شک شما پیش از اقدام برای امضای قرارداد، با یکدیگر گفتگو خواهید کرد و نتیجه مذاکرات در قالب تعهدات و وظایف در متن قرارداد نوشته می‌شود. در این قرارداد نیز لازم است که بازه زمانی همکاری میان حق العمل کار و آمر با توافق آن‌ها معین شود و همچنین در متن قرارداد نوشته شود.

شما نیاز دارید که به دقت تاریخ شروع و پایان قرارداد را بنویسید و مطابق با تاریخی که معین شده است، تعهدات خود را انجام دهید. بعد از تعیین مدت قرارداد، لازم است که هزینه قرارداد نیز معین شود. منظور از مبلغِ نمونه قرارداد حق العمل کاری گمرکی ، مبالغی است که به عنوان حق العمل یا حق الزحمه به آمر پرداخت می‌شود. علاوه براین، انجام امور گمرکی نیازمند صرف هزینه‌های معین و مشخصی است که به عهده آمر خواهد بود. در قرارداد نیز به این مساله اشاره می‌شود که مسئولیت تمام پرداختی‌ها به عهده آمر است. از طرف دیگر، مبلغ معین حقوق حق العمل کار نیز در متن قرارداد نوشته خواهد شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین با پذیرش درخواست تنظیم قرارداد ، در کنار شما است تا بتوانید قرارداد مورد نظرتان را در اختیار داشته باشید و قراردادتان را مطابق با شرایطی که در نظر دارید، تنظیم کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات