قرارداد مشاوره گمرکی را از نظر اهمیت، قانون و طرفین بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره گمرکی

قرارداد مشاوره گمرکی یک قرارداد بسیار کاربردی و مهم برای اشخاصی است که در زمینه تجارت مشغول به فعالیت هستند. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد مشاوره است. اشخاصی که تجارت بین الملل را دنبال می‌کنند، به خوبی به این مساله آگاه هستند که برای امنیت و تسهیل بیشتر در روند انجام معاملات مورد نظر، لازم است که درباره قوانین و مقررات خاص گمرک هر کشور، اطلاعات داشته باشند. اطلاع از این مقررات و قوانین، نیازمند کسب دانش و مطالعه مداوم است. به همین منظور، تجار ترجیح می‌دهند، برای بررسی و آگاهی از چنین مواردی، از اشخاص متخصص کمک بگیرند. مشاوران گمرک، متخصصانی هستند که در حوزه گمرک و مقررات و قوانین آن، اطلاعات جامعی دارند.

گمرک، یک مرجع دولتی است. این مجموعه که مستقیما زیر نظر دولت فعالیت می‌کند، کاملا مطابق با قوانین و مصوبات دولت در خصوص تجارت بین الملل عمل خواهد کرد. اهمیت آگاهی از این قوانین به اندازه‌ای است که بسیاری از تاجران، پیش از انجام هر معامله‌ای با مشاور گمرک گفتگو می‌کنند و شرایط واردات و صادرات کالای مورد نظرشان را می‌پرسند. در ادامه این مطلب درباره اهمیت و کاربرد قرارداد مشاوره گمرکی صحبت خواهیم کرد و این قرارداد را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

مشاوره گمرکی چیست؟

گمرک یک واحد یا بخش دولتی است که در تمام کشورها مسئولیت رسیدگی به معاملات بین الملل و واردات و صادرات را به عهده دارد. این بخش به جنبه و ابعاد تجاری و مالی واردات و صادرات توجه می‌کند. تعاریف متعددی درباره گمرک بیان شده است که تمام آن‌ها با بیانی متفاوت، تعریف یکسانی از ماهیت این بخش دولتی بیان می‌کنند. واژه نامه بین المللی گمرک، این واحد را یک مجری در نظر می‌گیرد که به کلیه قوانین و مقررات مربوط به مالیات، عوارض، حقوق، نوع کالاها، واردات، صادرات و انبار کردن تسلط دارد و مطابق با این قوانین عمل می‌کند.

این واژه نامه، گمرک را مسئول اجرایی تمام مقررات و مسئول وصول تمام وجوه مالی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که گمرک در هر کشوری، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و توجه به شرایط و مقررات آن، مهمترین بخش یک معامله تجاری و بین المللی است. علاوه بر واژه نامه بین المللی گمرک، قانون و مقررات گمرکی نیز به این مساله اشاره دارد که در جمهوری اسلامی ایران، تمام مسئولیت‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، به عهده گمرک است.

بدون شک، دایره مقررات و قوانین مربوط به گمرک بسیار گسترده است. تاجران برای آگاهی از این موارد، از مشاوران کمک می‌گیرند. مشاوران گمرک، اشخاص متخصصی هستند که در این زمینه، آگاهی و اطلاعات دقیقی دارند. این اشخاص در ازای دریافت حق الزحمه، به تاجران، مشاوره گمرکی می‌دهند.

کاربرد و اهمیت!

تجارت و به خصوص تجارت بین المللی، یک حوزه بسیار درآمدزا است که ریسک فراوانی دارد. تاجران سرمایه زیادی را برای انجام معاملات خود مصرف می‌کنند و با برنامه ریزی‌های دقیقی که انجام می‌دهند، توقع دارند که سرمایه اولیه با سود قابل توجهی به آن‌ها بازگردانده شود. در این حین، اگر شرایطی به وجود بیاید که این معادله را برهم بزند یا اینکه مشکلات دیگری ایجاد کند، خسارت و زیان بسیار زیادی به تاجران وارد می‌شود.

به همین دلیل است که تاجران ترجیح می‌دهند که تمام مراحل انجام معاملات تجاری خود را با دقت بسیار زیادی مورد محاسبه و ارزیابی قرار دهند و سپس برای انجام آن‌ها، اقدام کنند. زمانی که شما به عنوان یک تاجر یا یک مشاور، نمونه قرارداد مشاوره گمرکی تنظیم می‌کنید، می‌توانید در خصوص معامله‌ای که در نظر دارید از مشاور گمرکی پرس و جو کنید و سوالات خود را بپرسید.

به طور حتم برای شما مهم است که درباره قانون مرتبط با معافیت‌های گمرکی، ممنوعیت‌ها، صادرات قطعی، صادرات موقت، واردات، جریان عبور کالا، معاملات پایاپای مرزی، فروشگاه‌های آزاد، بسته‌ها و پیک‌های بین المللی، تعرفه‌ها، مالیات‌ها و موارد تخصصی‌تر دیگر اطلاع داشته باشید. شما می‌توانید با تنظیم و امضای قرارداد مشاوره گمرکی ، به راحتی درباره این زمینه اطلاع کسب کنید و با توجه به این اطلاعات، برای انجام معاملات تجاری خود اقدام کنید. اطلاعاتی که در اختیار تاجران قرار می‌گیرد، می‌تواند مشخص کند که در شرایط کنونی، آن‌ها به چه شیوه‌ای باید معامله کنند یا اینکه تعیین چه شروطی، سرمایه آن‌ها را محفوظ نگه می‌دارد.

قرارداد مشاوره گمرکی قانونی است؟

قرارداد مشاوره گمرکی یک قرارداد قانونی و معتبر است. ایرادی برای تنظیم و استفاده از این قرارداد وجود ندارد. شما می‌توانید به واسطه تنظیم قرارداد، با یک مشاور گمرک در ارتباط باشید و با او درباره سوالات و معاملاتی که در پیش دارید، گفتگو کنید. ممکن است قرارداد شما به صورت ساعتی یا به صورت تعداد جلسات مشخص باشد.

اگر بخواهیم این قرارداد را از ابعاد قانونی بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که قرارداد مشاوره گمرکی ، یک قرارداد نامعین و لازم است و البته با رعایت شروط صحت قرارداد ، کاملا قانونی و معتبر خواهد بود. نامعین بودن قرارداد به این معنی است که در قانون، به صورت مستقیم درباره قرارداد مشاوره گمرکی توضیحی بیان نشده است و این قرارداد در قانون تعریف اختصاصی ندارد. اما شما برای تنظیم آن، نیاز دارید که مطابق با قواعد عمومی قانون مدنی در خصوص قراردادهای خصوصی، عمل کنید.

براساس قانون مدنی، قرارداد خصوصی میان اشخاص در صورتی که مغایر با قانون نباشد، نافذ است. علاوه براین، ماده 190 قانون مدنی ، شروطی را برای صحت قرارداد در نظر می‌گیرد که برای تنظیم قرارداد مشاوره گمرکی باید به آن عمل شود. براساس این ماده، لازم است که موضوع قرارداد معین و صریح باشد. طرفین برای همکاری، قصد و رضایت داشته باشند. شرکا دارای صلاحیت قانونی باشند و موضوع قرارداد نیز باید مشروع باشد.

طرفین قرارداد چه اشخاص هستند؟

بدون شک، این قرارداد یک قرارداد پرکاربرد است اما می‌دانیم که برای عموم مردم کاربردی ندارد و صرفا برای اشخاصی که در زمینه تجارت بین الملل فعالیت می‌کنند، تاثیر گذار خواهد بود. طرفین این قرارداد، از یک طرف، تاجران و فعالان حوزه تجارت بین الملل هستند و از طرف دیگر، مشاوران متخصص در فعالیت‌های گمرکی، در این قرارداد حضور خواهند داشت.

در این قرارداد، شخص تاجر، کارفرما یا دریافت کننده مشاوره است و مشاور نیز شخصی است که مطابق با موضوع قرارداد، به تاجر مشاوره می‌دهد. تاجر در ازای اطلاعات و راهنمایی‌هایی که دریافت می‌کند، ملزم می‌شود که حق الزحمه مشاور را بپردازد و مشاور نیز در مقابل، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود.

لازم است که مشاور و تاجر در ابتدای متن قرارداد مشاوره گمرکی ، معرفی شوند. ممکن است که مشاور گمرکی یک موسسه باشد یا اینکه تاجر، با شرکت یا مجموعه تجاری خود در قرارداد حاضر شود. در هر صورت، برای معرفی اشخاص باید به این مساله توجه کرد که آیا شخص مورد نظر فرد انسانی است یا اینکه موسسه یا مجموعه است. افراد انسانی با اطلاعات هویتی مندرج در کارت شناسایی خود معرفی خواهند شد و اطلاعات موسسات و مجموعه‌ها با ثبت اطلاعات ثبتی، پروانه و مجوزهای مربوطه در متن قرارداد ، انجام می‌شود.

موضوع قرارداد مشاوره گمرکی

شما به عنوان تاجر یا به عنوان مشاور گمرک، می‌توانید به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری کنید. ممکن است این مشاوره در رابطه با موضوعات مختلفی باشد یا اینکه قرارداد صرفا در دریافت مشاوره ختم نشود و امور دیگری را نیز شامل شود.

برای مثال شما می‌توانید درخواست کنید که مشاور گمرکی، با توجه به درخواست شما، اطلاعات جامعی از کالاهایی که می‌توانید با هزینه مناسب‌تر وارد کنید، تهیه کند و در اختیار شما قرار دهد یا اینکه شما را راهنمایی کند که در چه بازه زمانی، معاملات خود را انجام دهید.

به طور کلی، شما می‌توانید در هر زمینه‌ای که نیاز به مشاوره گمرکی دارید، از راهنمایی‌های مشاور استفاده کنید و درباره آن، در بخش موضوع قرارداد بنویسید. تاکید ما برای نوشته شدن تمام مسئولیت‌ها و حوزه‌های فعالیت در متن قرارداد، به این دلیل است که به صورت قانونی، سندی دراختیار داشته باشید که تعهدات متقابل شما را مشخص کند. قرارداد مشاوره گمرکی یک سند معتبر و قانونی است که مشخص می‌کند، ارتباطی میان تاجر و مشاور برقرار شده است و هر کدام از طرفین مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌اند. بنابراین، در مواقع لازم می‌تواند به متن این قرارداد، استناد کنید.

میزان حق الزحمه در نمونه قرارداد مشاوره گمرکی

تعیین مبلغ حق الزحمه در قراردادهای مشاوره، به توافق طرفین قرارداد وابسته است. به این صورت که تاجر و مشاور، می‌توانند با یکدیگر در این زمینه مذاکره کنند و در نهایت مبلغی را به عنوان حق الزحمه در نظر بگیرند. به طور معمول مذاکرات درباره میزان حق الزحمه، از مهمترین مذاکراتی هستند که پیش از امضای نمونه قرارداد مشاوره گمرکی ، میان طرفین قرارداد انجام می‌شوند. برای تعیین مبلغ دستمزد مشاور، به تعهدات و مسئولیت‌هایی که او به عهده می‌گیرد نیز، توجه خواهد شد.

علاوه بر تعیین مبلغ حق الزحمه، طرفین می‌توانند درباره چگونگی پرداخت آن نیز با یکدیگر گفتگو کنند. برای مثال، می‌توانید در متن قرارداد بنویسید که حق الزحمه به صورت مرحله‌ای یا ماهانه پرداخت خواهد شد یا اینکه حق الزحمه به طور کامل در ابتدا یا انتهای قرارداد، تسویه می‌شود. البته میزان حق الزحمه و نحوه پرداخت آن، به نوع قرارداد میان شما نیز بستگی دارد. به همین دلیل، لازم است که در خصوص تعیین مبلغ قرارداد، تمام موارد تاثیرگذار را در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما

نمونه قرارداد مشاوره گمرکی ، یک قرارداد بسیار مهم و کاربردی برای اشخاصی است که در زمینه تجارت بین الملل فعالیت می‌کنند. تنظیم این قرارداد، نیازمند آگاهی دقیق از قواعد و مقررات مربوط به آن است. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تنظیم قرارداد، ابتدا از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. مشاور حقوقی در این مکالمه به سوالات شما پاسخ می‌دهد. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد را نیز به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد مشاوره

برای دریافت قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات